[AR] Jasper voor het eerst voor de kar!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 17:53

Tja mennen kost geld. Dierenartsen ook, als het niet goed gaat en een week of meerdere weken of langer niet kunnen werken nog meer (als je een ongeluk krijgt)....
En je bent hier om van elkaar te leren, dus we leren hier ook weer van.
Vind het een leuke dresseerkar, maar hij is te klein voor het paard, het is nu een soort sleepje ;) Super braaf dat hij zo lekker doorstapt, maar hij heeft het wel zwaar, komt ook door het ontbrekende evenwicht. Zou de dressuurkar gewoon te koop zetten en voor dat geld een wat grotere kar kopen waar je hem zonder gevaar voor blessures (rug!!) kunt beleren. ALs hij wel pijn krijgt of de wagen met pijn gaat associeren is de lol er zo af....Alternatief is volgens mij een ander lamoen, maar dan nog blijft het behelpen, want de burries blijven dan laag. Ander lamoen of dat aanpassen kan smid voor je doen. Je kunt een lamoen van bijv een sulky oxer los kopen en die eraan lassen, maar het blijft plak en knip werk.

Nu is een goede wagen kopen dus super moeilijk als je er geen verstand van hebt :o? . Ik ben ook een keer thuisgekomen met een prachtige tweewieler, echter met veel te klein lamoen voor toen mijn dravertje. Kon het dus wel weer zo verkopen, want het was wel een leuk dingetje. En ik dacht echt dat ik er goed over had nagedacht ;)

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 17:54

Wat een braaf paard heb je hoor! Netjes dat hij je zo vertrouwd.
Qua kar kan ik helaas alleen maar instemmen met wat de andere geschreven hebben. Hoe leuk deze kar ook is, hij is gemaakt voor pony`s die zeker 20 cm kleiner zijn dan jouw paard. Daarom is het lamoen ook zo smal! De enige manier om hem passend te krijgen is, naast een veel breder lamoen, hem flink op te hogen door o.a. grotere wielen en ander onderstel. Maarja dan heb je ook al bijna een andere kar gebouwd. Het goedkoopste is toch even doorsparen en dan voor een paardenwagen gaan (of er een pony bijkopen :D)

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 17:56

Mag ik allereerst even zeggen dat ik trots ben op je paard? En daarmee ook trots op de band die jullie samen hebben?
Hoewel het een en ander niet lekker in orde is, en voor hem ook zeker niet prettig kan zijn, gehoorzaamd hij toch aan je, en dat zegt wel wat over hem.
Pff, zo'n karretje heb ik ook gehad, inderdaad ook voor het beleren. Wát een onding vond ik het zeg! na 3km kreeg ik zo'n last van mn rug met scheef zitten, dat ik naar het bankje aan de andere kant verplaatste ;)
Ik ga qua commentaar wel mee met een hoop andere, maar niet met het idee dat je wanneer je schuin zit geen gelijke druk op de leidsels kunt hebben. Dat begrijp ik misschien gewoon niet, maar in je linkerhand een X-gram druk betekent toch in je rechterhand ook een X-gram druk? ongeacht hoe je je leidsels vast hebt, of hoe je achter je paard zit? Heb tijden met zo'n wagentje gereden (alleen wat die voor mijn pony wel het juiste formaat, deze wagen is te klein voor het paard) maar heb echt geen problemen gehad met leidselvoering, zowel op jan-boeren-fluitjes als achenbach.
Ook qua balans (mits de wagen past!) is zo'n type wagentje wel weer handig. Je kunt iets verder naar voren of naar achteren op je bankje gaan zitten, en dan is de wagen correct in balans. Terwijl nu met mn sulky moet ik eraf, bankje verschuiven, terug erop, testen, terug eraf, bankje weer verschuiven, etc. En dan besluit mn groom tóch mee te rijden, en begint het hele spel opnieuw.

