Draver slaat veel met hoofd... Probleem?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 10:10

Mijn draver doet dat ook.

Ik heb er een trucje van gemaakt, als ik "Ja knikken Ax!" zeg, doet ie het en krijgt ie een snoepje. Verder doet hij het nog amper, hij weet dat ik het toch minstens elke dag 1x vraag, en daar wacht ie netjes op :+

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 10:13

de dravers van ons thuis waaronder er een van mij is doen dit niet
light niet aan het ras
maar ik denk eerder aan een allergie
soms doen de friezen dat waar ik voorbij fiets misschien ook verveling?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 11:22

105159 schreef:
de dravers van ons thuis waaronder er een van mij is doen dit niet
light niet aan het ras
maar ik denk eerder aan een allergie
soms doen de friezen dat waar ik voorbij fiets misschien ook verveling?

Het is geen allergie, dan schudden paarden eerder met het hoofd.

Het slaan met het hoofd komt weldegelijk meer voor bij dravers en volbloeds dan bij andere rassen, omdat deze op jongere leeftijd meer stress moeten verdragen en daardoor deze tick krijgen. Uiteraard hebben niet alle dravers dit.
Zie het als een stalondeugd.

Peetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 09:19

Joolien schreef:
Het slaan met het hoofd komt weldegelijk meer voor bij dravers en volbloeds dan bij andere rassen, omdat deze op jongere leeftijd meer stress moeten verdragen en daardoor deze tick krijgen.

Sorry Jolien, maar die opmerking kan ik me echt niet in vinden. Dat ze slaan met hun hoofd zal misschien te maken met het feit dat ze wat temperamentvoller zijn, maar absoluut niet met het feit dat ze op jonge leeftijd veel stress gehad hebben. Mijn draver doet het dus precies niet als we moeilijke dingen doen, of 'stressvolle' situaties opzoeken zoals enge verkeerssituaties ofzo, maar hij doet het met buitenzetten in de ochtend. Vol enthousiasme wil meneer buiten spelen met zijn vriendjes en gooit dan woest met zijn hoofd. Heeft weinig met stress te maken, denk ik... Bovendien krijgen echt niet alle jonge dravers en volbloeden veel stress te verwerken op jonge leeftijd, dit verschilt enorm per trainer...

Anoniem

Re: Draver slaat veel met hoofd... Probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 09:22

Ik denk eerlijk gezegd niet dat een draver meer stress heeft dan de twee jarige paarden die gehouden worden als dressuurpaard incl. dekens, stapmolen, veel staluren en longeren.

Temperamentvoller zijn en gevoeliger zijn voor prikkels e.d. kan ik me wel iets bij voorstellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 09:31

@ Peetje, ik zeg ook niet dat alle dravers het hebben.

Ik werk zowel met rijpaarden als met dravers, en bij dravers zie ik het veel vaker voorkomen als bij rijpaarden.

Vertel jij me dan maar wat de reden is waarom ze slaan met het hoofd?! Kan me geen andere reden indenken dan stress.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 09:32

Mijn vorige Draver deed het ook als hij blij was hoor, kwam geen stress aan te pas. Als hij lekker naar buiten mocht en in de wei stond ging hij eerst een paar rondjes rennen en dat ging gepaard met een hoop gezwaai en gehuppel.

Peetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 09:52

@Jolien: De reden die Flew aangeeft, alsmede de reden die ik zelf al in mijn post schrijf: het uiten van enthousiasme en joligheid. Net zoiets als vreugdebokken ofzo. Ik zeg overigens niets over het feit dat jij zou zeggen dat alle dravers het hebben ;), ik reageer enkel op het feit dat jij zegt dat jonge dravers (en volbloeden) meer stress te verwerken krijgen als andere paarden. Ook ik heb zowel met dravers als met rijpaarden gewerkt en zie daarin minder verschil als je op voorhand denkt. Ik ben het helemaal met Judith eens dat sommige rijpaarden (dressuur, springen, western of wat dan ook) misschien wel meer stress hebben als sommige dravers. Het ligt er maar net aan wie hun baasje is en wat die voor ambitities heeft. Daarom denk ik persoonlijk niet dat stress de hoofdoorzaak is van het hoofdzwaaien.

