Wat raden jullie aan?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 22:32

Waratje, volgens mij heb je weinig van Parelli begrepen als je het als kunstjes en hulpmiddelen beschouwt.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 22:38

Waratje schreef:
sanne83 schreef:
waarom zou je door de levels moeten gaan? Waarom zou je beoordelingen moeten halen? Dat hoeft toch allemaal niet :?

@xmarliesz gaf aan dat je het pas saai mocht noemen voor je paard als je overal level 4 in was. Level 4 haal je alleen maar als je braaf je beoordelingen haalt. Want tenslotte gelooft niemand je als je zelf zegt dat je alles op level 4 niveau kunt als je niet voor beoordelingen gaat }:0

Ik neem aan dat ze bedoelde dat er genoeg te doen is om het niet saai te laten worden ;) Waarom zou je perse voor de beoordelingen moeten gaan? Zoveel mensen die dressuurrijden zonder wedstrijden te willen rijden.
Ik had zelf helemaal nooit iets met beoordelingen en heb ook nooit les gehad van een parelli-instructeur. Toch heb ik laatst m'n level 3 ingestuurd (omdat het gratis was :D ) en gewoon gehaald. Het gaat om de kunde die je laat zien, niet om de oefeningen ;) het staat volkomen los van elkaar, sommige mensen willen graag een bepaald doel hebben om naartoe te werken, sommige mensen niet.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 23:17

wimmus schreef:
Waratje, volgens mij heb je weinig van Parelli begrepen als je het als kunstjes en hulpmiddelen beschouwt.

Dat is wat ik gangbaar zie bij de volgelingen van Parelli. Dat Parelli zelf best het nodige te vertellen heeft zal ik nooit ontkennen, maar in de praktijk doen de meeste mensen voorgeschreven kunstjes met voorgeschreven hulpmiddelen.
Parelli is verder gewoon niet mijn ding, maar kan voor anderen een heel goede methode zijn.
sanne83 schreef:
Ik neem aan dat ze bedoelde dat er genoeg te doen is om het niet saai te laten worden ;) Waarom zou je perse voor de beoordelingen moeten gaan? Zoveel mensen die dressuurrijden zonder wedstrijden te willen rijden.
Ik had zelf helemaal nooit iets met beoordelingen en heb ook nooit les gehad van een parelli-instructeur. Toch heb ik laatst m'n level 3 ingestuurd (omdat het gratis was :D ) en gewoon gehaald. Het gaat om de kunde die je laat zien, niet om de oefeningen ;) het staat volkomen los van elkaar, sommige mensen willen graag een bepaald doel hebben om naartoe te werken, sommige mensen niet.

Misschien dat ze dat bedoelde, misschien ook niet. Maar dan nog geldt nog steeds dat de oefeningen die Parelli geeft niet bij iedereen op dezelfde manier worden beleefd. Wat de ene persoon leuk vindt, vindt een ander saai, flauw, oninteressant, etc. Er zijn ook genoeg mensen die helemaal geen dressuur willen rijden, niet met en niet zonder wedstrijden, sommige mensen willen helemaal niet op een paard zitten, vinden ze niet leuk, anderen vinden naast een paard lopen helemaal niks. Dat betekent niet dat het niet leuk is, maar dat het voor die persoon niet als leuk wordt beleefd. En uiteindelijk gaat het erom hoe mensen de activiteit zelf beleven, niet wat een ander van die activiteit vindt.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 23:24

Ik bedoelde inderdaad wat Sanne zei. Maar ik doelde eigenlijk meer op de uitspraak dat haar paard dat niet leuk zou vinden. En dan is het jouw fout omdat jij het leuk moet maken voor je paard. Als deze methode jou niet ligt dan maakt dat niks uit maar zeg dan dat je het zelf niks aan vindt en niet dat je paard het niks aanvindt omdat jij alles verkeerd uitvoert omdat je het niet leuk vindt. Dan vindt hij het namelijk niet leuk door de 'on'kundigheid van zijn baas maar misschien heeft je paard er wel heel veel lol in om te spelen met iemand die dit programma wel leuk vindt en zo leuk op je paard kan inspelen :D .
Mijn mening.

Milky_Way

Re: Wat raden jullie aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 22:03

IK zou zeggen, ga naarde Bieb, kijk wat ze daar hebben en leen wat boeken van verschillende mensen die op net iets andere wijze werken op een NH manier, zo kan je zelf beetje kijken welke manier jou het meest aanspreekt, misschien zijn het er wel 2, of van alles een beetje wat.
Voor iedereen en elk paard is dit net weer iets anders dus ik zou me niet gelijk op 1 ding vastpinnen.

Als ze in de Bieb niet veel boeken hebben kan je ook gewoon op internet genoeg vinden, en op youtube staan ook zat filmpjes van al die mensen.
Heb je daarna wat gevonden kan je altijd een boek of dvd aanschaffen die voor jezelf is, zou zonde zijn als je straks een Parelli paket aanschaft en er achter komt dat dit het toch niet is.

Succes!