Wat me net toch overkwam..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 12:00

wimmus schreef:
Wat jammer dat je zo een slechte indruk gekregen hebt, en imo geheel verkeerde informatie.
Had de verkoopster niet een (academische) kaptoom in gedachten? Die hebben namelijk wel ijzer in de neusriem.. maar dan nog snap ik niet hoe ze bij haar informatie komt.

Volgens mij kun je namelijk wel stellen dat een sidepull (vooral met glad leer) 1 van de vriendelijkste bitloze optomingen is. Juist omdat hij alleen op de neus inwerkt. Daardoor je precies weet 'hoeveel' je in handen hebt. Imo is een sidepull ook erg geschikt voor dressuur, omdat je er gewoon 'op contact' mee rijden kan.
Let er wel op dat je hem op de goede hoogte hangt, je ziet hem op bokt en zelfs op verkoopsites soms echt veel te laag hangen.. kan me voorstellen dat hij dan een stuk scherper inwerkt.

@zij; een sidepull heeft de meest simpele release, teugel los = release. Ik zie niet helemaal wat daar fout in kan gaan?

Ja dat vind ik zelf ook erg jammer.. en ik twijfel heel erg, omdat ik haar eigenlijk wel geloofde (nu steeds minder maarja :P )
want ja, ik als 16-jarig meisje die alleen informatie haalt van internet en een paar boeken of een verkoopster van mijn favoriete paardenwinkel? :P daarom twijfel ik nu ook zo..

Ik weet zeker dat ze echt een sidepull bedoelde, we hebben het niet over kapotmen gehad :)

Ja zie je wel.. dat is dus precies wat ik dacht! Tuurlijk let ik er dan op dat ie op de goede hoogte hangt, ik weet precies hoe die moet zitten, dus dat komt wel goed :D

Ik ben echt heel erg blij met jullie informatie, ik ga even wat mooie hoofdstellen bekijken en vergelijken, en dan gewoon een testhoofdstel aanvragen! :)

spyro

Re: Wat me net toch overkwam..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 12:16

Ze hebben op paardnatuurlijk een soort test gedaan met verschillende bitloze optomingen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 12:26

Ik vind die testuitslagen zelf niet zo...
Terwijl ik PN toch redelijk hoog heb zitten. :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 17:57

Nou , die dame heeft wel iets met een klok en een klepel zeg , pffft. Te horen aan de resultaten die zij heeft gehad met een sidepull , zou ik haar i.i.g. niet op mijn paard willen :=

Maak je geen zorgen hoor , die dingen zijn echt supervriendelijk. Soms is de neusriem wel wat scherp / stug van zichzelf maar je hebt er ook bij die gewoon zacht en soepel zijn en als je er van houdt (ik vind side-pulls niks :n ) heb je daar gewoon een heel vriendelijk hoofdstelletje aan als je er niet bizar mee omgaat :)

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 19:09

TurdusMerula schreef:
Ik vind die testuitslagen zelf niet zo...
Terwijl ik PN toch redelijk hoog heb zitten. :)

Ik vind ze ook nogal onbetrouwbaar. Het enige wat écht goed werkt is het touwhalster zogezegd, dat vind ik nu net even overdreven. Andere optomingen kunnen net zo duidelijk zijn, het is maar waar een paard goed op reageert.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 20:07

wat een overdreven gedoe van die dame in de winkel...

ZELFS een sidepull zou nu al te gruwelijk zijn om rond je paard zn hoofd te doen :roll: eigenlijk mag dan alleen nog een neckrope of wat?

ik heb zelf een lage neusriem aan mijn westernhoofdstel bevestigd en er een bontje rond gedaan. nog nooit schuurplekken of wat dan ook mee gehad hoor en mijn paard wordt er bv evengoed met gelongeerd met pessoatuig enz.

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 20:18

Een sidepull kan inderdaad geen schade aanrichten, als deze een brede neusriem heeft. Ik vind dit persoonlijk de vriendelijkste bitloze optoming (buiten de neckrope dan) maar misschien is het voor sommige paarden niet altijd even duidelijk.

