daisy @ longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Thea_Dinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 20:38

Als je, je paard wil logeren op die leeftijd oké ieder zijn eigen mening.
Maar probeer de hand waar je het touw in heb naar beneden te houden want nu vraag je hem eigelijk om door te lopen maar door dat je de andre hand zo hoog houd denk hij van ow ik moet weer afremmen,
hand met zweep (gas)
hand met touw (rem)
je heb ze nu allebei openstaan om het zo maar even te zeggen.
dus je paard snap het niet zo goed.
het komt misschien ook wel omdat je paardje erg jong is.
maar het viel me gewoon even op.
misschien heb je er wat aan.

Gr
veel succes veder met je paardje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 20:38

Het ziet er verschrikkelijk uit..

je paard loopt enorm over zijn tempo.... en je wil hem laten gallopeeren terwijl hij nog niet eens zijn balans heeft in draf? :( WAAR zit jou verstand? en je kennis van paarden... Want ik neem aan dat je denkt dat je dat wel heb.. anders zou je niet aan een jong paard beginnen... _-:(

het enige dat ik hier over kan zeggen is. Dat ik hoop voor je paard dat je hier onmiddelijk mee stopt en het dier tot zijn 3.5 ste op de wei zet om deze schade te herstellen... :(

echt waar gaat het heen met de "paarden wereld" :n

Marian0557

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 20:40

Marian0557 schreef:
Sorry dat ik het zeg, maar vind het er helemaaal niet fijn uitzien, wat een gedrang zeg!
Dat getikt met die zweep in je hand, en het is dan wel op de grond, maar kan voor z'n jonge pony heel vervelend overkomen.
Je gaat zo lopen slaan met de zweep als je wil dat die in galop gaat, galopeerd ie een half rondje, en dan is het volgends jou goed.

Vind er ook veelsteveel spanning in zitten, ga eerst eens aan de slag met ontspanning in de draf !!!

En let ook op je longeerlijn, dan staat de lijn heel straks, en dan ligt die op de grond!!
En kan er ook niet overuit dat je zo loopt te meppen met die zweep
Nee, verschrikkelijk beeld!
Laatst bijgewerkt door Marian0557 op 01-12-09 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Marian0557

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 20:40

Anoniem schreef:

je paard loopt enorm over zijn tempo.... en je wil hem laten gallopeeren terwijl hij nog niet eens zijn balans heeft in draf? :( WAAR zit jou verstand? en je kennis van paarden... Want ik neem aan dat je denkt dat je dat wel heb.. anders zou je niet aan een jong paard beginnen... _-:(

het enige dat ik hier over kan zeggen is. Dat ik hoop voor je paard dat je hier onmiddelijk mee stopt en het dier tot zijn 3.5 ste op de wei zet om deze schade te herstellen... :(

Helemaal mee eens !!! |( |(

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 20:48

Ben het met vele eens dat er niet helemaal lekker uitziet...
Zo te zien , gebruik je helemaal geen stemhulpen. Dit zou juist de basis moeten zijn zodat je deze later kan gebruiken
onder het zadel. Je zit maar met die zweep te zwiepen terwijl je veel meer met je lichaamstaal en stem zou kunnen doen.
Vind het niet gek dat ie op een geven moment bokt...Ze snapt er niks van !!

Suprice_Iris

Re: daisy @ longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 21:10

En je zegt dat het paard het leuk vind ?
zie hem anders erg vaak bokken, met staart zwaaien en hoofd zwaaien

JustMe89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 21:11

First_Unique schreef:
JustMe89 schreef:
Vind je fjordje al goed volwassen gebouwd, al lekker breed enz, ziet er helemaal niet te jong uit!
En vind het best wel goed gaan... Hebben hier één keer gekeken hoe onze 2,5jarige erop reageerde en ging helemaal niet zo vlot en simpel...
Denk dus dat je paardje dit niet heel erg vind om te doen, miss geniet die wel net van de aandacht!

Zou wel zadel eraf doen, of toch die beugels... Denk dat je dat zelfs niet met volwassen paard moet doen... Is goed om ze te laten wennen aan slaande beugels, maar lijkt mij erg pijnlijk om zo tien minuten rond te lopen.

Voor de rest, doe zo voort, vind het er vrij ontspannen uitzien...

O en heb hier initiatorcursus paardrijden geven: meelopen tijdens het longeren wordt sterk aangeraden, dus niet blijven staan.

