[AR] Paard voor de wagen achterwaarts laten lopen, hoe?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 03:13

Marjo2009 schreef:
ik snap het, maar.......je paardje kent dus wel het aan de teugel lopen al loopt ze nog niet constant in die houding en met halthouden staat ze netjes nageeflijk, tijdens het achterwaarts gaan, is je paardje netjes qua houding op je filmpje, dat bedoel ik dus.
Zonder die nageeflijke houding is het voor een paard heel lastig om achterwaarts te gaan.
Het lijkt mij zelfs praktisch onmogelijk.
Mijn paardje is nu sinds kort met halthouden zover dat ze netjes nageeflijk kan staan, en nu doen we dus de volgende stap, het achterwaarts gaan, nu eerst nog maar 1 of 2 stapjes, als ze dat goed doet, laat ik haar weer halthouden en stap daarna weer weg.
Dit wil ik dan gaan uitbouwen.
Het werkt prima.

Dus als je het je paardje wil aanleren lijkt het mij ook zaak dat hij nageeflijk is, anders wil je eigenlijk een stap te snel, en kan je je paardje overvragen, en word het meer een trekwedstrijd ben ik bang.

Daar heb je wel gelijk in ja....
al durf ik niet te zeggen dat ze het aan de teugel lopen ook echt kent..... ben allang blij als ze het bit soms niet vastpakt ;)
maar in die zin; bij halthouden (en evt. daarna dus achterwaarts gaan) laat ze het bit wel los ja, en neemt uit zichzelf die houding aan.

edit: bedenk me net pas dat het filmpje van mij al van 2 jaar geleden is inmiddels :o
volgens mij kan ze het nu nog wel iets netter, 't is wel meer bevestigd, vind haar op het filmpje nog wat aarzelen, als ik het zo eens terug bekijk.

marrianne

Re: Paard voor de wagen achterwaarts laten lopen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 16:46

ik ben hier pas mee begonnen, toen mijn pony;s goed aan de hupen en nageeflijk waren, ook ik probeerde altijd consequent te zijn, dat als ze even achteruit moesten, in de trailer, stal etc. zei ik altijd het stemcommando erbij.

daarna heb ik het rustig aan de lange lijnen opgepakt, vervolgens met de tweewieler of het erf, gaf ik het commando en een klein kneepje inde teugel, terwijl iemand de kar achteruit duwde. en nu doen ze het helemaal zelf.

loekvandelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 14:39

ik zet alle pony´s die ik beleer op achterwaarts bij ons op een schuine helling. b.v. weg over een dijk dan geef ik een tikje met me leidsels en laat ze vervolgens helemaal los ik gebruik come back omdat anders de comando´s te veel op draf of strek lijken. willen ze niet terug neem ik even meer druk en als ze dan ook maar een been optillen in achterwaartse richting laat ik het weer helemaal los zo blijf ik oefenen. gaat dit op de helling een paar keer achter elkaar goed zet ik ze op de vlakke weg en probeer het nog eens lukt dat niet terug naar de helling lukt dat wel ga ik in het gras dat het steeds net iets zwaarder wordt zo leer ik al mijn pony´s het.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 14:41

loekvandelft schreef:
ik zet alle pony´s die ik beleer op achterwaarts bij ons op een schuine helling. b.v. weg over een dijk dan geef ik een tikje met me leidsels en laat ze vervolgens helemaal los ik gebruik come back omdat anders de comando´s te veel op draf of strek lijken. willen ze niet terug neem ik even meer druk en als ze dan ook maar een been optillen in achterwaartse richting laat ik het weer helemaal los zo blijf ik oefenen. gaat dit op de helling een paar keer achter elkaar goed zet ik ze op de vlakke weg en probeer het nog eens lukt dat niet terug naar de helling lukt dat wel ga ik in het gras dat het steeds net iets zwaarder wordt zo leer ik al mijn pony´s het.

Ik weet niet of je het het hebt gezien, maar je bent allemaal héél erg oude topics naar boven aan het halen. Van 2 a 3 jaar geleden.

Napie

Re: Paard voor de wagen achterwaarts laten lopen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 17:30

De schoolvakantie is weer begonnen? Oud topic

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 17:42

Moderatoropmerking:
Reacties op algemeen gestelde vragen laat ik staan ivm informatieve waarde, reacties op specifieke probleem-vragen in oude topics verwijder ik, er vanuit gaand dat er inmiddels wel een oplossing gevonden is voor het probleem.