Vanaf wanneer beginnen met bijzetten ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Talonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 23:29

Ik zou zeker niet teveel gaan rommelen met hulpteugels. Laat hem eerst goed zijn balans vinden en op eigen benen leren lopen. Gezien ze ook nog wat langer doorgroeien, zou ik straks max. 3x per week iets met hem doen, longeren of rijden en beiden niet langer dan 10 a 15 minuten.

Als hij alles zo fijn oppakt, dan moet je dat zeker niet verpesten door teveel te gaan 'rommelen' met hem. Als je er voor de zomer al zonder longeerlijn op kunt zitten, dan zou ik hem lekker tot het najaar op het land houden om te groeien en dan daarna pas weer oppakken. Als je alles goed overdacht doet, dan heb je langer plezier van je paard!

Wat grondwerk voor de afwisseling en het vertrouwen, en balkjes lopen vinden ze vaak ook erg leuk en is goed voor ze. Veel succes met hem. 't is een knap paard dus wees er zuinig op!

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 23:33

Even m'n edit toch maar in een apart berichtje ;)

Ik kan me ook heel goed vinden in alle tips die gegeven worden hoor , waarschijnlijk heb ik gewoon een beetje scheef / te simpel gedacht.
Net wat ik al zei , ik dacht eerst wat spieren opbouwen voordat je er echt mee gaat rijden zodat hij het gewicht beter kan dragen, maar over het op eigen benen lopen en gedwongen houding door het bijzetten heb ik niet eens bij stil gestaan eigenlijk :o

Grondwerk ben ik niet zo heel erg in thuis , maar ik ga er zeker het een en ander opzoeken erover :j

Achterwaards op commando gaat ook prima, heb ik hem al aangeleerd toen hij brok bijgevoerd kreeg in de wei. Mijnheer was af en toe iets te opdringerig waardoor ik hem eerst achteruit wou hebben voordat hij zijn brok kreeg ...

VD lijkt me niet echt wat voor hem als ik eerlijk ben .... ben juist blij dat ik hem een aantal dingen afgeleerd heb wat hij zelf had bedacht :o spontane spaanse pas , steigeren niet op commando enzo :+

Caveletti lopen en vrij springen is denk ik wel wat voor hem :D Over de balkjes in het weiland liep hij ook graag (al had hij plek zat om er omheen te gaan) en ook springen vond hij best grappig (over het schrikdraad van het ene weiland in het andere :+ )

Bedankt voor het compliment :o Ben ook best trots op mijn eigen fokseltje ;)
En ik wil ook zeker niets overhaast of ondoordacht doen , ik wil hem graag nog zolang mogelijk bij me houden :j Tot hij een jaar of 35 is ofzo :D

Prissey

Re: Vanaf wanneer beginnen met bijzetten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 23:44

Ik raad je het boek van inge teblinck aan voor grondwerk!!!
En zoek iemand die je kan helpen met les...
Rondom bokt zitten genoeg ervaren mensen hierin..

Ben wel heel erg blij dat je ons advies goed opvangt..

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 00:13

Inge Teblinck die ga ik onthouden en even op googlen :D

Les zou zoiezo even moeten wachten tot het weiland weer normaal begaanbaar is , anders zou je per keer moeten bekijken of het wel of niet gaat... heb jammer genoeg niet de luxe van een bak aan huis , ben al blij genoeg met m'n paarden "aan huis" :D Bak komt misschien in de toekomst ooit ;)

Bijzets e.d blijven er hier voorlopig lekker vanaf ;)

Over het goed opvangen zit ik altijd simpel in elkaar hoor. Als je tips vraagt moet je er voor open staan en vrede hebben met de gegeven antwoorden ;) Doe je dat niet ... dan moet je geen tips vragen ook toch ? :D

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 00:19

Heel goed van je shayla.. Menig mens kan een voorbeeld aan je nemen :D

Ik hou je in de gaten voor die knappe kerel van je als ik leuke foto's zie want ben stiekum een beetje verlieft op jou paardje hahahaha

Shayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 00:26

Is goed hoor , binnenkort zal er wel weer een topic van hem komen denk ik zo :D Heb nog een paar foto's van hem van vorige week ;)

D'r zijn er meer die hem ook zo leuk vinden , en dan is het in het echt ook nog eens een enorme goedsul :+: Grotere knuffelbeer dan Bowen heb ik nog nooit gehad , dat moet dan een stoere hengst voorstellen :P

Prissey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 00:28

dat is meestal. Menig hengst is braaf ik dacht neem een merrie en dat is een echte draak hahahahaha