Wat voor bijzetteugel kan ik het beste gebruikn bij longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Raja

Re: Wat voor bijzetteugel kan ik het beste gebruikn bij longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 21:05

Idd Palouse!!

Ik denk TS hier meer aan heeft dan onnozele reacties of 6 keer dezelfde....

Emma0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 21:35

haha, mee eens!

Hoe bevestig je de bijzetteugel precies? Iemand foto's of informatie?

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 21:43

Voorbeeldje van dubbele lange lijnen:

Afbeelding

Pessoa:

Afbeelding

Elastiek:

Afbeelding

Maar nogmaals: op het internet is heel veel informatie te vinden! Als dit je allemaal niet bekend voorkomt, ga dan zeker niet zomaar zelf aan het prutsen.

mvn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 22:11

zijn de verschillende vormen duidelijk voor je?

Tellisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 09:32

Palouse:
Dit elastiek dat jij op de foto laat zien is helemaal niet het soort elastiek dat ik bedoel. Hierbij wordt het paard alleen maar laag gehouden en meer niet. Is dit niet een halsverlenger?
Verder:
Palouse schreef:
Ik ben van mening dat een paard bij een elastiek niet goed aan de teugel leert te lopen, hij wordt namelijk niet van achteren gestimuleerd. Een paard loopt pas correct aan de teugel als dat gebeurt vanuit een goed ondergebrachte achterhand.
Met dubbele lange lijnen kun je alles precies zelf in de hand houden, en daardoor veel meer inspelen op het paard. Bovendien wordt het paard gestimuleerd zijn achterhand te gebruiken waardoor het op de correcte manier aan de voorkant kan leren buigen.
Ik ben het met bovenstaande reacties eens dat de leeftijd van het paard erg belangrijk is, en hoever de training is. Daar moet je ook goed naar kijken voor je er vanalles aan gaat hangen.

Palouse schreef:
Verder zie ik niet in hoe je met een zweep de achterhand stimuleert. Je kunt ermee drijven ja, maar het onderbrengen van het achterbeen vereist toch net even een stukje meer dan dat.

Deze twee dingen naast elkaar.
Kan jij mij vertellen hoe je met dubbele lijnen de achterhand er dan onderdbrengt. Zou het paard zijn achterhand eronderbrengen alleen maar omdat er een lijn achter zijn billen loopt? Lijkt me onzin. Volgens mij brengt het zijn achterhand onder door de combinatie van drijven (mbv de zweep), en hem opvangen van voren. Net zoals onder de man. Alleen wordt hij aan de longe niet gestoord door het gewicht van de ruiter.
En de achterhand gaat goed aan het werk als het paard van achter naar voren gewerkt wordt. Daarvoor begin je bij de drijving en niet bij een goede halsbuiging.
Maar misschien zie ik het wel verkeerd en kan jij het mij uitleggen.

Ik ga even op zoek naar een foto van het elastiek dat ik heb.

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 17:43

Sorry als de foto van het elastiek niet overeenkomt met wat jullie gebruiken, ik heb even snel wat opgezocht. Overigens is het wel degelijk een elastiek.

Wat betreft het onderbrengen van de achterhand: de lijn die achter zijn billen langs loopt met de dubbele lijnen stimuleert dat absoluut. Natuurlijk moet je dan eerst zorgen dat het paard door middel van jouw houding, beweging en positie goed loopt, en goed op je reageert.
Het verschil zit hem erin dat je zelf precies kunt afstellen in hoeverre je aan de voorkant begrenst en hoeveel druk je op de achterhand zet. Dat is imo een groot gemis vergeleken bij longeren met alleen een elastiek en een zweep.

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 17:53

Tellisto schreef:
En de achterhand gaat goed aan het werk als het paard van achter naar voren gewerkt wordt. Daarvoor begin je bij de drijving en niet bij een goede halsbuiging.

Precies, dat is het idee. Maar hoe kun je dat nu bereiken als het paard in de eerste plaats al van voren druk krijgt doordat het een elastiek omheeft?!

Tellisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 17:40

Ik hang het elastiek nooit heel strak. Teugels op maat zonder druk. Eigenlijk zo 'strak' dat hij zelf de druk op kan zoeken.
Verder kan je door de plaatsing van het elastiek, spelen met de hoogte van de hals en dus de druk en/of ontspanning.
Mijn vorige paard deed het er super op.

Ik heb in Duitsland gewerkt op een militairy en renstal. Daar moest ik vaak een paard longeren wat ik echt alles kon laten doen met het elastiek. Die werd er super nageeflijk van. Terwijl hij gek genoeg onder de man heel stug kon zijn.

Maar ik moet toegeven dat er ook beperkingen zijn. Mijn huidige paard wenst graag op de korte volte te lopen. Die krijg ik met het elastiek vrijwel niet van me af op de grote volte. Zo ontloopt ze het werken vanuit de achterhand. Misschien zou die het wel eens beter kunnen doen met dubbele longe. Maar dat heb ik eigenlijk nog nooit geprobeerd.

Ik heb geen foto op voorraad, zal kijken of ik er binnenkort een kan maken.

Emma0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 19:17

Oke, bedankt allemaal! Wat is jullie mening over de gewone (verstelbare) bijzetteugel dan?

Tellisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 20:34

Lang geleden dat ik die gebruikt heb.
Maar ik vind die vrij stug voor de mond. Een gevoelig paard kan daar behoorlijk van schrikken.
Maar ik heb sinds kort een fjord erbij en die heeft soms wel een heel duidelijk signaal nodig.
Ik zou me kunnen voorstellen dat het voor hem wel werkt.

Succes

Emma0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 15:40

Ik heb gehoord dat elastiek juist constante druk geeft, is dat zo? En zijn er nog meer tips over de bijzetteugel?

Tellisto

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:54

Als je het elastiek aantrekt zodat het paard`'in de krul' loopt, ja dan geeft het constant druk. Daar kan ik me wel wat bij voorstellen.
Maar ja, elke hulpteugel gaat aan zijn doel voorbij, als je het verkeerd gebruikt. Toch?

Dubbelsprong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 11:04

Als je een goed en duidelijk beeld wilt krijgen van het werken met de dubbele longe (hoe je alles moet bevestigen, hoe je ermee moet werken, wat de mogelijkheden allemaal zijn etc), dan kun je ook de dvd van Lammert Haanstra kopen ("Longeren met Lammert Haanstra"). Ik had de dvd ook gekocht (zodat ik niet zou gaan prutsen) en stond versteld van de mogelijkheden! Je ziet bijvoorbeeld ook Franke Sloothaak, die zijn paard laat changeren aan de dubbele longe. Dat krijg ik zelf niet voor elkaar hoor ;)

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 11:11

Het belangrijkste is volgens mij dat je niet zelf gaat aan klooien! Longeren kun je niet leren van het internet en als je niet weet waar je mee bezig bent kun je meer verpesten dan goed doen.
Ik zou iemand opzoeken die ervaring heeft met dubbele lijn longeren of pessoa-longeren..

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 11:20

Een hulpteugel voor achterhandgebruik? De achterhand moet je gewoon activeren met stem/zweep. Dat lukt je niet met een hulpteugel. ook niet met een pessoa.
Een hulpteugel begrenst nl. alleen maar.
Maar goed, dat maakt het op zich niet verkeerd.

Ik ben zelf erg weg van de gogue. Een gogue leert het paard heel goed te ontspannen. Het paard kan helemaal lang en laag lopen maar hoe hoger hij komt, hoe meer hij inwerkt. Ze gaan er erg lekker van over de rug lopen en ze leren ervan ontspannen.
Afbeelding