[AR] alleen buiten mennen, wie doet dat?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

hafjelingerJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 19:46

Met mijn pony mag ik wel alleen, maar dan mag ik alleen door de straat rijden en weer terug :+ Dus dat doe ik nooit.
Met mijn paard absoluut niet. Dat zou ik ook niet durven, hij is nog jong, 5 jaar.

Eigelijk vind ik dat je áltijd samen moet gaan. Wat doe je in je uppie als je in de sloot ligt met je span? Dat wordt lastig denk ik...

En ook wel belangrijk: alleen is saai :P

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 19:51

JoyCiej007 schreef:
Zijn mensen dan echt zo blind? :o?

Men reageert op 'actieve topics'. Daar staat niet bij in welk subforum iets staat.

jouke_h

Re: alleen buiten mennen, wie doet dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:36

Buiten nee ga nooit alleen. Wel naar het weitje iets verderop maar dan helpt iemand wel met inspannen. Maar dat komt zo weinig voor. Moet dan ook van te voren zorgen dat het hek open is. Men ook veel met ponies van een ander en dan vind ik het wle net zo fijn als er iemand mee is. Al is het maar bij het oversteken van de weg of bij de stoplichten. Met mijn ponie doe ik het al helemaal niet omdat zij nog niet zo ervaren is en dan is het wel erg handig als er iemand even bij kan staan of mee kan lopen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:41

Ibbel schreef:
JoyCiej007 schreef:
Zijn mensen dan echt zo blind? :o?

Men reageert op 'actieve topics'. Daar staat niet bij in welk subforum iets staat.

Ik reageer ook op actieve topics die omhoog komen als ik bijv. bij eigen berichten kijk (en dan daarnaast, nieuwe topics van je favoriete subfora) maar verschil is dan dus blijkbaar dat ik eerst even de openingspost lees en soms nog even wat reacties, en vaak igg weet waar het over gaat..... :z

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:43

Iig heb ik even getemd om de titel te laten veranderen, en dat is ondertussen gebeurd ;)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:44

Met mijn marathonwagen ga ik nooit alleen op pad :) met de sulky wel :) gewoon omdat er geen plek is voor een groom :+
Telefoon in mijn binnenzak, halster+touw, touwtjes+mes mee in een tasje en gaan :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:45

Ibbel schreef:
Iig heb ik even getemd om de titel te laten veranderen, en dat is ondertussen gebeurd ;)

Ahja goed idee, ik zag het inderdaad :o

Ben zelf ook weleens verwarrend hoor; spreek en schrijf in m'n directe omgeving over 'rijden', 'ik ga stukkie rijden vanmiddag' 'ik heb gister ot gereden' terwijl ik daar eigenlijk dus mennen mee bedoel, want de momenten dat ik nog óp een paard zit ipv. er achter zijn tegenwoordig erg schaars... maar ach, gelukkig weten de meesten wel wat ik bedoel :Y)

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:50

ja ik rijd alleen. Anders zou ik niet kunnen rijden. 2-span ga ik niet alleen. Gelukkig hier veel polder en brave pony's. Al weet ik natuurlijk wel dat dat ook niets zegt als ze echt aan de kletter gaan.

MyKayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:53

Ik rij altijd alleen, er zijn er maar weinig die mee willen.
Alleen dubbelspan niet meer na een ongeluk ging er altijd iemand mee.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 20:55

Met Honey deed ik het soms wel, maar in principe niet. Bij Abbey zowiezo nog niet, die rij ik niet eens alleen (in de zin van zonder toezicht) in de bak ;)

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 21:01

Ja, ik men 99% van de tijd alleen en Nee, ik zou het niemand aanraden.
Het is voor mij een keus tussen alleen of niet mennen en inmiddels is het vertrouwen er genoeg om te kiezen voor alleen. Eerst durfde ik dat alleen aan op de wei of de lege parkeerplaats voor stal. Dat is langzaam aan gegroeid tot een klein buitenritje over de fietspaden rondom stal. En nu ik verhuisd ben van stal kan ik ook het bos in zonder drukke kruising te moeten oversteken dus doe ik dat ook regelmatig.

Ik hou wel degelijk rekening met het feit dat ik alleen rij. Ik ga geen vreemde paden in, kies veilige routes en ga moeilijkheden uit de weg. Ook rij ik alleen altijd met de sulky en niet met de vierwieler. Met de sulky kan ik net zo snel afstappen en bij z'n hoofd staan als een ruiter zou kunnen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 21:02

Ik rijd aangespannen nooit alleen, evt wel in de bak, maar dan wel als mijn groom op stal aanwezig is en kan helpen met in- en uitspannen en stand by is als er iets is...

Over de weg rijd ik altijd met een groom erbij...

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-10 22:52

ik men vrijwel altijd alleen, niet iedereen wil deze super hobby met mij delen helaas.

