[AR] tips voor net aangespannen pony

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 00:01

sofietjee schreef:
ik ben sofie ik doe dus samen met amber(ameri hier op bokt) deze ponys ik reageer nu even :D
wij wonen in oosterhout...

Ik kan niks beloven, maar ik zal deze week even kijken. Als hij er nog is zou die zeker geschikt zijn :j Hoe groot is lotje?

JoyCiej007

Re: tips voor net aangespannen pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 00:20

Mag ik zo nieuwsgierig zijn om te vragen wat je dan op het oog zou hebben, chocobroodje?
Zou wel mooi zijn voor TS, als het zou kunnen dat het geregeld zou kunnen worden.
Kan me voorstellen dat dit vervelend is voor TS, maar veiligheid gaat toch echt voor het plezier van het mennen, vind ik zo :)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 00:26

Ik heb zelf heel lang met een welshje (1.18m) gereden. Dat was gewoon een simpel 2 wielige sulky voor 2 volwassenen of 1 volwassen en 2 kids, alleen niet geremd. Ik heb hem een paar jaar geleden uitgeleend maar hun gebruiken hem niet meer dus ik zal er eens naar vragen. Wagentje weegt nog geen 50 kilo en was erg fijn in gebruik. Zal waarschijnlijk wel opgeknapt dan moeten worden, maar laat ik eerst eens kijken of ze hem nog hebben ;)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 02:54

Misschien is het zowiezo handig als TS zich eerst meer gaat verdiepen in wat er zoal mogelijk is aan degelijke en veilige wagens en 2wielers, kijk gewoon eens rond, vraag advies en bekijk constructies.

Op MP worden helaas veel 'rotte appels' verkocht alszijnde 'shetsulky' of zelfs 'marathonwagen' terwijl het een oud krot is op een nog schameler onderstel met bagger constructie, leuk verfje er over heen en hup dat zet je dan even op MP als zijnde 'leuk shetwagentje', er zullen altijd mensen zijn die daar niet zo'n zicht op hebben en denken een leuk en veilig wagentje te kopen terwijl ze achteraf bezien gewoon bedrogen uitkomen.

amberi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 13:48

Bedankt voor de nieuwe reacties!

Onze shetlander Lot is ongeveer 80 centimeter. Wij wonen trouwens wel in Oosterhout Noord-Brabant. ( Er zijn meerdere Oosterhouts in Nederland).

We hebben voor dat we gingen mennen wel op internet een stuk over het intuigen uitgeprint en dit gebruiken we als we in en uit tuigen. (gelukkig voor onze Lot :Y)

Ik vind het wel erg jammer als we een nieuw karretje zouden moeten kopen, voor de man die het karretje heeft gemaakt dat zou hem erg kwetsen. ;(

Ik heb niet de ambitie om bijvoorbeeld wedstrijden te mennen, ik wil vooral lekker op zondag een ritje maken dus het karretje hoeft absoluut niet luxe te zijn.

En ik wil nog even toevoegen dat ik het fijn vind dat jullie de kritiek opbouwend geven! :(:)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 14:06

Nou die man komt er wel overheen hoor ;) En zo niet, ja das dan een beetje jammer voor hem maar dit is echt te zwaar.
Joh er zijn zoveel leuke geschikte wagentjes te vinden, en daar kun je wel uren mee rijden, dit werkt echt niet. Heb je al eens op marktplaats gesnuffeld?

amberi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-10 14:36

Hij is wel de eigenaar van de shetlanders :Y)

We hebben dit karretje ook op marktplaats gevonden, die hebben we gekocht inclusief het tuig. Het bovenstel van het karretje was erg verouderd dus dit is er nieuw opgemaakt.

Dit klinkt misschien een beetje gek, maar ik heb met het karretje over de straat gelopen (ik heb het karretje gewoon aan de lamoenen voortgetrokken) en het viel eigenlijk wel mee qua zwaarte :o

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 15:11

Ik denk dat als je met een beetje hulp het tuig netjes passend weet te krijgen, je nog heel veel plezier van dit karretje kunt hebben! Hij oogt wat zwaar, maar dat moet je even uitproberen. Je pony zal het snel aangeven of ze het aankan. Zoals ik het begrijp willen jullie wat recreatief mennen. Dat gaat prima zo hoor. Mocht je het mennen zo leuk gaan vinden dat je wat langere (vaker) ritten wilt gaan maken kun je altijd nog uitkijken naar een andere wagen. Ik wens jullie heel veel menplezier!

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 15:12

chocobroodje schreef:
Nou die man komt er wel overheen hoor ;) En zo niet, ja das dan een beetje jammer voor hem maar dit is echt te zwaar.
Joh er zijn zoveel leuke geschikte wagentjes te vinden, en daar kun je wel uren mee rijden, dit werkt echt niet. Heb je al eens op marktplaats gesnuffeld?

Heb jij gevoeld hoe zwaar deze wagen is?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 15:18

Qua rollend gewicht is deze kar niet te zwaar voor een shet als ik hem zo bekijk. Hij geeft alleen op dit moment wel teveel druk op de rug doordat de pony te ver naar achteren staat. Dit is trouwens in dit geval maar even goed ook, zou de pony op de juiste plek staan en de druk komt van de rug dan heb je kans dat de kar achterover klapt omdat de buitensingel los zit.

sofietjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 19:12

Harstikke bedankt voor jullie tips! Maar we hebben nu zegmaar 2 negatieve reacties (in de zin van dat het karretje niet goed was voor Lot). En 2 positieve reacties (in de zin dat als we ons verdiepen in het mennen en tuig we wel met dit karretje wat aan de slag kunnen).

Wat kunnen we nu dus het beste doen?

amberi en sofietjee