Conditie/spieren opbouwen zónder rijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 21:45

gaellehtc schreef:
Een beetje stappen volstaat ook niet bij mijn paarden hoor..., daarom werken ze vaak in een groep op de helling....

Je moet begrijpen dat er hier 16 paarden staan die allen aandacht en beweging willen en ik ben maar alleen. Daarnaast nog mijn werk...... Dus ja... ik kan goed begrijpen dat mijn manier niet jouw manier is.....

Hihi, ja die helling heb ik hier niet eens... Het noorden is echt plat. ;)

Maargoed, laten we terug ontopic gaan... Het trainen zonder een paard te belasten...

kynshiri

Re: Conditie/spieren opbouwen zónder rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 21:51

met fietsen wordt wel het paard ernaast en jij op de fiets bedoeld denk ik :') .

cirkels vergroten en verkleinen aan de longe (zonder bijzet). stelling of zelfs SB vragen aan de hand, opgehoogde balkjes laten draven, vrij springen, achtjes lopen aan de longe (en dan in draf of zelfs galop laten wisselen van cirkel),...

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 21:53

Bomba: Das een treffende vergelijking idd. Maar stel dat je een paard hebt in de lange lijnen, netjes over de rug, aan de teugel, die verzameld de bak door draaft, des noods ook nog een correcte passage uitvoert, vergt dat niet, ook onbelast, veel spierkracht?

Hebben mensen ook specifieke oefeningen? En heeft veel schakelen onbelast ook zin?

Kynshiri: Dank voor de suggesties! Hoe laat je je paard een achtje lopen aan de longe? :+

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 21:56

Maar TS, onbelast, bestaat niet...
Onbelast is trainen zonder het paard te belasten. Trainen is de spieren belasten. Trainen zonder ruiter is ook de spieren belasten. Dus onbelast bestaat niet.

gaellehtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 22:04

djoni schreef:
Bomba: Das een treffende vergelijking idd. Maar stel dat je een paard hebt in de lange lijnen, netjes over de rug, aan de teugel, die verzameld de bak door draaft, des noods ook nog een correcte passage uitvoert, vergt dat niet, ook onbelast, veel spierkracht?

Hebben mensen ook specifieke oefeningen? En heeft veel schakelen onbelast ook zin?

Kynshiri: Dank voor de suggesties! Hoe laat je je paard een achtje lopen aan de longe? :+

Achtjes lopen aan de dubbele lijn

Schakelen aan de lange lijn heeft zeker zin als je maar oplet dat het paard verruimt en niet versnelt. ( erg moeilijk, vraagt wat handigheid)

Oefeningen aan de lijn: grote volte naar kleine volte.

Een leuke oefening is jouw paard over balkjes laten draven vanuit grote cirkel, na de balkjes kleine cirkel of lange zijde meerennen voor verruiming (schakelen) en het paard aan het eind van de rechte lijn op kleine cirkel terug laten komen. Zo maak je gebruik van de extra energie van het achterbeen en vraag je het paard de gewrichten van het achterbeen te buigen en te belasten. Bedenk dat een paard nooit maximaal gebruik kan maken van zijn rug / achterhand als de gewrichten in zijn achterbeen niet inbuigen.

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 22:11

:j Met 'onbelast' bedoel ik ook gewoon zonder ruiter, trainen is natuurlijk altijd belasten.

Gaellehtc: Dankje, ik ga ze uitproberen :j

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 22:15

djoni schreef:
:j Met 'onbelast' bedoel ik ook gewoon zonder ruiter, trainen is natuurlijk altijd belasten.

Gaellehtc: Dankje, ik ga ze uitproberen :j

Oooh, kijk dan ben je een stuk duidelijker ;)
Er zijn namelijk ook andersdenkende mensen hierin, voor mij bestaat onbelast dus niet. Voor jou betekent het iets anders.
En je hebt natuurlijk ook echte naturals, die werken dus niet willen.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 22:17

TAO-->GVL

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 22:28

Nouja, naar mijn mening belast je de spieren bij zo'n beetje alles wat je doet, of je er nou wel of niet iemand op zet. De reden dat ik het eerst zonder ruiter wil doen is dat ik gewoon eerst een basis conditie en basisspieren ed wil hebben voor ik weer ga rijden. Bovendien ben ik niet de meest briljantste ruiter (daarom moet ik ook les als ik weer ga rijden :P ) dus kan ik wsl. meer op de grond trainen dan erop.

gaellehtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 22:33

djoni schreef:
Nouja, naar mijn mening belast je de spieren bij zo'n beetje alles wat je doet, of je er nou wel of niet iemand op zet. De reden dat ik het eerst zonder ruiter wil doen is dat ik gewoon eerst een basis conditie en basisspieren ed wil hebben voor ik weer ga rijden. Bovendien ben ik niet de meest briljantste ruiter (daarom moet ik ook les als ik weer ga rijden :P ) dus kan ik wsl. meer op de grond trainen dan erop.

