[AR] Paard wil niet voor de wagen?!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jouke_h

Re: Paard wil niet voor de wagen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 00:10

Mooi zeg!!!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 00:14

Ja wel jammer met de examens want ik geloof dat het juist een van de redenen is dat Willem blijft en Theo niet. Dat Theo geen examens mag lopen en Willem dat in de toekomst dus wel zou kunnen waarschijnlijk. Maar ja, als Willem op goed verkeersmak word is hij misschien wel het betere paard voor een vereniging.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 00:17

Als hij lekker koel in zijn kop blijft zeker. Ben benieuwd wat het gaat worden straks!!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 00:19

liedje89 schreef:
We hebben twee keer zonder oogkleppen ingespannen (en een stukje over het erf gereden zonder oogkleppen.). Volgens mij is het toch echt DE oplossing want hij liep maandag al beter en vandaag leek het wel of er een heel ander paard voor de wagen stond :D . Geen gedraai met inspannen, alleen met opstappen even willen omkijken en zelfs een stukje gereden zonder dat er iemand naast liep *\o/* . Zelf als gesprekken over conditie opbouwen en hoe we het op de weg opbouwen gaan doen!

Het enige wat een beetje jammer is is dat we altijd een cursus doen voor koetsiersbewijs en een paard zonder oogkleppen mag geloof het examen niet lopen :? . Maar we gaan het nu zonder uitbouwen en misschien proberen we de oogkleppen later weer te introduceren.

Er bestaan ook 'half-open oogkleppen'. Die zou je misschien later ook kunnen proberen.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 00:21

Ik denk dat dit prima te trainen is met een clicker. Wellicht is dat wat voor jullie?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 00:58

rakni schreef:
Ik denk dat dit prima te trainen is met een clicker. Wellicht is dat wat voor jullie?

Misschien heb je niet het hele topic gelezen maar het probleem is al een aardig eind opgelost door zonder oogkleppen te werken. Ik weet niet of een klikker in ons geval zo'n goed idee is omdat hij soms al de neiging heeft om wat opdringerig te doen, dat zou met voedsel beloningen best eens erger kunnen worden.

Halve oogkleppen is inderdaad ook al geopperd misschien is dat inderdaad wel iets, zouden we alleen even moeten kijken hoe dat zit bij de examens. Want als je dan ook geen halve mag hebben kunnen we net zo goed zonder doorgaan, omdat hij er tot nu toe zo goed op reageerd.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 01:34

Toch denk ik dat rakni een goede suggestie aandraagd. Jouw paard moet immers leren zich van binnenuit te beheersen, niet door factoren van buitenaf. Als hij opdringerig wordt, loop je weg met je beloning. Eerst in de stal beginnen.

Je doelstelling is het examen. Je loopt gemakkelijk de kans om de doelstelling 'paard eerst' voorbij te lopen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 01:59

De doelstelling is niet het examen de doelstelling is veilig de weg op (En imo kan je niet veilig als je paard nog angstig is of niet geleerd heeft stil te staan). Het is alleen jammer van het examen ;) .

Ik vraag me ook af in hoeverre het praktisch is voor een groom die zijn handen over het algemeen al vol heeft om nog met een clicker en een zak snoepjes voor zijn neus te staan. Bovendien reageert hij uitermate goed op aandacht, een kriebel en een klopje (vooral van vrouwen). Dus waarom dan het risico lopen om van een licht opdringerig paard een opdringerig paard te maken := . Vooral omdat het probleem zichzelf zonder de kleppen al bijna heeft opgelost :D

(Bovendien is het een vereniging waar redelijk veel mensen met de paarden omgaan. Nu mogen wij ze in principe niet voeren, alleen in de bak/hooi plek. Niet iedereen is even consequent en sommige mensen hebben misschien niet zoveel weerstand voor puppy oogjes :Y) Dus imo is het gewoon niet handig om met voer te werken, omdat iemand hebt die een aai verkeerd timed er niet zoveel aan de hand is, wanneer je dat met voer gaat doen heb je imo gewoon eerder een probleem. Bovendien zijn de paarden al niet zo slank om het maar even lief uit te drukken ;) )

EDIT: zou natuurlijk het mooist zijn als de SRR gewoon met de tijd meeging en toegeeft dat oogkleppen niet altijd noodzakelijk zijn, en dus niet verplicht hoeven zijn bij het examen ;)

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 02:18

Eh... wie praat over voer? Een beloning kan van alles zijn, ook dat klopje of die kriebel. Zelfs het weglaten van druk werkt belonend. Als er zoveel mensen met dit paard werken dan heeft het weinig zin om raad te vragen totdat hij goed getraind is.

Let wel; ik ben geen tegenstander van mennen zonder kleppen. Wel van ongelukken met paarden en wagens.

