Longeren, hoe longeerlijn bevestigen en wat is het verschil

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lara_Silver

Re: Longeren, hoe longeerlijn bevestigen en wat is het verschil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 02:56

Door de bitring heen, onder de neusriem door en weer vastklikken aan de longeerlijn. Zo ontstaat er geen druk op de buitenste bitring, en ook niet alleen op de binnenste omdat hij ook aan de neusriem vast zit. Ik vind dit de vriendelijkste manier en heb ook nog genoeg te zeggen al meneer een loopje neemt. Tevens kan je ze hierdoor nog prima bijzetten zonder de werking van de bijzet te verstoren met al die rare constructies die je beschreef. (is geen aanval, je noemde ze enkel op)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 04:23

Afhankelijk van het paard, de bak en de afzetting, het trainingsdoel, hum van het paard, conditie en kennis van het paard :)

Bij een notoire trekker en wanneer ik de bak écht niet kan afzetten: door de binnenbitring over de oren heen naar de buitenbitring.

Normaal: Door binnenbitring, onder de neusriem en weer aan de lijn of aan bitring en lage neusriem tegelijk klikken.

Ik gebruik ook vaak het kaptoom, of dubbele longe.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 05:02

Op mijn stage deden ze het zo : door de binneste bitring halen, over het hoofd (dus achter de oren) en dan aan de buitenste bitring vastmaken.

Op school deden ze het zo :
Aan de buitenste bitring vastmaken, dan dubbele slag erin, en dan door binneste bitring, dan zou het niet zo trekken.

Ik longeer meestal met halster en dan aan het middelste ringetje, (zoiezo bitloos ;))

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 12:57

robin_hood schreef:
Nell_ schreef:
Ik heb nog een hele andere manier. :)
Ik haal de lijn door de bitring aan de binnenkant, en maak hem vast aan de onderste ring van de longeersingel.
Deze tip kreeg mijn stalgenootje van Lammert Haanstra. Mijn pony is scheef, en zo geef ik dus wat meer druk op de binnenkant.

Klinkt als een fijne methode. Werk je dan met dubbele longe? Zo niet, wat gebeurt er dan als je paard omdraait tijdens het longeren?

Ik werk niet met dubbele longe. Als ze omdraaid, geen idee. Mijn paard doet dat nooit. Ik laat haar naarf me toe komen als ik wil draaien, en bevestig het aan de andere kant.

shaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 18:00

opzich maakt het niks uit
het is wat je makkelijker vind
alleen als je het over de oren doet kunnen ze hun hoofd minder bewegen.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 19:11

Je moet de lijn dan ook niet OM de oren doen, maar erachter, als je dat persee wilt. Dat ze dan hun hoofd minder kunnen bewegen is volgens mij niet waar.. ;)

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 19:18

Zelf vind ik de kaptoom of een bijzetstukje die je aan het bit vastklikt het handigst.
Als je begint met longeren zal ik het boek van Lammert Haanstra eens lezen, staat erg veel handige informatie in. Goed longeren is toch een van de moeilijkste dingen.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 19:58

Lammert Haanstra zal je wel als eerste dat longeerbitstukje afpakken... ;)

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 20:05

Bijzonder want hij het is juist heel paardvriendelijk, het is een bijzetstukje waardoor je het bit niet door de mond kan trekken met longeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 20:25

Maar dit bijzetstukje (tenzij we iets anders bedoelen ;) ) Zorgt er wel voor dat door het gewicht van de stukje en de lijn er druk op beide bitringen naar beneden komt. Er kan behoorlijk wat ruis door komen en bij een enkel gebroken bit worden de zijkanten tegen de lagen aan gedrukt en komt de punt die het vormt in het gehemelte terecht.

Tevens vind ik het altijd heel erg knap hoe mensen een bit door de mond heen denken te kunnen trekken. Dat moet je toch niet eens kunnen?

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 20:27

Nee, maar toch wel onvriendelijk hoor.
Als je paard linksom loopt, hangt het gewicht aan de buitenbitring. Niet logisch toch?

Judith schrijft:"Zorgt er wel voor dat door het gewicht van de stukje en de lijn er druk op beide bitringen naar beneden komt."
Dat klopt, dus leuk als het paard stilstaat. Als het paard gaat lopen krijg je toch ongelijke druk, want je lijn hangt niet naar beneden..

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 20:31

Sinds een paar weken doe ik de longe door de binnenste bitring, over de oren en dan naar de buitenste ring vast. Hierdoor krijgt mijn paard niet de kans om zich om te draaien en kan ik iets meer stelling vragen. Ook ontspant ze hiermee veel beter, maar dat zal vast per paard verschillend zijn! :)
Ik longeerde eerst namelijk met longeerstukje maar ze ging hiermee vaak stil staan, omdraaien of dreigen en kop in de lucht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 20:33

Dabo schreef:
Nee, maar toch wel onvriendelijk hoor.
Als je paard linksom loopt, hangt het gewicht aan de buitenbitring. Niet logisch toch?

