join up

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SillyJilva

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 00:43

Hooiii,

ik gebruik de join-up ook vaak voor mijn pony, het helpt echt! Ik gebruik het voor dat ik grondwerk ga doen, maar niet elke week ofzo. Ik gebruik het vooral om een band te krijgen met me pony, omdat ze nog wel eens de baas wil spelen over mij enzo!
Ik raad het aan om te gebruiken!
Maar ik vind niet dat een kind van 13 deze techniek niet mag gebruiken! Mijn pony is sloom en luistert niet naar mijn hulpen als ik met haar wandelt(ze rent er wel eens vandoor met mij achter haar aan om t egaan grazn een eind verderop) Ik heb op een Dvd (over het Dually halster) niet gezien/ gehoord dat het alleen voor dominante paarden is! Ik wil de Join-up Dvd nog kopen, maar het zal lang duren voordat ik hem krijg, maar ik geloof niet dat deze techniek alleen voor volwassene enzo zijn! Ik ben zelf ook pas 15 en ik gebruik deze techniek ook en mijn pony is er harstikke op vooruit gegaan!
*D
Laatst bijgewerkt door SillyJilva op 29-01-10 00:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 00:51

SillyJilva schreef:
Hooiii,

ik gebruik de join-up ook vaak voor mijn pony, het helpt echt! Ik gebruik het voor dat ik grondwerk ga doen. Je gebruikt het vooral om een band te krijgen met je paard/pony, zodat hij/zij je vertrouwt.
En ik ben het niet eens dat het maar voor de lol is ofzo of dat je ht gaaf vindt, want ik heb er ook veel onderzoek naar gedaan enzo en je kan het beter een jong persoon laten onderzoeken enzo, dan een ouder persoon. Een jonger persoon is meestal ruwer en dwingt het paard, zo kan je leren om geduld te krijgen en een band met je paard te krijgen!
*D

Je spreekt jezelf tegen. Je zegt eerst dat een jonger persoon het moet onderzoeken, en vervolgens dat een jonger persoon ruwer is?

Op het moment dat je te ruw bent bij een JU heb je iets verkeerd gedaan, helemaal mee eens. Maar dat jij het vaker bij je pony gebruikt, en met het argument dat het de band versterkt, . dat snap ik dus niet.. De band versterk je door je paard duidelijk te laten zien dat hij op je kan vertrouwen. Als jij de JU toepast, en vervolgens geen leider bent voor je paard...waarom doe je die JU dan?

SillyJilva

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 00:58

Cassidy schreef:
SillyJilva schreef:
Hooiii,

ik gebruik de join-up ook vaak voor mijn pony, het helpt echt! Ik gebruik het voor dat ik grondwerk ga doen. Je gebruikt het vooral om een band te krijgen met je paard/pony, zodat hij/zij je vertrouwt.
En ik ben het niet eens dat het maar voor de lol is ofzo of dat je ht gaaf vindt, want ik heb er ook veel onderzoek naar gedaan enzo en je kan het beter een jong persoon laten onderzoeken enzo, dan een ouder persoon. Een jonger persoon is meestal ruwer en dwingt het paard, zo kan je leren om geduld te krijgen en een band met je paard te krijgen!
*D

Je spreekt jezelf tegen. Je zegt eerst dat een jonger persoon het moet onderzoeken, en vervolgens dat een jonger persoon ruwer is?

Op het moment dat je te ruw bent bij een JU heb je iets verkeerd gedaan, helemaal mee eens. Maar dat jij het vaker bij je pony gebruikt, en met het argument dat het de band versterkt, . dat snap ik dus niet.. De band versterk je door je paard duidelijk te laten zien dat hij op je kan vertrouwen. Als jij de JU toepast, en vervolgens geen leider bent voor je paard...waarom doe je die JU dan?

Ik heb mijn antwoord verbeterd en het is zeker zo dat mijn pony mij nu beter vertrouwd en dat nu pas (na 3 jaar en inds ik JU gebruik) onze band sterker is geworden! Mijn pony is slecht opgevoed en heeft dit zeker nodig gehad!

En ik wil dan wel even weten wat jij dan doet met een JU?
Ik laat haar los een wacht op de 4 tekens, maar hoe kan je dan ruw zijn met een Ju
Ik bedoel dat ze meestal ruw zijn in de omgang met paardendat heb ik zelf ook gedaan en ik heb daar ook spijt van! Maar het is idd wel zo dat iemand het beter pas kan doen als ie er genoeg van afweet en zeker weet dat het gaat werken
Op onze manege doen nu wel meer mensen het en het werkt ook goed bij verschillende paarden!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 01:03

Ik doe een "aangepaste JU", maar niet volgens methode Roberts. Ik laat mijn paard via methode Parelli zien dat ik iemand ben waar hij of zij gerust vertrouwen in kan hebben. Ik laat mijn paard zien dat ik er sta, en ben zo hard als het moet en zo zacht als het kan. En kan, als ik uiteindelijk alle stappen heb doorlopen, het paard zonder zadel, teugels en hoofdstel rijden. Iets wat ik nog niemand na een JU heb zien doen....

Je kunt ruw zijn met een JU als je de vier tekens niet uit het boekje krijgt. Dat je teveel druk legt op een paard die dat nu net niet hebben kan. Dat je niet weet wanneer je druk moet versterken of verminderen. Dat je paard na teveel druk van jouw kant en de verkeerde interpretatie van de signalen van het paard, zwetend en bibberend en volledig geintimideerd in een hoek staat, compleet over de rooie.

