[AR] dressuur rijden met het achenbach systeem

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 14:23

Vroeger reed ik ook altijd Achenbach maar voor een fijn gevoel om dressuurmatig te mennen (corrigeren) rij ik nu toch vaak op twee handen. Hierbij heb ik ook nog twee systemen;
- op de pinken, dus de leidsels van onder naar boven waarbij je makkelijk licht in kunt werken. Naar één hand overgaan is simpel zoals hierboven ook omschreven; leidsel over de rechter wijsvinger leggen waarmee je vervolgens heel simpel op zijn Jan-boeren-fluitjes kunt rijden wat makkelijker is dan achenbach met één hand.
- leidsels beide handen over de wijsvinger wat een stillere vastere leidselvoering op levert. Naar één hand gaan is lastiger omdat je dan het leidsel van onder naar boven bij in de linker hand moet leggen. Daarom switch ik in de dressuur dan even snel naar het systeem van op de pinken.

Verder gebruik ik Achenbach nog wel eens op de weg of met uitstappen als ze lekker ontspannen lopen.

Tuihanti

Re: dressuur rijden met het achenbach systeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 17:10

wat me wel erg opvalt is dat er hier alleen over de leidselvoering wordt gepraat maar niet over het gehele achenbach mensysteem. Mennen volgens Achenbach houdt veel meer in dan alleen maar de manier van leidsels vasthouden!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 17:19

Daar is toch al van gezegd dat het principe van geven op de buitenleidsel niet meer van deze tijd is..
Dat is het enige wat Achenbach naatreefde geven op de buitenkant nemen op de binnenkant.
Tegenwoordig weten we allemaal dat de paarden daardoor wegvallen over de binnenschouder..

Nogmaals in de tijd toen er geen verkeer was en men paarden puur nodig had voor vervoer enz was het een prima systeem..

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 17:24

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 15:09

Ik denk trouwens ook dat veel mensen ook alleen de leidsel voering van achenbach aanhouden want bij ons rijden ze allemaal met de leidselvoering van achenbach maar we sturen op het buitenleidsel, dus dan zouden we niet het hele systeem aanhouden?

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 15:19

Ik rij altijd in dressuurhouding, behalve bij los- en uitstappen. Ik vind Achenbach voor de dressuur gewoon minder geschikt.

marieke67

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 17:20

De twee principes van Achenbach zijn wel dat je een wending ingaat door na te geven met het buitenleidsel en dat je de leidsels in je linker hand hebt en dus met één hand kunt sturen.