[AR] Sil voor het eerst bandje slepen!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 11:53

suus_elviera schreef:
sil is geen hele shet maart een halve :P
de andre helft is welsh *D

en hij heeft meer weg van zijn moeder (welsh ) dan zijn vader (shet )

sil wilt graag bezig zijn dat had ie als veulen al toen was hij aleen maar bezig om op schoot proberen te klimmen

8)7

Ik stop met reageren op dit topic, vanwege het verzoek.
Ik vindt het sneu voor de pony, dat dit nu allemaal al moet.
Triest, een beetje geduld...

Chestnut89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 12:31

Binckydenice schreef:
amyz schreef:
poe poe wat een gedoe om niks weer :P Silly doet t prima zo, en t bandje was idd heel licht :) voor hem alleen maar lekker om is een keer wat meer te doen, anders gaat zo'n pony zich ook verschrikkelijk vervelen...

overigens wist ik niet dat een shet tot zn 6e doorgroeide? dacht dat 5 a 6 jaar vrijwel alleen maar gold voor de heel grote paarden? anyway, zo veel verstand van shetters heb ik niet dus daar hou ik me buiten...

maar de foto's zijn idd errug leuk geworden amanda! vooral die met het stukje Bis erop hahah :P

Shetlanders groeien langer door dan een gemiddelde pony, ze zijn dus langer met de groei bezig en heb hier ook alle energie en groeimogelijkheden voor nodig, dit wordt belemmerd door ze aan het werk te gaan zetten. Waarom zou je de pony zoveel laten doen terwijl het over een jaar verstandiger zou wezen?

Mijn Nrpser is ook nooit in de opfok geweest, dat betekend niet dat ik hem direct op zijn 2,7 jaar moest gaan beleren... Hij is netjes uitgegroeid tot zijn 3,5 en toen pas beleerd, na drie maanden trainen drie maanden rust en nu weer aan het oppakken...

Dus nrpsers zijn volgens jou eerder uitgegroeid dan shetlanders? Een nrpser doet er volgens jou de helft van de tijd over in vergelijking een shetlander. Waarom moeten dan alle pony's die deelnemen in wedstrijdverband tot hun 8e worden gemeten? Kunnen ze met vier ook wel stoppen, scheelt een hoop centen.

Juist grote paarden doen er wat langer over om uit te groeien.

Binckydenice

Re: Sil voor het eerst bandje slepen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 12:49

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 13:09

Ik ben het met Binckydenice eens, dus dit zal ook wel mijn laatste reactie zijn in dit topic.
Ik wilde toch even reageren op de vergelijking met kinderen: wat een ENORME onzin. Kinderen hoeven geen dingen te dragen/trekken, bij gym wordt ingespeeld op onze natuurlijke bewegingen om het lichaam sterk en wendbaar te maken. Een band slepen, hoe licht ook, speelt daar niet op in. Ik ben er absoluut voor om met je pony te gaan werken voordat hij wordt ingereden, maar ga dan bezig met vrijheidsdressuur bijvoorbeeld, dit zet houdt hem goed bezig en hij gebruikt zijn lichaam (mits je niet te ingewikkelde oefeningen vraagt) op een goede, natuurlijke manier. In de wei spelen ze immers ook; ze steigeren, ze bokken. Om hier een commando aan te plakken kan geen kwaad. Maar heb inderdaad respect voor die leeftijd. Heb je je er wel eens in verdiept hoe anders het lichaam is? Er zijn botten die nog niet aan elkaar zijn gegroeid en dat ook nooit zullen kunnen als je te vroeg begint. Zo is je paard op zijn 12e versleten.. Daarbij is de mentale belasting stukken groter dan jij misschien denkt, en inderdaad kan je pony wel aan je gehecht zijn en bij het hek staan als je eraan komt maar jij kunt niet weten wat je pony denkt. Je pony doet dit voor jou! Heb daarom ook het respect om hem jong te laten zijn!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 14:23

ik heb alle respect voor andermans mening en ik sta beslist open voor alle informatie. echter, breng dit wel op een volwassen manier. meteen maar bleren dat je dan net zo goed een oudere kunt kopen vind ik (kan aan mij liggen) niet zo netjes.
zo'n bandje weegt beduidend minder dan bijvoorbeeld een sulky, maar dravers staan hier rustig voor hun tweede jaar al voor. voor ik meteen ruzie heb; ben het daar echt niet mee eens. alleen maar om even aan te geven dat dat toch een heel ander verhaal is.

daarbij vind ik die ene keer een licht bandje slepen echt niet al te ernstig. tis nou niet zo dat t beest meteen voor een zware wagen wordt gezet voor anderhalf uur. daarnaast is ts van plan hem te laten keuren voor hij over een tijdje écht aan het werk moet, dus is het uitgesloten dat Sil te zwaar belast wordt door hem te vroeg aan het werk te zetten. ik heb een paard van die leeftijd ook wel eens een keer in de zoveel tijd een zadeltje opgelegd, om de spieren te versterken. was ook geen probleem. zo lang het maar met mate is en er niet te vroeg wordt begonnen aan het echte werk, is er niets in de weg.

