Babette3 schreef:Hey
Leuk dat je er mee wil beginnen, maar waarom direct zo parelli?
Ik heb niets tegen Parelli maar heb er ook niets met. Zijn grondwerk is Piet beter of slechter als dat van honza of voest of puntjepuntjepuntje voor mij.
De seven games zijn blijkbaar heel populair, maar ik heb ze nog nooit (bewust) gebruikt. Vind je er op Google of Youtube niets over? Voor mij is grondwerk meer dan een persoon bewonderen en 'zijn theorie' gaan uitproberen. Voor een band is er geen theorie. Grondwerk is samen met je paard een band opbouwen en dat hangt gewoon af van welke oefeningen jullie kunnen gebruiken. Iedereen heeft wel zijn voorbeelden (bij mij is dat JF Pignon), maar ik vind dat je gewoon oefeningen moet gaan uitkiezen die jullie leuk lijken, en Piet omdat die van weet-ik-veel-wie zijn.
Google even: nh oefeningen of koop een boek waar basis instaat of bekijk wat filmpjes en improviseer dan zelf of neem een les of...
Alleszinds heel leuk dat je er mee wil beginnen en veel plezier samen!
Hij is inderdaad niet beter of slechter maar wel anders, net als dat honza of voest ook weer anders zijn als Parelli. Het is maar net wat bij jou en jouw paard past niet waar? Ik vind ook dat je de achterliggende theorie moet weten wil je kijken of het bij je past, waarom het bij jou zou passen en wat je er mee wil bereieken. De theorie helpt je daarin.
Ik zou je aanraden om eerst veel te lezen en filmpjes te bekijken over bepaalde personen, daarna hun dvd's aan te schaffen om te kijken hoe ze te werk gaan en uiteindelijk daarin door groeien samen met jouw paardje. Het is belangrijk dat je er achter staat, wat je doet en hoe het je wordt verteld. Ik zelf ben begonnen met het Parelli programma omdat ik les kreeg met deze elementen erin verwerkt en ik zag dat, dat mijn paardje en ik bij elkaar bracht. Toen heb ik het thuisstudie programma aangeschaft en ben te werk gegaan. Ondertussen is er veel verandert, mijn horsemanship is enorm gegroeid en onze relatie ook. Ik heb me ook verdiept in andere methode's maar deze werkte voor ons gewoon.