Longeren. Halster/hoofstel ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PjolienM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 10:41

Longeren doe ik altijd met een hoofdstel. Als je paard dan gek gaat doen dan kun je hem sneller weer normaal krijgen. Het is simpelweg makkelijker en je paard kan toch die sprongen maken die hij graag wil. :D

Xivura

Re: Longeren. Halster/hoofstel ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 10:42

Maar, als die een keer weg springt en je dan een keer strak aan de longeerlijn trekt, dan doe je hem eigenlijk pijn ..
Dat vind ik danw el een beetje zielig eigenlijk... :P

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 10:45

Met kaptoom en dat gaat echt heel fijn. Hij loopt veel ontspannender dan met halster of hoofdstel.

PjolienM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 10:49

Citaat:
Maar, als die een keer weg springt en je dan een keer strak aan de longeerlijn trekt, dan doe je hem eigenlijk pijn ..
Dat vind ik danw el een beetje zielig eigenlijk...

Ja maar als je een halster om hebt en hij springt weg en de longeerlijn komt strakt te staan dan komt het halster ook op het oog te zitten. Daarom moet je er ook voor zorgen dat je altijd nog een stuk longeerlijn in je handen hebt en hem op z'n moment langer kunt laten worden om het paard met een sprong meer ruimte te geven.

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 10:50

Oke, daar heb je inderdaad gelijk in. :) Maar, waar klikken jullie de lijn vast bij een halster?

PjolienM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 10:52

Citaat:
Oke, daar heb je inderdaad gelijk in. Maar, waar klikken jullie de lijn vast bij een halster?

Ik doe het eigenlijk nooit met halster maar mijn shet (bij haar kan ik niet altijd het hoofdstel indoen) doe ik hem aan de kant waar je ook staat NOOIT onderaan waar je normaal het halstertouw vast maakt omdat je het halster dan al binnen 1 rondje het halster in het ook van het paard hebt zitten.

odessjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 10:55

hallo

ik longeer altijd met halster simpelweg omdat hij superbraaf is!!

ik kan net zo goe loswerken, ook dan blift hij in een cirkel van c.a. 8 meter rondjes lopen!!!

hij is gewoon superbraaf!!!

Xivura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 10:55

En hoe oud zijn jullie paarden dan ongeveer? Hoe oud zijn jullie paarden die met hoofdstel worden gelongeert.
Welke met halster.

PjolienM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 10:57

Citaat:
En hoe oud zijn jullie paarden dan ongeveer? Hoe oud zijn jullie paarden die met hoofdstel worden gelongeert.
Welke met halster.

Mijn shet is 12, KWPN'er is 14, andere KWPN'er is 3,5, Haflinger is 7 :j

odessjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:00

mijn haflinger is 14 en de shetlander is 4 beide longeer ik met halster zonder problemen

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:00

Wij longeren met halster, doel bij het longeren is dat hij lang en laag over de rug gaat lopen met voldoende activering vanuit de achterhand en dat kan prima met halster en enkele longe. Dit doen we ongeveer 1 dag per week ter afwisseling en ontspanning. Paard is trouwens 17. We hebben wel met hoofdstel en bijzet gelongeerd maar dan kan hij toch onvoldoende zakken aan de voorkant en zet hij sneller zijn rug vast, het kost dan meer tijd voor hij tot ontspanning komt.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:07

Wij longeren in een longeercirkel, dus hebben dan geen lijn nodig (behalve als we met de dubbele werken).
Mijn paard wordt gelongeerd met halster wanneer we alleen overgangen oefen (dus eigenlijk stemhulp check voor het echte werk) of als we hem alleen even beweging willen geven als ik niet kan rijden (zoals nu).
We longeren met hoofdstel als hij wordt bijgezet of met de dubbele longe.

