Ervaringen rijden met touwhalster.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mandyke

Re: Ervaringen rijden met touwhalster.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 21:42

Nageeflijkheid (dit is overigens niet hetzelfde als aan de teugel rijden!) is toch ook belangrijk voor iemand die buiten rijdt vind ik. Het maakt je paard controleerbaarder en dus veiliger, heel belangrijk op buitenrit.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 23:19

Ja, dat uiteraard wel, maar wel in andere maten dan bij dressuurwerk.

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 23:35

@ TS; welk doel heb je voor ogen met t touwhalster? Ik vind nl dat je er inderdaad prima mee kunt rijden, ook nageeflijk, maar als je wat meer dressuurmatig wilt rijden dan is het iets lastiger om de precieze legtebuiging en hoofd/halshouding aan te geven.

@Mandyke: ik vind niet dat de mate van controleerbaarheid echt direkt te maken heeft met nageeflijkheid van een paard. Je kan een paard ook prima onder controle hebben buiten zonder deze nageeflijk te moeten laten lopen. Buiten is voor mij relaxen, dus ook voor het paard, touwhalster, zonder halster, maar altijd controleerbaar een nooit nageeflijk :)

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 10:02

Volgens mij verwarren jullie nageeflijk met aan de teugel rijden of hebben wij gewoon een andere mening over wat nageeflijkheid wil zeggen. Maar imo een paard wat niet nageeflijk is gaat tegen de druk (de hand van de ruiter) in wat maakt dat je paard dus niet volledig onder controle is. Een nageeflijk paard volgt de ruiterhand.
Overigens kan je een paard perfect aan de teugel rijden (het zogenaamde in de krul trekken) zonder dat het paard nageeflijk is, deze 2 dingen staan dus volledig los van elkaar.

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 11:45

helemaal mee eens dat je een paard ook niet nageeflijk in de krul kan trekken, gebeurt helaas te vaak!

laurahi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 09:49

Ik rijd altijd met touwhalster en dat bevalt me erg goed.
Ik heb wel neus en nekbescherming omdat mijn pony erg snel last heeft van schuurplekken.

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 13:00

Ik rijd ook met touwhalster/parelli natural hackamore en dat bevalt heel goed. Praktisch in het gebruik en je paard heeft geen last van het halster tot er iets gevraagd wordt. De release is altijd heel duidelijk en snel. Jij en je paard moeten er uiteraard even aan wennen, het sturen kan wat later doorkomen als je veel met losse teugel rijdt. Je moet zelf ook leren meer met je gewicht en je focus te doen, want dat is eigenlijk je eerste 'hulp' bij het sturen. Ik raad het ook niet aan om met constante druk te rijden, daar is het niet echt voor bedoeld.
Het geeft mij een heel fijn gevoel van vrijheid!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-09 18:27

Dank jullie wel.
Mijn doel is het te gebruiken voor buitenritten.

BloodElf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 09:29

Misschien kun je beter eerst een crossropebridle proberen ipv een normaal touwhalster? Een crb geeft naar mijn idee toch duidelijker signalen af dan th. Th bracht altijd verwarring, met meer oefening lukte dat ook wel maar bij de crb snapte hij meteen wat ik bedoelde. Ik rijd mijn paard met buitenritten ook altijd hierop. Het lukt mij met beide niet om mn paard nageeflijk te krijgen btw, terwijl hij met een normaal halster dat wel heel makkelijk doet.
Even een foto van een crb van bokker Zaina gebruikt. :o
Afbeelding

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 10:09

Dat zal hem niet worden, mijn paardje accepteerd geen kruislingse systemen. En mij is verteld dat de CRB dat ook is.

BloodElf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 14:28

Ja als je aan de rechterteugel trekt krijgt hij links druk. Hoezo niet accepteren, wordt hij dan opstandig?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 10:30

Hij gaat dan erg paniekerig slaan/gooien met zijn hoofd terwijl hij dat met niet kruislingse systemen totaal niet doet, dan loopt hij lekker ontspannen.

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 19:49

ik heb nog geen ervaringen met rijden met een touwhalster, wil het wel gaan doen binnenkort. Ik heb nu in ieder geval een touwhalster met de juiste maat, maar ik heb het idee dat sommige touwhalsters te ruim zijn aan de onderkant, dus dan ligt de neusriem als het ware te los. Herkennen jullie dit?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 19:49

Ben ik ook wel benieuwd naar eigenlijk.

