Kaptomen..... welke voor werk aan de hand en rijden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

R_MW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 20:34

Ik heb deze kaptoom bij Kraemer besteld voor €50,-:
Afbeelding

Ik wacht er alleen helaas al 2 maanden op ivm leveringsproblemen, in backorder blabla. Als het goed is, komt ie deze week écht. Ik heb deze kaptoom een tijdje geleend van mijn instructrice en hij beviel me zo goed dat ik 'm zelf besteld heb.

Ik vind 'm fijner werken dan de Academische kaptoom a la Branderup (die ik ook heb geprobeerd), omdat de neusriem van de Kraemer kaptoom (met daarin de metalen ketting) gepolsterd is. Hij werkt subtiel in door de ketting, maar voelt niet zo hard omdat ie dus gepolsterd is. Bij de Branderup kaptoom zou ik er anders denk ik een bontje omheen doen, maar dat is ieders persoonlijke mening.

Ik heb ook een Weense kaptoom zonder ijzer. Soms kan mijn haf wat drammerig zijn en dan vind ik de kaptoom met ketting fijner werken.

HippoLogic

Re: Kaptomen..... welke voor werk aan de hand en rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 21:16

Wat is "gepolsterd"?

R_MW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 21:24

Dat betekent dat het met watten gevuld is. Bij de Academische Kaptoom a la branderup voel je door het leer meteen de ketting. Bij de Kreamer kaptoom zit er nog een laagje watten tussen het leer en de ketting.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 21:31

Dank je voor de uitleg. Weer een belangrijk woord geleerd. B-) Handig om te weten, zeker omdat ik nog op zoek ben naar een kaptoom.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 21:32

Het nadeel van die kaptoom, je hebt geen kaakriem maar een keelriem. Blijft de kaptoom dan wel goed op zijn plaats zitten?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-10 21:37

Hi Roos, ik vrees dat ik toch een andere heb....
Ik heb namelijk een IJslander, met een redelijk klein koppie. Jouw variant is er alleen in de maat warmblut, en ik vermoedde dat die niet ging passen.
Ik heb nu deze besteld:
http://www.kraemer-pferdesport.de/websa ... opid=01-aa
Ik hoop echter niet dat de vaste ringen voor problemen gaan zorgen....
Deze is wel speciaal voor IJslanders gemaakt en moet dus passen... hoop ik :-)

R_MW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 21:48

Oh ja das inderdaad een andere. ik heb niet goed gekeken. Ik zag Kraemer staan en keek niet verder :o Dan weet je in ieder geval dat je hem echt binnen 6 dagen hebt haha! Lente, mijn haf, paste de warmblut, maar zij heeft een redelijk groot hoofd.

Die van Kraemer (van het plaatje wat ik hierboven postte) heeft zowel een kaak- als een keelriem. Dus blijft heel goed zitten.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 22:37

Zelf hou ik niet van die vaste (uit-stekende) ringen. Als een paard zijn hoofd eens tegen je schuurt of je een kopstoot geeft... #)

R_MW

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 22:47

Haha, ja dat lijkt me idd niet zo fijn, maar ik denk dat het allemaal wel meevalt :)

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 17:30

Ik ben zelf op zoek naar een lederen kaptoom, maar dan zonder ketting in de neusriem. Waar is deze te koop voor een vriendelijke prijs? Heb zelf al wel gezocht, maar in de meeste gevallen zit er toch ijzer in de neusriem of ze zijn erg aan de prijs.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 18:38

Die van mij was 135,00, het is wel een hele goede kwaliteit. Hij is geloof ik van majoman. Waar ik hem toen gehaald heb weet ik niet meer (wel via internet)

R_MW

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 21:04

@It-is-me: je hebt PB

Enamorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 23:11

*Roos* schreef:
Ik heb deze kaptoom bij Kraemer besteld voor €50,-:
Afbeelding

Ik wacht er alleen helaas al 2 maanden op ivm leveringsproblemen, in backorder blabla. Als het goed is, komt ie deze week écht. Ik heb deze kaptoom een tijdje geleend van mijn instructrice en hij beviel me zo goed dat ik 'm zelf besteld heb.

Ik vind 'm fijner werken dan de Academische kaptoom a la Branderup (die ik ook heb geprobeerd), omdat de neusriem van de Kraemer kaptoom (met daarin de metalen ketting) gepolsterd is. Hij werkt subtiel in door de ketting, maar voelt niet zo hard omdat ie dus gepolsterd is. Bij de Branderup kaptoom zou ik er anders denk ik een bontje omheen doen, maar dat is ieders persoonlijke mening.

Ik heb ook een Weense kaptoom zonder ijzer. Soms kan mijn haf wat drammerig zijn en dan vind ik de kaptoom met ketting fijner werken.

Ik heb ook een dikke 2 maanden moeten wachten.
Vandaag is hij binnengekomen en ben blij dat ik gewacht heb.
Het is een hele fijne kaptoom vind ik persoonlijk en heb vandaag fijn gewerkt met mijn paard
heb jij hem al binnen?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 23:17

Hi Enomorado, is het echt een full? Ik heb een IJslander. Zou ik deze kaptoom passend kunnen maken of is ie echt veel te groot?

