Geen idee meer

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 20:29

Babette3 schreef:
Hey

Leuk dat je er mee wil beginnen, maar waarom direct zo parelli?
Ik heb niets tegen Parelli maar heb er ook niets met. Zijn grondwerk is Piet beter of slechter als dat van honza of voest of puntjepuntjepuntje voor mij.
De seven games zijn blijkbaar heel populair, maar ik heb ze nog nooit (bewust) gebruikt. Vind je er op Google of Youtube niets over? Voor mij is grondwerk meer dan een persoon bewonderen en 'zijn theorie' gaan uitproberen. Voor een band is er geen theorie. Grondwerk is samen met je paard een band opbouwen en dat hangt gewoon af van welke oefeningen jullie kunnen gebruiken. Iedereen heeft wel zijn voorbeelden (bij mij is dat JF Pignon), maar ik vind dat je gewoon oefeningen moet gaan uitkiezen die jullie leuk lijken, en Piet omdat die van weet-ik-veel-wie zijn.
Google even: nh oefeningen of koop een boek waar basis instaat of bekijk wat filmpjes en improviseer dan zelf of neem een les of...

Alleszinds heel leuk dat je er mee wil beginnen en veel plezier samen!

Hij is inderdaad niet beter of slechter maar wel anders, net als dat honza of voest ook weer anders zijn als Parelli. Het is maar net wat bij jou en jouw paard past niet waar? Ik vind ook dat je de achterliggende theorie moet weten wil je kijken of het bij je past, waarom het bij jou zou passen en wat je er mee wil bereieken. De theorie helpt je daarin.

Ik zou je aanraden om eerst veel te lezen en filmpjes te bekijken over bepaalde personen, daarna hun dvd's aan te schaffen om te kijken hoe ze te werk gaan en uiteindelijk daarin door groeien samen met jouw paardje. Het is belangrijk dat je er achter staat, wat je doet en hoe het je wordt verteld. Ik zelf ben begonnen met het Parelli programma omdat ik les kreeg met deze elementen erin verwerkt en ik zag dat, dat mijn paardje en ik bij elkaar bracht. Toen heb ik het thuisstudie programma aangeschaft en ben te werk gegaan. Ondertussen is er veel verandert, mijn horsemanship is enorm gegroeid en onze relatie ook. Ik heb me ook verdiept in andere methode's maar deze werkte voor ons gewoon.

Dreambeats

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 20:31

xmarliez schreef:
Babette3 schreef:
Hey

Ik heb niets tegen Parelli maar heb er ook niets met. Zijn grondwerk is Piet beter of slechter als dat van honza of voest of puntjepuntjepuntje voor mij.
De seven games zijn blijkbaar heel populair, maar ik heb ze nog nooit (bewust) gebruikt. Vind je er op Google of Youtube niets over? Voor mij is grondwerk meer dan een persoon bewonderen en 'zijn theorie' gaan uitproberen. Voor een band is er geen theorie. Grondwerk is samen met je paard een band opbouwen en dat hangt gewoon af van welke oefeningen jullie kunnen gebruiken. Iedereen heeft wel zijn voorbeelden (bij mij is dat JF Pignon), maar ik vind dat je gewoon oefeningen moet gaan uitkiezen die jullie leuk lijken, en Piet omdat die van weet-ik-veel-wie zijn.
Google even: nh oefeningen of koop een boek waar basis instaat of bekijk wat filmpjes en improviseer dan zelf of neem een les of...

Hij is inderdaad Piet beter of slechter maar wel anders, net als dat honza of voest ook weer anders zijn als Parelli. Het is maar net wat bij jou en jouw paard past Piet waar? Ik vind ook dat je de achterliggende theorie moet weten wil je kijken of het bij je past, waarom het bij jou zou passen en wat je er mee wil bereieken. De theorie helpt je daarin.

Ik zou je aanraden om eerst veel te lezen en filmpjes te bekijken over bepaalde personen, daarna hun dvd's aan te schaffen om te kijken hoe ze te werk gaan en uiteindelijk daarin door groeien samen met jouw paardje. Het is belangrijk dat je er achter staat, wat je doet en hoe het je wordt verteld. Ik zelf ben begonnen met het Parelli programma omdat ik les kreeg met deze elementen erin verwerkt en ik zag dat, dat mijn paardje en ik bij elkaar bracht. Toen heb ik het thuisstudie programma aangeschaft en ben te werk gegaan. Ondertussen is er veel verandert, mijn horsemanship is enorm gegroeid en onze relatie ook. Ik heb me ook verdiept in andere methode's maar deze werkte voor ons gewoon.