Gewoon mennen zonder kleppen dus want eigenlijk proef ik dat je dit antwoord zoekt. Je komt zelf steeds met deze oplossing. Jij kent het paard en de hele context het beste dus: go for it.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 02:39

Maar kloppjes, kriebels en stembeloningen krijgt hij al als hij het goed doet daar hebben we geen clicker voor nodig. In onze situatie is clicker training (met voer) waarschijnlijk ook niet haalbaar omdat de eigenaar van de paarden niet wil dat wij extra voeren. Ik ken trouwens geen variatie op clicker training zonder voer, imo is een clicker meer voor de timing heel handig en dat kan net zo goed met je stem. (Wij hebben met onze hond ook clickertraining gedaan maar uiteindelijk waren we de clicker zo vaak kwijt dat hij nu vooral op een luid 'Joepie' reageerd :+ )

Ik ben trouwens niet perce zo voor zonder kleppen de andere twee lopen juist veel en veel beter met. Maar aangezien de verandering die ik vandaag heb gezien zo spectaculair was dat we stonden te grappen dat er iemand een klameringspil tussen zijn brokken had gegooit of iemand hem stiekum had omgewisseld met een brave dubbelganger :P denk ik dat het voor hem misschien wel de oplossing is.

Andere ideeën zijn nog steeds welkom hoor, er is een iemand die deze training min of meer coördineert en als ik haar vertel dat ik van iemand een geweldige tip heb gekregen dan is ze daar misschien best voor in ;) . Maar belonen deden we al lang inderdaad ook door het weg nemen van spanning, aaien, stem, zo'n beetje iedere vorm behalve voer. Hoe wil je een paard onderscheid laten maken tussen wat hij goed en fout doet?

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 02:55

liedje89 schreef:
Maar kloppjes, kriebels en stembeloningen krijgt hij al als hij het goed doet daar hebben we geen clicker voor nodig. In onze situatie is clicker training (met voer) waarschijnlijk ook niet haalbaar omdat de eigenaar van de paarden niet wil dat wij extra voeren. Ik ken trouwens geen variatie op clicker training zonder voer, imo is een clicker meer voor de timing heel handig en dat kan net zo goed met je stem. (Wij hebben met onze hond ook clickertraining gedaan maar uiteindelijk waren we de clicker zo vaak kwijt dat hij nu vooral op een luid 'Joepie' reageerd :+ )

Ik ben trouwens niet perce zo voor zonder kleppen de andere twee lopen juist veel en veel beter met. Maar aangezien de verandering die ik vandaag heb gezien zo spectaculair was dat we stonden te grappen dat er iemand een klameringspil tussen zijn brokken had gegooit of iemand hem stiekum had omgewisseld met een brave dubbelganger :P denk ik dat het voor hem misschien wel de oplossing is.

Andere ideeën zijn nog steeds welkom hoor, er is een iemand die deze training min of meer coördineert en als ik haar vertel dat ik van iemand een geweldige tip heb gekregen dan is ze daar misschien best voor in ;) . Maar belonen deden we al lang inderdaad ook door het weg nemen van spanning, aaien, stem, zo'n beetje iedere vorm behalve voer. Hoe wil je een paard onderscheid laten maken tussen wat hij goed en fout doet?

*Het dier (de ontvanger) bepaald wat de beloning is. De clicker is een heel precieze 'marker', je weet zelf wel dat hij veel preciezer markeerd dan 'joepie!'. Maar wat voor jou en het paard werkt, werkt. Zo simpel is dat.

**Nogmaals: go for it. Als jouw gevoel zegt dat dit werkt, dan heb je misschien wel HET middel gevonden dat je zoekt. Mijn gevoel zegt dat dit paard een drammer is die hele duidelijke grenzen nodig heeft.
Ik ken hem verder niet, ga dus helemaal van jouw schrijfsels uit. En ik luister. Als jij zegt dat dit werkt, probeer het en zie of je gelijk hebt.

***Die vaste coordinator is in elk geval goed zodat er niet langs elkaar af gepraat wordt. Meen je dat nou echt: Hoe wil je een paard laten onderscheiden wat al dan niet gevraagd wordt? Als jij met de clicker gewerkt hebt (en ook zonder clicker) dan weet je toch dat gewenst gedrag beloond wordt en ongewenst gedrag niet?

Wel leuk hoor, ik volg je even en hoop dat jouw oplossing de goede is.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 14:01

Ik bedoelde hoe wil je anders aan je paard laten merken dat hij iets goed of fout doet ;) , was de anders even vergeten. We belonen hem al als hij het goed doet en zijn heel streng als hij niet mee werkt, hij is ook nogal drammerig soms vooral als hij dus in de groom begint te happen en dergelijke, moet zeggen dat hij dat nog steeds wel doet maar nu als hij klaar is. Lijkt wel of de spanning dan wat afvloeit en dan moet hij ff raar doen }:0, meestal proberen we dat zo veel mogelijk te negeren zolang hij stilstaan ontwijken we zijn tanden of duwen zijn hoofd zachtjes weg.

Die clicker ik heb nooit zo ervaren dat die timing zoveel beter is, als je een kort woord gebruikt wat je snel kan zeggen zoals Ok of hup oid ben je imo net zo snel. Ik vind het voordeel van zo'n clicker woord ook dat je je stem niet zo snel kwijt bent of in je zak hebt zitten :Y) . Bovendien zou je het paard dan eerst moeten leren dat de clicker een beloning is en dat doe je toch bijna altijd met voer.