R_MW

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 23:46

@Enamorado: Ik heb 'm ook eindelijk binnen!

@Ninx: Voor mijn haflinger heb ik 'm op het 3e gaatje van boven zitten. Ik denk dat ie dan een IJslander wel moet passen. Moet alleen wat gaatjes bij de neusriem erbij maken maar daar is genoeg ruimte voor.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 23:56

Ik verkoop allerlei soorten kaptomen. Ze worden gemaakt door mijn zadelmaker hier in Portugal. Ik kan de weense, zonder ijzer (65 euro), maar ook de academische met ketting(75 euro), maar daarnaast nog wat andere types leveren, zoals bv met voorgevormde neusriem (met ijzer erin, zonder scharnieren) die minder scherp is als die met ketting, maar steviger inwerkt dan die zonder ijzer. Deze wordt hier in portugal het meest gebruikt.(En is ook 65 euro).

Hiervandaan moet ik wel 15 euro verpakkings- en verzendkosten rekenen.

Ik heb 1 academische, zwart met 10 euro korting, die heb ik al een tijdje liggen nl.

Verder worden per bestelling gemaakt en kan de levertijd varieren tussen een paar dagen dagen en weken... Ik kan helaas niet met de zweep achter de zadelmaker gaan staan om hem door te laten werken...
Ik kan ze ook op maat laten maken, van mini en zeer groot. En desgewenst bijpassende teugels leveren voor 25 euro.

Ik gebruik zelf alleen kaptooms bij het longeren en inrijden en geef de voorkeur aan de voorgevormde bij longeren en de weense bij het inrijden (met bit erbij).

Enamorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 00:22

*Roos* schreef:

@Ninx: Voor mijn haflinger heb ik 'm op het 3e gaatje van boven zitten. Ik denk dat ie dan een IJslander wel moet passen. Moet alleen wat gaatjes bij de neusriem erbij maken maar daar is genoeg ruimte voor.

ik heb ook geen gaatjes bij hoeven maken alleen in de neusriem haha.

ik zal kijken of ik binnenkort een foto kan maken.
ik vind het leer trouwens erg fijn en zacht!
en de neusriem ook erg fijn.

Ik heb nu 4 academische kaptooms gehad maar deze is echt erg fijn.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 00:29

Enamorado schreef:

Welke merken heb je uitgeprobeerd? Waar heb je ze gekocht? Ik hoor graag je mening over de verschillen.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 23:34

Ik heb een Weense kaptoom. Hiermee wil ik mijn paard gaan inrijden. Ik gebruik hem nu voor grondwerk maar wil er straks ook mee gaan rijden.

Mijn pony is erg jong reageert uit zichzelf niet licht op hulpen: ze liep er heel vaak doorheen. Dit heb ik niet opgelost door zwaardere hulpmiddelen te gebruiken, maar door goed les te nemen. Ik vindt dat je met deze kaptoom heel fijne hulpen kan geven mits hij goed past, en dus niet gaat schuiven.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 13:38

Enamorado schreef:
*Roos* schreef:

ik heb ook geen gaatjes bij hoeven maken alleen in de neusriem haha.

ik zal kijken of ik binnenkort een foto kan maken.
ik vind het leer trouwens erg fijn en zacht!
en de neusriem ook erg fijn.

Heb dezelfde besteld als jij, ben benieuwd of ik ook 2 maanden moet wachten of dat hij er in 33 dagen is..
Zoals ze op de site zeggen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 09:19

hotchocolat schreef:
Die van mij was 135,00, het is wel een hele goede kwaliteit. Hij is geloof ik van majoman. Waar ik hem toen gehaald heb weet ik niet meer (wel via internet)

Ik heb inmiddels ook een kaptoom Vienna van Marjoman. Een vriendin van mij heeft er zo een, dus kon ik hem passen voor aanschaf (one size fits all, zeg maar). Ik heb de mijne uit Duitsland. http://www.elcaballo.de/cgi-bin/caballoshop.pl
Uiterst snelle levering en goed contact, heel fijn.

Het was wel even goed zoeken naar een mooie bruine kaptoom met messing gespen én messing ringen.

Mooi passend. Kyra is hier net twee jaar en haar hoofd zal nog wel iets groeien.
Afbeelding

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 10:23

Ik wil even de kaptomen tonen zoals ze bij mij vandaan komen, want er is nogal een verschil als ik die andere zo voorbij zie komen.

foto academische

Neusriem:
Afbeelding

foto weense

Neusriem:
Afbeelding

okido

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 10:30

hoi
ik heb van de week die van marijke gekocht
mijn paard is wel gevoelig maar je heb weinig druk nodig en kan hem later ook overzetten naar mn hoofdstel
maar werk nu met de hand en longeer
echt hele goede kwaliteit

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 10:31

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 03:22

Kent iemand deze?
Afbeelding

Ze zijn prijzig maar je kunt ze ook een week testen ik vind ze wel goed lijken!