diablolover schreef:doe een longe aan zijn halster dan heb je meer speling als hij verschiet en is hij niet direct weg

Je zorgt er zo juist meer voor dat hij genoeg vaart kan maken en je zo uit je evenwicht kan brengen.
En als je te lang vasthoudt en het paard wel de benen neemt en naar achteren uithaalt, heb je een eventuele trap veel eerder te pakken.
Advies: paard kort houden (ongeveer een meter afstand naar de clip van het halstertouw, en het paard via grondwerk wat manieren bijbrengen. Bij eventueel springen het hoofd naar je toehalen, kan hij je met zijn achterbenen niet raken. Dat houdt in dat het paard moet leren te wijken voor druk aan het hoofd (dus je hebt je huiswerk al uitgestippeld) en zijn achterhand weg moet draaien. Als hij het hoofd naar je toedraait, kan hij je met zijn achterbenen niet raken...
21deees schreef:misschien anders toch een keer een touw door zn mond.. werkt echt.. ook bij onze hengsten als ze weer naar buiten mogen ( hebben ze vaak zin in omdat ze zich dan lekker aan de merries buiten kunnen laten zien) gelukkig ontsnappen ze niet:D
Zozo, touw door zijn mond? Valt me mee dat je niet met adviezen over hengstenkettingen komt (maakt niet uit of het over de neus, zijn tandvlees of door zijn mond is...)
Ik vraag me af hoe vaak jullie hengsten in de winter buiten mogen komen, zal niet zo vaak zijn schat ik zomaar?