Judith schrijft:"Zorgt er wel voor dat door het gewicht van de stukje en de lijn er druk op beide bitringen naar beneden komt."
Dat klopt, dus leuk als het paard stilstaat. Als het paard gaat lopen krijg je toch ongelijke druk, want je lijn hangt niet naar beneden..

Dat laatste bedoelde ik met 'ruis' in de lijn, maar jij maakt het iets duidelijker ;)

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 20:34

Minder druk als je de longeerlijn aan de buitenbitring vastmaakt en dan met een lus door de binnenbitring. Er zijn genoeg mensen die plukken aan het bit. Beter dit dan een verkeerde bevestiging, ik heb het zachtste bit wat er is voor een paard en heb hier goede ervaringen mee :)

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 20:38

Edit, hetzelfde tussenstukje staat in het boek van Lammert op blz 34

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 20:40

monica08 schreef:
Sinds een paar weken doe ik de longe door de binnenste bitring, over de oren en dan naar de buitenste ring vast. Hierdoor krijgt mijn paard niet de kans om zich om te draaien en kan ik iets meer stelling vragen.

En dit werkt juist als een ophaaltrens.
En is eigenlijk alleen bedoeld voor paarden die totaal geen respect voor de longe hebbe.

Ik raad iedereen dan ook aan om bij lammert haanstra een cursus met eigen paard te gaan volgen.
Zo wordt precies bekeken welke methode bij welk paard het beste werkt.

En over het algemeen is het door de binnenste bitring, om de neusriem en dan weer aan de longeerlijn.

TS; Koop ook het boek van lammert haanstra, hier worden veel aspecten van het longeren duidelijk uitgelegd.
Laatst bijgewerkt door annastasia op 27-12-09 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 20:41

Noah2006 schreef:
Minder druk als je de longeerlijn aan de buitenbitring vastmaakt en dan met een lus door de binnenbitring. Er zijn genoeg mensen die plukken aan het bit. Beter dit dan een verkeerde bevestiging, ik heb het zachtste bit wat er is voor een paard en heb hier goede ervaringen mee :)

Het is van geen enkel bit dat je kunt kopen te zeggen dat het het zachtste is voor een paard. Hangt helemaal af van de mond van het paard, de hand van de ruiter en de manier van rijden. Een opmerking die nu niets toevoegt aan je verder algemeen geschreven post, het is namelijk een persoonlijke waardering.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 20:42

Noah2006 schreef:
Edit, hetzelfde tussenstukje staat in het boek van Lammert op blz 34

Ook even het bijschrift vermelden he:

Bij te veel spanning op de longe zal ook met een ''tussenstukje'' de buitenbitring tegen de onderkant van de kaak knijpen.

Oftewel, niet prettig voor het paard

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 20:58

Laten we de toon normaal houden, ik geef enkel advies uit mijn perspectief, kennelijk wordt dit niet op prijs gesteld.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 21:00

omdat je bericht doet veronderstellen dat lammert haanstra dat tussenstukje juist doet aanbevelen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 21:04

Zo'n tussenstukje wil ik nooit gebruiken.

Omwille van de redenen hier gegeven.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 21:06

x
Laatst bijgewerkt door Yunomi op 23-02-22 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 21:09

Wij doen meestal een singel om(longeer singel)
en dan longeerlijn door binneste bitring heen halen en aan de onderste ring van de longeersingel maken.
en dan nog elastiek bevestigen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 21:12

Yunomi schreef:
Met het bitstukje. :)
Vind ik makkelijk, en fijn. Maar ik heb ook wel andere manieren, maar vind ik moeilijk uit te leggen.

Koop anders een boek of dvd van Lammert Haanstra, vol nuttige informatie. Je hebt er echt wat aan. :Y)

Helaas is wat voor jou makkelijk is en fijn lijkt, niet zo fijn voor je paard.

edit: Ik zal dit ook al is het al meerdere keren aangegeven in dit topic toch even onderbouwen: Er staat met een bitstukje te veel eenzijdige druk, en dan ook nog eens op de bitring waar je die druk niet wil hebben, op de buitenste. Hierdoor komen er verwarrende signalen aan bij je paard, en zal hij nooit zo goed de stelling aan kunnen nemen in de goede richting, als met een andere manier van bevestigen.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 21:16

x
Laatst bijgewerkt door Yunomi op 23-02-22 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt