Longeren, als een paard in draf maar niet in stap wil

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 19:07

Bij ons was het probleem meer van stap naar halt,
van halt naar draf ging héél makkelijk :+ (veel luier dan deze kun je ze niet vinden namelijk)
maar naar halt snápte hij gewoon niet.. :n
Van draf naar halt ging dus ook niet..

Edit;
van halt naar draf ging dan bijvoorbeeld wel weer heel makkelijk :j

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 19:08

Aan de enkele longe kun je eigenlijk daar weinig mee, als het paard weigert gas terug te nemen kun je verder weinig doen....

mijn advies: ga met dubbele longe longeren, dan kun je precies hetzelfde doen als ohz. en kun je dus op beide leidsels druk zetten om zo het paard een tandje langzamer te laten gaan, koppel daar dan ook direct stemcommando's aan.
Voor mijn pony's is het erg belangrijk dat de stemcommando's erg echt goed ingestampt zitten; ik rijdt ze namelijk voor de wagen. Dmv de dubbele longe krijg je dit er veel sneller, beter en gemakkelijker in dan met een enkele longe, enige wat je dan kan doen is 'hoooooh maar' roepen tot je een ons weegt, en eventueel dus de cirkel steeds meer verkorten tot het paard uiteindelijk wel in stap moet vallen. Dit werkt overigens ook niet echt om ze de stemcommando's echt bij te brengen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 19:09

Je kan ook je longeerlijn door binnenste bitring en door neusriem halen, met een lus.
Dan trek je ook het bit niet dwars door zijn mond.
(knoopje in lijn doen, dat niet door de musketon schiet. Op zo'n afstand van de musketon,
dat je niet opstroopt op je neusriem en bit. )

van stap naar halt kan je aan de hand met ernaast lopen oefenen.
Zo heb ik het zwartje ook geleerd, dus altijd commando geven bij overgang, kwartje valt vanzelf.

Van draf boem ho halt, lukt met met longeren niet. (ze stopt wel, maar iets langere remweg, meter of 5)
Uiteraard werkt dat ho halt niet als madam spatjes heeft, maar dan geef ik het commando al geen eens,
aangezien dat dan zinloos is en voor beiden alleen frustrerend.
Echter voor de kar gebruik ik het niet meer, want dat was geen overgang, meer.
Ze was iets te gehoorzaam, bij stemcommando ho halt, stond je ook boem stil... (ook vanuit draf)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 19:11

Sjolvir schreef:
Je kan ook je longeerlijn door binnenste bitring en door neusriem halen, met een lus.
Dan trek je ook het bit niet dwars door zijn mond.
(knoopje in lijn doen, dat niet door de musketon schiet. Op zo'n afstand van de musketon,
dat je niet opstroopt op je neusriem en bit. )

van stap naar halt kan je aan de hand met ernaast lopen oefenen.
Zo heb ik het zwartje ook geleerd, dus altijd commando geven bij overgang, kwartje valt vanzelf.

Van draf boem ho halt, lukt met met longeren niet. (ze stopt wel, maar iets langere remweg, meter of 5)
Uiteraard werkt dat ho halt niet als madam spatjes heeft, maar dan geef ik het commando al geen eens,
aangezien dat dan zinloos is en voor beiden alleen frustrerend.
Echter voor de kar gebruik ik het niet meer, want dat was geen overgang, meer.
Ze was iets te gehoorzaam, bij stemcommando ho halt, stond je ook boem stil... (ook vanuit draf)

maar dan kun je alsnog niet echt druk op beide lijnen zetten zoals je ook voor de wagen of ohz. doet. Ik snap niet dat mensen zo moeilijk doen en met zo'n enkele longe gaan lopen prutten..... dubbele longe is ook veel duidelijker vaak voor het paard....

magli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 19:17

JoyCiej007 schreef:
Aan de enkele longe kun je eigenlijk daar weinig mee, als het paard weigert gas terug te nemen kun je verder weinig doen....

mijn advies: ga met dubbele longe longeren, dan kun je precies hetzelfde doen als ohz. en kun je dus op beide leidsels druk zetten om zo het paard een tandje langzamer te laten gaan, koppel daar dan ook direct stemcommando's aan.
Voor mijn pony's is het erg belangrijk dat de stemcommando's erg echt goed ingestampt zitten; ik rijdt ze namelijk voor de wagen. Dmv de dubbele longe krijg je dit er veel sneller, beter en gemakkelijker in dan met een enkele longe, enige wat je dan kan doen is 'hoooooh maar' roepen tot je een ons weegt, en eventueel dus de cirkel steeds meer verkorten tot het paard uiteindelijk wel in stap moet vallen. Dit werkt overigens ook niet echt om ze de stemcommando's echt bij te brengen.