Leuk voor je ;)
Denk dat dit voor TS is :P

Pieternelm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 00:02

sanne83 schreef:
Alle oefeningen die parelli doet of in dat boek staan, zijn oefeningen die andere mensen ook doen. De volgorde, opbouw en manier van uitleggen in dit boek zijn wel zo hetzelfde als parelli, dat kan Piet anders dan daar vandaan komen.
(lees nu net op die site, dat de schrijver inderdaad een parelli-student is, verbaast me Piet zo heel veel :D )

De methode is voor de MENS om te leren, Piet voor het paard.
Dat er geen psychologie in het boek staat, vind ik erg jammer. De taak/oefening wordt dan vaak belangrijker dan het paard, dan ga je weer af van het hele NH concept.

hihi ik heb een typ fout gemaakt, volgens mij gaat het zijn eigen leven leiden.. piet moet natuurlijk niet zijn.. ach, laat ik het maar aan het dichten van sinterklaas avond houden. (niet eindeloos over balkjes lopen moest het zijn) maar goed. :o :D

Pieternelm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 00:13

euhh niet hahahahahhahhhhahhahahahhahaha nou ja niet zo pietje precies dan maar.. :roll: Ik had even snel gelezen. zag eerst helemaal Piet dat Piet voor Piet stond..

Nou groeten van Piet(ernel)

En in het begin van het boek worden nog wel wat basispsychologie uitgelegd waar af en toe naar verwezen wordt. Maar is het ook niet zo dat als je echt niet weet wat je doet, je hier helemaal niet aan moet beginnen? Ik bedoel Grondwerk, loswerken. Als je met NH bezig bent dan weet je toch wel wat van de psychologie van de paarden af. ???
Juist met NH. Anders begin je er toch niet mee. Tenminste de mensen die ik ken zijn allemaal begonnen met NH, gekomen uit de " normale" paardensport, wereld en kwamen daar problemen tegen of wilden kijken hoe het zoiezo anders kon. Je bent dan al bezig om je te verdiepen met je paard en jezelf. En in het gedrag van je paard toch. Buiten dat vind ik wel dat je les moet nemen om je te begeleiden. Maar dat heb ik al eens gezegd.

Fijne avond allemaal..
PIET

Pieternelm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 00:25

Babette3 schreef:
Hey

Bijna off topic:
hahahah babette, je was me voor met je typfout. grappig ik had dat helemaal Piet gelezen. hihi

Ti"p: Kijk bij veel "methoden" mee. Zo kun je ook proeven wat jij prettig vind om mee te werken zonder eerst dure dvd's aan te schaffen. Ik weet zeker dat er hier op bokt genoeg mensen zijn waar je zo een uurtje mee kan komen kijken naar hun training.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 11:44

Pieternelm schreef:
En in het begin van het boek worden nog wel wat basispsychologie uitgelegd waar af en toe naar verwezen wordt. Maar is het ook niet zo dat als je echt niet weet wat je doet, je hier helemaal niet aan moet beginnen? Ik bedoel Grondwerk, loswerken. Als je met NH bezig bent dan weet je toch wel wat van de psychologie van de paarden af. ???
Juist met NH. Anders begin je er toch niet mee. Tenminste de mensen die ik ken zijn allemaal begonnen met NH, gekomen uit de " normale" paardensport, wereld en kwamen daar problemen tegen of wilden kijken hoe het zoiezo anders kon. Je bent dan al bezig om je te verdiepen met je paard en jezelf. En in het gedrag van je paard toch. Buiten dat vind ik wel dat je les moet nemen om je te begeleiden. Maar dat heb ik al eens gezegd.

Er zijn veel mensen die "het anders willen", maar die hebben meestal geen flauw idee waar te beginnen :D
De psychologie is juist het belangrijkste, ik vind het jammer dat er dan weer de nadruk op oefeningen gelegd wordt.

Iemand die een topic begint met "geen idee meer" en grondwerk wil doen zonder te weten wat het inhoud, ga ik niet adviseren om "maar wat oefeningen uit te proberen". Ik denk namelijk dat dat geen enkel nut heeft.

