Beginnen met longeren van jong paard met of zonder bijzet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ChiJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:32

goh wat een info allemaal.... he claireM

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:34

je leest veel verschillende manieren om je paard voor te bereiden op het zadelmak maken...
laat het je niet verwarren ts.
het verschil is een kwestie van tijd...
de ene doet eerst veel grondwerk,laat het paard rustig wennen.
de andere zoals ninx beschrijft is ook een manier wat meer tijd kost,het is maar net wat je zelf wilt, en waar jij je goed bij voelt,al ben ik er niet zo een voorstander van om eerst het paard te trainen zodat het paard meer spieren heeft en conditie,dit kan namenlijk erg tegen je werken,hoe meer lucht en spieren... hoe meer kracht en uithoudingsvermogen hij heeft om jou een hele mooie luchtreis te bezorgen.

ChiJoy

Re: Beginnen met longeren van jong paard met of zonder bijzet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:36

dat klopt ook knooopje

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:38

ga je het paard zelf zadelmak maken of laat je dat doen,dat is mischien wel handig om te weten,want degene die hem zadelmak gaat maken en die het op de meest gewone manier doet,heeft er niks aan als hij eerst 7 parelli games heeft doorlopen....
niet om parelli aan te vallen(iedereen zijn eigen ding)
maar om een voorbeeld te geven.
Laatst bijgewerkt door knooopje op 06-02-10 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:38

Ik ben het ook eens met knoopje!
En eerlijk gezegd, ik heb het met een paard heel erg fout zien gaan die alleen maar met de kop naar de sterren liep te kijken!!!
Rug is helemaal naar de $%^#! Denk er dus goed over na wat je doel is en wat je wilt bereiken. Het ligt er natuurlijk ook aan wat je met je paard uiteindelijk wil gaan doen. Heb je een instructeur? Overleg het daarmee....... 1000 verschillende manieren 1000 verschillende doelen en paarden!!

ChiJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:42

mee eens

Mekkiemek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 22:42

Wat een reacties, Leuk om de verschillende meningen te horen zonder dat er te heftig gediscussieerd wordt.
Fijn Knooopje, dat je me voorbereid op een fijne luchtreis. Daar heb ik niet zo'n zin in, help! Maar ik ga er waarschijnlijk de eerste keer ook niet zelf op. Volgens mij zou ik stijf staan/ zitten van de zenuwen. Lijkt me niet goed te werken.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:43

knooopje schreef:
[...]al ben ik er niet zo een voorstander van om eerst het paard te trainen zodat het paard meer spieren heeft en conditie,dit kan namenlijk erg tegen je werken,hoe meer lucht en spieren... hoe meer kracht en uithoudingsvermogen hij heeft om jou een hele mooie luchtreis te bezorgen.

Mijn visie is: bereidt je paard zo goed mogelijk voor zodat hij jou kan dragen. Die voorbereiding bestaat uit mentale én fysieke voorbereiding. Ik denk dat als je je paard goed voorbereid, hij juist niet deze krachten zal gebruiken om tegen je te werken omdat hij door een goede voorbereiding juist mee wil werken. Ik denk dat verzet voortkomt uit fysiek onvermogen (pijn) en/of slechte voorbereiding.

En zo heeft iedereen zijn eigen manier.

ChiJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:49

ClaireM Komt helemaal goed gewoon goeie band opbouwen met het paard vertrouwen winnen en zelf op gaan zitten is een hele ervaring en zal best meevallen...

Mekkiemek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 22:53

Knooopje en Lies 21,

Nee, ik ga haar niet zelf zadelmak maken. Diep in m'n hart zal ik dat wel willen, maar ik denk dat ik e nerveus zal zijn. Ik wil haar niet onzeker maken.

