Lopen Met je Shetlander

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kaboutertjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 09:57

FemkeRoosje schreef:
Wij hebben het een shetje geleerd door ze eerst achter een ander paard aan te laten lopen en dan steeds verder er vandaan en voor op enz. en op begeven moment kon je gewoon alleen lopen! Was na 5 keer kon je al alleen lopen! Zonder druk! Shetje was niet goed behandeld hiervoor en was enorm bang voor het halster en druk op het halster!

Zo heb ik het inderdaad ook de eerste keren gedaan!

Mirgeenjam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-10 20:56

Hmm geen idee... Ik denk dat ik dit Forum ga verwijderen, door dat lopen gaat hij steeds weglopen tijdends poetsen.

Mirgeenjam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 18:02

Hoi! een touwhalster is een goede oplossig, ik doe toch allen grondwerkxD

Heel erg bedankt!

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 18:05

Dollylver schreef:
Hmm geen idee... Ik denk dat ik dit Forum ga verwijderen, door dat lopen gaat hij steeds weglopen tijdends poetsen.

Dan leer je hem vast staan :)

Veel succes met de pony :D

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 18:11

Mijn shet kende ook geen halster, eigenlijk kende hij niets.
Gewoon je halster openhouden (waar ie met de neus inmoet) en er een snoepje achter houden, langzaam verder omdoen, maar steeds met iets goed eindigen!
Je bent er dan wel een weekje mee bezig, maar je pony leert het op een fijne manier ervaren.
Later kan je dan terwijl hij / zij het halster om heeft, gewoon lopen naast de pony.
Als hij / zij dat kent kan je er een halstertouw aanklikken ;)
Alles stap voor stap en goed belonen!

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 19:27

gewoon rustig opbouwen met een halster. en dan eventueel eerst even in weiland of bak lopen aan halster en daarna met hem naar buiten

Mirgeenjam

Re: Lopen Met je Shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 16:30

Bedankt iedereen!

jippiejee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:08

Kan je hem niet gewoon 2 hulpen geven? Een klein beetje druk op het touw, en daarbij ook aan zijn manen (daar liep hij toch wel aan mee?). Dan leert hij het misschien ook wel..

Mirgeenjam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 19:15

Hmm, goed idee! Het lopen gaat wel een beetje, maar schiet niet op. Nu heb ik een beetje vals gespeelt, een touw om de nek, en dan komt hij wel mee. Het probleem is als ik druk op het touw leg(alleen halster) gaat hij bokken en springen, het halster doet hem pijn ofzoo! Misschien moet ik er een met neusbont enz. kopen? Wat denken jullie? word wel ff sparenxD

Roos80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 23:58

Lukt het ondertussen al?

Noodzakelijk is dat hij het halster niet als iets vervelends gaat zien, dan gaat het absoluut niet werken. Doe het halster om, geef hem een snoepje, even kroelen, doe dan het halster weer af en ga bijvoorbeeld poetsen. Zo leert ie dat het halster helemaal niet zo vervelend is als hij denkt. Laat hem eerst rustig wennen aan het halster, zorg dat hij daar goede ervaringen mee krijgt, dat hij zich ok voelt als hij een halster om heeft en ga daarna pas denken aan wandelen.

Erg belangrijk is dat jouw timing goed is. Je moet, als hij het halster om heeft, hem eigenlijk nét voor zijn. Stel, je hebt zijn halster om gedaan, geef hem een snoepje en even kroelen, en zorg dat je het halster weer af hebt gedaan voordat hij van je weg kan lopen.

Succes!

Roos80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 00:02

Even inhakend op jouw post.. Wat voor halster gebruik je?
Waarschijnlijk verzet hij zich tegen de druk die jij met het halster geeft. Dan is het belangrijk om druk te geven, die langzaam opbouwen (zodat hij de kans krijgt te reageren) en op een bepaald punt vast te houden. Hij mag dan alles doen (springen, bokken, achteruit lopen, opzij lopen, hoofd omhoog of omlaag doen) maar jij houdt die druk vast. Als hij één héél klein stapje in de goede richting doet, direct belonen door alle druk volledig weg te laten vallen (halstertouw weer slap!) en ook met stem belonen. Op den duur zal je pony gaan wijken voor de druk die jij geeft en mee gaan lopen.
Let hier wel op dat je niet jouw hele lichaam op hém richt, dan blokkeer je hem namelijk met je lichaamstaal. Probeer je rug naar hem te richten. Zal even oefenen zijn, ook met het touw vasthouden als hij gaat springen enzo, maar op die manier houd je hem met je lichaamstaal niet tegen.

Jacquelien_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 13:40

Ik heb sinds een paar maanden ook twee hengstjes van de buurman tot mijn beschikking. Deze waren wild, en zijn natuurlijk nog niet 100% te
vertrouwen en vooral die ene niet, kan ook niet in een paar maanden.
Bij de ene heb ik het halster al wel om en hij kan al met me mee lopen, 'halt' wanneer ik halt zeg en achterwaarts. Ik ben gewoon heel veel
bij ze gaan zitten, zodat ze me al wel vertrouwden. Snuffelen, knuffelen en ga zo maar door. Ik moet eerlijk zeggen dat ik ze nog niet eens
had gepoetst. Toen ben ik met het halstertje gaan zitten. Dat vonden ze intressant dus daar gingen ze aan ruiken. Toen heb ik een brokje
in het 'neusgat' van het halster gedaan laat ik maar zeggen waardoor hij met zn neusje er al in ging.
Vervolgens deinst ie achteruit, leg je het halster weg en laat je 'm weer gewoon snuffelen, knuffelen en ga je weer weg. Op een moment
voel je gewoon dat het kan, naja dan doe je 'm om en tada.

Ik ben trouwens helemaal tegen het idee wat diegene boven mij zei (ben even de naam kwijt) van het halster omlaten. Als je dit doet leert
hij/zij het nooit, zul je dus ook nooit een hoofdstelletje o.i.d. in kunnen doen. Gewoon oefenen oefenen oefenen.

x

Mirgeenjam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-10 14:19

Hij loopt nu mee aan het halster, en dat doet hij heel braaf! Hierbij sluit ik het topic, bedankt voor de tips!