Hoe natuurlijk is zijwaarts?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Re: Hoe natuurlijk is zijwaarts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 18:56

Stef_anouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 19:10

djoni schreef:
Ah, dan snap ik het :j Goede vraag idd, wat gebeurd er eigenlijk in het bekken als ze bewegen? Als de fjord, die overduidelijk gewoon schrikt, zijn bekken niet beweegt, dan lijkt het me niet de bedoeling dat het in de training wel gebeurd (overigens vind ik het moeilijk zien aan die foto, je ziet immers maar één kant van het bekken). En de fjord overkruist natuurlijk niet.

Wanneer zou het bekken wel bewegen, en wanneer niet? Ken je de oefening Follow the Lead van Voest? Daar moet het paard een heel rondje op zijn plek draaien, en voor en achterbenen overkruizen. Wat zou je van zo'n oefening vinden? (ik kan wel even een filmpje maken om het te verduidelijken)

Ik denk dat bij het zijwaarts vanaf de grond, de bekken wel bewegen, dat ten eerste het paard minder gewicht in evenwicht hoeft te houden, en dus gemakkelijker overstapt. Met iemand op de rug is het natuurlijk lastiger om over te kruisen, en wordt het bekken recht gehouden om zo het evenwicht te behouden en het gewicht te verdelen. Zou het niet zoiets zijn? Dat paarden vanuit nature hun bekken niet bewegen tot weinig bewegen bij het overstappen omdat ze dat echter niet hoeven om zo meer stabiel te zijn?

Stef_anouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 19:11

djoni schreef:
Ik zit even na te denken wanneer een paard zijn achterbenen overkruist, maar ditzelfde principe speelt toch ook bij een keertwending?

Keertwending is de achterhand om de voorhand heen bewegen. Dus ja, het is het zelfde principe.
EDIT: ik bedoel natuurlijk andersom, voorhand om de achterhand, wat dus ook een deel van het wijken is (alleen dan 1 hand), de achterhand beweegt echter niet/nauwelijks

lailapri

Re: Hoe natuurlijk is zijwaarts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 19:15

Ik denk dat het met de verzameling te maken heeft en dus de sterkte van de achterhand.

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 16:44

Zijwaarts en wijken en schouderbinnenwaarts is behoorlijk aangeleerd door de mens hoor...
Omdat het nu aangeleerd is zien mensen hun paarden ook vaak in de wei "dansen" :D