Bij ons hier in de buurt is een bekende paardenman die de paarden heel vriendelijk zadelmak maakt. Ik ga natuurlijk met hem praten over hoe, maar ik ken veel paarden die hij beleerd heeft. Mijn vader had ook een paard van hem.
Ik ben er een tijdje uit geweest. Mijn vorige kanjer Harmony (Amethis x Porter) heb ik in de zomer van 2008 moeten laten inslapen na een fijne "oude" dag. Met Harm heb ik Z2 dressuur gereden. Ik heb enorm van hem geleerd, de macho met veel te veel babbels. Harm bood als jong paard enorm veel aan en toen ik hem als 4 jarige van mijn trainer kocht kon hij al passageren. Ik was toen zelf nog een meisje en ging uit dat mijn trainer wist waar hij mee bezig was. Hij reed Harm zelf ook 3 x per week. Achteraf gezien is Harm op jonge leeftijd veel te veel belast. Hierdoor is hij meerder malen afgekeurd en heeft hij zelfs een zware koliekoperatie gehad. Toen mijn intuitie en mijn zelfvertrouwen zo ver was dat ik op een andere manier met Harm wilde werken, was hij eigelijk al niet meer gezond. Omdat ik heel veel respect voor hem had heeft hij met me samen willen werken en wat eigelijk niet kon gebeurde toch. We konden Z2 starten en waren zelf al verder in de training. Toen zijn oude blessure opspeelde heb ik hem vervroegd pensioen gegeven. Jullie begrijpen wel dat ik het heel graag goed wil doen met mijn jonge paard. Ik denk dat ik paarden goed aanvoel, maar in jezelf geloven is best wel eens lastig,hihi.
Zo nu weten jullie iets meer.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:55

Lies21 schreef:
Ik ben het ook eens met knoopje!
En eerlijk gezegd, ik heb het met een paard heel erg fout zien gaan die alleen maar met de kop naar de sterren liep te kijken!!!
Rug is helemaal naar de $%^#! Denk er dus goed over na wat je doel is en wat je wilt bereiken. Het ligt er natuurlijk ook aan wat je met je paard uiteindelijk wil gaan doen. Heb je een instructeur? Overleg het daarmee....... 1000 verschillende manieren 1000 verschillende doelen en paarden!!

Sterrenkijken voorkom je niet door ze met bijzet te longeren.
Sterrenkijken wordt veroorzaakt door onkunde van de ruiter, een verkeerde lichaamshouding van de ruiter, ongemakken bij het paard, het niet goed corrigeren van scheefheid, en nog vele andere redenen.
Toch hoef je niet met touw in de weer en kun je de mond prima sparen en het paard toch goed over de rug laten lopen, op eigen benen laten lopen, recht krijgen en langer probleemloos laten lopen wanneer je bereid bent tijd uit te trekken voor de opleiding van het paard.
Hulpmiddelen heten vaak niet voor niets hulpmiddelen.... als het zonder kan zou ik het zeker zonder doen.

Dat een paard sterker is, is alleen maar goed. Een paard dat netjes opgeleid is aan de hand wordt geen halve gare wanneer je erop zit.
Ik ben het daar pertinent mee oneens.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:56

als jij goede ervaringen hebt met die meneer,dan zou ik dat doen!je kent veel paarden die hij beleert heeft dus je weet ook zijn manier,als jij je daar goed bij voelt moet je dat doen,je kunt hem ook even vragen wat je zelf al thuis kunt doen als voorbereiding op het zadelmak maken,zo werk je met hem mee inplaats van dat je je paard dingen leert die niet in zijn methode passen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 22:58

Ik ga met knooopje mee. :)

Mekkiemek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 22:59

Ja, dat ben ik met je eens Knooopje. Ik zal vast met hem overleggen. Bala is nog maar een paar maanden uit de kudde en ondanks dat ze heel braaf is zie je dat ze mensen nog niet echt goed vertrouwd. Daarom wil ik die band eerst goed opbouwen voordat er " een enge meneer" op haar rug klimt. Maar onze manieren op elkaar afstemmen is niet zo gek natuurlijk. Thanks.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 23:00

nixs ,ik respecteer hoe jij er over denkt en jou methode,het heeft denk ik weinig zin om hierover in discusie te gaan?
zoals je net al zei de ene doet het zus de andere doet het zo,wie er dan gelijk heeft over het sterren kijken heeft niet zoveel zin vrees ik,daar zijn namenlijk ook verschillende meningen over.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 23:01

claireM kijk even in mijn profiel staat ook een tampa in!

Mekkiemek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 23:02

Ja Hippologic, jouw visie spreekt me enorm aan. Veel mensen verplaatsen zich niet in het paard en kijken niet naar wat echt goed is. Daarom wil ik ook niet de verkeerde beslissingen nemen in haar opvoeding. Ik zeg niet dat longeren met bijzet per definitie fout is, maar mijn vraag was ook: bijzetten op jonge leeftijd. Het is fijn om de verschillende reacties te kunnen lezen.