Ik wil persoonlijk zoveel mogelijk leren, dus ik heb geen zin om alles zelf maar een beetje te gaan uitvogelen. Er zijn genoeg mensen die een stuk meer van horsemanship weten dan ik, daar wil ik graag van leren.
Zoals xmarlies al zegt: probeer eerst zoveel mogelijk te zien van verschillende mensen, verschillende (leer) methodes en maak dan pas een keuze. Probeer dan in ieder geval een basis te krijgen voordat je gaat rondkijken naar andere methodes. Anders ben je jaren bezig met elke keer een andere basis uitproberen, die eigenlijk precies hetzelfde zijn :+

@babette: mijn antwoord op je vraag staat precies in dat stukje. Ik doe oefeningen, maar de manier waarop ik die oefening doe is belangrijk.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 13:50

Babette3, dat onderste stukje is ook voor de TS bedoeld ;) alleen het bovenste stukje is mijn reactie op jouw post.

Dreambeats

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 14:25

@Sanne: Ik ben het helemaal eens met je wat je zegt over geen idee meer. Dat TS dan eerst wat psychologie moet gaan bekijken. Maar ik ben het ook eens met Pieternel dat hij zegt dat als je nh doet alles berust op een band.

Maar toch blijf ik bij me gedacht dat je perfect oefeningen kan aanleren, zonder je paard te kort te doen.
Is het dan NH als je je paard dag in dag uit op de weide laat, bestudeert, eventjes knuffelt en eten geeft? Zo bereiken jullie niets samen en zo gaat je band er niet op verbeteren. Heb je een filmpje van één van je trainingen?
Wat ik ook niet snap is dat je zegt dat je een keuze moet maken, na dat je zoveel mensen gezien hebt. Je kan perfect oefeningen van Parelli doen en tegelijk van Hempfling en Pignon etc. Ik ben niet voor methodes, volgens mij kan dat gewoon niet (dat had je onderhand al door ^^) maar als je perse een methode wil, waarom dan maar van 1 persoon? Als je nu een Parellifan bent, kan je dan geen oefeningen van Hempfling doen of kan je je dan niet in zijn psychologie vinden?
Ik bedoel, alle NH'ers (alleszinds de goede) willen het beste voor hun paard op een zo natuurlijk mogelijke wijze, dus maakt het dan uit door wie het 'bedacht' is. Want volgens mij is het niet eens bedacht, volgens mij is het allemaal gegroeid van de indianen, of zelfs daarvoor nog.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 01:22

Misschien leef ik iets te veel in de realiteit en zie ik iets te veel beginnende nh-ers, maar in de praktijk werkt het niet zo :D Veel mensen blijven eeuwen in de basis hangen en doen dan eeuwig een paar dezelfde oefeningen zonder zich in de psychologie te verdiepen.
Jij denk dat zodra je besluit nh te gaan doen, gelijk alles berust op een band? Een besluit vormen is niets anders dan jezelf aanzetten tot een richting in je leerproces, na dat besluit komt pas al het leren.
Ik ken iets te veel mensen met allemaal hele mooie gedachtes en theorieen, maar in de praktijk komt er meestal weinig van terecht.

De filosofie en concepten zou ik niet zomaar gaan mengen. In ieder geval niet zonder gedegen kennis, paard (en mens) raken daar meestal ernstig van in de war. Welke oefeningen je doet, maakt dan niet zoveel uit.
Je weet simpelweg nog niet wat je niet weet, als je net met iets nieuws begint.

Dreambeats

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 17:34

Het gaat er hem niet over om in de realiteit te leven of niet, in dit geval. Natuurlijk heb je vele mensen die blijven hangen op dezelfde oefening, maar met een beetje wil en doorzettingsvermogen geraak je verder. Zonder ‘methode’ of schema maak je misschien meer fouten, maar je leert er je eigen training mee en je stemt je meer af op je paard.
Hoe kan jij nu weten als je begint met nh of zelfs al ben je er al langer mee bezig, dat jouw paard Parelli nodig heeft?
Waarom de filosofie niet gaan mengen? Moet je dan een papegaai worden en enkel die bepaalde persoon gaan nadoen. Want meer is het dan toch niet? Ik verdiep me in geen enkele filosofie bedacht door een van de bekende nhers. Ik verdiep me in de paardenfilosofie en zoek uit wat ik denk dat voor hen het beste is. Natuurlijk zit ik er soms wel naast, je kan een dier zijn gedachten niet lezen, maar vaak genoeg stel ik mijn pony een vraag en zie ik aan haar reactie dat ze het snapt.
‘There is only one horsemanship: the kind who put the horse first’
Als we met die gedachte starten, dan kan er toch niet veel fout aan zijn?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 19:09

