[AR] Met mini aangespannen rijden: how to...?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

RicardoOpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 15:18

JoyCiej007 schreef:
Afbeelding

Serieus, hoe zit dit bit? :(:)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 15:22

Wij gebruiken ook altijd combinatie broek & rem. Wij rijden wel met grote paarden en grote wagens. Ik vind de rem ook inderdaad wel practisch met heuvel af gaan etc. maar we gebruiken hem eigenlijk alleen met heuvels of als we stil staan en er mensen af gaan stappen oid.
Het lijkt mij niet praktisch om zonder broek te rijden eigenlijk, omdat je dan wel goed tegelijk met je paard moet remmen. Onze paarden trekken de wagen namelijk ook wel met 4 geblokkeerde wielen door, maakt ze niet zoveel uit geloof ik. Dus ze kunnen hem ook wel zelf remmen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 15:24

Binckydenice

Re: Met mini aangespannen rijden: how to...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 09:34

Nee, dat ziet er heel erg naar uit....

Marjolijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 09:46

Hoeveel mensen zouden eerst hun ruiterbewijs halen voor ze een paard/pony gaan beleren?
Menlessen zouden handig zijn, maar ik denk niet dat je per se je menbewijs moet halen. Succes er mee!

Sandrina schreef:
Mijn dochter rijdt ook aangespannen met haar shetje 85cm. Juultje. Ze heeft onlangs een tuigje voor hem gekocht. Ze had al een marathonwagen in de goede maat gekocht.
Maar jij moet het eerst zelf leren, dan pas kan je het je paardje aanleren.
Dus eerst je menbewijs halen.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 09:56

Marjolijn83 schreef:
Hoeveel mensen zouden eerst hun ruiterbewijs halen voor ze een paard/pony gaan beleren?
Menlessen zouden handig zijn, maar ik denk niet dat je per se je menbewijs moet halen. Succes er mee!

Sandrina schreef:
Mijn dochter rijdt ook aangespannen met haar shetje 85cm. Juultje. Ze heeft onlangs een tuigje voor hem gekocht. Ze had al een marathonwagen in de goede maat gekocht.
Maar jij moet het eerst zelf leren, dan pas kan je het je paardje aanleren.
Dus eerst je menbewijs halen.

Met je menbewijs heb je bewijs geleverd dat je zaken aankan vooral in het verkeer.
Met aangespannen rijden kan je zoveel méér brokken maken dan óp je paard. Kijk maar eens als een paard ervan door schiet met de wagen nog erachter.
Dan zijn er nog steeds menners die hun paard het hoofdstel afdoen terwijl het nog ingespannen staat. De grootste ongelukken krijg je daarvan.
Tijdens de lessen vor je menbewijs wordt het veiligheidsaspect van rijden met paard voor een kar goed belicht; tijdens menlessen leer je voornamelijk over het sturen en in- uitspannen.
Je menbewijs is zoveel meerwaarde. Jammer dat het nog niet verplicht is gesteld.
Citaat:

Dat zou een ideale situatie zijn: eerste je ruiterbewijs halen; dan pas paardrijden. jammer genoeg werkt het zo niet.
Gelukkig zijn er fora die a.s. menners wel goede info geven en adviezen.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 14:17

Hoeveel maneges kan jij noemen waar je zonder een eigen span menlessen kan nemen. Dit is met het koetsiersbewijs wel mogelijk

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 20:13

Als ze al goed op je stem luisteren is beleren niet meer zo moeilijk hoor.
Je moet ze alleen aan de lange lijnen leren lopen en leren trekken.
En dan natuurlijk in de koets.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 20:27

Oliiviia schreef:
Als ze al goed op je stem luisteren is beleren niet meer zo moeilijk hoor.
Je moet ze alleen aan de lange lijnen leren lopen en leren trekken.
En dan natuurlijk in de koets.

Als ik jou zo hoor dat klinkt het véul simpeler dan dat het is, of ligt dat nou aan mij?

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 08:55

Napie schreef:
Hoeveel maneges kan jij noemen waar je zonder een eigen span menlessen kan nemen. Dit is met het koetsiersbewijs wel mogelijk

Was jij ook niet op de shetlander mendag?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 12:59

Als ik Oliiviia hoor dan vraag ik me af waarom er zo veel mensen zijn die profesioneel paarden beleren. Ik ken menig paard die wel goed naar de stem luisterd maar zodra er een kar achter komt en het begint wat te rammelen, ze er vandoor vliegen met kar en al (en dan kan je Ho roepen tot je een ons weegt) of professioneel de hele kar verbouwen met de achterhoeven.

Ik was idd op de shetlandermendag

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 13:12

Napie schreef:
Als ik Oliiviia hoor dan vraag ik me af waarom er zo veel mensen zijn die profesioneel paarden beleren. Ik ken menig paard die wel goed naar de stem luisterd maar zodra er een kar achter komt en het begint wat te rammelen, ze er vandoor vliegen met kar en al (en dan kan je Ho roepen tot je een ons weegt) of professioneel de hele kar verbouwen met de achterhoeven.

Ik was idd op de shetlandermendag

Goed verwoord, dat idee had ik dus ook.