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 23:03

@ Ninx
Ik zie niet in mijn post staan dat je sterrenkijken door met bijzet te longeren voorkomt!! Jammer dat dit verkeerd gelezen word! Ik ben het namelijk met je eens dat sterrenkijken komt door onkunde van de ruiter. Toch zijn er paarden (bijv tuigers) die deze houding van nature hebben... Tevens zeg ik ook niet in mijn post dat je met een bijzet aan de mond van een paard moet zitten, want zitten we dat zoiezo al niet door er een bit in te doen?! Tevens zei ik in mijn post dat je niet moet dwingen, maar vragen... Lees eerst mijn andere (1e pagina) post voordat je op deze reageert!

Mekkiemek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 23:05

Leuk Knooopje. Mooi paard, ik zie wel gelijkenissen. Mijn Bala is een Tampa x Corleone. Als springpaard gefokt.... moet dressuurpaard worden.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 23:08

die van ons was springpaard,maar niet goed genoeg...wel een heel eerlijk paard maar wel met karakter,hij had wel goede bewegingen,wat hem allround maakt.
heel veel succes alvast met jou tampa denk dat het helemaal goed komt!

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 23:08

@ ClaireM
zoals je leest heeft iedereen een andere mening, dit heeft ook met verschillende takken van de paardensport! Daarom zul je naar je eigen gevoel moeten luisteren en doen wat goed voelt! Een westernpaard word heel anders ingereden, opgeleid als een dressuur paard. Zelfs een dressuurpaard anders als de klassieke dressuur! Denk erover na wat je doel is met het paard, wat je wil, maar belangrijker ook wat je NIET wilt!! Je hebt een nare ervaring gehad... maar let wel, elk paard is anders....
Luister naar je eigen gevoel... Doe niets waar jij je niet goed bij voelt! En kijk, lees en vraag...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 23:10

Lies21 schreef:
Ben ik dan de enige die dit juist MET bijzet moet?! Natuurlijk niet de eerste paar keren, maar zeker wel in de opleiding van een jong dier!! Er zijn natuurlijk tientallen manieren om een paard bij te zetten, je kan idd het paard "dwingen" maar je kan ook het paard "vragen" en laten nadenken over zijn/haar acties. Een jong paard moet juist leren om over de rug te lopen, ontspannen, ruim en goed voorwaarts en massa goed neer te zetten. Als je het over "dwingen" hebt leer je een paard natuurlijk nooit op eigen benen lopen.... Maar een pessoa daarentegen, nodigt het paard uit om na te denken over de consequenties van het voorwaarts neerwaarts zonder de "dwingen"... mits deze natuurlijk goed is afgesteld.... Dus ja, in goede training ben ik er juist voor!!! MITS GOED IN GEBRUIK!

nee hoor....hier nog 1....ik even met verbazing te lezen :o

Ik gebruik dik elastiek...van de bitring en dan aan de singel vast...vrij laag.
Het ding hangt in een boogje,doet alleen wat als het paard echt het hoofd omhoog doet en de rug wegdrukt.
En dan is de reactie nog mild maar het paard voelt iets druk en doet het daarna niet meer.
In dit geval gaat het ook om een vrij temperamentvol paard.

Mekkiemek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 23:14

Dankjewel Lies 21, Het gaat vast helemaal goed komen. Alle tips sla ik tussen m'n oren op en zal doen wat goed voelt.

@ Geerke

Het werken met elastiek is mij ook aanbevolen, maar is dit ook geschikt voor een jong onbeleerd paard?

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 23:17

ja en dan ga je zitten en dan voelt hij druk in zijn mond en doet zijn hoofd naar beneden want dat heeft het paard toch geleert,mild of niet de druk leert hem om zijn hoofd naar beneden te doen?ik kan daar gewoon niet bij,en hier worden per maand toch hel wat paarden zadelmak gemaakt...maar wij werken dus wel op de snelle manier...paar dagen longeren met zadel en hoofdstel en dan zitten binnen 2 weken heb je een stuur en stap draf galop,als we er een paar keer op hebben gezeten en het paard is vertrouwd met de ruiter en snapt dat hij voorwaarts moet dan longeren wij pas met een bijzetje....

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 23:20

Ja knoopje dat is ook een goede manier! Natuurlijk ga je een bijzet niet meteen omknopen de 1e 2 a 3 keer, daarna wel, dat hoort bij een opleiding van een paard... maarja ik denk dat dat bij jullie ook op gevoel gaat knoopje?