Ik vind het echt heel leuk voor jou dat jij tot die ene procent behoort die het zelf afkan op een beetje wil en doorzettingsvermogen ;) De rest van de mensen heeft toch echt wat ondersteuning nodig.
Ik begrijp echt niet waarom er in de nh wereld mensen zoveel moeite hebben met een leerweg, waarom in vredesnaam iedereen z'n eigen "taal" wil ontwikkelen :? Een paard is een paard. Ik heb geen enkele zin om zelf jaren en jaren bezig te zijn met het wiel opnieuw uitvinden. Ik bouw liever voort op andermans kennis. Spreekt voor zich dat je dan wel de kennis moet volgen van mensen die naar jou mening op een juiste manier met paarden omgaan. Dus kijk heel breed en kies dan iets om je in te verdiepen.

Zolang jij denkt dat ik vind dat een paard parelli nodig zou hebben, hebben we het over iets compleet anders. Parelli is een weg voor een mens om zich meer in paardenpsychologie te verdiepen, een weg dus. Er zijn meerde wegen en iedereen kiest z'n eigen. Sommige mensen leren een nieuwe taal door naar een cursus te gaan, sommigen leren een nieuwe taal door zelfstudie. weinig mensen zullen zich erg comfortabel voelen door zonder enige kennis van een nieuwe taal naar een land te gaan en daar dmv trail and error en handen en voeten zich verstaanbaar te maken.
In het begin zul je misschien wat kant en klare zinnetjes gebruiken, maar zodra je meer inzicht krijgt in de taal, zal je je die ook meer eigen maken.
Precies hetzelfde met paardentaal :D
Er is zoveel kennis voorhanden, maak er gebruik van!

sjar

Re: Geen idee meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 11:50

Ik heb waarschijnlijk iemand gevonden die mij thuis les wil geven in grondwerk oefeningen dus dat is zoiezo weer een stapje voorwaarts. Verder heb ik tips gekregen om haar van krachtvoer af te halen en haar alleen op hooi te zetten.. wat denken jullie daarvan?

Dreambeats

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 12:43

sjar schreef:
Ik heb waarschijnlijk iemand gevonden die mij thuis les wil geven in grondwerk oefeningen dus dat is zoiezo weer een stapje voorwaarts. Verder heb ik tips gekregen om haar van krachtvoer af te halen en haar alleen op hooi te zetten.. wat denken jullie daarvan?

Heel goed voor je dat je les krijgt. Dan ontwikkel je een basis, waar je later zelf op kan verder bouwen !
Vele naturals zeggen krachtvoer weg te nemen, in de natuur hebben ze dat ook niet, maar als je paard er aan gewend is? Ik weet het niet. Mijn pony krijgt dagelijks een kleine hoeveelheid krachtvoer en veel hooi. Hangt ook af van hoe hard je paard werkt, denk ik.

Dreambeats

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 12:44

sanne83 schreef:
Ik vind het echt heel leuk voor jou dat jij tot die ene procent behoort die het zelf afkan op een beetje wil en doorzettingsvermogen ;) De rest van de mensen heeft toch echt wat ondersteuning nodig.
Ik begrijp echt niet waarom er in de nh wereld mensen zoveel moeite hebben met een leerweg, waarom in vredesnaam iedereen z'n eigen "taal" wil ontwikkelen :? Een paard is een paard. Ik heb geen enkele zin om zelf jaren en jaren bezig te zijn met het wiel opnieuw uitvinden. Ik bouw liever voort op andermans kennis. Spreekt voor zich dat je dan wel de kennis moet volgen van mensen die naar jou mening op een juiste manier met paarden omgaan. Dus kijk heel breed en kies dan iets om je in te verdiepen.