Zo af en toe tijd er iemand met mij mee, zeker vannde zomer

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 09:48

ik men altijd samen. ga nooit alleen op pad.
gelukkig vind vriendlief paarden erg leuk dus rijden we samen ;)

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 09:56

Met mijn shet reed ik zeer regelmatig alleen of met mijn kids.
Maar de grootste lol had ik toch als ik samen met mijn vriendin op pad ging.. (en wel naar de mac of de stad in)

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 11:15

Ik men niet alleen, puur om veiligheid en vind het ook gezelliger.
Wel rijd ik soms alleen op de wagen als er iemand mee gaat die op het paard zit.

Wanneer kom je is mee :D?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 11:18

Met mn nieuwe merrie ga ik van de zomer wel alleen op pad. Met mn hengstje zou ik dat nooit doen. Ik moet standaard buiten mennen met mn merrie durf ik dat prima alleen aan.

Heb wel altijd een cap op en met lange tochten briefje in mn zak met mn gegevens en welke medicijnen ik allergisch voor ben.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 11:25

ik heb ook een mes in de kar en vertrek niet zonder mijn mobiel.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 11:26

Mobiel heb ik inderdaad ook altijd bij me, tuigmes inderdaad ook.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 11:27

ik men ook niet alleen, moet er eerlijk bijvermelden dat het in de toekomst misschien wel gaat gebeuren.
Mijn haflinger is nog jong en heeft niet veel ervaring, vind het dan te gevaarlijk om hem alleen mee te nemen.
Hij heeft nu ook al een hele poos niet voor de wagen gestaan, dankzij het weer en dankzij het gebrek aan iemand die mee kan.

Vinden jullie het anders bij een shetlander?
Ik wil mijn shets graag beleren voor de wagen en zou dan wel eerder geneigd zijn om alleen te gaan.
Ik denk dat het komt door het formaat ( kleine pony) hoewel ik heel goed weet dat als zo'n span aan de kletter gaat je ook niets te vertellen hebt.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 11:36

Hier is al een topic over ;)

Ik heb wel vaker alleen gemend, gewoon omdat ik anders niet zou kunnen rijden.
Daarna een tijd tweespan gemend en dat heb ik nog nooit helemaal alleen gedaan, of ja toch wel een rondje door de buurt, nadat we de Sint hadden afgezet op zijn bestemming :D .

Ik ga veel liever met groom op pad, maar die heb ik bijna nooit.

Vandaar ook bijna de hele winter stop gestaan.
In de zomer kan ik in de wei rijden, dat scheelt dan rijd ik alleen.
Als ik straks wil gaan trainen zal ik toch wel eens alleen op pad moeten met het enkelspan.
Daar zie ik toch wel tegen op, omdat dit nu zo'n tijd geleden is.

Inspannen doe ik trouwens wel bijna altijd alleen, als ik al eens iemand heb die eens mee wilt, zorg ik ook dat alles klaar is, zodat we zolang mogelijk aan het mennen kunnen besteden.

Tja, liefst had ik een leuke groom die zelf ook wilt rijden en misschien ook wel mee op wedstrijd zou willen, alle spullen zijn er, ook voor ieder een pony, dus wat wil je nog meer zou je zeggen...?
Nou, ik heb nog niemand gevonden ;)

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 11:36

Ik vind het met een kleintje niet anders. Je zit tenslotte er ook achter net als met een paard, is dus niks anders.

Weet wel dat het paard waar ik vroeger mee op pad ging ik zonder problemen alleen mee ging mennen, terwijl ik dat nu dus met een van mijn kleintjes absoluut neit zou doen.

Voor mij ligt het dus heel erg aan het paard zelf.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 11:40

Denk niet dat ik straks met mijn tinkermerrie er alleen op uit zou gaan voor de wagen :n OHZ wel als ze betrouwbaar genoeg is.

Met mijn shetlandmerrie ga ik wel alleen, die vertrouw ik volkomen. Rij dan ook gewoon langs de weg e.d.
Cap op, oranje hesje aan en altijd bij daglicht, nooit bij schemer oid.
Laatst bijgewerkt door Keet op 15-03-10 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 11:43

Ik heb idd wel altijd een cap op (moet sowieso goed voorbeeld voor dochterlief zijn), kinderen mee, dan altijd een volwassene mee die de kinderen van de wagen af kan plukken als er wat is en kinderen met helm en die van mij zit er ook vaak met bp op...

Afbeelding

Was onze eerste dagtocht, manlief is even van de wagen af voor de foto :D

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 12:37

ik vind het met een shet zéker niet anders. Laat ik het zo zeggen; qua tempo en zeker ook qua kracht meet die van mij zich wel degelijk met een 'groot paard', ze heeft nog wel eens de neiging om het bit vast te pakken, met volle kracht in de leidsels te hangen en dan proberen zo hard mogelijk te draven (of tijdens galop proberen toch net een stukje harder te gaan).

Geloof 't of niet, maar als een shet gaat dan hou je er ook niets meer aan.... Heb je zo'n ding aan de hand, tijdens inspannen e.d. ja dan wil het misschien wel iets schelen, maar puur tijdens het mennen; nee dan maakt het echt niets uit.