Bitloos beleren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Primavera

Re: Bitloos beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 11:53

wat je met bit kunt aanleren, kun je ook zonder bit:D

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 19:09

mijn verzorgpaard hebben we ook bitloos ingereden. Ging prima. Ik rijd nog steeds zonder. Ze is erg nerveus en kijkerig en maar doordat ze zo weinig druk ervaart is ze heel braaf. Alles netjes op de zit aangeleerd.

Truffel__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 11:28

ik wil mijn jaarling ook inrijden zonder bit .. lijkt me veel fijner ..

en zoals er al word gezegt wat je met bit in kan .. kan je ook zonder bit.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 11:33

Truffel__ schreef:
ik wil mijn jaarling ook inrijden zonder bit .. lijkt me veel fijner ..

en zoals er al word gezegt wat je met bit in kan .. kan je ook zonder bit.

Ik zou nog een tijdje wachten met dat inrijden, lijkt me veel fijner }> :+

Verder ben ik het niet helemaal eens met de opmerking dat alles wat met bit kan ook zonder bit kan. Dat is van een aantal factoren afhankelijk, waaronder het karakter van paard en ruiter en hun persoonlijke voorkeuren.

BillieJean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 12:09

Ben benieuwd hoe het straks gaat! Ben al flinke wandelingen aan het maken met haar iedere dag tussen het verkeer, wat goed gaat! Er kunnen tractors en bestelbusjes langskomen en ze heeft er niets van, maar schapen en andere paarden in de wei die we onderweg tegenkomen vindt ze wel erg spannend! Maar ja dat is een kweste van wennen, ze is nog jong en ik heb haar net één maandje :D
Tegen de tijd dat ik er echt op wil gaan stappen zal ik me eens verdiepen in de verschillende bitloze hoofdstellen, want het duurt nog zeker 1,5 jaar :Y) Ik zag al wel dat je van die hoofdstellen had die het tegenovergestelde werken met de druk van de teugels als een 'normaal' hoofdstel met bit, die wil ik in ieder geval niet haha. Vind het handiger om enigszins door te gaan met sturen zoals ik het al jaaaaren gewend ben ;)
In de zomervakantie ga ik eens rustig aan beginnen met longeren, het zal mij benieuwen!!

Ik vind dat het niet zo is dat je niets zou kunnen doen met een jong paard, ik heb er mijn handen vol aan en saai is het ook niet ;) ik kan uren wandelen met haar en het gaat niet vervelen :P is juist leuk om te zien hoe ze groeit in haar gedrag en tijdens het poetsen gaat het voetjes optillen ook steeds beter! Over een paar jaar kan je lekker rijden en het is dan toch super als je het allemaal zelf 'even hebt geflikt' :D
Dus @ galley: het is aan te raden hoor! Je moet natuurlijk wel het geduld hebben, niet alleen omdat je niet gelijk kunt beginnen met rijden maar ook gewoon met dingen waar je dagelijks tegenaan loopt, ze zijn gewoon nog niets gewend. Maar als je een schat van een paard hebt is dat allemaal niet erg ;) Die van mij is echt een knuffel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 12:16

BillieJean schreef:
Ik zag al wel dat je van die hoofdstellen had die het tegenovergestelde werken met de druk van de teugels als een 'normaal' hoofdstel met bit, die wil ik in ieder geval niet haha. Vind het handiger om enigszins door te gaan met sturen zoals ik het al jaaaaren gewend ben ;)

Bitloze hoofdstellen die tegenovergesteld werken en om tegenovergestelde teugelhulpen zouden vragen, bestaan niet.
Welk hoofdstel je ook gebruikt, je zult altijd op dezelfde manier kunnen "sturen" als wanneer je met bit zou rijden.

BillieJean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 12:23

Oh en dan heb ik dat verkeerd gelezen :o? wist het al niet zeker meer hoor ;). Dan was misschien de drukwerking/verdeling anders in het hoofdstel zelf, maar kon je wel gewoon sturen dus ofzo haha. :+

Ytsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 11:45

Heeei !
Ik heb ook een pony beleerd zonder bit!
Vond ik veeeel leuker dan met bit, alleen nu heeft de nieuwe eigenaar er toch een bit in gestouwt :(

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 11:52

Ik denk dat je juist een jong paard beter bitloos kan rijden. Alles wisselt nog en veel jonge paarden krijgen hierdoor een extra gevoelige mond.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 12:26

Mijn Flash hebben we bitloos ingereden en gaan nog steeds bitloos. :D