Natuurlijk is het niet leuk om zo'n hoop kritiek te krijgen, en vaak ook op een felle manier gebracht. Bedenk dan dat ze alleen maar proberen te voorkomen dat jullie een ongeluk krijgen. Je geeft aan dat je nooit iets zou doen dat je paard in gevaar zou kunnen brengen. Laat ik dat iets anders zeggen, want ik geloof je absoluut: Je zou nooit BEWUST iets doen dat je paard in gevaar kan brengen. In deze situatie blijft dan over dat je kennis hier iets tekort schiet, en je hebt je paard daarmee onbewust wel in gevaar gebracht. Gelukkig weet je het nu, en kun je er iets aan veranderen, zodat je paard altijd vol vertrouwen voor je wil blijven werken.

Groetjes, lacuna

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 18:10

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 18:19

Ik ben het met de rest eens. kar is te klein. Ik heb ook zo'n kar gehad en hij is pas in balans als het lamoen horizontaal in het tuig hangt. jouw kar is duidelijk niet in balans. Bij een drafje hoort de kar niet te schudden en dat hij nu wel. dat is ook zeeer onprettig voor je paard!! die voelt dat namelijk terug via het schoftje.

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:36

JoyCiej007 schreef:
Ik ga helemaal mee met Echwel; ondanks dat jij zelf vind dat je wél handig bezig bent geweest, is dat niet waar. Een onbeleerd paard span je niet zomaar even in je eentje in, en je gaat er al helemaal niet naast lopen zonder iemand op de bok met de wagen er achter.
Een wagen om mee te beleren hoeft helemaal niet duur te zijn, maar dit is gewoon echt niks, dat kan iedere leek zien.
Ik vraag me trouwens ook af wat je met 'een stoel' bedoeld; je wil er toch niet maarzo een losse stoel in gaan zetten om daar op te gaan zitten?

Sorry het is heel leuk dat je het mennen graag wilt uitproberen met je paard, maar om een paard op deze manier te beleren en voor de wagen te spannen is echt onverantwoordelijk en gevaarlijk, en bovendien voor het paard totaal niet fijn.
Bij het uitspannen kun je zelf ook niet goed controleren hoe de wagen op de rug drukt, dat is nl. heel anders met gewicht van jezelf in de wagen en dan het trekken van het paard.

Dat je toevallig een braaf paard hebt en dat het (gelukkig) deze keer goed is gegaan, wil niet zeggen dat dit zonder meer altijd maar goed zal gaan.
Daarbij snap ik, net als ykja, eerlijk gezegd ook niet waarom men meteen maar weer bitloos wil gaan mennen; geef het bit een kans en kijk eens hoe dat gaat.

amen!!!
hardstikke leuk hoor dat je gaat mennen, en wat een geluk dat jouw paard zo braaf is, als ik een paard voor de eerste keer inspan gaat dat toch een beetje anders en blijft er in het begin gewoon iemand naast lopen en niet foto's maken. en tsja dat je voor het beleren geen dure wagen wil snap ik, maar straks heb jij een vervelende ervaring omdat de boel gewoon niet goed zit en wil hij nooit meer...

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 20:42

Soms is het aloude begrip "goedkoop is duurkoop" werkelijk waar.
Hoe kun je nu aan veiligheid een prijskaartje hangen, je gaat toch ook niet met een auto zonder deuren rijden.
Of een fiets zonder stuur..
Ik moet zeggen dat ik niet altijd vriendelijk overkom dat weet ik best, vaak reageer ik niet eens op foto-topics omdat ik weet dat ik me niet kan inhouden.
Echter soms is het zo overduidelijk verkeerd dat ik van mijn handen af kom en toch wat schrijf.

jouke_h

Re: Jasper voor het eerst voor de kar!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:31

Ik zou zo niet kunnen zitten zo scheef. Kan dan onmogelijk kijken waar ik allemaal naartoe ga. Wat dat betreft ben ik blij dat mijn ponie niet stilstaat als er niemand voorstaat want dan haal je het ook niet in je hoofd om dingen alleen uit te halen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:40

Altijd maar weer dat commentaar,ze wil alleen maar laten zien hoe braaf haar paardje is voor de 1ste keer voor een kar.
Dat is alles,ze vraagt toch niet wat er fout is aan het tuig of aan de kar?Vind je haar foto's nix?klik dit topic dan gewoon weg.
Wil je haar voor de veiligheid van het paard en haarzelf waarschuwen?doe dat dan via PB.Ik begrijp ook al dat het commentaar goed bedoeld is maar PB het haar dan.
Ze wil graag horen hoe braaf haar paard is voor de kar [1ste keer].