Waaom meelopen? ik heb altijd al een grote interesse in longeren gehad, en heb toevallig op horse event van Lammert Haanstra opgevangen dat je juist moet blijven staan, om de reden die ik hier boven uitleg..

maar, ik ben niet te beroerd om jouw gedachtegang hierachter te horen, vind het juist wel interressant, en ik denk dat het ook heel interressant is voor ts om zo te ondervinden hoe zij vind wat de beste longeer-methode voor haar paardje is..

Kan je er geen uitleg over geven... Zus heeft cursus gevolgd, niet ik... Heb hem uit interesse wel eens nagelezen! Een initiatorcursus dient om les te mogen geven dus veronderstel dat ze het je daar wel correct aanleren, er wordt aangegeven mee te lopen, versta niet meegeven... Je hoort dus een cirkel te maken. En niet zomaar alle kanten op te lopen met je paard. Komt volgens mij erop neer dat je dan beter met lichaamshouding je paard kan drijven en net meer contact hebt. Nog is: het is niet de bedoeling zodanig mee te lopen dat je paard maar loopt waar ie lopen wil!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 21:16

Ik dnap wat je bedoelt hoor en dat doe ik ook, ook ik loop in het midden een kleine cirkel mee. Je kunt dan ook sneller in een drijvende houding meelopen omdat je schouders dan toch al dezelfde kant opwijzen als waar je paard heengaat.
Hhm... zal dan ook wel per paard verschillen trouwens, want hete paarden kunnen dat juist weer niet gebruiken denk ik.
Maar ja, heb altijd een slome haf gehad dus dan was het wel nodig ;)

JustMe89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 21:18

opisop_shop schreef:
Ik dnap wat je bedoelt hoor en dat doe ik ook, ook ik loop in het midden een kleine cirkel mee. Je kunt dan ook sneller in een drijvende houding meelopen omdat je schouders dan toch al dezelfde kant opwijzen als waar je paard heengaat.
Hhm... zal dan ook wel per paard verschillen trouwens, want hete paarden kunnen dat juist weer niet gebruiken denk ik.
Maar ja, heb altijd een slome haf gehad dus dan was het wel nodig ;)

Och ja... Hoe je longeert bepaal je uiteindelijk zelf denk ik... Zeg alleen maar dat dat aangeleerd wordt aan lesgevers!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 21:23

hoezo werkt deze pony graag TS?
je zit er flink achteraan met je zweep om hem in beweging te houden.....
Verder moet je vooral doen wat jou het beste lijkt...maar doe wel even peesjes om,dat is het minste wat je kunt doen bij dit soort 'acties'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 22:09

Anoniem schreef:

Kun je je inderdaad afvragen met mensen die zo op iemand reageren...
Kom op zeg! Denk dat er eerder sprake is van onwetenheid dan dat de TS het expres doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 22:10

Bizzybijtje schreef:
Anoniem schreef:

Kom op zeg! Denk dat er eerder sprake is van onwetenheid dan dat de TS het expres doet.

als ze zo onwetend is moet ze geen jong paard kopen. Dat is gewoon dom en onverstandig...

En ze zegt te weten dat paard te jong is dus zo onwetend lijkt ze me niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 22:24

Anoniem schreef:
Bizzybijtje schreef:

als ze zo onwetend is moet ze geen jong paard kopen. Dat is gewoon dom en onverstandig...

Ja, dat ís dom en onverstandig.
Maar ik vind je reactie wel erg aanvallend overkomen. Al komt het maar door de smileys ;)

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 22:44

Ziet er niet zo fijn uit nee, je ziet sowiezo dat de pony moeite heeft met de te kleine bak, ik snap het formaat echt niet want ik heb een kleine buitenbak en die is veel groter. En als de draf al moeilijk is snap je denk ik ook wel waarom die niet zo graag in galop wil, zal ook met niet snappen nog te maken hebben maar hij kan hier niet fatsoenlijk lopen met de ruimte die die krijgt.

Als ik jou was zou ik meer terug gaan naar de basis, poetsen wandelen en dan aan de hand draf stap draf stap halt achteruit misschien een keertje dat ie meer op je aanwijzingen reageert dan hoef je ook niet zo te meppen met die zweep. Als je paard eraan toe is kan je weer verder gaan met longeren en als hij dan een keer niet luisterd en je weet wel dat ie je snap dan moet ie gewoon een keertje een pets krijgen en daarna klaar. Nou blijf je op de grond meppen met die zweep en hij reageert amper. Vind m dr nu echt nog niet klaar voor nee. Maar tegen de tijd dat ie er klaar voor is zou ik wat duidelijker proberen te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 22:45

Bizzybijtje schreef:
Anoniem schreef:

Ja, dat ís dom en onverstandig.
Maar ik vind je reactie wel erg aanvallend overkomen. Al komt het maar door de smileys ;)

in sommige gevallen mag je best een beetje aanvallen gezien het feit dat ze het topic al in de "verdedigs stand" heeft geopend aangezien ze al gelijk nee zet dat ze geen commentaar wil op de leeftijd. Dusja en het "waar gaat het heen deel" slaat lang niet alleen op haar.. maar op veel meer dingen in de paarden wereld..

