Saar88 schreef:Ik ben het met Binckydenice eens, dus dit zal ook wel mijn laatste reactie zijn in dit topic.
Ik wilde toch even reageren op de vergelijking met kinderen: wat een ENORME onzin. Kinderen hoeven geen dingen te dragen/trekken, bij gym wordt ingespeeld op onze natuurlijke bewegingen om het lichaam sterk en wendbaar te maken. Een band slepen, hoe licht ook, speelt daar niet op in. Ik ben er absoluut voor om met je pony te gaan werken voordat hij wordt ingereden, maar ga dan bezig met vrijheidsdressuur bijvoorbeeld, dit zet houdt hem goed bezig en hij gebruikt zijn lichaam (mits je niet te ingewikkelde oefeningen vraagt) op een goede, natuurlijke manier. In de wei spelen ze immers ook; ze steigeren, ze bokken. Om hier een commando aan te plakken kan geen kwaad. Maar heb inderdaad respect voor die leeftijd. Heb je je er wel eens in verdiept hoe anders het lichaam is? Er zijn botten die nog niet aan elkaar zijn gegroeid en dat ook nooit zullen kunnen als je te vroeg begint. Zo is je paard op zijn 12e versleten.. Daarbij is de mentale belasting stukken groter dan jij misschien denkt, en inderdaad kan je pony wel aan je gehecht zijn en bij het hek staan als je eraan komt maar jij kunt niet weten wat je pony denkt. Je pony doet dit voor jou! Heb daarom ook het respect om hem jong te laten zijn!
En al die kinderen die op turnen en dat soort sporten zitten, zijn dat natuurlijke bewegingen?
En over vrijheidsdressuur: dit heeft even veel impact op het mentale als in het geval van TS, tenzij jij je pony wel laat bokken en steigeren bij de vrijheidsdressuur, maar dan wens ik je veel succes bij het rijden voor in de koets.