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:42

"mariska_28"

Ook toeval,dat is mijn dresseerkar.
Alleen ruil ik niet,ik men ook niet meer.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 22:24

gohya schreef:
Altijd maar weer dat commentaar,ze wil alleen maar laten zien hoe braaf haar paardje is voor de 1ste keer voor een kar.
Dat is alles,ze vraagt toch niet wat er fout is aan het tuig of aan de kar?Vind je haar foto's nix?klik dit topic dan gewoon weg.
Wil je haar voor de veiligheid van het paard en haarzelf waarschuwen?doe dat dan via PB.Ik begrijp ook al dat het commentaar goed bedoeld is maar PB het haar dan.
Ze wil graag horen hoe braaf haar paard is voor de kar [1ste keer].

Ze opent volgens mij toch echt zelf een topic.
Daarmee vraagt ze om reacties. Als ze alleen 'oh en ah' reacties wil hebben, had ze geen topic moeten openen.
Volgens mij heb jij er zelfs meer moeite mee dan TS zelf, dus snap je punt niet echt??

Daarbij word over het algemeen gewoon normaal, en met respect gereageerd.

polly26

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 22:27

netjes leuk dat hy het oppakt

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 22:36

Poeh wat een hoop reactie's zeg.

Nou ik heb me laten vertellen door iemand die al heel wat men ervaring heeft, ook met beleren dat deze kar juist wat achterover hoort te hangen omdat hij daardoor niet op de rug leunt/hangt.
Ik heb vandaag het lamoen versteld die bleek achteraan nog een gat omlaag te kunnen, vooraan een flink stuk omhoog dus.
Ook heb ik in het midden een stevige stoel vastgeschroeft in de bodem, dus niet los nee, bennie gek zeg....
Ik weet idd dat een grotere kar nog beter zou passen, die gaat er ook zeker komen!
Ben op Paard en Koets geweest en heb veel prachtig spul gezien
Maar ook daar krijg je van de verschillende mensen verschillende adviezen
Kar van bijna 400 kilo, nee mevrouw daar moet een 2 span voor, een ander zegt weer 1 kwpner , ow joh kan makkelijk
Hoogte? Schoft hoogte, een ander zegt weer nee hoor 120 is hoog zat als je er maar overheen kan kijken...
Zoveel mensen zoveel meningen. Gelukkig maar.

Ik heb al jullie puntjes doorgenomen en ga er zeker mee aan de slag, voor zover ik ze van toepassing vind.
Zoals ergens werd gezegt dat ik wel een hele goede band met mijn paard zou hebben, die heb ik idd een superband, en merk ik het gelijk aan hem als iets hem niet lekker zit o.i.d.
Met Jap werk ik echt op gevoel, verkeerd gevoel is een dikke NO GO.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 17:12

Nou wel typisch bokt weer hoor, wat een geneuzel allemaal.

Ik snap een aantal punten wel, maar Zoals jij en Jasper bezig zijn is er niks verkeerds aan, en zoals je de kar gebruikt ook niet.
Je kan ook moeilijk een "splinternieuwe" wagen aanschaffen als je net hobbymatig met mennen begint lijkt mij ;)

Ik zou zeggen, ga zo door :)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 17:17

BarbaLala schreef:
Nou wel typisch bokt weer hoor, wat een geneuzel allemaal.