Zolang jij denkt dat ik vind dat een paard parelli nodig zou hebben, hebben we het over iets compleet anders. Parelli is een weg voor een mens om zich meer in paardenpsychologie te verdiepen, een weg dus. Er zijn meerde wegen en iedereen kiest z'n eigen. Sommige mensen leren een nieuwe taal door naar een cursus te gaan, sommigen leren een nieuwe taal door zelfstudie. weinig mensen zullen zich erg comfortabel voelen door zonder enige kennis van een nieuwe taal naar een land te gaan en daar dmv trail and error en handen en voeten zich verstaanbaar te maken.
In het begin zul je misschien wat kant en klare zinnetjes gebruiken, maar zodra je meer inzicht krijgt in de taal, zal je je die ook meer eigen maken.
Precies hetzelfde met paardentaal :D
Er is zoveel kennis voorhanden, maak er gebruik van!

Ik denk dat ieder bij zijn gedacht zal blijven, maar was een leuke discussie, we kunnen nog uren doorgaan, maar dan gaan we ons zelf maar herhalen.
Ik zie het op een andere manier dan jij, maar beiden willen we het beste voor het paard. ;)

Dreambeats

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 12:53

Ik heb alles nog eens nagelezen en het lijkt alsof ik echt tegen horseman ben, wat helemaal niet zo is :P
Ik heb het gewoon niet met 1, pak liever van iedereen wat en combineer dat met mijn eigen opvattingen.
Dit is een stuk van Parelli wat wel leuk verwoord is (ookal ben ik het weer met niet alles eens :P):

Natural horse-man-ship ontleedt Pat Parelli als volgt:

Natuurlijk is niet hetzelfde als normaal (dit is wat iedereen doet omdat iedereen het doet). Natuurlijk wil zeggen vanzelfsprekend, instinctief en intuïtief. Een natural horseman speelt met zijn paard alsof alles vanzelf lijkt te gaan.

Bij natural horsemanship denkt men progressief en staat men open voor nieuwe technieken (voortdurend bijleren en evolueren in de positieve zin) om aldus greep te krijgen op de totaliteit van het paard. Iedere oefening of "spel" maar ook de achterliggende gedachte maakt hij los, gaat elk aspect van het spel isoleren (splitst het op in kleine stapjes) om dan later alles opnieuw te reorganiseren. In natural horsemanship gaat men assertief (niet agressief) en zachtmoedig maar streng en consequent om met het paard.

"Ship" wijst op de relatie paard-mens. Men ziet het paard als een levend wezen dat anders denkt dan de mens. Paarden willen zich veilig en comfortabel voelen. Alles wat tegen deze begrippen ingaat, betekent voor de paarden angst en stress. Pat Parelli probeert ons paarden te leren begrijpen. Als wij ze begrijpen gaan we anders reageren en verstaan ook de paarden ons beter. Het paard wordt dan een partner, er is wederzijds vertrouwen. Door die speciale verstandhouding beleeft het paard en de mens meer plezier met elkaar en de band met het paard wordt alsmaar sterker. Sterker dan het dikste touw!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 13:27

Babette3 schreef:
Ik heb alles nog eens nagelezen en het lijkt alsof ik echt tegen horseman ben, wat helemaal niet zo is :P
Ik heb het gewoon niet met 1, pak liever van iedereen wat en combineer dat met mijn eigen opvattingen.

Dat snap ik ook en ik begrijp ook zeker de instelling en als het voor jou werk is dat natuurlijk super :j
Ik zie alleen teveel mensen in de praktijk maar wat aankl**ien en als dat dan onder de noemer NH valt, krijgt dat dan weer zo'n slechte naam, dat vind ik echt erg jammer.

@ts
Onbeperkt ruwvoer is het beste voor je paard, aangezien een paard gemaakt is om de hele dag te eten. Ruwvoer wordt op een andere manier verteerd dan krachtvoer. De darmen van een paard zijn het meest gebaat bij een constante hoeveelheid ruwvoer, zodat de darm lekker gevuld is en genoeg kan bewegen. Daarnaast is het ook psychisch fijn voor je paard om de hele dag lekker wat te knabbelen te hebben. Vaak is krachtvoer niet nodig, maar dat hangt helemaal van jou paard af. Als je maar bedenkt dat ruwvoer (onbeperkt) de basis is. Vandaaruit kan je gaan kijken of er nog iets extra's nodig is. Een gewone zoutliksteen is zowieso een belangrijke aanvulling.

sjar

Re: Geen idee meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 18:07

Oke, een liksteen heeft ze zoiezo altijd op stal hangen.