edit: bickydenice, ik heb je links even bekeken maar ik zie nergens staan dat je met een shetlanderkruising niet mag bandjeslepen voor zn 6e jaar.

overigens sluiten de groeiplaten van het gemiddelde (!) paard zich rond het 4e jaar, daarna zullen ze meestal niet meer groeien. ze kunnen door spiergroei en -opbouw vaak nog wel wat groter worden, daardoor lijkt het alsof ze doorgroeien tot een jaar of 8-10. uitzonderingen daargelaten natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door amyz op 14-01-10 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 14:31

leuke foto's!
en een ontzettend leuke pony!
:)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 15:00

Leuke pony en vind dat je leuk met hem aan de gang bent. Ik ben heel erg voor het spelenderwijs leren met jonge pony's. Mijn 2 twenters (2 jaar en 7 maanden en 2 jaar en 8 maanden) probeer ik nu heel voorzichtig het bitje te introduceren. Echter wil ik hier nog geen druk op hebben dat vind ik nog niet nodig. Ik ben ook een klein beetje bezig met erachter lopen. Klein beetje stap, draf en halt houden. Echter vind ik het nog lang niet nodig om de leidsels aan het bit vast te maken (werk nu gewoon met een halster) of om te slepen. Nee het kan geen kwaad maar zou er liever nog eventjes mee wachten. Ook zou ik persoonlijk niet voor een liverpool kiezen om mee te beleren. Simpelweg omdat ik het een te zwaar bit vind.
Spelen met je 2-jarige is prima maar houd het simpel.

En ja elk paard groeit tot zijn 6e of langer. Daarin maakt het niet uit of hij shet of welsh is... Nog belangrijker, de belasting bij mennen is heel anders dan bij dragen. Ik zou liever een 2,5 jarige voor de kar zetten dan dat ik erop ga zitten.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 15:02

amyz schreef:
ik heb alle respect voor andermans mening en ik sta beslist open voor alle informatie. echter, breng dit wel op een volwassen manier. meteen maar bleren dat je dan net zo goed een oudere kunt kopen vind ik (kan aan mij liggen) niet zo netjes.
zo'n bandje weegt beduidend minder dan bijvoorbeeld een sulky, maar dravers staan hier rustig voor hun tweede jaar al voor. voor ik meteen ruzie heb; ben het daar echt niet mee eens. alleen maar om even aan te geven dat dat toch een heel ander verhaal is.

daarbij vind ik die ene keer een licht bandje slepen echt niet al te ernstig. tis nou niet zo dat t beest meteen voor een zware wagen wordt gezet voor anderhalf uur. daarnaast is ts van plan hem te laten keuren voor hij over een tijdje écht aan het werk moet, dus is het uitgesloten dat Sil te zwaar belast wordt door hem te vroeg aan het werk te zetten. ik heb een paard van die leeftijd ook wel eens een keer in de zoveel tijd een zadeltje opgelegd, om de spieren te versterken. was ook geen probleem. zo lang het maar met mate is en er niet te vroeg wordt begonnen aan het echte werk, is er niets in de weg.

edit: bickydenice, ik heb je links even bekeken maar ik zie nergens staan dat je met een shetlanderkruising niet mag bandjeslepen voor zn 6e jaar.

overigens sluiten de groeiplaten van het gemiddelde (!) paard zich rond het 4e jaar, daarna zullen ze meestal niet meer groeien. ze kunnen door spiergroei en -opbouw vaak nog wel wat groter worden, daardoor lijkt het alsof ze doorgroeien tot een jaar of 8-10. uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

Het gaat toch echt over het beleren, sinds wanneer is een pony iets leren slepen niet meer beleren? Dat is nog steeds beleren, het gaat hier om de leeftijd niet om het ras...

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 15:12

Sappos, ik vind niet dat je hier wat van kunt zeggen gezien jij ook je twenter voor de slee hebt gedaan. Dit was jou mening dat het geen kwaad kon en jou risico zo heeft een ander dit ook! :o

Voor de TS leuke foto's en een leuke pony. Persoonlijk zou ik alleen zorgen voor strengophouders en de sleep wat langer maken. :)

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 15:18

Zelfde belasting, andere situatie...beetje onnozel om zoiets hierbij te betrekken.
Ik zeg ook niet dat het verkeerd is maar dat IK het niet zou doen.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 15:25

wij beleren de ponys ook zo zonder strengen,
waarom als ze er over heen komen dat ze dit leren niet eng te vinden.

zo beleren wij ze allemaal. dus dat vind ik een goede oefening,
verder over de leeftijd daar zijn VEEL meningen over verdeeld en denk niet dat we dat in dit topic moeten doen.

ik zou zeggen oefen zo heerlijk verder goed dat je het stap voor stap doet.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 16:15

ZIet er leuk uit hoor!!! Nou bij ons zijn ze met 2,5 ook de sjaak. Dan worden ze ook aan de lange lijnen beleerd en voor de sleep en vervolgens de wagen. Doen ze allemaal harstikke netjes. En natuurlijk hoef je niet elke dag wat te doen.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 17:23

Binckydenice schreef:
amyz schreef:

Het gaat toch echt over het beleren, sinds wanneer is een pony iets leren slepen niet meer beleren? Dat is nog steeds beleren, het gaat hier om de leeftijd niet om het ras...