Maar als je er goed bij nadenkt, blijft het speculeren waarom ze het doen. We kunnen nu eenmaal niet hun gedachten lezen en ze zeggen ook zo weinig. :+

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 10:25

Met de stelling dat Dravers op jonge leeftijd meer stress krijgen te verwerken ben ik het helemaal niet eens. Ik ben er juist van overtuiigd dat ze, doordat ze op jonge leeftijd worden blootgesteld aan vanalles, zelfs minder stress ervaren. Door blootstelling aan veel verschillende stimuli wordt het brein beter ontwikkeld en flexibeler (dat is lang geleden al wetenschappelijk bewezen), waardoor het dier beter om kan gaan met nieuwe situaties en stress.

Dus dat lijkt me zeker niet de reden. En nogmaals, ik ken zelf geen enkele Draver die het doet, en zo te lezen hier de meeste mensen niet, dus zo algemeen voorkomend is het blijkbaar niet...

usnach

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 16:11

Wat een raar verhaal zeg! De draver slaat met zijn hoofd omdat hij stress heeft?.
Dan hebben mijn dravers altijd stress gehad en mijn hengst ( koerst al 5 jaar niet meer) nog alle dagen stress.Wat ik ervaar als mijn draver dit doet is het van blijdschap,zeker als hij het land in wandelt en een stukje gaat harddraven,hij slaat dan soms zo hard met zijn hoofd dat hij struikelt. Hetzelfde gebeurd als hij weer naar stal ga.Zo ken ik nog diverse dravers die het op die manier doen.Wat een gekkigheid weer over de draver,weer een fabel erbij,dravers slaan met hun hoofd door stress!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 16:17

usnach schreef:
Wat een raar verhaal zeg! De draver slaat met zijn hoofd omdat hij stress heeft?.
Dan hebben mijn dravers altijd stress gehad en mijn hengst ( koerst al 5 jaar niet meer) nog alle dagen stress.Wat ik ervaar als mijn draver dit doet is het van blijdschap,zeker als hij het land in wandelt en een stukje gaat harddraven,hij slaat dan soms zo hard met zijn hoofd dat hij struikelt. Hetzelfde gebeurd als hij weer naar stal ga.Zo ken ik nog diverse dravers die het op die manier doen.Wat een gekkigheid weer over de draver,weer een fabel erbij,dravers slaan met hun hoofd door stress!!

Stress van vroeger wat als een ondeugd is over gebleven, ik zeg echt niks raars hoor...
Verklaar jij dan maar waarom paarden met hun hoofd slaan...

Peetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 17:00

Jolien, dat schrijft ze toch al?? Blijdschap. :) Waarom zou jouw reden beter zijn dan die van Usnach? Ik kan me helemaal in haar woorden vinden, trouwens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 18:36

Nou als ik een draver uitstap op de koers slaat ie ook met zn hoofd, lijkt me nou niet bepaald blijdschap...

charily

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 18:39

mijn draver doet het ook,
vooral als hij vrolijk door de wei heen rent :P
of als hij wilt spelen! :)

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 19:19

mijn draver deed het ook vaak. vooral als hij door de wei aan het rennen was of als hij in het gangpad stond en het niet snel genoeg ging voor hem.
met rijden deed hij het juist helemaal niet.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 20:03

Joolien schreef:
Nou als ik een draver uitstap op de koers slaat ie ook met zn hoofd, lijkt me nou niet bepaald blijdschap...

dat kan komen door de adrenaline dat op dat moment nog volop door hun bloed stroomt. Adrenaline staat niet gelijk aan stress overigens!

Er wordt hiervoor al door 4 of 5 mensen blijdschap genoemd als reden en elke keer vraag je weer om een reden....

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 20:09

Oke ik heb 1 draver staan die het wel doet.
Maar het is geen stress? zou niet weten hoe ze aan stress zou komen hoor. Ze staat altijd lekker buiten en kan doen wat ze wil.
Volgens mij is het ook een uiting van gelukkig zijn.
Tenminste dat hoop ik dan toch.
Mijn andere draver doet dit niet, maar of ze nou ongelukkig is hier dat denk ik ook niet.

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 21:17

mijne doet dat ook, als ze los staat of als ze heeeel druk is als ik met d'r ga wandelen (aan de hand) en het waait heel hard.
denk in plaats van bokken of springen ofzo.

als ze los staan komt ze naar me toe, springt dan weg en rent rondjes en 'zwaait' dan met d'r hoofd. daarna komt ze weer terug.

lijkt me geen stress... dat ziet er bij ons heel anders uit ;)

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-10 14:11

ik geloof ook niet echt dat dit een uiting van stress is. mijn sportpony (geen draver) doet dit ook maar alleen met buiten en binnen zetten. tijdens stressvolle situaties als wedstrijden en dergelijke heb ik het nooit waargenomen bij haar. bij geen enkele draver waarmee ik liep op de koers overigens ook niet.