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 20:52

pmarena schreef:
Nou , die dame heeft wel iets met een klok en een klepel zeg , pffft. Te horen aan de resultaten die zij heeft gehad met een sidepull , zou ik haar i.i.g. niet op mijn paard willen :=

Maak je geen zorgen hoor , die dingen zijn echt supervriendelijk. Soms is de neusriem wel wat scherp / stug van zichzelf maar je hebt er ook bij die gewoon zacht en soepel zijn en als je er van houdt (ik vind side-pulls niks :n ) heb je daar gewoon een heel vriendelijk hoofdstelletje aan als je er niet bizar mee omgaat :)

hihi, inderdaad :=

Oké, ben blij dat jullie dit allemaal bevestigen.. ik begon al aan mezelf te twijfelen!
Ik wil dan ook sowieso opzoek gaan naar een sidepull die een brede neusriem heeft en ik schaf ook nog een bontje aan! :)
Mag ik vragen waarom je niet van een sidepull houd? :) gewoon nieuwschierigheid!

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 20:53

kynshiri schreef:
wat een overdreven gedoe van die dame in de winkel...

ZELFS een sidepull zou nu al te gruwelijk zijn om rond je paard zn hoofd te doen :roll: eigenlijk mag dan alleen nog een neckrope of wat?

ik heb zelf een lage neusriem aan mijn westernhoofdstel bevestigd en er een bontje rond gedaan. nog nooit schuurplekken of wat dan ook mee gehad hoor en mijn paard wordt er bv evengoed met gelongeerd met pessoatuig enz.

haha, ja echt hé.. ik snapte er zelf ook echt niks van :oo
Okee! en wat leuk dat jij ook een bontje heb :)

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 20:53

katia1993 schreef:
Een sidepull kan inderdaad geen schade aanrichten, als deze een brede neusriem heeft. Ik vind dit persoonlijk de vriendelijkste bitloze optoming (buiten de neckrope dan) maar misschien is het voor sommige paarden niet altijd even duidelijk.

heel erg bedankt voor je reactie :)

Dit was namelijk ook precies mijn gedachte voordat ik naar die vrouw ging!
Ben blij dat jullie er ook allemaal zo enthausiast over zijn, want ik wist me even geen raad meer :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 11:19

Ik vind een side-pull niks omdat hij niet zo duidelijk is , en je hem al snel vrij strak moet doen om te voorkomen dat hij over de neus gaat glijden. Ik hou ok niet van de bevestiging van teugels naast het hoofd , heb ze liever onder het hoofd , dat vind ik een betere druk geven voor als je een keer duidelijk de rem erop moet zetten.

Want juist een goede rem is voor mij de grootste taak van een hoofdstel. Je kunt je paard wel prima aanleren om op een uitgesproken HO stil te staan maar àls ze eens een keer niet willen luisteren dan moet je wel voor ieders veiligheid zo duidelijk mogelijk in kunnen grijpen :)

Met een side-pull heb je niks te zeggen als ze het hoofd in de lucht steken , dan trek je alleen maar de neusriem richting de ogen omhoog :P

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 11:48

pmarena schreef:
Ik vind een side-pull niks omdat hij niet zo duidelijk is , en je hem al snel vrij strak moet doen om te voorkomen dat hij over de neus gaat glijden. Ik hou ok niet van de bevestiging van teugels naast het hoofd , heb ze liever onder het hoofd , dat vind ik een betere druk geven voor als je een keer duidelijk de rem erop moet zetten.

Want juist een goede rem is voor mij de grootste taak van een hoofdstel. Je kunt je paard wel prima aanleren om op een uitgesproken HO stil te staan maar àls ze eens een keer niet willen luisteren dan moet je wel voor ieders veiligheid zo duidelijk mogelijk in kunnen grijpen :)

Met een side-pull heb je niks te zeggen als ze het hoofd in de lucht steken , dan trek je alleen maar de neusriem richting de ogen omhoog :P

Oh.. ghehe :')
Ja ik snap wat je bedoed, bedankt voor je uitleg!

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 12:07

Er is ook een nieuw hoofdstel. De nurtural dat is een combinatie van side-pull en kaakgekruist. Ik heb er al heel veel goede recensies over gehoord en vele paarden accepteren het meteen. Misschien is dat ook wat voor jou?
In harnachement lopen er 2 topics over.

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 12:32

katia1993 schreef:
Er is ook een nieuw hoofdstel. De nurtural dat is een combinatie van side-pull en kaakgekruist. Ik heb er al heel veel goede recensies over gehoord en vele paarden accepteren het meteen. Misschien is dat ook wat voor jou?
In harnachement lopen er 2 topics over.

