groentje op het gebied van NH

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: groentje op het gebied van NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 12:56

Mag ik eerlijk zeggen dat ik vind dat er tegenwoordig heel veel paarden de stempel "mishandeld" krijgen als ze een beetje schrikkerig op dingen reageren? Als je er niet naast hebt gestaan en hebt zien gebeuren, of getuigen hebt waarvan je zeker bent dat die bepaalde acties goed kunnen inschatten, ga ik er zomaar van uit dat de mishandeling gerust meevalt.

Een paard is bang voor dingen, die bewegen en geluid maken. En reacties op zwepen, longeerlijnen, wapperende plastic zakjes e.d. zijn heel natuurlijk. Het ligt aan ons om ze daarvoor te desensibiliseren. Doe je dat niet goed, dan sensibiliseer je het paard. Ontwijk je bepaalde dingen, of stop je op het verkeerde moment, dan sensibiliseer je ook. Op kousevoeten door de stal, stil moeten zijn tijdens een dressuurproef, radio uit op stal, en een paard dat bij wijze van spreken op zijn rug ligt als je naar hem wijst, zijn allemaal het werk van degene die met ze omgaat, maar geen indicatie dat het dier ooit mishandelt is geweest.

Even mijn niet zo bescheiden mening...

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 16:19

@Cassidy: op zich heb je gelijk hoor, maar ik weet dit van de handelaarster waar ik haar vandaan heb, die heeft het dus zelf meegemaakt bij de handelaar waar zij Vera weer vandaan heeft. Nou heeft die handelaar dus ook in de wijde omtrek de naam dat ie paarden opkoopt, ze de veewagen inslaat en bij hem thuis weer uit de wagen slaat, ze op een stuk land gooit en er verder niet naar om kijkt.
Ze was vreselijk angstig en uitgemergeld toen ik haar voor het eerst zag.

Hier even 2 foto's van Vera hoe ze was toen ik haar kocht
Afbeelding

Afbeelding

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 16:23

De manier waarop de handelaar met het dier omgaat op het moment van transport, verdient geen schoonheidsprijs. Maar op het land gooien en verder niet naar omkijken is geen mishandeling, dat is verwaarlozing. En als een dier niet regelmatig in handen komt en dat ook niet is geweest, is het niet meer dan normaal dat ze daar wat voorzichtiger en angstiger van worden.

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-10 16:34

ja op dat land gooien en niet naar omkijken is geen mishandeling, maar een vrachtwagen opslaan............

Ze is vreselijk kopschuw, buitenrijden is totaal geen probleem, ze is echt nergens bang voor. Alleen als je bij haar hoofd ben dan is ze op haar hoede en maak dan geen onverwachte beweging, want ze is dan echt over haar theewater ;(

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 12:01

Dat is echt wel recht te breien, veel friendly game in zone 1 en 2, en dan moet dat goed komen.

En ik heb ook een paard gekend die vreselijk kopschuw was (dachten wij) die bleek een gespleten kies te hebben, moest operatief verwijdert worden en toen waren de problemen met het hoofd een stuk minder.

Kopschuw zijn kan meerdere oorzaken hebben. Niet er meteen van uitgaan dat ze mishandeld is. Laat een tandarts komen en even kijken (en het geval waar ik het over heb had een tandarts ook niet meteen gezien), en laat misschien een keer een osteopaat of fysio komen voor de nek...

Floridian

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 12:14

wat een interessant topic! Ik vind NH ook heel mooi en wil me idd er meer in gaan verdiepen. Ben net een jaartje onder de paarden (lees op oudere leeftijd gaan rijden) en mijn buurmeisje heeft een 4-jarige die het niet leuk vind om tijdens het grazen mee te moeten, omdat ze dan les heeft...

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 11:49

uiteindelijk is dit zelfs geen NH, maar gewoon gezond verstand...
uit gezond verstand kun je zelf ook besluiten dat geweld niet gaat helpen om een paard beter naar jouw te laten komen in vrijheid he...

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-10 18:24

kynshiri schreef:
uiteindelijk is dit zelfs geen NH, maar gewoon gezond verstand...
uit gezond verstand kun je zelf ook besluiten dat geweld niet gaat helpen om een paard beter naar jouw te laten komen in vrijheid he...

Nou ik heb nooit geweld gebruikt hoor.

Vandaag weer geoefend, het laten pakken ging redelijk snel, halstertje om gedaan, wat lekkers gegeven en toen halstertje weer af, haar manen voelden goed, dus vandaag eens niet mee de wei uit genomen om te smeren. Nog even lekker geknuffeld en even het halster om haar neus gehaald (die neusband) en weer af, dat liet ze gewoon toe. Dus ik ben apetrots op mijn meissie, ok ze komt nog wel niet naar me toe en ze moet ook heel even haar rondje lopen, maar ze blijft al veel sneller staan en dan begin ik met kriebelen bij haar schoft en loop zo heel langzaam naar voren.