borderliner zadelmak maken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 11:50

Kaleidoscope schreef:
'T is een overdekte goed afgesloten binnenbak aan de stallen, die ze ziet van uit haar stal. ik ben het er niet mee eens paarden vast te zetten om op te stijgen, de kans is groter dat ze helemaal ontploffen. Ik breng nieuwe dingen rustig aan. Bv eens aan het zadel waggelen *paniek* het dier gaat weg van me, dan ga ik er terug naartoe en doe het zelfde, en dit tot ze toch blijft staan, want weggaan is vermoeiender dan dat waggelen eng is. Als ze blijft staan neem ik haar terug mee naar de stal en krijgt ze een beloning, en zo bouw ik langzaam op.
Af en toe werk ik met haar zonder tuigage, of ik laat haar bij mij in de piste terwijl ik een vieruurtje eet, komt ze vaneigens bij mij krijgt ze een aai en soms een snoepje. Maar ik ben ook altijd consequent. Ze moet niet tegen me aanleunen, niet er hoofd te bruusk tegen me aanduwen, en als ik iets vraag waar ze in mijn ogen klaar voor is, vraag ik door tot ze op z'n minst een stapje in de goeie richting doet, al betekent dat 2u geduld hebben.

NHP, bedankt voor de aangeboden hulp, maar ik vermoed dat je een instructeur bent en dus betaald moet worden. Helaas ben ik zo goed als blut en ik kom met mn loon net rond voor mij en mn paard.
En op 2 jaar kan je een paard wel eens in stap en draf longeren. Galop op de cirkel is nog te belastend voor de gewrichten, laat staan het gewicht van een ruiter. Ik weet dat dit de gangbare leeftijd is voor een renpaard, maar de dieren zijn wel sneller afgeleefd, gewrichten kapot, dus niet akkoord.
Als er wederzijds vertrouwen en respect is, is overconditie geen probleem.

Als je bij mij in de buurt zit ben ik echt niet te beroerd om even te komen kijken hoor :)

Vind alleen jammer dat je alles over 1 kam scheert :) Mijn eigen renpaarden zijn allemaal ouder dan 8 en lopen nog actief in de rensport of endurance, niks kapot of versleten hoor en ze gaan nog vele jaren mee... Maar verwijt je niks hoor zijn meer slechte mensen dan goede :)

Succes!

caroline020

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 13:56

Als ik je 1 tip mag geven: ga hier alsjeblieft niet zelf mee aan de slag! Het is niet het makkelijkste paard zo te lezen en de kans dat zoiets mis gaat is veels te groot.. als je hem vervolgens weg moet brengen voor een 'second start' ben je veel meer tijd en geld kwijt!! Als ik jou was zou ik dus meteen op zoek gaan naar een goede trainingsstal.
Zelf heb ik mijn haf naar Monty Roberts Nederland gebracht, maar goed, dat moet je natuurlijk zelf weten! :)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-10 08:16

Ik zeg bach remedies.
Voorbeeld, mijn nf kan zomaar ineens agressief worden, dan kunnen de kinderen nog wel het een en ander met haar doen maar mij valt ze aan. Ik had toen smorgens een paar druppels bach in een van de 3 waterbakken gedaan (flesje van 10 min zit water 1 met 1 druppel bach en daar paar druppels van).
Smiddags gingen we vrijwerken en koos iemand haar uit. Ik ben er bewust maar bijgebleven omdat ze tot die dag dus de afgelopen periode met vrijwerken, ieder rondje aanviel en dat het werk niet leuk maakte. We hadden het rustig opgebouwd en toen we haar in beweging zette gebeurde er niets, ze deed het gewoon met oortjes naar voor, ook een overgang naar draf. Nog 1 drafje gevraagt en gestopt.

Heb wel meer van die extreme gevallen meegemaakt met bach, maar dan had ik het in de mond gegeven. Je zag dan meteen oogopslag veranderen, maar nu heeft deze merrie die zelf uit die ene waterbak gedronken. Moet wel zeggen dat ze het gewent zijn dat ik wel eens wat in de waterbak doe, ze kijken ze altijd allemaal even na voor ze drinken.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-10 19:41

Op welk punt precies gaat het mis? Al bij het hangen?
Wat is haar gedrag in de omgang?
Aan alle kanten even goed bereikbaar? Lichamelijk uitgesloten?
Die agressie die jij noemt lijkt onzekerheid te zijn. Welke syptomen gaan er aan vooraf? (staren, neus trekken, spanning enz?)
Wat is haar verleden?

Kaleidoscope

Re: borderliner zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 13:05

Hallo iedereen, sorry voor mijn late reactie maar ik heb zelf geen internet.
NHP bedankt, ik woon in Retie maar mijn baas is ondertussen van gedachten verandert, ik denk dat hij gewoon een slechte bui had. Hij vindt nu toch dat ik goed werk gedaan heb maar dat ze 'geen normale' is. Ze staat nu op de wei en nadat ze gekeurd is gaat ze naar een vriend van hem in duitsland om zadelmak te maken (ik vind het wel spijtig dat ik niet weet op welke manier die werkt)

Hannanas, bij het hangen was ze meestal nog redelijk ontspannen, tot we proberen haar een stapje te laten zetten, dan ontploft ze. In de omgang is ze ontzettend lief eens ze je vertrouwt, maar als ze bv op mijn mouw knabbelt en ik geef haar een tikje op r neus, trekt en trapt ze alles kapot.
Aan alle kanten even goed bereikbaar, niet echt, als er een zadel op ligt duurt het een poosje voor ik aan de kant waar ik opstijg kan komen. En het probleem is dat ze niets van waarschuwingen toont, alles lijkt nogal zwart-wit bij haar. Ofwel is het tof en is ze rustig, of het is verschrikkelijk eng en ze gaat er of bokkend vandoor of valt aan, daarmee bedoel ik steigeren en in mijn richting springen (dat gelukkig niet zo vaak, maar zo'n voorbenen op 10cm van je gezicht zien maaien vind ik redelijk gevaarlijk :p) Haar verleden ken ik niet, maar ik heb gehoord dat mijn voorgangster er wel eens op los mepte zonder reden.

Ik zou er liever zelf verder mee aan de slag gaan, maar ik vrees dat ik hier niet genoeg ervaring voor heb...

lailapri

Re: borderliner zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 17:35

geen last van teveel hormonen?