Dankjewel, ik zal even gaan kijken :)

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 18:14

@ pmarena;
Ik vraag me af wat je niet duidelijk vind aan een sidepull.
De meeste paarden zijn gewend aan directe teugels aan de zijkant, immers hetzelfde als bij een bit. Ik vind het een vrij duidelijk systeem, mijn ervaring is dat de meeste paarden er ook snel aan gewend zijn. Bij kruislingse systemen, waar je een 'indirecte' teugel hebt, is het vaak veel meer wennen voor een paard, dat is een geheel ander systeem. Om over teugels aan de onderkant nog maar te zwijgen. Tuurlijk, uiteindelijk is alles wennen en als het paard het eenmaal snapt is het ook prima. Maar imo is het wel zo dat hoe duidelijker een hoofdstel is, hoe eerder een paard het snapt. Wat de sidepull naar mijn mening wel een behoorlijk duidelijke maakt.

Dat hij vrij strak moet ben ik het ook niet mee eens. Ik heb er zelf eentje van leer, en eentje van gevlochten touw en daar kan prima een platte hand tussen zonder dat het zooitje ergens anders beland. Zo los als bv een touwhalster gaat niet lukken, maar ik vind dit al los zat.

Het heeft natuurlijk ook alles te maken met je bedoelingen, maar voor dressuur vind ik de sidepull toch het meest geschikt, vooral ook vanwege die teugels aan de zijkant. Geen aansnoer-praktijken waarmee je onbedoeld teveel druk geeft, geen release die kan blijven hangen en alleen druk waar je (ik) het wil hebben; op de neus. Ik vind er persoonlijk totaal geen meerwaarde aan zitten dat er ook druk op de kaak komt. Misschien dat het voor buitenrijden (rem?) handig is, voor dressuur hoeft het van mij niet. Al is dat allemaal persoonlijk.

Met een sidepull kun je ook prima een onereinstop uitvoeren, of desnoods 'omtrekken'. Aan beide teugels trekken heeft bij niet 1 hoofdstel zin, als een paard écht wil gaan.
Maargoed, een hoofdstel als rem nodig hebben, dat klopt sowieso niet..

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 18:40

Kruislings is ook heel duidelijk, het paard wordt in de juiste richting geduwd. Dat is niet "anders" en het is ook niet altijd wennen voor paarden.

Citaat:
Er wordt weleens gedacht dat een paard moet wennen aan het kruislings syteem, omdat het "tegengesteld" zou werken vanwege de kruislingse riempjes of koorden kruislings langs de wangen en achter de kaken lopen. Hier wat uitleg dat het kruislings systeem in feite niet anders werkt dan het rijden met bit, en dat ieder paard vrij snel zo niet meteen begrijpt wat de bedoeling is.

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 18:41

Was niet de volledige tekst. Hier de volledige tekst waarom kruislings niet zo anders is als vaak gedacht wordt:

Citaat:
Er wordt weleens gedacht dat een paard moet wennen aan het kruislings syteem, omdat het "tegengesteld" zou werken vanwege de kruislingse riempjes of koorden kruislings langs de wangen en achter de kaken lopen. Hier wat uitleg dat het kruislings systeem in feite niet anders werkt dan het rijden met bit, en dat ieder paard vrij snel zo niet meteen begrijpt wat de bedoeling is.

Bij een bit krijg je als je de rechterteugel aanneemt, (ook) drukkracht links. Immers, het bit zit aan de rechterkant niet aan het hoofd vast, en als het bit aan de linkerkant geen ring zou hebben (en ook nog eens d.m.v. een sperriem op zijn plek gehouden zou worden), zou je het bit gewoon door de mond heen trekken. Dit is het duidelijkst wanneer je naast het hoofd van je paard gaat staan en de teugel rechts naar je toe haalt; kijk wat er gebeurt.

Ook bij een gewone ophouding vanaf de rug van je paard, die in een andere richting plaatsvindt dan staand naast je paard(meer naar achteren en omhoog), is de werking tussen beide optomingen precies hetzelfde. Wanneer je met bit vanaf de rug de rechterteugel aanneemt, krijg je naast drukkracht op de linkerkant ook wat achterwaartse druk op het bit aan de rechterkant. Ook die heb je gewoon bij het bitloze hoofdstel. Het riempje dat onder de kin door naar links kruist, zit immers aan de rechterkant ook nog vast aan de neusriem en geeft ook daar zijn druk door. Zou dit riempje helemaal los wapperen en alleen links vast zitten, dan had je dit niet en zou je met een ophouding rechts het hoofd naar links trekken.

