Tijdens het lopen paard naast/achter je?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 00:42

Janine1990 schreef:
dorothea schreef:
Vanuit een heel ander persperctief mag mijn paard niet achter me lopen maar altijd naast me (en het gebeurt heus wel dat-ie toch achter me loopt hoor ;)): ik wil geen paard in mijn nek krijgen als-ie ergens van schrikt en een sprong naar voren neemt...als een paard naast je loopt kan je net iets sneller reageren.

Nou inderdaad, je hebt daarnaast geen flauw idee van wat er achter je gebeurd en waar het paard zijn aandacht op vestigt.
Bij mij is het altijd naast lopen. :j

Nou, mijn paard loopt achter mij, en als hij schrikt (Dat gebeurd nogal vaak, hij is pas 2 en we zijn nog verkeersmak aan het maken) dan loopt hij mij echt niet omver. Als hij je omver loopt klopt er ook iets niet qua leiderschap.
Hij schiet wel even naar voren, maar kijkt echt wel uit en blijft bij me.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 02:54

Naast me met de oren zijwaarts gericht.
Mijn betrouwbaarste zintuigen zijn mijn ogen, maar daar heb ik niet zoveel aan als het paard achter me loopt.
Ik ben dan ook niet in de constante wetenschap, wat mijn paard aan het doen is als het achter me loopt. (op mij letten?, bang/afgeleid zijn?).

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 03:07

Tijdens het wandelen vond ik het altijd fijner als mijn verzorgpony gewoon naast mij liep. Waarom zou je dan geen leider zijn? :+ Het is natuurlijk wat anders als je paard je voorbij loopt, maar dat terzijde. Tuurlijk liep mijn verzorgpony ook welleens achter mij in een rustig tempo op het terrein, maar nooit buiten. Ik zou echt niet willen dat ik opeens een paard in me nek hebt omdat hij ergens van schrikt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 12:14

_Chendo_ schreef:
Janine1990 schreef:
Nou inderdaad, je hebt daarnaast geen flauw idee van wat er achter je gebeurd en waar het paard zijn aandacht op vestigt.
Bij mij is het altijd naast lopen. :j

Nou, mijn paard loopt achter mij, en als hij schrikt (Dat gebeurd nogal vaak, hij is pas 2 en we zijn nog verkeersmak aan het maken) dan loopt hij mij echt niet omver. Als hij je omver loopt klopt er ook iets niet qua leiderschap.
Hij schiet wel even naar voren, maar kijkt echt wel uit en blijft bij me.

Nou, die van mij heeft dat bij z'n eigenaresse gedaan, die lag languit... Dus no way dat mij dat ooit gaat overkomen. Paard kan naast me lopen, en niet anders...

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 12:41

Janine1990 schreef:
Nou, die van mij heeft dat bij z'n eigenaresse gedaan, die lag languit... Dus no way dat mij dat ooit gaat overkomen. Paard kan naast me lopen, en niet anders...

Ben ook niet van mening dat je het moet doen als er geen afspraken zijn gemaakt tussen jou en het paard. Daarom zeg ik, als hij je omver loopt klopt er iets niet qua leiderschap.

Overigens vind ik niet dat je geen leider bent hoor, als je naast je paard loopt. Dat ligt er helemaal aan hoe je met je paard omgaat. Maar als een paard je omver loopt heeft dat wel degelijk iets te zeggen. ;)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 12:43

_Chendo_ schreef:
Janine1990 schreef:

Ben ook niet van mening dat je het moet doen als er geen afspraken zijn gemaakt tussen jou en het paard. Daarom zeg ik, als hij je omver loopt klopt er iets niet qua leiderschap.

Overigens vind ik niet dat je geen leider bent hoor, als je naast je paard loopt. Dat ligt er helemaal aan hoe je met je paard omgaat. Maar als een paard je omver loopt heeft dat wel degelijk iets te zeggen. ;)

Misschien is dat paard wel gewoon een rund? :+
Als jij schrikt maak je ook even een sprongetje.. :+ Heeft niets te maken met slecht leiderschap, maar met onverstandig leiden...
Je bent wél leider als je naast je paard loopt, je bent zelfs bestuurder!!!!

siskeh

Re: Tijdens het lopen paard naast/achter je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 12:47

Als mijn paard schrikt weet hij nog steeds dat hij niet tegen me aan mag bumpen :=
Gelukkig gebeurt dat amper als ik voor(schuinvoor) ze loop, maar tijdens het uitmesten wil er nog wel eens een ruzie ontstaan tussen de paarden, maar als hij achteruit knalt richting mij weet hij altijd optijd af te wenden.

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 12:49

Janine1990 schreef:
_Chendo_ schreef:

Misschien is dat paard wel gewoon een rund? :+
Als jij schrikt maak je ook even een sprongetje.. :+ Heeft niets te maken met slecht leiderschap, maar met onverstandig leiden...
Je bent wél leider als je naast je paard loopt, je bent zelfs bestuurder!!!!

