Longeren met pessoa

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tanjake13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 19:05

wilmaaa2 schreef:
Je kan de touwtjes aan het eind ook korter maken. Heb ik zelf ook gedaan. Gewoon losmaken en nieuwe knoop erin leggen op kortere lengt.

Hij moet niet korter, maar langer. ;)

Tanjake13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 19:07

xSaarSaar schreef:
Maar TS, ik zie in je profiel ook een foto waar je je paard longeert met een slof, ik vind eerlijk gezegd dat hij daar veel beter loopt. :o

Deze foto is van 4 jaar geleden. Toen stond hij nog op de manege. Iedere dag meerdere uren werken met vele minder volwaardig eten.
Toen was hij ook rustiger.
Nu staat hij op de wei en is zijn karakter ook volledig veranderd.
Op de foto heeft hij trouwens bijzetteugels aan en geen slof, maar deze gebruik ik niet meer omdat hij hier meer gedwongen wordt dan bij de pessoa.
Groetjes!

Tanjake13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-10 19:12

Citaat:
@ts, wat me ook opvalt is dat je paard steeds naar buiten kijkt.
Wat je ook nog zou kunnen doen is de longeerlijn door de binnenste bitring halen en dan naar de zijkant van de longeersingel.

Hey!
Mijn paard is links gebogen omdat hij jaren met blokkages in zijn rug heeft gelopen.
Hierdoor zijn de spieren van de linkerkant korter dan die van zijn rechterkant.
Zo ontlaste hij vroeger de pijn in zijn rug.
Deze zijn nu behandeld, maar zijn manier van lopen blijft hetzelfde.
Veel rechtsom lopen hebben ze mij verteld.
Ik heb deze manier van bevestigen al veel gezien, maar nog nooit zelf geprobeerd.
Lijkt me erg raar. Draait je paard dan niet heel de tijd naar de kant waar je het touw door de singel hebt gehaald?
Ik wil het wel eens proberen.
Groetjes,
Tanja

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 09:20

Ik longeer ook wel eens met longeerlijn van het bit en dan door de ring van de longeersingel, het werkt erg goed, maar doordat het voor je paard heel anders voelt moet je er wel voor oppassen dat hij niet in paniek raakt.
Je kunt het beste de eerste keer de longeercirkel afzetten met lint ofzo zodat hij niet uit kan breken.
Je paard moet ook niet gaan rennen, want dan heb je er niets aan.
Je paard moet redelijk ontspannen aan de longe lopen zodat je, wanneer gewenst, je druk uit kunt oefenen op de lijn om hem te corrigeren.
Wil dit allemaal niet zo goed, dan kun je ook altijd hem een paar keer aan de binnenkant wat korter bijzetten, zorg dan wel voor voldoende ruimte aan de buitenkant.
Verder is het openen en sluiten van voltes heel goed om zijn lijf te gymnastiseren, je kunt dit in stap en draf doen en doe ook eens openen en sluiten in contrastelling.

Succes :)

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 09:52

Tanjake13 schreef:
Citaat:
@ts, wat me ook opvalt is dat je paard steeds naar buiten kijkt.
Wat je ook nog zou kunnen doen is de longeerlijn door de binnenste bitring halen en dan naar de zijkant van de longeersingel.

Hey!
Mijn paard is links gebogen omdat hij jaren met blokkages in zijn rug heeft gelopen.
Hierdoor zijn de spieren van de linkerkant korter dan die van zijn rechterkant.
Zo ontlaste hij vroeger de pijn in zijn rug.
Deze zijn nu behandeld, maar zijn manier van lopen blijft hetzelfde.
Veel rechtsom lopen hebben ze mij verteld.
Ik heb deze manier van bevestigen al veel gezien, maar nog nooit zelf geprobeerd.
Lijkt me erg raar. Draait je paard dan niet heel de tijd naar de kant waar je het touw door de singel hebt gehaald?
Ik wil het wel eens proberen.
Groetjes,
Tanja

Je zit nu dat hij op elke hand naar buiten kijkt.
En je hebt nog altijd je zweep bij je om hem weer naar buiten te drijven. Probeer het gewoon eens, is het niks voor je stop je weer. :)