Met een bit wil je paard ook naar rechts bij een ophouding alleen aan de rechterkant. Ga maar eens recht stilstaan en geef geen enkele andere hulp, behalve een ophouding rechts; je paard buigt dan echt niet naar links. De rechterkant wordt echter de buitenkant, doordat je je paard door middel van de zit en eventueel iets ondersteuning van de binnenteugel naar links buiging of stelling laat nemen. De (rechter) buitenteugel kan dan deze houding en de nageeflijkheid onderhouden, doordat de positie van de teugel en daarmee de richting van de druk nu niet meer (vanaf het paardenhoofd gezien) puur van rechts komt maar meer van achteren, in de richting van de ruiter. Dit werkt met het kruislings systeem precies hetzelfde, waar alleen de druk op een andere plek uitkomt.

Doordat je met de buitenteugel werkt tegen de schouder (de buitenteugel breng je naar de schouder, hierdoor sluit je buiten op, en maak je binnen vrij) kun je een buitenteugeloefening uitvoeren. Bij het kruislings systeem werkt dat precies hetzelfde. Achterwaartse druk werkt dan niet in op de mondhoek (zoals bij een bit), maar op de bovenkant van de neus. Dat puur zijwaartse trekkracht (recht van het paardenhoofd af) zich uit in drukkracht tegen de andere kant, dat is in beide gevallen hetzelfde. Maar ook een achterwaartse hulp resulteert gewoon in achterwaartse druk. Het zou dus (los van de aangeleerde voorkeuren van je paard) hetzelfde effect moeten hebben.

Met een kruislings hoofdstel kun je dus precies hetzelfde rijden als met bit, afgezien van het feit of je paard fijner reageert op signalen die voornamelijk in de mond of op de neus plaatsvinden. Dat verschilt per paard (en ruiter) natuurlijk.

bron: http://bitloospaardrijden.info/kruislings_systeem.htm

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 12:29

wimmus schreef:
@ pmarena;
De meeste paarden zijn gewend aan directe teugels aan de zijkant, immers hetzelfde als bij een bit. Ik vind het een vrij duidelijk systeem, mijn ervaring is dat de meeste paarden er ook snel aan gewend zijn. Bij kruislingse systemen, waar je een 'indirecte' teugel hebt, is het vaak veel meer wennen voor een paard, dat is een geheel ander systeem. Om over teugels aan de onderkant nog maar te zwijgen. Tuurlijk, uiteindelijk is alles wennen en als het paard het eenmaal snapt is het ook prima. Maar imo is het wel zo dat hoe duidelijker een hoofdstel is, hoe eerder een paard het snapt. Wat de sidepull naar mijn mening wel een behoorlijk duidelijke maakt.

Dat hij vrij strak moet ben ik het ook niet mee eens. Ik heb er zelf eentje van leer, en eentje van gevlochten touw en daar kan prima een platte hand tussen zonder dat het zooitje ergens anders beland. Zo los als bv een touwhalster gaat niet lukken, maar ik vind dit al los zat.

Het heeft natuurlijk ook alles te maken met je bedoelingen, maar voor dressuur vind ik de sidepull toch het meest geschikt, vooral ook vanwege die teugels aan de zijkant. Geen aansnoer-praktijken waarmee je onbedoeld teveel druk geeft, geen release die kan blijven hangen en alleen druk waar je (ik) het wil hebben; op de neus. Ik vind er persoonlijk totaal geen meerwaarde aan zitten dat er ook druk op de kaak komt. Misschien dat het voor buitenrijden (rem?) handig is, voor dressuur hoeft het van mij niet. Al is dat allemaal persoonlijk.

Met een sidepull kun je ook prima een onereinstop uitvoeren, of desnoods 'omtrekken'. Aan beide teugels trekken heeft bij niet 1 hoofdstel zin, als een paard écht wil gaan.

Allereerst : een hoofdstel heb ik , en ik denk vrijwel iedereen , als rem en stuurinrichting waarmee je zo goed mogelijk in wilt kunnen grijpen op lastige momenten , dat lijkt me logisch :)

Uiteraard spreekt het voor zich dat je niet al snokkend door het leven gaat :P

Ik voor mezelf rijd het liefst met de teugels in een boogje , en rij voornamelijk op mijn stem , been , en gewichtsverplaatsing / heupen.
Gebruik de teugels als ondersteuning , via neckreining.

Maar ik rij veels te weinig en m'n paardje is ook best een hittepit , alhoewel ze heel goed opgevoed is , en soms heeft ze dan even wat meer ondersteuning nodig. Net zoals ze aan het halster ook zelf braaf meeloopt met het touw in een boogje , alleen graast als het van mij mag , zelf netjes samen met mij stopt en meeloopt. Het grootste deel van de tijd heb ik dus geen halster of touw nodig. Maar een enkele keer heeft ze daarbij een correctie nodig , dat ze even niet goed stopt bvb. en dan is het belangrijk dat ik even dmv. dat halster en touwtje in kan grijpen zodat ze direct gecorrigeerd wordt , daardoor blijft ze zo braaf , doordat ik direct goed in kan grijpen. Waardoor de ingreep ook heel subtiel kan blijven. Kun je niet direct goed ingrijpen dan moet de ingreep al harder worden om nog resultaat te krijgen.