Ik wil toch even een citaat naar voren brengen: ik help mirjam met silvester te beleren (van amanda18)
Beleren lijkt me toch het echte werk?

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 17:36

Saar88 schreef:
Ik wil toch even een citaat naar voren brengen: ik help mirjam met silvester te beleren (van amanda18)
Beleren lijkt me toch het echte werk?

Ja ze helpt mij met het goed doen van het tuig en het geven van tips als ik vragen heb. Zo "men" ik wel vaker, maar dan bitloos en alleen met de singel om. En zoals met de band helpt ze mij met het bevestigen van de band aan sil en loopt zij mee om te kijken naar zijn reacties ed. :)
Een pony iets laten slepen is inderdaad beleren, maar alles is eigenlijk beleren. Ik beleer sil zijn hele leven door, leer hem dingen die hij wel en niet mag enz.

Verder had ik dit topic niet geopend om een discussie te starten. Natuurlijk sta ik open voor tips en kritiek maar wel tot een bepaalde mate. Ik heb jullie boodschap begrepen en ik snap jullie stand punt. Ik zie alleen geen kwaad in het werk wat ik doe.
Daarmee is het hopelijk ook duidelijk wat mijn standpunt is en heeft het dus geen nut jouwe door te dringen.

Bedankt voor de reacties in ieder geval :) Sil is een geweldige pony!

Chestnut89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 17:39

Saar88 schreef:
Ik ben het met Binckydenice eens, dus dit zal ook wel mijn laatste reactie zijn in dit topic.
Ik wilde toch even reageren op de vergelijking met kinderen: wat een ENORME onzin. Kinderen hoeven geen dingen te dragen/trekken, bij gym wordt ingespeeld op onze natuurlijke bewegingen om het lichaam sterk en wendbaar te maken. Een band slepen, hoe licht ook, speelt daar niet op in. Ik ben er absoluut voor om met je pony te gaan werken voordat hij wordt ingereden, maar ga dan bezig met vrijheidsdressuur bijvoorbeeld, dit zet houdt hem goed bezig en hij gebruikt zijn lichaam (mits je niet te ingewikkelde oefeningen vraagt) op een goede, natuurlijke manier. In de wei spelen ze immers ook; ze steigeren, ze bokken. Om hier een commando aan te plakken kan geen kwaad. Maar heb inderdaad respect voor die leeftijd. Heb je je er wel eens in verdiept hoe anders het lichaam is? Er zijn botten die nog niet aan elkaar zijn gegroeid en dat ook nooit zullen kunnen als je te vroeg begint. Zo is je paard op zijn 12e versleten.. Daarbij is de mentale belasting stukken groter dan jij misschien denkt, en inderdaad kan je pony wel aan je gehecht zijn en bij het hek staan als je eraan komt maar jij kunt niet weten wat je pony denkt. Je pony doet dit voor jou! Heb daarom ook het respect om hem jong te laten zijn!

En al die kinderen die op turnen en dat soort sporten zitten, zijn dat natuurlijke bewegingen?

En over vrijheidsdressuur: dit heeft even veel impact op het mentale als in het geval van TS, tenzij jij je pony wel laat bokken en steigeren bij de vrijheidsdressuur, maar dan wens ik je veel succes bij het rijden voor in de koets.

Wiseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 00:12

Ik vindt dat Jenskins goed bezig is met Silvester. Ze zal nu wel al beseffen dat iedereen een eigen mening en standpunt heeft.
Oke, maar laten we het hier dan toch bij houden! Maak er niet zo'n drama van. De pony is in super goede handen en ze weten waar ze mee bezig is.
Ik heb hier ook al mijn mening over geuit en dat is ook het leuke aan het forum!
Laten we hier allen bijleren en natuurlijk een eigen mening hebben is goed, maar open staan voor anderen is tevens ook leuk!

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 00:10

Wat leuk zeg je paardje in het tuig, kon me nog herinderen dat ik je is sprak over welke kar het beste bij jou en je pony paste :)

Heel veel succes :)

ardech

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 09:26

He Mirjam

Wat doet sil het leuk zeg
Gewoon lekker doen waar je me bezig bent, sil word daar echt niet slechter van.
Met lucky deed de vorige eigenaar dit ook en is er ook niet slechter van geworden. Trouwens die is er bomproof van geworden door op jonge leeftijd aan dingen te laten wennen.
Bye the way een ander weet het toch altijd beter ben ik ondertussen achter gekomen

Als paarden daar wel slechter van worden wat doen al die renpaarden dan met 2 jaar op de baan

De mazzel ik ben werken