Ik snap een aantal punten wel, maar Zoals jij en Jasper bezig zijn is er niks verkeerds aan, en zoals je de kar gebruikt ook niet.
Je kan ook moeilijk een "splinternieuwe" wagen aanschaffen als je net hobbymatig met mennen begint lijkt mij ;)

Ik zou zeggen, ga zo door :)

En je hebt zeker heel veel menervaring dat je dit kunt zeggen |( |(
Sorry maar in je eentje van slag gaan, niemand erbij, kar die niet past..

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 17:20

Ik been en to-ta-le leek, maar zélf ik had dit heel anders aangepakt, vind het erg onverantwoord...
Ben het met Echwel en joyCiej eens.

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 17:25

Tja zo zijn er ook mensen die weten dat ik bitloos wil gaan mennen en tegen mij zeggen Joh waarom een bit, je rijd in een bak wat kan er gebeuren..

Nogmaals mensen die Jap kennen weten dat ik dit niet zomaar doe.
Vandaag is hij geschrokkken, tjemig de pemig, hij zette er ff een flnke draf in, miss. 6 passen daarna stapte hij weer rustig door.
1 ophouding en een rustig HOOOOmaar waren genoeg. Geen geruk, geen gepluk en JA ik had hem bitloos voor de kar staan!
Die ik overigens versteld heb, want het lamoen is dus verstelbaar!

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 17:26

Ik ken jasper een beetje van de verhalen, maar dan nog.. ook jasper is een dier.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 17:30

juist de meest doodbrave paarden zijn 'het gevaarlijkst', omdat áls ze dan wel eens goed schrikken of aan de kletter gaan, dit het meest onverwachts aankomt.

een braaf en mak paard is heel fijn en daar moet je ook heel blij mee zijn, maar ga dan geen onnodig grote risico's nemen. een paard is en blijft een vluchtdier, dus onvoorspelbaar in zijn gedrag. hoe goed jij je paard ook kent en hoe groot die vertrouwensband dan ook mag zijn, jij kan en zal nooit kunnen voorspellen hoe hij eventueel zal gaan reageren.

doggenmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 17:31

Waar ik me een beetje over verbaas is dat er gewoon mensen zeggen "koop gewoon ff een grotere wagen"....
Er was er maar één hier die de opmerking maakte spaar voor een grotere kar. Alsof iedereen hier meteen bij de
eerste les mennen een eigen paard en eigen perfecte nieuwe wagen onder zich had hangen?! Ja tuurlijk zijn er
mensen die denken dat ze iets leuk gaan vinden en meteen vooraf al alles compleet nieuw kopen en dan pas gaan
kijken of het bevalt en dan gaat het net zo makkelijk weer de deur uit voor minder geld en dan denken "ach ja beetje
verlies". Maar het grote deel mensen hier op bokt moet toch hard werken voor de centjes en de paardenhobby te
bekostigen en beginnen net als hier met Jasper gewoon bij het begin en kijken dan eens verder. Dat dan niet alles
zo hangt, zit en staat zoals het helemaal perfect hoort is een andere zaak. Maar ik moet me toch echt bij gohya aansluiten
en zeggen petje af dat t paard zo braaf reageerd en zo op een lijn ligt met de eigenaar!!!

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 17:32

Nou Minjon als je hem ECHT zou kennen zou je het wel begrijpen, maar geeft niet hoor!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 17:34

Echwel schreef:
Soms is het aloude begrip "goedkoop is duurkoop" werkelijk waar.
Hoe kun je nu aan veiligheid een prijskaartje hangen, je gaat toch ook niet met een auto zonder deuren rijden.
Of een fiets zonder stuur..
Ik moet zeggen dat ik niet altijd vriendelijk overkom dat weet ik best, vaak reageer ik niet eens op foto-topics omdat ik weet dat ik me niet kan inhouden.
Echter soms is het zo overduidelijk verkeerd dat ik van mijn handen af kom en toch wat schrijf.

