Bitloos rijden? sja dan wordt je nog weleens . . . .

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 02:23

..dan nog vind ik er wel een kern van waarheid in zitten.

Bedoel, mensen die bitloos rijden en 'dus' natural zijn worden niet zomaar in het hokje 'zeikerd' geplaatst. Ontzettend jammer, want zo is er alleen maar aversie tegen naturals ontstaan. Je hoeft alleen al bokt rond te struinen en je merkt meteen al hoe 'we' aan dat imago komen, dat zeikhokje is ook niet zomaar uit de lucht komen vallen..

Iedereen afzeiken die met bit of sporen rijd is liefhebberij nr 1, het liefst in combi met de meest ranzige bloederige filmpjes. Een boomzadel is slecht, daar gaat je paard kapot van. Een paard op stal is pure dierenmishandeling en elk sportpaard is diep ongelukkig. Voor alle gedragsproblemen is NH het enige wondermiddel, met name de 'jeugdige' NH'ers zijn van mening dat een dagelijkse join-up alles verhelpt. Krachtvoer is vergif, daarmee vermoord je je paard. En de favoriet; Iedereen die hoefijzers gebruikt is een ouderwetse malloot zonder verstand. Dit alles word te pas en vooral te onpas overal vermeld, zonder verder enige nuttige informatie te geven. Het liefst word de ander ook nog 'een simpele ziel die dom de massa volgt' genoemd, of iets in die strekking.

Vervolgens zijn alle naturals een stel zeikwijven waar niemand nog een (wellicht goede) raad van krijgen wil. Laat staan dat er iets gebruikt word wat uit de NH-hoek komt, want dan hoor je ook bij de grote zeikclub. Al zijn zij diegenen met een blok voor hun hoofd, uiteraard :x
Natuurlijk zijn er ook best mensen die wel normaal hun mening kunnen overbrengen, maar het is toch gek dat wanneer mensen 'het licht' hebben gezien, ze ineens alle fatsoensnormen kwijtraken.

Goh, hoe kwamen de naturals ook alweer in dat hokje terecht? :o?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 02:32

Ik vind jouw post dan ook weer leuk illustratief generaliserend. :+

Iedereen doet wat hij of zij denkt dat goed is, en regelmatig roepen mensen dat ook. Ik denk dat het afwijkende dan ook eerder opvalt. Verder valt alles op wat klein is en helaas wordt een slecht voorbeeld dan relatief makkelijk als representatief gezien.

Mensen dingen door de strot willen duwen werkt sowieso nooit zo bevorderlijk... :)

Air

Re: Bitloos rijden? sja dan wordt je nog weleens . . . .

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 03:53

Kijk, en DAT is nou het hokje proppen :+
Sinds wanneer ben je natural als je bitloos rijdt?

Het komt er bovenuit omdat het 'anders' is, maar als je eens goed kijkt kan je zien dat het 'normale' toch ook redelijk vaak opgedrongen wordt. En dat het dus helemaal niet alleen de naturals zijn die dan 'zeiken'.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 11:44

Ik snap het ook niet hoor. Natural wordt samengepropt met ijzerloos, boomloos en bitloos, wat werkelijk nergens op slaat. Ik zie die dingen los van elkaar. Ik denk dat de échte NHer de tools gebruikt die het meest geschikt zijn voor het individu en het doel. Bovendien respecteert de echter NHer de grenzen van anderen en zal die niets opdringen. Door enkel een goed voorbeeld te zijn kun je mensen ook inspireren tot verandering.

Doordat NH geassocieerd wordt met die paar begrippen en vervolgens via o.a. propaganda filmpjes wordt opgedrongen, krijgen mensen een totaal verkeerd beeld van NH.

Zelf onder de NHers krijg ik nu commentaar omdat ik mijn paard aan S&T aan het wennen ben. Ik rij gewoon met boomzadel en af en toe met spoor, maar ik kan ook al mn oefeningen zonder hoofdstel en zadel. Ik rij buiten op een touwhalster en doe veel grondwerk (met name nu de bodem zo slecht is). Volgens 'NHers' ben ik geen NHer omdat ik mijn paard opleid tot de hogere dressuur en daar ook wel een sporen en bitten voor gebruik, maar waar het mij om gaat zijn de princiepes. En ik durf te wedden dat er een boel NHers zijn die niet eens weten wat die zijn ;)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 11:51

wimmus schreef:
..dan nog vind ik er wel een kern van waarheid in zitten.

Bedoel, mensen die bitloos rijden en 'dus' natural zijn

Ook zoiets.. Ik word vaak voor natural uitgescholden.. Alleen omdat ik bitloos rij? :+ Ik rijd met zadel mét boom, paarden gaan 's nachts op stal, krijgen krachtvoer etc.. Waar ze 't toch vandaan halen? :roll:

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 14:07

Ik vind het wel herkenbaar TS, hoewel die vooroordelen volgens mij wel een beetje beginnen te verdwijnen.

Ik rij bitloos maar ben verder ook niet echt nh minded ofzo.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 14:10

TurdusMerula schreef:
Toch zit er een kern van waarheid in...

Mensen die bitloos rijden denken vaak toch wat anders, 'durven' tegen de stroom in te gaan.