Overigens longeert mijn vader altijd, behalve wanneer die alleen even hoeft te bewegen en verder niks, want die heeft longeercursus bij lammert haanstra gehad en ik kan er niks van haha! Ik heb ruzie met de zweep (ook zon idioot lange van L.H.) en dan lacht mijn paard mij zo ongeveer uit :D

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:14

ik gebruik een kaptoom, dan hoef ik niet onnodig iets in de mond te hangen en de hulpen komen fijner door als een halster. Ook geeft het de druk op de neus wat uitnodigd tot een betere stelling, bij een halster is dat meer aan de zij/onderkant wat uitnodigd tot kantelen van het hoofd.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:14

Mijn paard is 5 en wordt dus met halster gelongeerd.

daisyxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:17

hoi hoi.
ik longeer altijd met een hoofdstel, tenzij ze net na de tandarts zijn geweest ;)
ik longeer altijd met een hoofdstel omdat je ze dan goed kan bij zetten, en hun dan het
goede idee van een bit krijgen, ook vind ik dat je dan meer controle over je paard hebt,
de ringen van een halster kunnen in de wangen trekken en rond de mond of ik de ogen, omdat je daaraan trekt als je paard/pony gek gaat doen. ook is een halster te los, het schuift en draait niets waard.

groetjes daisy :D

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:21

De mijne is 12. De lijn staat in principe nooit echt strak. Met dubbele longe hoogstens een aanleuning. Ik doe vooral veel met lichaamstaal. Ik combineer het longeren met Emiel Voest.
Gister een voor mij vreemd paard gelongeerd (aan halster) en die reageerde ook gewoon top op de lichaamstaal van Emiel Voest.
Al zal dat natuurlijk wel weer heel persoonlijk zijn, hóe je dan logeert.

Ik maak m overigens wel onderaan het halster vast.
Het verschilt per halster of het schuift. Sommige halsters hebben zo'n los ringetje. Daarvan zit het midden gedeelte los en schuift dat dus ipv het hele halster.
Andere halsters zit de ring vast en gaat idd het halster schuiven. dat werkt idd een stuk minder.

zoetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:22

_Sannee schreef:
Kaptoom lijkt me heel apart om te longeren .. Ik longeer zelf met hoofdstel zonder bijzet. Maar misschien toch een handige keuze om gewoon met een halster te longeren..

Een kaptoom is o.a. juist bedoeld om mee te longeren. Dan kan het paard wel in bit in maar krijgt er geen druk op omdat de longe aan de ringen op de neus wordt bevestigd. Rechtstreeks op het bit longeren is uit den boze!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:24

Citaat:
Ik doe het eigenlijk nooit met halster maar mijn shet (bij haar kan ik niet altijd het hoofdstel indoen) doe ik hem aan de kant waar je ook staat NOOIT onderaan waar je normaal het halstertouw vast maakt omdat je het halster dan al binnen 1 rondje het halster in het ook van het paard hebt zitten.

Nee hoor, niet als je halster goed past. De meeste halsters zijn veel te ruim.

@ TS: mijn paard is tien, heeft tussen zijn vijfde en negende erbarmelijk weinig uitgevoerd en sinds een paar maanden wordt hij regelmatig gelongeerd. We zijn vanaf nul begonnen, zo'n beetje in april begon hij de enkele longe door te krijgen en met de dubbele longe werken we sinds een paar weken :)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:45

RT --> GVL

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:46

Meestal met halster. :)

Arlette1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:48

Ik longeer met hoofdstel of met kaptoom.
als ik met hoofdstel longeer moet ze echt aan het werk (doe ik er ook een coque om), kaptoom is puur voor de beweging en lol met elkaar.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:50

Ik longeer helemaal los. Kan zowel in de longeerring als in de buitenbak, dan blijft hij toch grote voltes om mij heen draven en reageert op stap, draf, galop, kom hier (zodat ik hem de andere kant op kan sturen). Gaat perfect!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:54

haha dat laatste doet mijn shetje ook, geweldig vind ze dat!

PjolienM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 14:24

Citaat:
Nee hoor, niet als je halster goed past. De meeste halsters zijn veel te ruim.

Een halster hoord een beetje ruim te zitten. Zodat een paard rustig in de wei kan gaan eten enzo. Hij moet genoeg ruimte te hebben.

Maaike_Kealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 14:27

Ik longeer eigelijk altijd met hoofdstel. Dit omdat ik meer controle over me paard heb, maar ook
om de bijzet of dubbele lijnen aan vast te kunnen maken.
Als ze een dagje 'vrij' heeft, maar toch even der beentjes moet strekken, longeer ik alleen
met halster. Dan kan ze lekker doen en laten wat ze wilt.