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 22:54

nja ik ben ook al bezig met mijn 1.5 jarige merrie
die ik om de 2 weken een keertje hoofdstel in en lopen een klein rondje in de bak.
Wij longeren ook maar zeker niet op deze drammerige manier
hier longeer ik eerst zonder touw dus als ik achter haar ga gaat ze vooruit kom ik meer naar voor moet ze stoppen!
ook doen we wel eens een balkje aan de hand

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 23:35

dodyg schreef:
die ik om de 2 weken een keertje hoofdstel in en lopen een klein rondje in de bak.
hier longeer ik eerst zonder touw dus als ik achter haar ga gaat ze vooruit kom ik meer naar voor moet ze stoppen!

Anderhalf jaar!?

Wij zijn toch ook niet met 2 jaar al in groep 3 gedumpt? Doe dat dan ook met je paard niet!
Geduld is een schone zaak. Paarden zijn pas op hun 6e/7e volledig uitgegroeid, kan je nagaan hoe weinig uitgegroeid ze zijn op 2,5 jarige leeftijd.

Ik vind dit echt not done en snap niet hoe mensen erop komen om zoiets te doen. Onwetendheid alla, maar er bestaat toch ook zoiets als gezond verstand? :\

Doe het asjeblieft rustig aan, een paard van 2,5 hoort lekker in de wei te staan(of in een paddock/zeer ruime stal ivm. de schimmelziekte), en een aantal keren per week gehanteerd(poetsen en wandelen, eventueel wennen aan een dekje op de rug, handelingen zoals voeten optillen ed.) te worden, verder niks.

Heb je geen geduld dan had je geen jong paard moeten kopen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 00:18

dodyg schreef:

En dat keur is dus ten zeerste af, jeetje zeg waarom die haast |o
Een pony van 1,5 is gewoon overduidelijk nog een puppy, die keuze snap ik toch echt niet?!
Waarom zou je bij 1,5 jaar al beginnen met een hoofdstel, daar hoeven ze toch zeker geen 1,5 jaar lang aan te wennen, dat is na 10x ook echt wel klaar hoor (want zolang duurt het nog minstens voordat je kunt beginnen!).
Je kunt best speels wat met je pony doen door lichaamstaal te gebruiken, daar opzich is niets mis mee zolang het zonder dwang gebeurd en je geen "join up" gebeuren krijgt.
Maar laat die jonkies lekker jong zijn, volwassen zijn en werken kunnen (moeten := ) ze nog lang genoeg!

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 08:56

oefening baart kunst dat zei ik al. En ik zal voor de volgende keer in het midden van die bak staan, zodat ze grotere voltes kan maken en niet teveel met de zweep meppen, maar meer met stem en meer beloning. Maar moet ik dan juist stilstaan of beetje meelopen? Ben een beetje in de war :D

1,5jaar vind ik ook nog veeelste jong. Dan kun je beter lekker wandelen,poetsen en grondwerk doen. :)

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 09:00

Citaat:
en een aantal keren per week gehanteerd(poetsen en wandelen, eventueel wennen aan een dekje op de rug, handelingen zoals voeten optillen ed.) te worden, verder niks.

Ze weet dat allang, dat is niks meer aan en dat vind zij ook niet. Ze heeft dan echt zoiets van hmm..en nu?? Vandaar dat ik rustig ben begonnen met longeren, en wat ik al zei, tips zijn welkom.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 09:17

Je moet met je hand met longeerlijn en je andere arm met zweep een V vormen waar jouw paard tussen staat. Je laat 1 voet op de plaats staan en met je andere voet draai je daar omheen. Jij blijft in het middelpunt staan. Probeer met stemcommando's en lichaamstaal jouw paard te drijven en terug te nemen, zweep is ter ondersteuning, maar maak daar rustige bewegingen mee. Succes

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 09:57

In het midden van de bak gaan staan heeft geen zin; daar wordt de bak niet breder van.
Deze bak is gewoon echt te klein...

