je hebt 2 zitbeenknobbels. Je paard leert in alle gevallen weg gaan voor druk. Door meer op bijvoorbeeld je buitenste zitbeenknobbel te gaan zitten (wat vrijwel automatisch gebeurt als jij bijvoorbeeld een cirkel inkijkt) wijkt je paard voor de druk naar binnen. M.a.w. het gaat de bocht in. Je binnenbeen zorgt voor niet teveel naar binnenvallen en ben je weer op de rechte lijn die je wenst (die ook op een cirkel kan liggen overigens dan kijk je weer voor je uit waardoor je weer recht in je zadel zit en de druk op beide zitbeen knobbels gelijk is. Tot je weer een bocht maakt of de volgende kwart van je cirkel inzet...
Je kunt het thuis al voelen. Ga op een eetkamerstoel zitten een kijk recht voor je uit: gelijke druk op de zitbeenknobbels.
Kijk daarna de bocht in. Als het goed is komt er meer druk op je rechterzitbeenknobbel als je naar links kijkt (wel in de verte naar links kijken, niet alleen je hoofd draaien, je bovenlijf draait licht).
oke uitslag van de test, als ik draai, blijft de druk redelijk gelijk. Laat ik 1 zitbeen knobbel staan (met daar dus iets maar druk op) draait de ander eromheen. klopt dat?
Anya
Geplaatst: 04-04-10 08:37
als je draait en er gebeurt niet, dat zet je iets vast, ik kan natuurlijk niet zien wat, maar dat zie je wel bij mensen die in een 'dressuurhouding' willen zitten met overdreven rechte rug.
Wat er moet gebeuren als je op het paard zit is:
Je kijkt, je gaat automatisch meer druk op je zitbeenknobbel geven, je been komt iets aan je paard (bv je kijkt naar links, dénkt naar links) rechter zitbeenknobbel krijgt meer druk en je rechterbeen komt iets meer aan je paard.
Zie filmpje zonder hoofdstel in profiel, ik zit daar in principe volledig rechtuit, ik wil nl over de hoefslag maar aan het eind sla ik af. daar kijk ik waar ik heen wil, paard slaat af.
oke dank je. heb zelf niet zo mooi beeld materiaal, alleen een filmpje van filmpjes die voor een clip bedoelt zijn van iemand: http://www.youtube.com/watch?v=1orKOA0PftY op het laatste ong 1 cm voor het eind zie je mij een wending draaien.
Opzich vind ik de gedachte goed als je paard je binnen in een gat laat vallen. Ga je daarin zitten kom je helemaal de bocht niet meer door.
HannahFrouk
Geplaatst: 04-04-10 08:52
Er is een leuke oefening voor, die gaat ongeveer zo. Eerst werk je met hoofdstel, evt ook met een zweepje erbij (aangezien je paard dat al kent is dat juist handig).
Je rijdt met je paard op de volte. Nu geef je buitenbeen. In reactie zal jouw paard dan waarschijnlijk harder gaan. Verhinder dit niet maar maak wel de circel steeds kleiner tot uiteindelijk je paard zelf beslist "ik moet stoppen nu, de cirkel is te klein". Zo leer je je paard dat als jij been geeft het uiteindelijke effect is dat je ... stil komt te staan als je harder gaat. Dit moet je een groot aantal keren herhalen. Uiteindelijk zal het paard dan rustiger op het been gaan reageren (omdat hij toch weet dat hij stil komt te staan) en misschien aan het eind ook wel een pas zijwaarts doen . Dit zou ik uitbundig belonen en rust geven, wacht een tijd voordat je de oefening opnieuw doet.
Je kunt natuurlijk ook veel zijwaartse gangen doen, zo leer je je paard ook om naar je been te luisteren.
En wat je ook niet moet vergeten, sturen met je benen is vooral DRAAIEN. Je wilt tenslotte wel verschil maken tussen op een rechte lijn zijwaarts gaan en je paard een bocht laten maken. Beide zaken zijn heel goed mogelijk, je kunt daar goed onderscheid tussen maken, ook zonder zadel of hoofdstel.
Dus ik zou voor zijwaarts met je zit een ophouding maken en je been aanleggen (en dan moet je dus dmv de cirkeloefening je paard leren dat hij niet harder moet gaan) en voor een bocht maken zou ik het buitenbeen iets naar voor en het binnenbeen iets naar achteren leggen, draaien vanuit de middel en KIJKEN in de richting waar je naartoe gaat.
Ik heb naar je filmpje gekeken, het stukje dat je rijdt zit je wel recht. Máár je kijkt niet. Kan ook niet want je hebt je handen op de manenkam. Dan zit je automatisch iets voorover en kijk je automatisch naar de rond of naar het hoofd van je paard. Maar daar is niks. Kijk de bocht in zoals Hannah ook al zegt.
Cirkel kleiner maken op die manier doe je door wijken. Ook dan zit je meer op je buienzitbeen, anders krijg je je been niet aan het paard. Overigens doe ik mijn been niet naar voren tenzij ik een keertwending om de achterhand wil ik heb wel een wakend binnenbeen.
Overigens rij ik niet vaak meer zonder zadel. Het zit hoe dan ook minder stabiel en omdat ik ziekte van Lyme heb, vind ik dat minder fijn.
Nou oefen ze
Captain
Geplaatst: 04-04-10 08:59
Ik rijd ook niet met me benen maar met mijn zit en druk op de hals. Met druk op de hals reageerd hij nog beter dan op m'n zit. Ik heb hem een halster omgedaan (als je niet met hoofdstel wil omdat dat met bit is kun je ook prima met halster) en als ik wilde afwenden legde ik mijn hand op de hals en daarna wende ik af met de teugels. Dit gewoon vaak herhaald tot hij al afwende op mijn handen en toen het halster afgedaan.
Ja dat kan zeker ook. Het principe van neckreining. Zo heb ik het mijn paarden geleerd toen ik van dressuur naar western overstapte. Naarmate je paard de combi neckreining/zit beter snapt kun je het neckreiningdeel er ook afhalen uiteindelijk.
Zoals je bij een goed gereden paard op het laatst maar aan galop hoeft te denken of je bent weg. Omdat ze je ademhaling voelen veranderen en je zit zich iets meer opricht. Of bij een stop geldt hetzelfde: je ademt in om te gaan zitten... en ze stoppen al..
Mooi toch die gevoeligheid van paarden
veropaard
Geplaatst: 04-04-10 09:12
kijken waar je naar toe gaat , als je paard het dan nog niet snapt dan terug naar hoofdstel
Captain
Geplaatst: 04-04-10 09:31
Anya schreef:
Mooi toch die gevoeligheid van paarden
Absoluut, echt ik verbaas me er soms over! Prachtige dieren zijn 't toch ook!
Probeer stelling en buiging te vragen met je benen(op een volte). Wat ik een fijne oefening vind is op de volte, steeds volte sluiten en weer openen. En probeer dan niet te heftige hulpen te geven, voor de rest blijven oefenen. Succes ermee!
probeer anders eerst met een bitlooshoofdstel. Dat ik heel diervriendelijk. Het is anders wel erg ingewikkeld voor je paard.
Milan_lover
Geplaatst: 28-04-10 16:56
Probeer het eerst eens op de grond. Druk geven op de plaats waar je been dat ook zou doen, beetje hulp van het lijntje en met stap opzij braaf. En ontspan. Dit net zolang doen totdat ze het een beetje onder de knie heeft, dan zonder hulp van het lijntje proberen en dan erop proberen..