Ik was eigenlijk aan't wachten tot iemand met een soortgelijk iets ging afkomen. Want ik heb wel de intentie om hem ook te laten werken aan de longe (maar nu is't nog conditie opbouwen na 3 maanden stilstaan), omdat hij aan de enkele longe eigenlijk niets wordt gedaan aan de achterhand. Ik wil hem niet perse aan de teugel, maar ik wil wel dat hij actief loopt en in binnenstelling en dat ik op een of andere manier ervoor kan zorgen dat zijn achterhand niet naar buiten zwaait (buitenbeen), dus dat zou dan door die dubbele longe zijn?

Ik had al gehoord van de dubbele longe en wil dit ook best proberen, maar ik heb het dus wel nog nooit gedaan. En ben ook altijd wat bang voor nieuwe dingen, ik wil hem nergens dwingen of wat dan ook (dus geen bijzetteugels ofzo), maar dat lijkt met niet zo met dubbele?

magli

Re: Longeren, als een paard in draf maar niet in stap wil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 19:25

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 19:27

Een dubbele longe is geen hulpteugel, enkel heb je dan dus 2 lijnen ipv. 1.

En wil je straks dan wat meer achterhand gebruik, wat dieper instellen en dat alles, dan kun je altijd nog hulpteugels gebruiken zoals bijv. een pessoa oid, of je dubbele longe van de longeersingel, door het bit en dan door de voorbenen heen halen. Maar dat zijn allemaal dingen voor later.

Ik zou zeggen; zoek er wat meer over op, bijv. ook hier op bokt, en vraag eens iemand die er wat meer verstand van heeft of die het je eens wil laten zien, en evt. in het begin met jou paardje wil werken. 't is niet ontzettend moeilijk maar als je het niet gewend bent is het nog best lastig; 2 lijnen + vaak zweep in de hand en op die manier daar ook mee werken.

Ik ben dan ook van mening dat je idd als je uiteindelijk straks echt wil gaan 'werken' aan de longe, je dit makkelijker/beter met een dubbele longe kan doen.
Zou het je graag eens willen laten zien en uitleggen maar denk dat dat qua afstand niet gaat lukken ;)

magli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 19:31

Hmm, ok, bedankt :) Ik denk wel dat het zou lukken, maar wil gewoon niet dat ik iets forceer. In't begin (vorige week eig :p) rukte hij zich nog los in de galop, dit heeft hij de vorige keer en vandaag niet meer gedaan (doordat ik kleine kneepjes gaf in't touw en hem zo duidelijk maakte bij me te blijven). Maar stel dat hij het weer doet, dan wil ik echt niet dat hij daar met 2 touwen zit en er mss nog eens opstaat ook, 't is nogal een dramaqueen soms, vandaar ;)

magli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 19:36

Nog eens bedankt voor te reageren allemaal, eindelijk eens veel mensen die reageren, niet omdat het leuk is ( ;) ), maar omdat er dan veel verschillende manieren uitkomen :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 19:36

Ik wou dat ik het kon met 2 lijnen, aangezien ik de meerwaarde er wel van in zie.

Mijn probleem is, dat ik een gediplomeerde kluns ben en al in de knoop raak met 1 longeerlijn, laat staan 2.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 19:39

magli schreef:
http://www.ooteman.nl/afbeeldingen/prod ... erlijn.jpg

Kan ik het ook anders doen? Want ik wil niet met longeersingel gaan werken (geen enkel hefboomeffect eigenlijk), dus m'n eerste longe dan aan de buitenste ringel en m'n tweede aan de binnenste?

Wat bedoel je met 'niet met longeersingel werken', en welke ringen bedoel je dan?
Je kan met een longeersingel werken zonder dat je 'hefboomeffect' krijgt (naar mijn weten hebben alleen bepaalde stangbitten hefboomwerking, maargoed dat even terzijde). Als je een longeersingel hebt en je gebruikt de hoogste 2 ringen aan weerszijden dan kan dat ook prima.

Je kan ook de buitenste lijn achter de kont van het paard langs doen en de binnenste lijn direct van paardenmond naar je hand, maar vind dat erg lastig werken en bovendien iet prettig voor zowel paard als longeur. Buitenste lijn kan ook over de schouder, maar heb persoonlijk liever gewoon een longeersingel, dan kun je mijns inziens wel verfijnder werken, heb je ook veel verstelmogelijkheden en dan kun je het paard alsnog later wat lager instellen in hoofd/halshouding zonder af te dwingen.