Tja, zolang ze genoeg met vriendjes los in de wei/paddock staan heb ik er zelf geen boodschap aan dat ze 'poetsen en wandelen niets aanvinden', ze moeten het er maar mee doen.
Als je je paard dan toch zo graag een uitdaging wil bieden, doe dit dan geestelijk ipv lichamelijk en ga vrijheidsdressuur of grondwerk met haar doen :)
Clickertraining, wat simpele kunstjes enz. Het boek van Inge Teblick is een hele leuke, daar kun je genoeg mee doen!
Heb evt. nog wel een boek liggen die je wel even mag doorlezen, als je wat ideeen nodig hebt, hoewel je net zo goed wat op internet rond kunt lezen en als naslagwerk bewaren denk ik. Je leert daar heel veel van en legt een mooie basis voor volgend jaar als je haar wilt inrijden (bv een ' bridge' (commando) waarmee ze weet dat wat ze op DAT moment doet, het juiste is. Ideaal om nieuwe dingen aan te leren!) Is voor veel paarden een echte uitdaging, in tegenstelling tot saai wat rondjes lopen (om over de belasting niet te spreken, als je haar wilt drijven kun je ook de hele bak gebruiken, veel minder belastend. Of aan de lange lijnen rechte figuren lopen, is ook minder belastend maar wel voorbereidend werk voor het rijden).
Succes :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 10:11

Leuke Fjord!
Maar dit is niet een beetje rustig aan logeren, dit is je paard rondslingeren aan een touwtje.
De basis is juist overgangen maken stappen/halthouden/draven.
Galop is nog niet nodig. Leer eerst dat hij goed op je stem reageert. Ook zijn er genoeg filmpjes op het internet waarin wordt uitgelegd hoe te longeren.

Dat jij denkt dat je paardje meer wil, is je eigen menselijke gedachten/gevoel die jij projecteert op je paard (hij weet niet dat er meer is). Dat hij juist er zo relaxt bijstaat als je een dekje erop doet wil niet zeggen : hee baas gaan we nu eens wat anders doen. Het wil zeggen dat hij vertrouwen in je heeft en dat is positief. Het wil niet zeggen dat je maar meer van hem moet vragen.

Succes en nog veel plezier met je leuke Fjord!!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 10:14

Marian0557 schreef:
Sorry dat ik het zeg, maar vind het er helemaaal niet fijn uitzien, wat een gedrang zeg!
Dat getikt met die zweep in je hand, en het is dan wel op de grond, maar kan voor z'n jonge pony heel vervelend overkomen.
Je gaat zo lopen slaan met de zweep als je wil dat die in galop gaat, galopeerd ie een half rondje, en dan is het volgends jou goed.

Vind er ook veelsteveel spanning in zitten, ga eerst eens aan de slag met ontspanning in de draf !!!

Helemaal mee eens! Hier moet niet alleen het paard leren, maar een cursus longeren voor de longeerder is denk ik ook wel op z'n plek!!
Paardje loopt z'n rondje alleen maar op de zweep, gaat veels te snel en drukt zijn rug weg. Dit heeft niets met beleren van een paard te maken.
Dit is een paard in een rondje jagen.
Sorrie TS, zo maak je je pony stuk.
Zorg dat hij vertrouwen krijgt en op je stem leert lopen. Pas dan zal hij met zijn neus naar beneden durven gaan en leren te ontspannen. Dat ga je nooit bereiken met dat slaan op de grond met die zweep.

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 11:49

x_Marr schreef:
dodyg schreef:

Anderhalf jaar!?

Wij zijn toch ook niet met 2 jaar al in groep 3 gedumpt? Doe dat dan ook met je paard niet!
Geduld is een schone zaak. Paarden zijn pas op hun 6e/7e volledig uitgegroeid, kan je nagaan hoe weinig uitgegroeid ze zijn op 2,5 jarige leeftijd.

Ik vind dit echt not done en snap niet hoe mensen erop komen om zoiets te doen. Onwetendheid alla, maar er bestaat toch ook zoiets als gezond verstand? :\

Doe het asjeblieft rustig aan, een paard van 2,5 hoort lekker in de wei te staan(of in een paddock/zeer ruime stal ivm. de schimmelziekte), en een aantal keren per week gehanteerd(poetsen en wandelen, eventueel wennen aan een dekje op de rug, handelingen zoals voeten optillen ed.) te worden, verder niks.

Heb je geen geduld dan had je geen jong paard moeten kopen.

Jeetje, mijn anderhalf al beginnen? Dat is zó slecht voor de rug! Krijgt ie later hele erge rugproblemen van en dan moet je er een ostiopaat bij hebben..Al met al ben je zelfs goedkoper uit als je hem lekker tot z'n 3.5(minimaal)of 4e in de wei laat staan en lekker laat groeien.. ;)