Joyce900 schreef:Pispaaltjes in de kudde zijn vaak kliertjes in de omgang met mensen,
Tik verkopen werkt vaak niet.
Zweep dervoor en goed erachter en als dat niet werkt, het is niet verboden om een paard een keer ondersteboven te trekkken
Ik vind het trouwens wel een beetje erg, dat een paard een jonge vrouw de wet voor schrijft

Ik ook hoor, absoluut en ben er ook helemaal niet van gediend, ik ben ook niet vies van een tik uitdelen, laat dat even gezegd zijn.
Ondersteboven trekken zou ik overwegen als ze echt zou steigeren maar ze dreigt alleen, hoger dan een halve meter komt ze normaal gesproken niet.
Ayasha schreef:Je zegt nu "tik verkopen heeft geen zin". En als je daarin eens door gaat? Laar haar maar boos worden..

Dat ze geen correctie "pikt" (boos wordt) is ook weer dominantie.. Ik denk dat jouw dame dominanter is dan je haar in schat.

Of juist negeren? Alsin: Rustig bij het halster pakken, terug de juiste kant op begeleiden en opnieuw beginnen zonder er verder woorden aan vuil te maken? (of enkel een "Neen!" of "foei!") Desnoods dat je vriend er een paar pasjes langs loopt tot ze weer op de juiste volte blijft?
Het doorgaan heb ik geprobeerd, werkt niet
Ik heb haar al een paar keer goed met de longeerzweep onder d'r kont gemept maar het enige wat ze doet is blijven dreigen en achteruit slaan, heb zelfs al eens een capriole gezien
Op zo'n moment geef ik niet op want ik wil degene zijn met het laatste woord maar we zijn zo 10-15 minuten aan het vechten en een longeerzweep is ook niet het meest handige instrument om mee te straffen (te lang en te onhandig).
Het vastpakken en doodsimpel terug op de volte zetten werkt ook niet, op het moment dat ik haar vastpak en om wil draaien trekt ze terug, draait met haar achterste bij me weg, dreigt en steigert. Alleen als ik heel snel ben werkt het soms maar dat ligt geloof ik een beetje aan haar dwarsheid op dat moment.
raya00 schreef:Als ik je eerste post lees, en er even vanuit ga dat ze verder geen pijn of ergens last van heeft, lees ik dat er de afgelopen twee jaar bijna alleen maar met haar gelongeerd is. Als ik een paard was zou ik het dan ook wel gezien hebben met dat rondjes lopen aan een touwtje. Misschien heeft ze het longeren wel TE goed door, in plaats van dat ze het niet doorheeft, en ziet ze er voor haarzelf geen uitdaging meer in. Dan is het zorgen voor voldoende afwisseling in het werk aan jou.
Als ze een aantal rondjes netjes heeft gelopen zou ik stoppen, of een break geven. Ze moet leren dat DAT het gewenste gedrag is, juist door dan nog wat meer te willen pakken 'omdat ze het zo goed doet' geef je haar misschien geen duidelijk signaal.
Omver duwen ben ik sowieso niet van gecharmeerd, een paard moet weten (en hoort heel goed te snappen) wat jou ruimte is en dat hij daar niet door heen mag denderen. Als het paard niet het idee heeft dat hij voor jou aan de kant moet gaan wordt het volgens mij lastig longeren, zeker zonder touwtje.
Haar voor zijn is belangrijk, maar als dat niet lukt... haar haar zin geven, maar zo dat het voor haar niet leuk meer is?
Mijn eigen paardje heeft dat bliksemsnel omdraaien met longeren ook een paar keer geprobeerd toen ik hem net had. Ik heb hem toen, heel simpel, achterwaarts in mijn gewenste richting verder op de cirkel gezet. Omgedraaid of niet, dat is de richting die we opgingen. Na een half rondje wilde hij maar wat graag weer vooruit lopen en daarna heeft hij het nooit meer geprobeerd.
Het is niet zo dat ze twee jaar lang alleen gelongeerd is, ze was als 4 jarige nog erg jeugdig en slap, ik heb haar toen alleen het longeren geleerd, zadel en hoofdstel. Totaal misschien 2-3 keer per week over een periode van hooguit 3 maanden. Het jaar erop hetzelfde verhaal maar dan met een touwtje als toevoeging.
Nu moet ze serieuzer aan de slag, ze is nog steeds een slungel maar ze moet nu gewoon spieren kweken. Ik heb dit jaar nog niet de drama's gehad die ik vorig jaar nog had, we hebben nog maar een paar aanvaringen gehad en die heb ik opgelost met op mijn strepen staan, de andere kant blokkeren en wachten tot ze het zat is en wel weer de goede kant op wil. Maar ik vraag me af of dit op de lange termijn een oplossing is.
Ik heb ook al eens geprobeerd haar hard de andere kant op te jagen, dat wordt ze idd wel zat na een paar rondjes maar toch blijft ze 't doen.
Overigens ben ik er wel achter dat ze het vaker doet als ze moet galopperen, dat vind ze dus blijkbaar niet leuk, zal ook wel als je zo'n slappe slungel bent en je moet ineens je lijf gebruiken.
Het over me heen lopen is al minder zoals ik zei maar dat is een beetje hetzelfde probleem, een correctie pikt ze gewoon niet. Als ze me omver duwt geef ik haar een tik tegen de borst en als reactie duwt ze nog harder, geef ik d'r nog een (harde) tik duwt ze nog harder. Ze gaat alleen achteruit als ik het haar vriendelijk vraag en dan nog niet van harte, op het moment dat ze biks wil gaat ze helemaal niet. Tegenwoordig blijft ze dan wel staan trouwens, vroeger duwde ze je finaal omver, nu heeft ze wel door dat ze dan juist de biks niet krijgt dus ze is opdringerig maar echt omver duwen doet ze niet meer.
Het op de plek zetten is dus nogal een moeilijk verhaal, als iemand daar nog tips voor heeft heel graag.
Stiekem schaam ik me er wel voor want ik heb een gruwelijke hekel aan ongemanierde paarden maar deze is gewoon een geval apart, ik kan d'r maar moeilijk peilen.