Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
liedje89 schreef:We hebben twee keer zonder oogkleppen ingespannen (en een stukje over het erf gereden zonder oogkleppen.). Volgens mij is het toch echt DE oplossing want hij liep maandag al beter en vandaag leek het wel of er een heel ander paard voor de wagen stond. Geen gedraai met inspannen, alleen met opstappen even willen omkijken en zelfs een stukje gereden zonder dat er iemand naast liep
. Zelf als gesprekken over conditie opbouwen en hoe we het op de weg opbouwen gaan doen!
Het enige wat een beetje jammer is is dat we altijd een cursus doen voor koetsiersbewijs en een paard zonder oogkleppen mag geloof het examen niet lopen. Maar we gaan het nu zonder uitbouwen en misschien proberen we de oogkleppen later weer te introduceren.
rakni schreef:Ik denk dat dit prima te trainen is met een clicker. Wellicht is dat wat voor jullie?
liedje89 schreef:Maar kloppjes, kriebels en stembeloningen krijgt hij al als hij het goed doet daar hebben we geen clicker voor nodig. In onze situatie is clicker training (met voer) waarschijnlijk ook niet haalbaar omdat de eigenaar van de paarden niet wil dat wij extra voeren. Ik ken trouwens geen variatie op clicker training zonder voer, imo is een clicker meer voor de timing heel handig en dat kan net zo goed met je stem. (Wij hebben met onze hond ook clickertraining gedaan maar uiteindelijk waren we de clicker zo vaak kwijt dat hij nu vooral op een luid 'Joepie' reageerd)
Ik ben trouwens niet perce zo voor zonder kleppen de andere twee lopen juist veel en veel beter met. Maar aangezien de verandering die ik vandaag heb gezien zo spectaculair was dat we stonden te grappen dat er iemand een klameringspil tussen zijn brokken had gegooit of iemand hem stiekum had omgewisseld met een brave dubbelgangerdenk ik dat het voor hem misschien wel de oplossing is.
Andere ideeën zijn nog steeds welkom hoor, er is een iemand die deze training min of meer coördineert en als ik haar vertel dat ik van iemand een geweldige tip heb gekregen dan is ze daar misschien best voor in. Maar belonen deden we al lang inderdaad ook door het weg nemen van spanning, aaien, stem, zo'n beetje iedere vorm behalve voer. Hoe wil je een paard onderscheid laten maken tussen wat hij goed en fout doet?