Zou wel voor werk aan de dubbele longe daar ook een speciale dubbele longe voor gebruiken, en niet 2 losse longeerlijnen. Dubbele longe werkt prettiger en geeft ook meer verfijning en meer precisie dan 2 losse, dikke lijnen. Ook vind ik het fijner werken met een lange menzweep dan een longeerzweep; longeerzwepen zijn vaak erg zwaar en liggen bij het longeren met dubbele longe niet fijn en zwaar in de hand, maargoed dat is persoonlijk.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 19:40

magli schreef:
Hmm, ok, bedankt :) Ik denk wel dat het zou lukken, maar wil gewoon niet dat ik iets forceer. In't begin (vorige week eig :p) rukte hij zich nog los in de galop, dit heeft hij de vorige keer en vandaag niet meer gedaan (doordat ik kleine kneepjes gaf in't touw en hem zo duidelijk maakte bij me te blijven). Maar stel dat hij het weer doet, dan wil ik echt niet dat hij daar met 2 touwen zit en er mss nog eens opstaat ook, 't is nogal een dramaqueen soms, vandaar ;)

Met dubbele longe is de kans dat hij zich losrukt nog eens een stuk kleiner ook nog, dan moet hij echt van goede huize komen, want met dubbele longe heb je 2 lijnen dus kan je hem opsluiten, net zoals je ohz. doet..... en of hij nou met 1 of 2 lijnen loskomt, als je met hoofdstel en bit longeert dan zit het toch aan het bit dus is er altijd kans dat hij er op gaat staan en z'n mond misschien beschadigd....

magli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 19:40

Sjolvir schreef:
Ik wou dat ik het kon met 2 lijnen, aangezien ik de meerwaarde er wel van in zie.

Mijn probleem is, dat ik een gediplomeerde kluns ben en al in de knoop raak met 1 longeerlijn, laat staan 2.

haha, dat zie ik mezelf ook wel worden, maar heb gelukkig geen zweep in de hand, dus 't zou mss wel lukken :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 19:44

Sjolvir schreef:

Er zijn genoeg mensen die er wel handig mee zijn, er zijn ook zat mensen die zelfs longeerlessen en cursussen geven, je kan altijd vragen of iemand je daar eens mee wil helpen, vaak moet je gewoon even op weg worden geholpen en er wat meer feeling mee krijgen...

ik longeer bijna nooit meer enkel, alleen om ze even uit te laten razen, voor het echte werk gebruik ik de dubbele longe. Veel menners gebruiken ook juist de dubbele longe, om te beleren maar ook om de training voor de wagen te vervangen als dat eens niet kan. Bovendien train ik moeilijke dingen liever aan de dubbele longe dan voor de wagen, vind het vanaf de grond gewoon makkelijker werken.
Ook lange lijnen kan wel wat voor TS zijn.

@ TS: als je het nooit met zweep probeert zal dat altijd lastig blijven, maar zweep heeft zéker wel meerwaarde; net als bij het mennen vervangt deze de beenhulpen die een ruiter ohz. wel tot z'n beschikking heeft. Zodoende kun je een paard dus echt in stelling/buiging krijgen, laten wenden voor druk, opsluiten etc. door de samenwerking van beide lijnen en zweep op de juiste plaats, vaak dus op de plaats waar de ruiter normaal z'n benen heeft, bij de singel dus. :)

Edit: ik TEM trouwens even, aangezien dit topic gaat over longeerproblemen en geen rij-technische (ohz.) problemen, hoort het volgens mij op het subforum van het longeren. TS: daar kan je ook nog eens rondkijken, sticky's en FAQ's lezen, zoekfunctie gebruiken en evt. zelf vragen stellen, daar zal je ook eerder antwoord krijgen van mensen die ook veel ervaring hebben met het gebruik van de dubbele longe.

magli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 19:47

JoyCiej007 schreef:
Wat bedoel je met 'niet met longeersingel werken', en welke ringen bedoel je dan?
Je kan met een longeersingel werken zonder dat je 'hefboomeffect' krijgt (naar mijn weten hebben alleen bepaalde stangbitten hefboomwerking, maargoed dat even terzijde). Als je een longeersingel hebt en je gebruikt de hoogste 2 ringen aan weerszijden dan kan dat ook prima.

Daarmee bedoel ik wat je hieronder zegt. En met ringen bedoelde ik de bitringen van het hoofdstel. Ja, sorry, ik gebruik wsl verkeerde begrippen. Ehm, wel zoals op de foto van Ooteman, zijn de ringen behoorlijk opzij en zou er dus bij druk, zijn hoofd naar beneden 'getrokken' worden. (dat noem ik hefboomeffect)

Je kan ook de buitenste lijn achter de kont van het paard langs doen en de binnenste lijn direct van paardenmond naar je hand, maar vind dat erg lastig werken en bovendien iet prettig voor zowel paard als longeur. Buitenste lijn kan ook over de schouder, maar heb persoonlijk liever gewoon een longeersingel, dan kun je mijns inziens wel verfijnder werken, heb je ook veel verstelmogelijkheden en dan kun je het paard alsnog later wat lager instellen in hoofd/halshouding zonder af te dwingen.