Judith_ schreef:
Ik denk eerlijk gezegd niet dat een draver meer stress heeft dan de twee jarige paarden die gehouden worden als dressuurpaard incl. dekens, stapmolen, veel staluren en longeren.

hier ben ik het niet helemaal mee eens. ten 1e lopen de dressuurpaarden tot hun 3 levensjaar in de opfok en dus niet in de stal en stapmolen en dergelijke. enkel de echte toppers komen eerder in handen maar dit gaat allemaal heel rustig aan. en een draver krijgt toch ook een deken op zijn rug, wordt in de molen gegooit, staat veel op stal en sommige worden ook gelongeerd. en ze worden ook nog eens op 1,5 jarige leeftijd beleerd waar het bij de meeste niet rustig aan gaat.( zijn er uiteraard wel tussen die het rustig doen) dus ik vind dit een beetje een steek naar de dressuurmensen. eerst eens vergelijken voordat er dit soort dingen geroepen worden. en wat het stressniveau betreft denk ik dat die voor alle topsportpaarden gelijk ligt. het ene paard is alleen sensibeler dan de ander.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 14:13

Mwah Lianne, ik denk dat je dan een heel erg rooskleurig beeld hebt van alle amateur dressuurruiters. Wil echt niet zeggen dat ze allemaal zo gehouden worden (waar zeg ik dat dan wel?) Maar het gebeurt meer dan dat je denkt, en dat zijn echt niet de toppers maar ook de wannabe toppers die niet eerlijk met hun paard omgaan.

Bij mij weten is een twee jarige op stal, incl. stapmolens en longeren met bijzet geen steek naar alle dressuurruiters. Ik steek ook nergens naar de dressuurruiters, haak alleen in op wat anders. Namelijk dat alle dravers met hun hoofd slaan omdat ze op jonge leeftijd stress ervaren.

Ook zeg ik nergens dat er een verschil zou zijn in stress tussen de dravers die gelongeert worden, met deken op stal staan ect. Alleen dat er net zo goed dressuurpaarden zijn die op hele jonge leeftijd al niet meer als paard worden gehouden. Dat je het niet met mij eens bent vind ik prima, maar lees dan wat beter voordat je roept dat ik alle dressuurruiters een steek geef.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 14:56

lianne125 schreef:
ik en ze worden ook nog eens op 1,5 jarige leeftijd beleerd waar het bij de meeste niet rustig aan gaat.( zijn er uiteraard wel tussen die het rustig doen) .

Bij de meesten gaat dit wel rustig hoor ;) het is immers de basis van waaruit gewerkt gaat worden, als je het paard dan al verpest, wat voor basis heb je dan en dat weten de meeste trainers dondersgoed

spiritxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 12:58

Mijn draver heeft dit nog nooit gedaan, en ik heb er ook nog nooit een gezien die dit doet. Dus ze doen het zeker niet allemaal. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 13:00

Mackie schreef:
lianne125 schreef:
ik en ze worden ook nog eens op 1,5 jarige leeftijd beleerd waar het bij de meeste niet rustig aan gaat.( zijn er uiteraard wel tussen die het rustig doen) .

Bij de meesten gaat dit wel rustig hoor ;) het is immers de basis van waaruit gewerkt gaat worden, als je het paard dan al verpest, wat voor basis heb je dan en dat weten de meeste trainers dondersgoed

Ik ken er ook genoeg waarbij het neit rustig gaat...

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 13:01

ik kende er ook een draaiende beweging die hij ook gebruikte om begeleiders weg te krijgen het was een paard voor gehandicapten het leek een beetje op een tik net als luchtzuigen dwangmatig aan de ene kant en ook omdat hij iets niet wou aan de andere kant. was een frans amerikaanse draver

principal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 13:04

Hoi, toevallig heb ik een draver, en doet ie het wanneer die uit de wei of paddock wordt gehaald. Denk blijheid, vrolijk, en spannend als je er aan komt voor hem.

Verder doet ie het niet, vind het ook niet storend. Mijn shet schraapt als je eraan komt of iets verwacht van jou. Dat vind ik storender vanwege de leuke kuilen die je dan krijgt.