[AR] HELP Hoofdstel afgegleden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

megahaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 19:43

Vrienden van ons hebben het deze zomer meegemaakt met hun 2-span friezen: hoofdstuk eraf geschud, paarden er vandoor, iedereen van de koets gesprongen / gevallen op het kleine buurmeisje na; ze had zich op haar buik gelegd en zich goed vastgeklampt... Koets tot stilstand gekomen tegen een muurtje, na een spoor van vernieling... Ze kunnen het nog navertellen, maar ik denk wel dat het einde rit is wat dat 2-span betreft.
Ik heb trouwens hetzelfde meegemaakt toen ik destijds met een vriendin een wandeling maakte met 2 manegepaarden; bij haar paard plots hoofdstel eraf, gelukkig waren het al oudjes en konden we het paard op een erf jagen, dat is die keer goed afgelopen.
Wij hebben van de verkoper van onze hafs ook de tip meegekregen om de keelriem goed vast te maken (idd maar 1 cm ruimte). Tot nu toe maakte ik ook altijd een vlecht met de manen rondom de frontriem. En tegenwoordig laten we de halsters onderaan het hoofdstel (het zijn jonge paarden dus af en toe moet ik nog eens ingrijpen), waarbij de riemen van halster en hoofdstel afwisselend onder/boven liggen. Ze verankeren elkaar zo'n beetje.

Nikeyy

Re: HELP Hoofdstel afgegleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 19:46

M'n vader heeft me al vanaf jongs af aan geleerd dat de keelriem niets te los moet zitten. Hij zei dat als je er dan afvalt o.i.d het hoofdstel er niet zomaar af glijdt. Dus die van mij zit zo strak als kan (zonder te knellen bij 't paard).

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 23:37

Vorig jaar is tijdens een gezelligheidsrit van onze club ook bij iemand het hoofdstel afgegaan. Dat is echt een groot ongeluk geworden: iemand is er een stuk van zijn voet mee verloren en heeft ook de rest van zijn leven een slechte schouder.
Heel vreselijk! Ik hoop zoiets echt nooit meer mee te maken.

lizzyveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 17:22

Niet het probleem oplossen met een strakkere keelriem. Die riem is daar niet voor bedoeld. Het paard krijgt daardoor alleen maar een hekel aan het hoofdstel en dan ben je verder van huis. Gewoon met een riempje de keelriem en de neusruim goed naar elkaar toetrekken. Het idee is dat het hoofdstel geen ruimte meer heeft om over de oren naar voren te kunnen. Probeer het maar. Lukt het dan nog, dan riempje strakker aantrekken. Het werkt perfect. Niet bang zijn dat het te strak zit. Beter te strak dan te los. Het paard heeft hier geen moeite mee. Het mooiste is als je in de keelriem in het midden een ovaal gat laat maken en daar het riempje door steekt. Het kan dan niet verschuiven waardoor het nog veliger wordt.
Succes.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 18:09

jilleroo schreef:
bij BB deed ik ook wel een vlecht maken met een pluk van voor en achter het kopstuk,

zo ken ik het ook, en werd laatst op een menclinic ook verteld

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 18:11

JoyCiej007 schreef:
Als je met een simpel riempje (er zijn speciale leren riempjes voor in de handel, of je tuigenmaker kan er eentje maken) of een touwtje de keelriem en de kinriem aan elkaar vastmaakt, is het hele probleem verholpen.

Of je maakt een touwtje aan het kopstuk vast, en vlecht dat in een plukje haren.

kan je een bitriempje voor gebruiken
dan heb je een stevige constructie

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 21:50

JoyCiej007 schreef:
Als je met een simpel riempje (er zijn speciale leren riempjes voor in de handel, of je tuigenmaker kan er eentje maken) of een touwtje de keelriem en de kinriem aan elkaar vastmaakt, is het hele probleem verholpen.

Of je maakt een touwtje aan het kopstuk vast, en vlecht dat in een plukje haren.

dat hebben wij inderdaad ook gehad, ik weet niet hoe groot het paardje is, maar op de 1 of andere manier helpt dat bij onze ukkies dus niet :(

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 21:59

Vind het inderdaad lastig dat menhoofdstel. Sim schudde met optuigen zijn hoofd en hop nog maar een van die kleine oortjes onder het kopstuk ipv twee! Dacht toen direct dat zal je maar gebeuren terwijl je rijdt....en heb de boel daarna goed vastgesjort. Hij heeft zulke kleine oortjes dat ze nauwelijks iets tegenhouden. En dan ook nog enorm veel manen. Dus ik had de keelriem ook op het laatste gaatje, had niet het idee dat hij er last van had :o Ga de truc ook maar toepassen van het extra riempje en de vlecht. Wel zo veilig zo te horen :)

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 22:03

Gewoon een vlechtje maken, wil je het helemaal veilig maken doe er dan 1 aan allebei de kanten dan gebeurt je niks meer ;)

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 22:15

lizzyveulen schreef:
Niet het probleem oplossen met een strakkere keelriem. Die riem is daar niet voor bedoeld.
Euhm, waar dan wel voor? :o?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 22:18

BlackDevils schreef:
lizzyveulen schreef:
Niet het probleem oplossen met een strakkere keelriem. Die riem is daar niet voor bedoeld.
Euhm, waar dan wel voor? :o?