En vaak horen daar andere ideeën bij.

maar dat wil niet zeggen dat ze op alles afstormen en het afkeuren ;)

niet alles werkt voor elk paard, en geen enkele methode is heilig.

dat ik vega ben wil nog niet zeggen dat ik geen vlees opbak voor mijn vriend. :+

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 14:32

Daarom schreef ik dit al eerder:

Mensen dingen door de strot willen duwen werkt sowieso nooit zo bevorderlijk... :)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 14:33

TurdusMerula schreef:
Daarom schreef ik dit al eerder:

slikt ook zo moeilijk :+

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 18:57

Zo weet Bokt mij te vertellen dat ik mijn paarden met kruiden ontworm en bij volle maan dans ik in mijn blote kont in het bos

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 19:00

Geef maar toe Arabesk, dat laatste is waar :j Bij de laatste volle maan hebben we een hoop plezier gehad met dat dansen :j ;)

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 21:55

Arabesk schreef:
Zo weet Bokt mij te vertellen dat ik mijn paarden met kruiden ontworm en bij volle maan dans ik in mijn blote kont in het bos

Waar dans jij altijd??? misschien kunnen we een keer samen dansen :P Ik rijd wel niet bitloos maar dansen in blote kont in bos doe ik ook.... afegelopen maanden niet... dan was mijn kontje eraf gevroren :P :+

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 19:07

Arabesk schreef:

tsja, als het werkt :+

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 14:13

Heb als het goed is een passend bitloos hoofdstel gevonden, een sidepull (zie mijn nieuwe topic) krijg hem volgende week en mag hem passen als het niet past kan hij terug.
np is 99 euro nu te koop voor 50 best een nette prijs lijkt me.

Nu maar hopen dat we er samen mee overweg kunnen :P

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 14:19

Ach, zo gaat het helaas in de ( paarden) wereld..

Maar niet alleen mensen die bitloos rijden.. Wat dacht je van mensen die western rijden? Of dressuur of springen of endurance.. Allemaal in hokjes..

Weet je, het beste is om je er niets van aan te trekken.. Geniet lekker van het paardrijden op de manier hoe jij het wilt. :)

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 14:23

Oei, ik rij bitloos en wanneer ik het nodig vind met (western) sporen....hmmm. Verder ben ik ook totaal niet natural :+

Balen zeg, geen hokje voor mij 8-)

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 15:34

hoe ervaren jullie de sidepull?

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 15:43

Iedereen moet doen met zijn paard wat die het beste vind. ;)
Zolang het dier er geen leed aan ondervind is het voor mij prima hoor.
Ook al ben ik zelf bitloos, ijzerloos, dekenloos, stalloos nou ja staat altijd open.
En krachtvoer krijgen ze van mij een beetje na het werk, voor het lekkere zeg maar.

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 17:33

@TS: ik heb al veel positieve dingen gehoord over de sidepull ;), maar ik heb er geen ervaring mee.

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 18:03

intressant topic moet ik zeggen.
ook heel herkenbaar.
Ik heb mijn paardje bitloos ingereden maar een tijd terug toch besloten hem met bit te gaan rijden. Daar ben ik zelf heel tevreden over. Maar het stomme is dat ik me schuldig voel. Niet eens naar mijn paard toe, want die doet het prima met bit en ik merk ook echt niet dat ik hem nu vreselijk pijn doe ofzo. Maar vooral naar de NHwereld toe.
Maar goed, gelukkig zijn er ook genoeg mensen die zeggen dat ik naar mezelf en mijn gevoel en vooral mijn paard moet luisteren. En gelukkig doe ik dat ook.
Verder staat mijn paard zoveel mogelijk buiten maar slaapt op stal als het koud is. Hij is natuurlijk bekapt, omdat ik dat gewoon beter vind en ook mogelijk bij hem.
En of je dan natual bent of niet....

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 18:05

Ik rijd ook bitloos laatst zij zo'n kind:

kind; o je rijd bitloos hé?
ik; ja het gaat heel goed
kind; je krijgt hem nu zeker wel minder makkelijk aan de teugel
ik; Nee hoor, en aan de teugel rijden doe je helemaal niet met je handen (!)
kind; oow...

8)7

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 18:09

Zelf ben ik helemaal niet tegen bit/sporen/hulpteugel. Alleen loopt mijn paard lekkerder zonder, en ik vind het leuker. Dus ja waarom niet?

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 18:10

ik wil ook over op bitloos vraag me wel af of dit ook gaat werken met een hand te rijden.....verder had ik laatst die show in belgie de eerste keer in de morgen dacht ik laat me sporen af....was geen strak plan hij snapte niet zo goed wat ik wilde...of vroeg..tja liet ze af om de vooroordelen.
stom eigelijk van mezelf. |o
Laatst bijgewerkt door frangelica op 20-04-10 18:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 18:11

SecretLIN schreef:
hoe ervaren jullie de sidepull?

Ik rijd altijd bitloos, met verschillende optomingen maar de sidepull blijft favoriet. Het ligt er wel aan op welke manier je rijdt denk ik. Ik rijd altijd met losse teugel en stuur via neckreining. Mijn sidepull (met stugge gevlochten neusriem) zou ik niet willen gebruiken voor constant contact (maar nu heeft dat sowieso niet mijn voorkeur).

Wat reacties op bitloos betreft; bij mij zijn die overwegend positief. Mensen vragen vaak met wat voor optoming ik rijd en hoe het allemaal werkt. Af en toe zijn er mensen die me meteen in het vakje 'natural' stoppen en daar negatieve associaties bij hebben, maar wie mij eventjes meemaakt en spreekt draait vaak wel bij. ;)

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 18:15

ik heb sinds vanmiddag ook een sidepull met gevlochten neusriem, morgen even 2 gaatjes erbij maken en hij past :D