[AR] Bellentuig - zelf maken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 22:48

saswes schreef:
hangt het bellentuig normaal niet over de lendenen van het paard, aan de rugriem bevestigd?? of klets ik nou?

Volgens mij hangt dat er een beetje van af in welke streek je kijkt en hoeveel bellen je eraan wilt hangen. In oosterijk heb ik ze wel vaker voor de borst zien hangen volgens mij. Maar in nederland ben ik ze nog niet echt tegen gekomen. En bij enrome hoeveeleden bellen hangen ze overal (:)

Isapaardje

Re: Bellentuig - zelf maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 00:03

Normaal hangen ze aan het schoftje.
Maar omdat me dat te veel werk was (ahum), heb ik dus een bellende halsriem gemaakt. Misschien dat het 'origineel' nog ooit komt, maar voorlopig is dit prima voor een leuk gerinkel.

Nu nog de sneeuw (ze zeggen dat hij ook hier komt) ... tuig erop, bellenkoord om en sleetje erachter ... kan bijna niet wachten (:)

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 12:57

Er zijn idd verschillende manieren om een bellentuig op te hangen.
Een bellenslinger hangt achter het schoftstukje op de rug van het paard.
Hier liggen al een lap leer en 24 gietijzeren bellen klaar.
Tja, 2 sleeën en 1 bellentuig, dat werkt niet echt.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 13:22

De slee gister wel gedaan, maar het bellentuig toch maar niet. Het was allemaal al spannend genoeg :D

Afbeelding

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 15:45

We wachten nog in spanning af op het bewijs dat het bellentuig in werking is :D ;) 8-)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 18:19

Op de vorige pagina staat een filmpje waarin ze het om heeft en het het klingelt bij het lopen/draven.
Alleen werd ze er wat opgewonden van en om ongelukken te voorkomen heb ik het maar niet om gehangen met het sleetje erachter. :D

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 11:45

Tip: droog oefenen.
Gewoon lekker wandelen met het bellentuig erop.
Dan wordt het de gewoonste zaak van de wereld.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 11:48

Daar was ik ook mee bezig, met 'droog' oefenen, maar ze blijft vrolijk dribbelen met die bellen. Da's leuk en klingelt lekker, maar niet voor een sleetje :D

En aan sneeuw geen gebrek op dit moment; pfff niet echt lekker wandel/slee weer met die wind en stuifsneeuw op dit moment. Misschien vanmiddag weer.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 12:18

(:) wat heerlijk, dat hoofd van je paardje ze gaat ook steeds sneller lopen. Ik had het filmpje dus nog niet gezien :o

Bij ons in het park loopt regelmatig een mevrouw met een hond die ook een bel omheeft, dan weet ze waar hij zich bevindt in de struiken. Wel eens aan haar gevraagd of die hond er niet gestoord van wordt, volgens haar niet.

Maar ik heb toch het idee dat jouw paardje er wel heel fris van wordt :D

Het is hier trouwens ongelovelijke stuifsneeuw....niet echt prettig om nu naar buiten te gaan laat staan sleeen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 15:08

VanHuisUit schreef:
Maar ik heb toch het idee dat jouw paardje er wel heel fris van wordt :D

Ze wordt altijd fris van 'herrie', dus het zal mij ook niet verbazen als ik nooit normaal met dat bellentuigje zou kunnen gaan wandelen :+
Kwam vorige week een fjord tegen onderweg, voor de slee (op wielen), met bellen. De mijne hoorde hem aankomen, en ging gelijk over in een vrolijke draf ... hup zo die fjord achterna (gelukkig voor haar dat ik toch die kant uit wilde, alleen jammer dat paardje dacht dat zij haar zin kreeg hihi)

saswes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 16:27

ik heb meteen ook een halsriem met bellen in elkaar geknutseld. ze gaan er idd harder door lopen. ik heb geprobeerd te longeren. nou ik probeer het nog maar niet met de kar erachter hoor, eerst met longeren maar eens braaf lopen.

xLenax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:06

Die van mij draagt regelmatig Rythm beats. Rinkelt minder hard maar hij vindt het wel best! Klinkt wel lekker kerstig zo met die bellen! hihi

Auks

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 00:05

saswes schreef:
hangt het bellentuig normaal niet over de lendenen van het paard, aan de rugriem bevestigd?? of klets ik nou?

Ik heb eigenlijk ook helemaal geen idee waar ze hangen, mijn dochter vond het ook al een leuk idee om te gaan doen.
Alleen heeft ons shet haar hoofd open gehaald en kunnen we tot het weer over is even helemaal niks...
Hopen dat het komend weekend nog sneeuw is...
Dan kunnen we weer kijken hoe het gaat.
Mijn dochter heeft een paar belletjes van beppe (oma) gekregen en die wil ze ergens op de shet hangen ;-)
Als het werkt fiks ik voor een volgende sneeuw wel wat in elkaar ;-)