[AR] sleeen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lovelyd

Re: sleeen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 17:20

helemaal mee eens... maar voor degene die wel de mogelijkheid hebben(dus die een tuig hebben en een zweng) en die vaker gaan sleeën (ik nu 3x in 4 dagen) vind ik toch dat ze wel iets beter hun best kunnen doen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:06

Als die slee eenmaal sleet dan weegt het echt niets hoor, het glijdt gewoon. Trek zelf maar eens een slee met kinderen erop dan merk je het vanzelf, hier spreekt dus een ma met ervaring ;)
Eens hoor dat je niet de weg op gaat als er niemand bij het hoofd van het paard loopt met zo'n slee. Levensgevaarlijk, daar ben ik het dan wel mee eens.
Maar op de wei of afgezet stuk of zoiets is het toch gewoon hartstikke leuk. En nogmaals, zo'n slee weegt echt niets.

Voorbeeldje hoe het eigenlijk zou moeten vind ik Evelli wel hoor, ook door die mooie zweng!
[AR-ITP] Ook Keet moest eraan geloven + blooper

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:37

het normaal brengen of gewoon echt overal commentaar op hebben. daar zit een verschil in.
in het topic waar we allemaal we weten waar we het over hebben zit ie eerst te hoog, dan te laag en de manier waarop het gemeld wordt vind ik absoluut niet door de beugel kunnen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 18:40

Het gaat niet om 1 bepaald topic maar over het algemeen, ik snap dat niet iedereen mentuig heeft liggen..

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 03:54

Echwel schreef:
Het gaat niet om 1 bepaald topic maar over het algemeen, ik snap dat niet iedereen mentuig heeft liggen..

en dat hoeft ook niet voor een beetje lol met je knol, met een paar trekker of vrachtautobinnenbanden en een paar oude stijgbeugelriemen en wat paktouw kom je al een heel eind. Even een zweng maken van een licht balkje of een halve bezemsteel daar zit het werk ook niet in.
Verder men neme een afgedankte pallet en desnoods even onderdoorbalken die in de lengte zitten aan de voorkant ronden.
Morgen vast meer niews want een mens wordt gaar van werken op onregelmatige tijden, en vlachtwaggels met schuifborden, veegbezems en strooiers.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 12:28

ik slee ook met m'n merrie. die heeft wel tuig om,maar heb geen zweng :+
gewoon strotouwen aan de strengen binden en gaan met die banaan :j
die 1/2X per dat dat er genoeg ligt, durf ik best wat extra risico's te nemen. :j

merrien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 12:46

het lijkt me ook heel erg leuk om te sleeen met mijn shetlander, maar dat kan dus jammer genoeg niet omdat hij niet beleerd is voor de kar......
zou ik het kunnen proberen?

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 12:48

Tuurlijk kan je het proberen. Die van mij is ook niet beleerd en die is als de dood voor dingen tegen zijn achterbenen. We hebben hem een spoedcurses gegeven en hij deed het erg braaf! Had het veel erger verwacht.

merrien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 12:53

S__L schreef:
Tuurlijk kan je het proberen. Die van mij is ook niet beleerd en die is als de dood voor dingen tegen zijn achterbenen. We hebben hem een spoedcurses gegeven en hij deed het erg braaf! Had het veel erger verwacht.

wat heb je gedaan dan met die 'spoedcursus' ?

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 12:56

eerst rustig met dubbele lijnen ernaast lopen, toen dat goed ging de slee eraan gehangen de touwen vast houden maar wel zo dat me paard de slee trok. Toen ze touwen los gelaten. Daarna voorzichtig op de slee gaan zitten. Er liep wel iemand mee de hele tijd.
uiteindelijk gingen we zo:
Afbeelding
Met ze bochten ben ik steeds afgestapt omdat dan de touwen erg tegen zijn kont aankwamen en dat dus heel eng was;)

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 15:38

b485 schreef:
Kunnen we niet ergens een sticky maken met een korte uitleg over de do's en dont's voor eenmalige sneeuwpret?

Dat zou ik nou fijn vinden!

Want ik ben 1 van de vele die haar pony nog nooit achter de kar heeft beleerd en dus ook geen tuig bezit maar wel heeeeel graag die ene keer dat het kan per jaar een keer zou willen sleeen.