O, en beweer nu niet dat dergelijke situaties niet voorkomen, want je dat is echt zo: niet iedereen die een demo heeft gezien en op Youtube heeft gekeken en Heartland boekjes heeft gelezen, weet hoe hij moet reageren als de reacties van een paard komen die nu net niet in dat boekje worden beschreven. Als een paard niet likt, of niet kauwt, of dat oortje niet laat zien. Daar is ervaring voor nodig, heel veel ervaring. Wat de doorsnee Heartland lezer, Monty Roberts Demonstratie bekijker of zelfstudie Join Upper niet heeft.

En onthoud: ieder verkloot paard is er een teveel....

SillyJilva

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 01:15

Ik weet zelf ook wel dat niet elk paar alle tekens geef en mijn pony is nog NOOIT bang, bezweet of weet ik niet wat door een JU geweest!
En ik verkloot mijn paard niet! Dat je nu gelijk denk dat ik dat doe en als je mijn eerste bericht nog een keer gelezen had zag je dat ik niet vaak een JU doe en ik zet er al helemaal niet onderdruk!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 01:22

Voel je nu alsjeblieft niet aangevallen, en neem het niet persoonlijk op.
Lees de sticky die eerder in dit topic is opgenoemd [NH] [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!, inclusief alle links in het eerste bericht, en bekijk daarna het filmpje in mijn onderschrift.

Zie de verschillen tussen de beschrijvingen van de reacties van je paard (en wat je zelf krijgt) en de reacties van het paard in de link van mijn onderschrift.
En ja, ook dat is voor je jouw met je paard bereikbaar. Je zult alleen een andere weg in moeten slaan....want alleen met de JU zul je daar niet komen.

En van mij nu nog de vraag hoe vaak jij intussen de JU bij je paard mee hebt genomen. Is dat vaker geweest dan 4 keer?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: join up

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 12:28

Luister alsjeblieft naar Cassidy, want die weet echt wel waar ze het over heeft. Een join up kan (imo) enkel gebruikt worden om een paard dat echt zo lang verkeerd opgevoed is dat het volledig respectloos is naar mensen toe, weer op het juiste pad te krijgen. Dat is dus ook waar ik het 1 keer voor gebruikt heb. En dat was dus ook absoluut niet uit het boekje, heel moeilijk om te doen, dus heb het daarna niet meer gedaan. Paardje had heel wat om over na te denken, het was duidelijk best heftig voor haar. Het speet me ook dat ik het moest doen, maar het was mijn enigste optie helaas. Ik kon haar niet eens vangen namelijk, ze trapte gewoon op me in. Als je echt zo geinteresseerd bent in NH, besef dan dat het geen half uurtje grondwerk is, maar gewoon een gehele manier van omgaan met paarden, je moet constant jou leiderschap bevestigen door in de omgang een leider te zijn. Op buitenrit je paard op een juiste manier langs enge dingen leiden, met wandelen moet je paard netjes op jou wachten, met poetsen gaat 'ie voor een kleine aanwijzing al opzij etc.
Dat is waar een paard vertouwen in jou van krijgt. Niet van stompzinnig rondjagen in een paddock.

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 13:15

Hier moet je echt niet zelf aan gaan beginnen, het lijkt allemaal wel zo "gaaf" maar het kan ook mis gaan.

Tanja

Re: join up

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 14:22

OPG-->NH

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 12:33

Een paard dat kopschuw is kun je beter TTEAM mee doen dan een JU.

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 20:11

Cassidy schreef:
Ik heb niet zo heel veel tegen de methode "an sich", omdat het zeer zeker waarde heeft, en in geval van extreem dominante paarden gerust zijn uitwerkingen heeft, zonder dat je voor het oog van een buitenstaande ontzettend hard en fysiek in moet grijpen. Het probleem is eerder het moment waarop en de manier waarop het toegepast wordt. Op het moment dat hij toegepast wordt door een persoon die weet waar hij mee bezig is en in de context en bij een paard die hier tegen kan: niks mis mee. Als je in een keer de verhoudingen recht kunt zetten en vervolgens niet weer in dezelfde fouten vervalt waardoor een bepaalde situatie is ontstaan, more power to you.

Maar als echter 13 jarigen informatie opdoen uit een Heartland boekje, demonstraties zien van Monty Roberts of volgelingen bekijken, aansluitend gaan Googlen, en op on grond van de Informatie op het internet deze methode "gaaf" vinden, hem willen "proberen" zonder ook maar voorbelast te zijn met enige kennis of informatie, en het aansluitend drie keer in de week op een paard los laten omdat het zo schattig is dat ze vervolgens achter je aanlopen, sla je de plank met deze methode compleet mis. En dat is het niveau van het gemiddelde Join Up topic, en dat is ook het niveau dat ik bespeur bij deze TS.

Ook Annemarie past deze methode niet op ieder paard toe. Annemarie kijkt ook naar het paard en kiest een pijl uit haar koker van de kennis die ze in al de jaren heeft opgedaan. Maar die kennis heeft niet iedereen. En wat hier op bokt leeft, en wat via de demonstraties gesuggereerd wordt, is dat je in één keer de verhoudingen recht kunt zetten, en vervolgens weer in je eigen fouten kunt vervallen zonder dat je ook maar enigszins aan jezelf moet werken. En gaat het vervolgens weer mis? Dan trekken we toch gewoon de JU weer uit de kast en zetten de verhoudingen weer even recht? Als het moet idd drie keer in de week. Het is zo makkelijk, en we hoeven vervolgens ook niet aan onzelf te werken om de machtsverhoudingen die we via de JU hebben verkregen vast te houden.

Monty Roberts zegt zelf dat de JU in het leven van een paard (let wel, een compleet paardenleven! ) missschien drie of vier keer toegepast hoeft te worden.
Reken zelf maar na hoe vaak een shet of een pony in een paardenleven van 20 jaar die JU voor zijn kiezen krijgt als hij drie keer in de week meegenomen wordt....

Amen!

Goed verwoord!