En daarom vind ik een side-pull niet fijn. Bvb. het beestje krijgt ineens de stuipjes en wil RENNEN. Tja het blijft een levend wezen met een eigen wil natuurlijk , dat maakt ze ook wel zo leuk ;) Met een hack of CRB kun je dan gewoon even subtiel corrigeren : het zit onder het hoofd vast en geeft bij het aannemen van de teugels altijd druk op de bovenkant van de neus en achter de oren : dat is een hele natuurlijke rem :)

Bij een side-pull heb je het euvel dat paard enthousiast is , hoofd wat omhoog brengt , en als je dan de teugels op spanning zet ter correctie , trek je alleen maar de neusriem omhoog richting de ogen , dat is geen goede rem :)

Ik hou ook niet van die gekruiste hoofdstelletjes hoor , daar doe je een verkeerde aanname :)

Daarbij heb je niet alleen de teugels aan de zijkant van het hoofd , maar ook nog eens die stropwerking die vaak niet goed "lost" .
Is voor mij dus ook geen goede optoming die betrouwbaar is op die momentjes waarop je hem nu juist nodig hebt :)

Ik vind een CRB verreweg het fijnste , daar dat een hele goede rem is met de bevestiging onder het hoofd.
En het heeft een heel duidelijk stuur , wil je even echt duidelijk zijn tegen je paardje dat de weg op wil springen vanwege een flippende hond op een erf ofzo , maar er komt een auto aan , dan is het wel lekker als je wat duidelijke overredingskracht toe kunt passen om het dier in de berm te houden :P

Bij een side-pull trek je wat onhandig aan het hoofd , bij een CRB duw je tegen de andere kant , en trek je het hoofd meteen ook iets naar beneden via neus en achter de oren , waardoor je veel beter / duidelijker in kan werken.

En ZONDER dat het pijn doet , voordat mensen dat weer denken :P Je kunt er gewoon heel subtiel mee blijven doordat het van die eerlijke , duidelijke signalen doorgeeft :)

Een side-pull is prima hoor , maar ik rij met een hoofdstel om effectief en subtiel in te kunnen grijpen is potentieel gevaarlijke situaties , zodat het niet escaleert en gewoon voor alle partijen gezellig blijft. Een side-pull of gekruist hoofdstelletje kunnen dat maar veel beperkter bieden vind ik :)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 12:46

Leuke discussie.

Ik rijd met een sidepull en ervaar dit als heel prettig. Ik heb dan ook geen enkel moment problemen gehad met een overstap (reed daarvoor ook wel regelmatig bitloos) of met onduidelijkheid.

Ik heb ook niet gezien dat de neusriem omhoogschuift. Wel dat de bakstukken soms vrij ver naar voren zitten, en bij bepaalde bewegingen dan in de buurt van het oog belanden. Ik heb hier zelf geen last van.

Ik gebruik de druk van mijn teugels om te sturen, neckreining idd. Mijn teugels zelf gebruik ik bv. bij het vragen van stelling. Als rem gebruik ik het in principe niet meer, alleen als ik eens een keer strenger moet inkomen idd.

Grappig dat ik de ervaring van onduidelijkheid totaal niet deel; ik vraag me af waar dat vandaan komt.

Kruislingse systemen ben ik sowieso geen fan van, de release is bijna altijd slecht...

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 15:07

wimmus schreef:
@ pmarena;

Bedankt voor je heldere uitleg! :)
Naja mijn pony kan écht een heethoofd zijn buiten, dus dan wordt er hier eigenlijk weer gezegd dat de sidepull niet zo'n hele goede rem is :P
maarja, als ik m'n pony buiten ook niet voluit laat gaan, zal hij nooit plotseling keihard weg rennen ofzo =)

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 15:13

Sorry ik lees vanmiddag verder, vind het heel leuk dat er zo'n discussie gaande is en dat jullie zoveel informatie delen, maar ik moet nu even naar stal :)

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-10 17:51

@Pmarena; Erg goed verwoord, mooi uitgelegd en ik snap je helemaal :)

TurdusMerula schreef:
Leuke discussie.