Daarbij ga je ook ohz niet met een half gescheurd teugeltje rijden.
Met een wagen richt je nog meer schade aan ook aan het paard..
Je legt geen shettenzadel op een bels en dit is precies hetzelfde

An Lady geloof het nou maar dat zelfs de braafste paarden een trigger hebben en daar sta je dan naast je paard te kijken hoe hij er met wagen en al vandoor gaat..
Al is het maar een steekbeest wat op een verkeerde plek gaat steken..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 17:37

doggenmeisje schreef:
Waar ik me een beetje over verbaas is dat er gewoon mensen zeggen "koop gewoon ff een grotere wagen"....
Er was er maar één hier die de opmerking maakte spaar voor een grotere kar. Alsof iedereen hier meteen bij de
eerste les mennen een eigen paard en eigen perfecte nieuwe wagen onder zich had hangen?! Ja tuurlijk zijn er
mensen die denken dat ze iets leuk gaan vinden en meteen vooraf al alles compleet nieuw kopen en dan pas gaan
kijken of het bevalt en dan gaat het net zo makkelijk weer de deur uit voor minder geld en dan denken "ach ja beetje
verlies". Maar het grote deel mensen hier op bokt moet toch hard werken voor de centjes en de paardenhobby te
bekostigen en beginnen net als hier met Jasper gewoon bij het begin en kijken dan eens verder.
Dat dan niet alles
zo hangt, zit en staat zoals het helemaal perfect hoort is een andere zaak. Maar ik moet me toch echt bij gohya aansluiten
en zeggen petje af dat t paard zo braaf reageerd en zo op een lijn ligt met de eigenaar!!!

:o als student weet ik maar al te goed dat niet iedereen overal de financiele middelen voor heeft.

Beginnen bij het begin, wel TS heeft dus het begin overgeslagen.
Het lijkt mij logischer om te wachten met in te spannen tot dat je een goed tuig en een goed passende wagen hebt. Of dat nou een gekochte wagen is of een geleende, dat doet er niet toe. Maar voordat je een paard zomaar voor de wagen knupt zorg je gewoon dat je je spullen op orde hebt.

Daarbij zorg je ook voor een veilig begin. Ik persoonlijk zou in het geval van de TS mijn paard liever wegbrengen naar een deskundig en professioneel persoon om te beleren, dan zelf 'aan te gaan rommelen', als je hier nog niet genoeg kaas van hebt gegeten.
TS mag in mijn ogen van geluk spreken dat het goed is gegaan, want zonder persoon op de bok naast een ingespannen paard wandelen is levensgevaarlijk, daarbij is het natuurlijk heel dom om in je eentje zonder groom/helper erbij 'even een paard voor de eerste keer voor de wagen te zetten'.
Dat zijn allemaal dingen wat mijns inziens tot een goede voorbereiding hoort.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 17:39

Dat was wat ik bedoelde doggenmeisje ;)

Ik zeg ook helemaal niet dat ik zoveel verstand van mennen heb, maar ken de combinatie wel, en iedereen hier doet alsof er een moord gepleegd word na het zien van de foto's, maar dat valt heel erg mee, dat weet ik wel ;)

En misschien was ik inderdaad ook niet alleen op de kar gaan zitten, maar er waren omstanders bij, dus ingrijpen had gekund als dat nodig was geweest ;)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 17:41

Lady1969 schreef:
Nou Minjon als je hem ECHT zou kennen zou je het wel begrijpen, maar geeft niet hoor!

Als jij je wat meer verdiept in 'het wezen paard' dan zou je toch moeten weten en begrijpen dat je een paard nooit helemaal ECHT kan kennen....

Die redenatie gaat dus (helaas) niet op. Ik lees het zo veel op bokt eigenlijk, 'ja maar hij doet nooit wat', 'ja maar ik ken mijn paardje door en door'.
Ik dacht ook dat ik mijn 100% bomproofe shet 'door en door' kende na 7 jaren, maar die is toch flink aan de kletter gegaan op een drukke weg door een nogal luide motorrijder die haar bewust bang aan het maken was.

Ik kan gewoon niet snappen dat mensen dus blijkbaar echt niet door hebben dat paarden (en eigenlijk alle dieren) onvoorspelbare wezens blijven, je zal ze nooit 100% onder controle hebben. Dan kun je beter op een fiets stappen.....