Allereerst, wat een schattig veulentje heb je!
Verder:
Aan je houding in het filmpje is aan je af te zien dat je dit graag wilt doen met je veulentje. Misschien wel iets té graag.
Naar mijn mening zou je als je een oefening doet nóg rustiger moeten zijn en rustiger moeten bewegen.
Dit is goed te zien bij de eerste oefening. Het arme beestje schrikt van jouw plotse beweging in plaats van het touwtje/stick.
Verder is het prima dat jij graag je veulentje het een en ander wilt leren. Maar ga hier niet te ver in.
Aanraken, aaien, halster om en af, hoefjes optillen en neerzetten, vast staan, poetsen etcetera is natuurlijk alleen maar handig als ze dit kan, als bijvoorbeeld de hoefsmid langskomt of de DA. netjes achter je aan wandelen en even los stil blijven staan is ook prima.
Maar doe maar 1 oefening per dag, en als ze het in een keer braaf doet, beloon haar dan goed en zet haar daarna weer lekker in de wei of op stal.
Heb geduld, jouw paardje kan niet zo snel leren als jij nu zou willen. Daar is het nog veel te jong voor!
Springen zou ik sowieso voorlopig nog niet doen, voor haar is dit sprongetje al enorm! dus wacht daarmee tot ze 2,5 a 3 is!
Verder let op dat je haar niet meetrekt, en check nogmaals of het halstertje goed zit.
Over het springen met je haflinger ben ik het eens met Vjestagirl:
Vjestagirl schreef:in de landing trekt ze je ongeveer omver doordat het touw zo kort is. Dat is naar voor jou, maar nog veel naarder voor je paard, die voor de goede sprong 'beloond' wordt met een flinke ruk op d'r neus aan een touwhalster. Dit soort dingen kun je wel doen, maar loop dan mee, of neem een (veel) langer touw.