Ik rijd met een sidepull en ervaar dit als heel prettig. Ik heb dan ook geen enkel moment problemen gehad met een overstap (reed daarvoor ook wel regelmatig bitloos) of met onduidelijkheid.

Ik heb ook niet gezien dat de neusriem omhoogschuift. Wel dat de bakstukken soms vrij ver naar voren zitten, en bij bepaalde bewegingen dan in de buurt van het oog belanden. Ik heb hier zelf geen last van.

Ik gebruik de druk van mijn teugels om te sturen, neckreining idd. Mijn teugels zelf gebruik ik bv. bij het vragen van stelling. Als rem gebruik ik het in principe niet meer, alleen als ik eens een keer strenger moet inkomen idd.

Grappig dat ik de ervaring van onduidelijkheid totaal niet deel; ik vraag me af waar dat vandaan komt.

Kruislingse systemen ben ik sowieso geen fan van, de release is bijna altijd slecht...

Okee jij rijd dus met een sidepull en vind dit dus erg fijn? :D
Haha, tsjah sommige mensen zullen wel onduidelijkheid en miscommunicaties hebben met een sidepull en de andere weer niet =)
Dan zie je ook hoe leuk het is dat je zoveel verschillende paarden/ruiters heb! :)

Kruislingse systemen ben ik (met mijn ervaring en gelezen kennis/ervaringen van andere) ook niet zo'n fan van ..

Ik neig zelf toch ook echt naar een sidepull met gewoon brede neusriem of neusbontje oid :)
Rijden met neckrope pakte mn pony eigenlijk ontzettend snel op, wat ook nog een leuke foto opgeleverd heb:
Ik kan de onbewerkte versie even niet vinden!

Afbeelding

Deze foto is wel al van een tijdje terug (zomer), hier is ie ook nog niet zo lekker in z'n bespiering met z'n kippenekkie :(:)
Maarja, er zijn al heel lang geen foto's meer van ons genomen, dus daarom is ie al een beetje oud :P

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 23:32

@Katia. Dat het niet wennen is, is misschien in theorie zo. In mijn ervaring zijn de meeste paarden eerst even aan het uitvinden wat er allemaal gebeurt. Vind het verhaal ook niet helemaal kloppen, maar dat is een andere discussie.

@pmarena (sorry, even snel)
Ik gebruik een hoofdstel niet als rem of stuur. Tijdens lastige momenten misschien wel, maar verder niet. Als ik rij (ook niet vaak :o ) dan dressuur ik wat rond, en heb ik een hoofdstel voornamelijk nodig om zo precies mogelijk in te komen. Dingetjes subtiel duidelijk maken. Dat bereik ik niet met boogjes in de teugel, die heb ik dus op 'contact'.

Wb subtiel zijn, maakt het nmm weinig uit wat er nou precies aan het paard z'n hoofd hangt.
Ik ben van mening dat corrigeren met élk hoofdstel/touwfrutsel prima kan.. scherper inwerken heeft geen toegevoegde waarde. Imo doet een paard wat 'voor rede vatbaar' is dat ook wel voor een stalhalster. En een paard wat dat niet is, doet dat ook niet voor een stangbit oid. Gedurfde uitspraak misschien :o

Ik heb trouwens nog nooit meegemaakt dat een sidepull omhoog kruipt. Het ding zit immers 'strak' om het hoofd, dus is er weinig ruimte om naar boven (breder stuk) te schuiven. Er komt dus gewoon druk op de neus is mijn ervaring, in mijn ervaring genoeg. Maargoed, als ik een noodrem nodig heb, gebruik ik een onereinstop en gebruik ik dus maar 1 teugel.. en daarbij is een sidepull dan wel weer handiger. Ben zelf van mening dat de enige rem die écht werkt, is voorkomen dat je remmen moet. Zodra je paard eenmaal rent, kun je remmen wat je wilt. Al stap ik als parelliër liever af voordat er gerend moet worden.

Ben het verder ook niet met je eens dat een sidepull onhandiger of onduidelijker inwerkt. In echte nood sleur je dat hoofd zo opzij, bij teugels die onderlangs lopen doe je dat minder.

Wb kruislingse systemen was geen aanname naar jou toe, gewoon een voorbeeld. Ben er verder ook geen fan van, om dezelfde reden als jij.

Denk dat verschil van mening vooral komt door onze verschillende gebruiksdoelen. Ik wil graag verfijning kunnen vragen, jij wil een goede rem indien nodig..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 10:33

wimmus schreef:
@pmarena (sorry, even snel)
Ik gebruik een hoofdstel niet als rem of stuur. Tijdens lastige momenten misschien wel, maar verder niet.