Zou wel voor werk aan de dubbele longe daar ook een speciale dubbele longe voor gebruiken, en niet 2 losse longeerlijnen. Dubbele longe werkt prettiger en geeft ook meer verfijning en meer precisie dan 2 losse, dikke lijnen. Ook vind ik het fijner werken met een lange menzweep dan een longeerzweep; longeerzwepen zijn vaak erg zwaar en liggen bij het longeren met dubbele longe niet fijn en zwaar in de hand, maargoed dat is persoonlijk.

Hmm, oke, ik ga eens wat preciezere foto's opzoeken, want dat was me nog niet duidelijk :+ . Haha, lijk net een beginneling, maarja, op vlak van longeren ben ik dat mss wel wat, qua wat er bestaat van materiaal enzo.

magli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 19:48

magli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 20:03

JoyCiej007 schreef:
TS: daar kan je ook nog eens rondkijken, sticky's en FAQ's lezen, zoekfunctie gebruiken en evt. zelf vragen stellen, daar zal je ook eerder antwoord krijgen van mensen die ook veel ervaring hebben met het gebruik van de dubbele longe.

Ok, doe ik zeker, bedankt hoor!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 21:26

RT --> GVL

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 21:54

magli schreef:

Zo kan het inderdaad ook.... je kan de lijnen ook door de stijgbeugels heen doen, maargoed nogmaals, dat wordt meestal gebruikt om 'eventjes uit te laten razen' oid, als je echt serieus wil werken zou ik het doen op de 'traditionele' manier, dus gewoon dubbele longe door de ringen van de longeersingel.

Bedankt voor de verduidelijking :) Snap nu idd wat je bedoeld met de longeersingel.
Maar als je goed kijkt op die foto van Ooteman:
http://www.ooteman.nl/afbeeldingen/prod ... erlijn.jpg

Zie je dat daar nog veel meer ringen aan zitten; een goede longeersingel heeft ook lekker veel ringen (ook van onderen, tussen de benen 1 of 2 ringen), dat is dus juist het voordeel :) Begin je net (en je paard) met de dubbele longe, dan knup je ze toch lekker in de bovenste ringen van de longeersingel? Die zitten ongeveer even hoog als de leidselogen van een menschoftje, zo 'trek' (nou goed trekken wil ik het dus niet noemen, maar je snapt wat ik bedoel) het hoofd dus idd juist niet naar beneden, hoe verder je de lijnen naar onderen bevestigd in de ringen, hoe meer je 'lang en laag' kan trainen met je paard, dit hoeft geen trekken te zijn; een goede dubbele longe glijdt soepeltjes door de ringen, dus als jij gewoon toestaat met je hand lopen de lijnen dan wel door de vrij lage ring, maar geef je weinig tot geen druk op de lijnen.
Er is echt heel veel mogelijk met de dubbele longe, dat is dus juist het fijne, je kan het helemaal naar eigen wens en naar situatie en je paard afstellen :)

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 21:59

Het halthouden kan je ook gewoon oefenen aan de hand, als hij stil moet staan gewoon 'halt' zeggen. En als je verder wilt 'stap'.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 22:03

R0oszs schreef:
Het halthouden kan je ook gewoon oefenen aan de hand, als hij stil moet staan gewoon 'halt' zeggen. En als je verder wilt 'stap'.

Dat kan inderdaad, is ook heel logisch; maar hoe doe je dat dan aan de enkele longe op het moment dat je stap of halt roept maar je paard vrolijk door blijft draven, hetzij omdat'ie het snapt, hetzij omdat'ie er gewoonweg geen zin in heeft? Dan kun je verder weinig ingrijpen....

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 22:11

opsluiten,
Zweep voor z'n hoofd zeg maar, lijn korter pakker naar hem toe lopen en ondertussen het commando erbij zeggen.

maar goed zij longeert zonder longeerzweep, ik longeer altijd met. Alleen maar om aanwijzingen te geven of hij langzamer, sneller, dat ie meer naar buiten ofwat dan ook moet.

_Tine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 20:20

Mij heeft ooit eens een vriendin vertelt dat je langzaam je moet gaan bokken (maar laat het touw niet doorzakken!).
Dus normaal bij het longeren sta je recht, wanneer je een gang lager wil ga je rustig je bukken tot je pony / paard stilstaat
Volgens mij had het ermee te maken met dat hij dan voelt dat je geen vijand meer bent ofzoiets..

Ik weet niet of dit altijd werkt, maar bij mij lukt het zo toch :)
xx