Respect voor een ieder die zijn eigen onvermogen erkent..... zal een gelukkiger paard brengen

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 22:36

djoni schreef:

Dat is zeker heel erg verstandig!
Ik heb na het veulen eerst een week of twee gelongeerd (na twee/drie weken rust). Bijgezet met touwtjes. Gewoon lekker losmaken en een beetje conditie. Voor mijn manier van (dressuurmatig, ik weet niet goed wat ik me bij freestyle moet voorstellen) rijden was dat de beste manier. Ik vind het zelf belangrijk dat de rugspieren weer zijn aangestert.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 22:42

gaellehtc schreef:
Bomba schreef:
Nee, vergelijk het met je eigen lichaam. Je kan zelf door bijvoorbeeld iedere dag met je armen te zwaaien, niet spieren krijgen waar een ander 7 dagen in de week voor op de sportschool zit. Dat zou wel heel gemakkelijk zijn, dan hoefde niemand opeens meer te rijden..

Door zeer drukke werkzaamheden heb ik gedurende de winter 7 maanden niet gereden met een paard. Voor de winter had ik een wat lompe en onbehouwen galop. Gedurende die periode heb ik misschien 10 stapritjes buiten met haar gemaakt, haar laten lopen op de helling en haar wat los laten springen ( 50 cm). Na de winter niet rijden, stapte ik op. Wat stap, wat draf en een galopje...... Perfect doorgesprongen , gedragen verzamelde galop........ Wat nu moeten rijden...........

Je verstand gebruiken, kijken naar jouw paard en creatief zijn........

Ik zal er over na gaan denken. Zo wordt paardrijden erg gemakkelijk, ik ga het denk ik ook even doormailen aan enkele Nederlandse topruiters, ook voor hun is dit natuurlijk ideaal. Resultaat zonder trainen, wie wil nu nog meer dan dat :oo

gaellehtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 22:55

@ Bomba

Je kan met dat resultaat alleen niet de ring in en dat weet je zelf ook, want anders stak je er niet de draak mee.....

Het was een reactie op de stelling dat je blijkbaar 'belast ' ( lees op het paard of bijgezet) moet trainen om resultaat te verkrijgen.

Wil je jezelf beter doen lijken door hierover laatdunkend te doen, ben je waarschijnlijk zelf iemand die nog zoekende is naar eigen vermogen...

Wil je trouwens deze idioot die dit verkondigde aan het werk zien en het resultaat met eigen ogen te kunnen (ver)/beoordelen, ben je van harte welkom hoor. Dit geldt trouwens voor een ieder die belangstelling heeft.

TS Veel succes!

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 07:40

achtjes of slalom lopen aan de lijn doe je door je paard voor je te laten draaien. hij moet naar je toe draaien zodat je niet in de knoop komt met je lijn en je stuurt hem dan meteen in de andere richting weer voort.
je leert het aan door hun eerst te laten indraaien zodat ze met hun hoofd naar jouw toe staan en dan duidelijk de andere richting aan te geven.
bij Parelli grondwerk zie je deze oefening ook vaak, dus je kan eens wat filmpjes daarvan bekijken om beter te begrijpen wat ik bedoel...

gaellehtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 09:36

kynshiri schreef:
achtjes of slalom lopen aan de lijn doe je door je paard voor je te laten draaien. hij moet naar je toe draaien zodat je niet in de knoop komt met je lijn en je stuurt hem dan meteen in de andere richting weer voort.
je leert het aan door hun eerst te laten indraaien zodat ze met hun hoofd naar jouw toe staan en dan duidelijk de andere richting aan te geven.
bij Parelli grondwerk zie je deze oefening ook vaak, dus je kan eens wat filmpjes daarvan bekijken om beter te begrijpen wat ik bedoel...

Je kan deze oefening ook uitbouwen en met je paard gaan 'dansen' .
Je begint aan een enkele lijn, laat om het paard te leren keren het dier tegen een wand aanlopen ( langzaam, niet crashen), zodat hij stil gaat staan, draai zijn hoofd naar je toe en stuur hem weer op de cirkel naar de andere kant. Zo is hij omgedraaid. Als jouw paard het trucje doorheeft, kan dat ook in draf en galop. Goed voor de conditie van degenen die de lijn vastheeft, je moet wel snel reageren. Als het paard het goed kan, kan je de oefening uitbreiden. Je kan hem aan de lijn over dingen, langs dingen heen laten lopen. Zo kan je gelijk een soort obstakeltraining realiseren. Sturen op afstand, eerst aan de lijn en daarna los. Hem laten keren, versnellen, stoppen, sturen en des te sneller je hem kunt laten reageren, des te groter het effect. Daarnaast is het neveneffect dat jouw paard zit goed op jouw gaat focussen en de band zou kunnen vergroten.