Ofwel : je doet / wilt dus wèl precies hetzelfde als ik : rem / stuur tijdens lastige momenten ;)

wimmus schreef:
Als ik rij (ook niet vaak :o ) dan dressuur ik wat rond, en heb ik een hoofdstel voornamelijk nodig om zo precies mogelijk in te komen. Dingetjes subtiel duidelijk maken. Dat bereik ik niet met boogjes in de teugel, die heb ik dus op 'contact'.

........

Ik heb trouwens nog nooit meegemaakt dat een sidepull omhoog kruipt. Het ding zit immers 'strak' om het hoofd, dus is er weinig ruimte om naar boven (breder stuk) te schuiven. Er komt dus gewoon druk op de neus is mijn ervaring, in mijn ervaring genoeg.

Lijkt me dat we dat allemaal willen , zo precies mogelijk inkomen , en liefst zo subtiel mogelijk :)
En dat gaat prima met de teugels in een licht boogje , d.m.v. neckreining. Daar heb ik dus verder geen aansluiting op het hoofd voor nodig :)
Maar dat is maar net wat je wilt.

Ik stuur dus voornamelijk op zit / evenwicht / been en de teugels ondersteunen dat d.m.v. neckreining.

TENZIJ paardlief bvb. even afgeleid is of ineens niet meer door een "enge" hoek wil ofzo :P en dan wil je even kunnen corrigeren met iets dat gewoon zo effectief mogelijk inwerkt , zonder dat je daarvoor teveel moet doen , met zo min mogelijk risico dat het paard ervan schrikt of het niet goed begrijpt , waardoor je dat gezellige dat je nastreeft juist weer extra verstoord. En ook met een zo klein mogelijke kans dat je inwerking verloren gaat door niet goed functioneren van de optoming.

Zoals bij een kruislings hoofdstelletje het probleem voor komt dat het niet goed functioneert doordat het bvb. wat vast gaat zitten in de baardharen , of dat hij niet goed "lost" direct op het juiste moment , zo heb je bij een side-pull het probleem dat je bij een niet-meewerkend paard eigenlijk alleen maar de neusriem richting de ogen aan het trekken bent als je een moment hebt dat je echt op je teugels aangewezen bent omdat eerdere subtielere hulpen even te weinig effect hebben.

Paard hoeft de neus er maar een beetje uit te steken / hoofd baldadig omhoog te doen en te weigeren om in te buigen , en je hebt echt geen fluit te vertellen.

(ook al zit de neusriem zo strak dat je hem niet omhoog trekt , het is logisch dat die kracht omhoog op het hoofd dus gewoon blijft bestaan dan , niet al te strict letterlijk lezen :) )

Wat dat betreft is een side-pull niet veel meer dan een stalhalster met de teugels aan de zijringen , en daar gaan de meeste mensen ook hun leven niet op wagen als ze bvb. naar het strand gaan , wetend dat het leuk is zolang het paard gezellig meewerkt , maar je dus echt geen fluit ermee te vertellen hebt als het paard besluit om lekker even los te gaan :P

wimmus schreef:
Wb subtiel zijn, maakt het nmm weinig uit wat er nou precies aan het paard z'n hoofd hangt.
Ik ben van mening dat corrigeren met élk hoofdstel/touwfrutsel prima kan.. scherper inwerken heeft geen toegevoegde waarde. Imo doet een paard wat 'voor rede vatbaar' is dat ook wel voor een stalhalster. En een paard wat dat niet is, doet dat ook niet voor een stangbit oid. Gedurfde uitspraak misschien :o

...

Ben zelf van mening dat de enige rem die écht werkt, is voorkomen dat je remmen moet. Zodra je paard eenmaal rent, kun je remmen wat je wilt. Al stap ik als parelliër liever af voordat er gerend moet worden.

Ben ik in grote lijnen met je eens :j

Maar je vergeet in het bovenstaande stukje alleen even dat er nog een heel traject tussen zit :)

Een paard is niet alleen maar wel of niet voor rede vatbaar. En daarom is het ook zo belangrijk dat je direct subtiel en duidelijk in kunt grijpen , zodra de aanloop naar "niet voor reden vatbaar" begint. Bvb. buiten op de weg , waar er plotseling een hond begint met rennen en blaffen door de bosjes van zijn tuin. Of een hoek van de bak waar ineens iets "engs" ligt. Paard staat daardoor ineens op scherp want weet niet wat het is. Heb je dan zo'n dier dat stil blijft staan dan is er niks aan de hand. Maar heb je zo'n hittepetitterige vluchtkikker die bezig is met zichzelf opblazen om er vandoor te vliegen , dan is het wel lekker als je dat ballonnetje direct door kunt prikken door even een heel duidelijk signaal te kunnen geven , want fluisteren / vragen komt op dat moment al niet meer door :)