Zit er voor ons voorlopig toch niet in om te proberen, maar goed.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 21:53

Een touwhalster mag nooit te vast rond het hoofd zitten omdat dan de werking ervan niet optimaal is. Te los is ook niet goed natuurlijk want dan kan het stuk op neus wat te ver naar onderen zakken. Maar misschien doel jij op touwhalsters waar nog teugels aan vast geknoopt moeten worden? Daar moet wat extra ruimte bij voorzien worden vanonder omdat het halster nog wat kleiner rond de neus zal worden eens de teugels eraan geknoopt zijn. Dan krijg je een natural hackamore. Je kan je touwhalster ook met klipteugels gebruiken overigens, superhandig!! (wel zwaardere kwaliteit teugels gebruiken, niet van die lichte engelse teugels want dan krijg je niet de juiste inwerking)

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 22:33

Mandyke schreef:
Een touwhalster mag nooit te vast rond het hoofd zitten omdat dan de werking ervan niet optimaal is. Te los is ook niet goed natuurlijk want dan kan het stuk op neus wat te ver naar onderen zakken.

dat bedoel ik idd :j en als je dan gaat grondwerken of rijden, is dat natuurlijk de bedoeling lijkt me.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 19:34

Pareltje2 schreef:
ik heb nog geen ervaringen met rijden met een touwhalster, wil het wel gaan doen binnenkort. Ik heb nu in ieder geval een touwhalster met de juiste maat, maar ik heb het idee dat sommige touwhalsters te ruim zijn aan de onderkant, dus dan ligt de neusriem als het ware te los. Herkennen jullie dit?

Ik rij buiten met een touwhalster dat met opzet een ruime neusriem heeft (knopen zitten wel op normale plek, maar het stuk tussen de zijknopen en die rare knoop onderaan is aan beide zijden langer). Mijn merrie houdt er namelijk nogal van om hard te gaan en als je dan de teugels aanneemt krijgt ze eerst druk op haar neus en daarna druk op haar boeg. Die combinatie werkt bij haar heel goed. Moet ik wel bij zeggen dat ze een vrij korte hals heeft.

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 14:28

Hmm.. Rijden met touwhalsters.
Dat onthoud ik voor als ik OOit nog eens kan rijden met m'n vzpony

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 14:37

Ik rijd er ook meestentijds mee. Houd in elk geval op je netvlies dat ze scherp zijn, dus te gebruiken voor signaalrijden, nooit met contante druk. Maar dat heb je wel door geloof ik.
Je ziet inderdaad wel eens van die echte 'zwabber' neusriemen, die zijn niet goed want dat geeft alleen onnodige ruis in je communicatie. :)

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 15:49

Het moet inderdaad wel degelijk zitten, daar zal ik ook zeker op letten. Dat staat op nummer 1.

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 16:39

Silence schreef:
Hij gaat dan erg paniekerig slaan/gooien met zijn hoofd terwijl hij dat met niet kruislingse systemen totaal niet doet, dan loopt hij lekker ontspannen.

Hier nog 1. Wij verkopen CRB's, maar mijn eigen paard reageert echt t beste op n touwhalster. Druk om zijn hoofd heen accepteert hij maar heel weinig. Op een touwhalster kan ik hem beter stoppen als met bit, Lance voelt zich snel opgesloten en n bit in zijn mond maakt hem heel gespannen, hij gaat er tegen vechten. Terwijl ik hem op een touwhalster zo stop, zelfs vanuit n rengalop.
We reden overal met touwhalster. Op het strand, in de wei, langs de weg, in de bak etc. :D
Afbeelding

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-09 16:40

Dat klinkt helemaal top.
Zodra ik weer kan rijden wil ik het eens gaan proberen.

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 12:05

Maar, hoe weet je de juiste maat voor je pony?
Kan je dat opmeten ofzo? (Weet haar hoofdstelmaat ook niet.)
Xx

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 14:54

Als een paard nog nooit met kruislingssysteem is gereden, zou het dan alsnog te proberen zijn om een cross rope bridle te proberen?
Ik denk dat het beter inwerkt als een touwhalster maar ik twijfel nog tussen touwhalster en crb.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 15:29

Wat je ook doet, je zult het moeten uitproberen. Het ene paard geeft nergens om en vindt elke optoming wel goed, anderen hebben daar specifieke voorkeuren in. Bij die laatste categorie heb je kans dat je het nodige moet proberen voordat je de juiste hebt gevonden.
Mijn merrie (en ik ;) ) reageert bijvoorbeeld niet goed op kruislings, touwhalster gaat wel goed, sidepull in principe ook. Hackamore werkt heel duidelijk, maar vindt zij een rotstreek, want het kapt alle discussie af van haar kant. Dat is dus eentje voor noodgevallen in ons geval, maar er zijn genoeg combi's die er weer heel tevreden meer kunnen werken. Er is gewoon geen eenduidig antwoord op. :P