Het lijkt me dan heel fijn om een topic te hebben met handige tips hoe je dus een enigszins veilig tuig kan maken bijvoorbeeld. Ik las bijvoorbeeld niet eerst meteen aan de slee vastmaken lijkt me een goed idee! Of eerst meelopen en waarvoor dient een zweng bijvoorbeeld. Ik weet nu wat ermee bedoelt word maar voor mensen die dus nog nooit hebben gement en ook een keer van de sneeuw willen genieten lijkt het me erg fijn als er een sticky zou zijn, maar goeie tips en uitleg voor hoe je zelf een tuig kunt maken en waar je aan moet denken enzo.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 16:55

peaches schreef:
Want ik ben 1 van de vele die haar pony nog nooit achter de kar heeft beleerd en dus ook geen tuig bezit maar wel heeeeel graag die ene keer dat het kan per jaar een keer zou willen sleeen.
.

Ik denk dat je de enige bent

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 17:06

Ik baal ontzettend, want dochterlief was ziek toen hier sneeuw lag...
Ik hoop dat we dit jaar nog mogen sleeën.
Hier wel pony's die aangespannen lopen en tuig, maar geen echte slee.
Wordt dus ook een improvisatie van een zweng, laat de sneeuw maar komen!

peaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 20:18

Echwel schreef:
peaches schreef:
.

_O- het duurde even voordat ik hem snapte..maar ik bedoel vor de kar hihi..

JorisBestie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 15:47

Echwel schreef:
peaches schreef:
.

Ik heb het zelfde

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 15:55

LadyMadonna schreef:
enige waar ik me aan erger zijn de pony's die met de mond trekken ipv met de borst ("menner" neemt dusdanig veel druk op de leidsels dat de strengen los vallen)

Precies! Of met de rug. Veel kinderen, tieners en zelfs volwasenen beseffen niet altijd hoe een tuig werkt. Er word vaak gedacht, heel vaak, dat er met de rug word getrokken. En dus krijgt pony of paard een longeersingel om en binden ze daar de slee aan vast...

Als iemand zelf een tuig in elkaar flanst met singels, longeersingels, lijnen etc, wat dan ook. Dikke prima voor die ene keer, maar alleen als het goed in elkaar geknutseld is en het paard met de borst trekt en niet met rug of mond.

Maar dat is vaak niet zo... En dat is wat ik problematisch vind aan het gewoon lekker lol met je knol uitspraak. Ja, jij hebt lol, maar je paard of pony niet, als die verkeerd moet trekken.

Ik heb trouwens uiteindelijk een tuig aangeschaft, voor die ene keer sleeën in de wintermaanden. Vind ik toch eerlijker naar het paard toe. Zo weet ik zeker dat die geen ongemak heeft omwille van mij.

EDIT: oeps oud topic zie ik nu.

Mowgli4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 16:04

Ben het hier helemaal mee eens!!
Ik doe dan met mijn shet lange lijnen, dus de knoppen zitten er redelijk op.
Ik heb dan ook een tuigje voor hem waar hij soms wat dingen mee sleept.
Sneeuw vind mijn shet dan ook ge-wel-dig!!
Als er dan ook sneeuw ligt, mag hij van mij eerst even Lekker uitrazen en er zelf mee spelen.
Dan tuig ik hem op met de slee erachter, wat een lol hebben we dan samen zeg!!
Al is het maar een kwartiertje, we hebben er dan beide van genoten, en daar gaat het voor mij ook vooral om :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 16:13

ElineS schreef:
LadyMadonna schreef:
enige waar ik me aan erger zijn de pony's die met de mond trekken ipv met de borst ("menner" neemt dusdanig veel druk op de leidsels dat de strengen los vallen)

Precies! Of met de rug. Veel kinderen, tieners en zelfs volwasenen beseffen niet altijd hoe een tuig werkt. Er word vaak gedacht, heel vaak, dat er met de rug word getrokken. En dus krijgt pony of paard een longeersingel om en binden ze daar de slee aan vast...

Er zijn nog steeds tuigen waarmee alleen aan het schoftje wordt getrokken.
Maar die zijn er wel voor gemaakt.