Ik doe dit regelmatig met een van onze paarden. Onze conditie werd aanzienlijk beter, het paard sterker en soepeler. Na een tijdje zijn we dit gewoon los in een weiland ( 8000 m) gaan doen. Leuk om te doen, grappig om te zien...

Je kan ook een skippybal gebruiken om hem mee te laten spelen ( als hij dat leuk vindt tenminste) of een tak, emmer etc

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 14:30

vooral in galop is omkeren erg zwaar voor de achterhand van een paard. het kan dus goed dat het even duurt voor ze dit kunnen en zeker als je echt slalom gaat vragen.

ZilfstarJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 14:33

Ik mis nog: Balkjes lopen!!! Kan prima aan de longe of los. Wissel aantal balkjes en afstanden tussen de balkjes af!

gaellehtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 15:08

Zilfstar schreef:
Ik mis nog: Balkjes lopen!!! Kan prima aan de longe of los. Wissel aantal balkjes en afstanden tussen de balkjes af!

Stond er al, was al genoemd. Lees een van mijn eerdere posten, maar is wel een mogelijkheid

tomklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 15:26

longeren! af en toe is een andere hulpteugel of je huleugel anders instellen. balkjes lopen is ook goed of vrijspringen! longeren hieft niet saai te zijn als je paard niet luisterd is er genoeg om aan te werken zo kun je hem leren alles op stem te doen en lichaamstaal daar ben je ook wel even mee zoet! verder veel afwisseling vaak van handwisselen veel thempowizzelingen heel langzaam draven hebben veel paarden moeite mee en je traint er goed de achterhandspieren mee maar het belangrijkste blijft toch afwisseling!!

ZilfstarJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 17:01

gaellehtc schreef:
Zilfstar schreef:

Stond er al, was al genoemd. Lees een van mijn eerdere posten, maar is wel een mogelijkheid

Oh, dan heb ik die gemist!

DAK

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 18:52

Ik weet niet of je ondertussen al iets gevonden hebt via Google, maar dit zijn twee mooie sites die meer over de achtergronden vertellen van klassieke dressuur en de Bent Branderup methode (academische rijkunst).

www.paardenbegrijpen.nl
www.trainjepaard.nl

tomklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 23:52

ik ben vandaag begonnen met recht richten aan de hand nou ja in ieder geval oefeningen aan de hand erg leuk zeker voor de afwisseling je traint er ook spieren mee omdat je bijna alle oefeningen van het rijden aan de hand kunt doen maar dan onbelast als je het goed doet word je paard soepeler in ze lijf en je kunt er een goeie rem en stuur op zetten

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 12:05

Bedankt weer voor alle tips :j ik ga even iets verzinnen/fabriceren om balkjes op te kunnen hogen, en dan kunnen we ook daarmee aan het werk. Verder gewoon een schema opzetten met ... minuten draf, .. minuten stap, weer draf, weer stap enz. Het aantal minuten moet ik gewoon nog even bekijken door te checken hoe snel ze buiten adem is, dan pas ik het daarop aan.

Janine: Nouja, of je nu dressuurmatig of achterstevoren op je paard rijdt, hij zal toch de benodigde spieren moeten hebben, die komen in de basis wel redelijk overeen dacht ik zo. Inderdaad lijken rugspieren me een belangrijke.

Gaellehtc: Dank voor de tip, het lijkt wel een beetje op het werken aan de enkele lijn van Emiel Voest wat ik nu ook al doe. Naast je paard ter hoogte van schouder/schoft lopen en zo de bak door sturen en oefeningen doen (bv. stelling).

Kynshiri: Ok, ik snap hem. Ik heb ook een filmpje ervan gezien op youtube, en nu is het me al helemaal helder, dat moet wel lukken. Ik denk alleen dat omkeren in misschien nog iets te hoog gegrepen is

DAK: Dankje, ik ga ze eens uitgebreid doorlezen

Tomlover: Van rechtrichten weet ik zelf niet bijoznder veel, maar ik zal me eens inlezen

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 12:39

wees gerust, ze raken niet eens omgekeerd in galop als de achterhand geen draagkracht heeft. bij mijn pony heeft dat een paar maand oefening gekost. de kleine was er dan weer meteen mee weg, maar die kon bv al stijgeren aan de hand en had dus een veel betere bespiering in de achterhand; ondanks dat ze te dik was.
als je ze al in draf slalom of achtjes kunt laten lopen, dan heb je al een heel goeie oefening voor balans en achterhand.

Cluni

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 20:03

Janine1990 schreef:
Cluni schreef:
Fietsen werkt heel goed voor de conditie!

Nou, heb je wel eens een fietsend paard gezien???

Nee maar wel een paard wat naast de fiets meeloopt ;)