Dat is juist het hele doel van een keelriem inderdaad; voorkomen dat het hoofdstel afglijd, volgens mij bestaat er ook geen ander doel dan dat.
Ijslander hoofdstellen zijn standaard uitgevoerd zonder keelriem....

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 20:42

Ipv een veter mee te vlechten, kan je ook eerst een vlechtje maken vlak achter de oren en dan de veter(die aan het hoofdstel hangt) door het vlechtje halen en een knoopje maken.

Het kan op verschillende manieren zoals je al gemerkt zal hebben. Het maakt niet echt veel uit wat je kiest, best hetgeen waar jij je het gemakkelijkste bij voelt.

nannyrana7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:33

nou rij altijd twee span met super eigenwijze shets en die vinden het als ze beginnen te zweten ook erg leuk om te schuren maar vind het prefect werken om het hoofstel met veter vast te maken zie ook regelmatig dat ze met een spoor riemje tussen de keel en neusriem en dat valt eigenlijk ook niet op nou genoeg ideeen om te proberen denk

groetjes nanny

lizzyveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 14:06

Citaat:
Dat is juist het hele doel van een keelriem inderdaad; voorkomen dat het hoofdstel afglijd, volgens mij bestaat er ook geen ander doel dan dat.
Ijslander hoofdstellen zijn standaard uitgevoerd zonder keelriem....

Natuurlijk is de keelriem bedoeld om te voorkomen dat het hoofdstel afgaat, maar wat ik bedoel is dat het niet de bedoeling is dat je hem strak moet trekken tegen de keel. Daar is hij niet voor bedoeld.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 14:09

Krijg je een killriem ;) nee flauw maar je paard moet natuurlijk ook nog af kunnen buigen zonder dat de keelriem zich nog strakker trekt. Maar ik ben zelf ook niet van 1 vuist ertussen oid. Liever een extra gaat strakker zodat het wel netjes aansluit

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 22:35

Je maakt achter de oren een strakke vlecht en die doe je via de passant door de doorn van de windriem. Windriem over de vlecht vastgespen uiteraard.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 17:21

Wat ook kan is een vlecht achter het kopstuk maken en ipv een veter een tiewrap door halen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 17:37

Allemaal bedankt voor de tips! We hebben wat geëxperimenteerd en we hebben nu permanent een vlechtje achter het kopstuk. Een schoenveter zit om het kopstuk en met mennen steken we die dus door het vlechtje en die strikken we stevig vast.
Dit is voor ons een simpele, praktische en veilige oplossing.

GaitMonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 20:45

Wij hebben altijd halsters eronder als we gaan rijden. Er zit aan beide hoofdstellen zo'n elektrischiteitsdraad die je om het halster kun doen en vastdraaien.
Met de wedstrijd vlechten we altijd een pluk met een touwtje erin, en die knopen we aan het hoofdstel.

sjeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 03:22

GaitMonster schreef:
Wij hebben altijd halsters eronder als we gaan rijden. Er zit aan beide hoofdstellen zo'n elektrischiteitsdraad die je om het halster kun doen en vastdraaien.
Met de wedstrijd vlechten we altijd een pluk met een touwtje erin, en die knopen we aan het hoofdstel.

Duss?
Even een snel vlechtje maken van een bosje voorpluk en een handvol haren van wat daar achter groeit volstaat ook. Als je handig bent met vlchten is ook even uithalen fluitje van een cent.
Toutje tussen keelriem en neusriem werkt ook erg goed.

happyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 05:18

Op stal waar heb gewerkt.
Deden we eerst ook veter gebruiken die ingevlochten was in de manen.
Helaas zakte de vlecht makkelijk uit.

Sindsdien gebruiken we extra riem. Wat we hebben afgekeken van bekende menner.
Die aan kopstuk word vastgemaakt in midden en zo om de nek gaat.
Laten maken bij tuigmaker en sindsdien standaard daar op voorraad te koop.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 10:30

Voorpluk en halspluk pakken en invlechten hierdoor kan het hoofdstel niet ongewild meer van het hoofd af. Helaas ook door schade wijs geworden.

Xanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 10:46

Bij ons op de stalhouderij gebruiken wij ook een vlechtje met schoenveter mee gevlochten. Begint bovenaan veter dubbel met een knoop lus (in het midden) deze schuifje om het plukje heen goed aantrekken nog een extra knoop er op. En dan vlecht je de (2) veters mee, door de veters aan het eind van de vlecht te knopen houd je 2 veters over. Dan draai je de vlecht om het kopstuk heen (bovenop) Goed strak erom heen draaien en uit eindelijk kun je gewoon een strikje bovenop maken. Hoop dat het zo een beetje duidelijk is. Ja de keelriem moet idd strakker als met ohz rijden. Deze moet aanliggen tegen de kaken. Succes!!! En leuk dat je ook bent begonnen met mennen.

_Gabrielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 18:50

Vanillia schreef:
Wij hebben er 1 die zn hoofdstel af weet te schudden, deze heeft een extra riem achter de oren langs en achter de kaak, sindsdien geen problemen meer gehad.

En tijdens de wedsrijd doen we soms voor extra veilig heid het hoofdstel aan der enorme bos manen binden. dan krijgt ze hem helemaal niet meer uit.