Ik zeg ook... Of je naast het paard loopt of voor het paard, dat heeft NIKS met leiderschap te maken.
Goed lezen he! ;)
Daarbij, paarden zien goed genoeg om je te kunnen ontwijken, anders was het dier allang uitgestorven geweest voordat die bij de mens kwam.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 12:52

_Chendo_ schreef:
Ik zeg ook... Of je naast het paard loopt of voor het paard, dat heeft NIKS met leiderschap te maken.
Goed lezen he! ;)
Daarbij, paarden zien goed genoeg om je te kunnen ontwijken, anders was het dier allang uitgestorven geweest voordat die bij de mens kwam.

Oops :o

Paard wat ik als voorbeeld nam, is een geval apart. Die ziet op zo'n moment echt niets, maar is gewoon een ongelooflijke rund.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 12:54

Jahhh koeien is idd een ander verhaal := die zijn gewoon te lomp :')

Is het qua zicht ook niet zo dat je paard je beter ziet als je min of meer voor hem loopt(wel schuin) :=
Hmmm, dat weet ik eigenlijk niet...

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 13:00

Janine1990 schreef:
_Chendo_ schreef:
Goed lezen he! ;)

Oops :o

Paard wat ik als voorbeeld nam, is een geval apart. Die ziet op zo'n moment echt niets, maar is gewoon een ongelooflijke rund.

Ja, ik geloof wel dat je die er bij heb zitten ja. En er bestaat ook nog zoiets als blinde paniek. Het woord zegt het al.

DON___RUBIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 22:54

Nou ik denk niet dat het erom gaat dat het paard je niet kan zien, maar stel jij schrikt van iets kun je ook tegen iemand oplopen die
op dat moment naast je loop dit doe je toch ook niet bewust, als het paard nu naast je loopt en hij zou schrikken, dan duwt hij je eerder om
dan dat hij achter je loopt en in je nekt springt of dergelijk zo zie ik het :roll:

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 22:55

DON___RUBIN schreef:
Nou ik denk niet dat het erom gaat dat het paard je niet kan zien, maar stel jij schrikt van iets kun je ook tegen iemand oplopen die
op dat moment naast je loop dit doe je toch ook niet bewust, als het paard nu naast je loopt en hij zou schrikken, dan duwt hij je eerder om
dan dat hij achter je loopt en in je nekt springt of dergelijk zo zie ik het :roll:

Maar per ongeluk is geen reden om het maar zo te laten toch? :+
Ik zeg; voorkomen is altijd beter dan genezen.
Een ongelukje zit in een klein hoekje....

DON___RUBIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 22:56

Janine1990 schreef:
DON___RUBIN schreef:

Maar per ongeluk is geen reden om het maar zo te laten toch? :+
Ik zeg; voorkomen is altijd beter dan genezen.
Een ongelukje zit in een klein hoekje....

hoe bedoel je om wat te laten?? :o

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 22:59

Om je paard maar gewoon achter je te laten lopen ;)

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 23:01

dorothea schreef:
Vanuit een heel ander persperctief mag mijn paard niet achter me lopen maar altijd naast me (en het gebeurt heus wel dat-ie toch achter me loopt hoor ;)): ik wil geen paard in mijn nek krijgen als-ie ergens van schrikt en een sprong naar voren neemt...als een paard naast je loopt kan je net iets sneller reageren.

Ja zo heb ik het dus ook. ;)

DON___RUBIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 23:06

Janine1990 schreef:
Om je paard maar gewoon achter je te laten lopen ;)

Nee !! :n
maar ik vind het ook niet prettig punt 1
en een paard hoort gewoon naast je te lopen.

Ben het daarom ook met dorotheo eens .

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 23:07

Oooh, dan heb ik je reactie verkeerd geinterpreteerd :P

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 23:14

Mijn half jaar oude veulen moet zowel links als rechts ruim een meter schuin achter me lopen. natuurlijk is hij schrikachtig maar ik heb hem zo geleerd dat hij niet voorbij me mag. hij doet dat dan ook niet. als hij schrikt en hij sprint toch naar voren dan staat hij naast me en niet op mijn hakken. wel loop ik zelf altijd beetje schuin met mijn oog op hem gericht en moet zeggen gaat altijd goed.

DON___RUBIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 23:16

Janine1990 schreef:
Oooh, dan heb ik je reactie verkeerd geinterpreteerd :P

geef niet, zal wel zn blonde reactie van mij zijn die begrijpen de meesten niet haha B-)

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 23:22

het gaat in principe niet om dominatie met het lopen maar om de veiligheid. een paard is en blijft een vluchtdier . als je paard achter je loopt en hij schrikt kan hij je omver denderen loopt een paard naast je heb je altijd meer kracht. het dominante stukje is dat als jij de leider bent hij of zij stopt wanneer jij stopt

DON___RUBIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 23:23

klopt, mijn vorige merrie kon ik gewoon los laten lopen bij wijzen.
zei stopte ook als ik stopte ik hoefde haar maar schuin aan te kijken !! haha

Zitosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 19:31

Ik heb liever dat ze naast me lopen.. dan kan ik ze ook in het oog houden enz.
Maar idd als je een leider bent, maakt het niet uit of een paard nu naast je of achter je loopt. :)

maaaikkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 18:41

ik loop altijd naast het hoofd van mijn paard.

Cathleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 19:01

ik liet mijn vorige verzorgpony ook altijd naast me lopen