Moeite met aan galoperen bij een draver

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 10:31

Dravers die op de baan komen zijn daar terecht gekomen omdat ze een sterke draf hebben. Wil niet zeggen dat ze niet kunnen galoperen. Een van de zovele vooroordelen.

Wel kan een draver die niet goed onder het zadel gereden is meer moeite hebben met zijn evenwicht en met het loslaten. Je kunt ze dan zien als groene paarden die ook nog niet zo lang onder het zadel zijn. Zorgen dat ze eerst voldoende hun evenwicht kunnen bewaren voordat je de galop vraagt, zeker weten dat het zadel goed past, er geen problemen met de rug, tanden e.d. zijn. Dravers zijn heel werkwillig maar willen tegelijke tijd ook heel makkelijk door eventuele pijn heen lopen. Eerst er zeker van zijn dat het paard nergens bij heeft.

Dat het een bekend probleem is dat dravers niet kunnen galoperen is imo grote onzin.

labratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 10:45

Mijn bijrijdpaardje is ook een draver, wij hebben ook problemen met de galop. Dat wil zeggen in de rijbak.
Om bochten in de bak en voltes te kunnen rijden moet het paard eerst een goede balans hebben. Dus voordat we in de bak gingen galopperen hebben we veel in het bos gereden en op de lange paden gegaloppeerd. Dit bleek eigenlijk heel weinig problemen te geven, hij vind het zelfs heerlijk om te doen en geeft zelf vaak aan te willen galopperen. Terug in bak weer hetzelfde probleem, steeds maar 2-3 galopsprongen, de balans ontbreekt. Aan de longe gaat nog, een paar passen, maar met mij erop nog niet. Wij zijn daarom begonnen met rechtrichten, ik hoop zo meer balans te kunnen aanbrengen. Pas als die goed is gaan we weer galop proberen in de bak, tot dan alleen buiten.
Het is hier al vaker gezegd, maar ik raad je dus aan om eerst op lange rechte stukken te galopperen en in de bak alleen nog zonder ruiter. Suc6.

Marrit13

Re: Moeite met aan galoperen bij een draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 11:01

Het klopt dat de eerste paar sprongen vaak het meest krachtig zijn, dus je kan ook korte stukjes proberen en dan weer terugnemen. Zo maak je de achterhand sterker, en zal het paard ook minder in "paniek" kunnen raken en gaan racen/rennen :-)

amyz

Re: Moeite met aan galoperen bij een draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 12:03

Overigens mbt de balans; balkjes lopen helpt daar vaak ook goed voor :) T paard moet er natuurlijk wel een beetje lol in hebben en er niet overheen racen, maar heb t met meerdere jonge paarden gedaan om de balans te trainen en werkte voor mij iig super :)