Met een duidelijke en toch subtiele (dus NIET pijnlijk , want dat IS het gewoon niet) optoming kun je dan in de meeste gevallen nog voorkomen dat het dier stuurloos wegschiet en je inderdaad op dat punt komt dat het doof en blind rent en dat niks meer helpt behalve hopen dat het goed afloopt :) )

wimmus schreef:
Ben het verder ook niet met je eens dat een sidepull onhandiger of onduidelijker inwerkt. In echte nood sleur je dat hoofd zo opzij, bij teugels die onderlangs lopen doe je dat minder.

Tja , voor verschillende paarden werken verschillende optomingen beter , dat is gewoon een feit :)
Ik weet wel dat ik niemand zal aanraden om op een side-pull buiten te gaan rijden , omdat het ding gewoon niet goed inwerkt zodra het paard het hoofd omhoog doet. Ze kunnen te makkelijk er onderuit zeg maar. Wil je idd. in echte nood zo'n hoog hoofd opzij sleuren , dan zul je je arm helemaal opzij uit moeten steken en trekken , want als je de teugels dan naar je toe trekt dan wil dat hoofd alleen nog maar hoger :P

Bij een CRB duw je tegen het hoofd , dat werkt bij veel paarden sowieso al beter dan trekken. En druk op de teugels geeft druk bovenop de neus (kan ook niet anders met de bevestiging onder de neus) en druk achter de oren , waardoor je om te beginnen al een neerwaartse druk geeft waarmee je het hoofd in een positie brengt waar je 100x meer te vertellen hebt.

Heb je een paard dat zijn hoofd nooit in de lucht gooit dan blijft je inwerking met een side-pull best wel okee , maar ik wil gewoon dat risico niet lopen dat paardlief door heeft dat ze zich overal aan kan onttrekken met de kop in de lucht gestoken , want dan ben je als ruiter (en paard , en omgeving) echt het haasje....

wimmus schreef:
Denk dat verschil van mening vooral komt door onze verschillende gebruiksdoelen. Ik wil graag verfijning kunnen vragen, jij wil een goede rem indien nodig..

Ook deels met je eens :j

Verschil van mening zal komen door verschillende manieren van rijden. Rijden met een constante druk tussen hoofd en hand is al heel anders dan alleen druk geven wanneer nodig. Neckreining is ietsje anders dan constant ondersteunen.

Maar verfijning en een goede rem (en stuur) is wat vrijwel iedereen wil. Alleen hoeft verfijning dus NIET uit "strakke" teugels te komen :)

En als ik een zo goed mogelijke noodrem wil die in zoveel mogelijk situaties en fases nog bruikbaar is voordat ik aan de kletter ga ,
heeft dat NIKS te maken met wel of geen verfijning willen :)

Denk dat er weinig mensen alleen maar met een *snok* hier en daar willen kunnen remmen en sturen ;)

Ik weet van mezelf dat ik zowel verfijning als een goede rem wil , en jij wilt datzelfde volgens mij. (net als bijna iedereen).
Dus wat dat betreft is er geen verschil in wat we willen :)

Volgens mij zit het verschil erin dat ik nastreef om met een licht boogje in de teugel te rijden d.m.v. neckreining ,
en jij meer op de dressuurmanier wilt rijden met een constante (lichte) spanning op de teugels :)

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 20:27

mijn enige ervaring met bitloos was/is sitepull. ik heb er zelf 2. Eentje met zo`n gevlochten neusriem met een metalen kern. Behoorlijk scherp ding. Omdat de neus van het paard waarbij ik hem gebruik heel gevoelig is (of altans de huid) heb ik er een neusbontje rond.
Mijn andere sitepull heeft een platten leren neusriem.
Ik was er altijd heel tevreden over tot vorige week mijn paard echt zwaar op hol sloeg. En wat pmarena zegt herken ik wel. Paard deed neus de lucht in, en ik had niks meer te zeggen. Geen stuur of rem meer. Met zit en stem was het net niet genoeg om hem rustig te krijgen. Dus dat was zwaar poedersuiker.
mij lijkt het kruislingssysteem ook niet echt iets. Dus ik ben nog aan het bedenken wat ik hier mee ga doen.
Aan alle optomingen zitten voor en nadelen aan denk ik ...