Bitloos buiten rijden, dan ben je niet verzekerd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TurdusMerula

Re: Bitloos buiten rijden, dan ben je niet verzekerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 04:22

basbokito, hoe heb jij dit dan geregeld?

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 06:33

Basbokito schreef:
Natuurlijk mag je alles buiten doen met je paard. behalve rijden zonder cap dat is bij wet geregeld.

Rijden zonder cap bij wet geregeld? :? Welke wet is dat dan?

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 07:33

Basbokito schreef:
Hallo

Natuurlijk mag je alles buiten doen met je paard. behalve rijden zonder cap dat is bij wet geregeld.
Verzekeringen kunnen moeilijk doen over het bitloos buiten rijden.
Moeilijk gaan ze doen op het moment dat het ze geld gaat kosten.

Hoe toon jij aan dat jij je paard voldopenmde ondercontrole heb zonder bid.

Men kan alleen tot opheden dressur proven doen met bit in een van de bewijzen die je kan ovelggen waarmee jij aan toont dat jij je paard voldoende onder controle heb.

Het is en blijft een feit dat het bij wet niet geregeld is.

Zolang er geen duidelijkheid is over de wettelijke aanspraakelijkheid van het met bit of zonder bit rijden ligt het bij je verzekering wat die er van vind.

Nu kun je je kop in het zand steken en het gewoon doen. Als er wat gebeurd dan maar kijken wat de uitkomst is.

Of het uitzoeken en overleggen met je verzekering en het zwart op wit laten stellen door je verzekering zodat er geen mis verstanden door ontstaan.

Bij wettelijke aanspraakelijkheid blijft de vraag heb jij er alles aan gedaan wat binnen je vermogen lag om het ongeluk of schade te voorkomen.

Had het ongelijk of schade ook gebeurd als je een bit in had. Kan een punt van de verzekering zijn om uit te zoeken.

Wat als men zegt van als jij een bit had in gehad was dit niet gebeurd. Toon jij dan maar aan dat het ook met een bit in was gebeurd.

Het gaat ook om een stuk bewijslast die er bij komt kijken.

Wat is jullie ervaring hier mee.

Basbokito

daar heb ik nog nooit van gehoord. als je zonder gordel rijdt in de auto ben je ook verzekerd als je door de voorruit vliegt ;)

en hoe toon jij aan dat je je paard onder controle hebt MET it dan? :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 12:15

Basbokito, ik heb het al eerder gemeld in dit topic; ik heb het jaren terug al bij mijn verzekering na gevraagd en ik ben bitloos gewoon verzekerd net als ieder ander met bit. Overigens, wil een bit helemaal niet zeggen dat je je paard beter onder controle hebt. ;)
Is absolute onzin! (Ga maar eens na hoeveel ongelukken er gebeuren met paarden met bit ;) )
En dat capverhaal, nee, dat is ook onzin, hoor. Bij de wet is daar niets over geregeld.

Natuurlijk kan een verzekering moeilijk doen, maar dat kunnen ze bij elke situatie als ze gewoon niet willen uitbetalen, vrees ik. :+

Zucht..... eerlijk gezegd word ik wel eens een beetje moe van dit onderwerp.

Eknowledge

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 20:51

Dacht deze vraag ook net te stellen :D
Ik rij enkel bitloos maar men ouders zeggen: buiten MOET een bit!
Ik vond het stom en ze vertelde ze dat je dus degelijk wel verzekerd bent. Ze zeggen: als je paard verschiet, stop je hem nooit zonder bit.
Ik vind het belachelijk. De mijne zijn kei braaf buiten.
En ze snappen natuurlijk niet dat je geen bit nodig hebt, ze zijn nog heel traditioneel. Vind het jammer, want soms ga ik dan buite en dan krijg ik gewoon weg haar bit niet meer in. Waarschijnlijk omdat ze het niet meer gewoon is, maar tog vind ik het jammer.

En buiten rij ik dan gewoon met losse teugel :P

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 23:39

Jammer dat sommige mensen zo blijven hangen in de gedachte dat je zonder bit je paard niet zou kunnen stoppen. :roll:
Dat idee is toch echt zwaar achterhaald inmiddels. :j

Eknowledge

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 10:30

Ja inderdaad.
En in een groot noodgeval kan je de one rein stop nog inschakelen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 14:32

Wat doen mensen als een paard met bit er vandoor gaat? :+
Vraag me wel eens af of mensen die denken dat je zonder bit niets hebt, daar wel eens over nadenken. ;)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 18:20

Je kan gewoon bitloos buiten rijden en bent dan verzekerd. Doen wij al jaren! :D
Wel kunnen verzekeringen moeilijk doen als je wat overkomt terwijl je geen cap droeg, dus die zou ik wel aanraden.

Dus bitloos rijden beinvloedt je verzekering niet. Dat is wel anders als je met een neckrope rijdt (alleen touw om de nek), dat kan gezien worden als te risicovol en niet verzekerd zijn.

Eknowledge

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 19:52

Twiggy2008 schreef:
Wat doen mensen als een paard met bit er vandoor gaat? :+
Vraag me wel eens af of mensen die denken dat je zonder bit niets hebt, daar wel eens over nadenken. ;)

Wat doen mensen met paard dat er vandoor gaan met bit? De meeste die ik ken: eens goed trekken en snokken totdat het paard stopt uit pijn (ik zeg NIET dat iedereen dit doet).
Je hebt namelijk geen bit nodig om een paard te stoppen.
En het is aan de ruiter om je paard verkeersmak te maken, niet aan het paard om zich 'normaal' te gedragen op de weg ;)
Ik vertrouw men paarden volledig, maar dit is voor iedereen anders :) sommige mensen zeggen dat je geen paard kan vertrouwen, ik zeg dat het wel gaat.

Achja de keuze bit-bitloos zal er altijd wel blijven :)
Mensen die zonder bit rijden en hier blij mee zijn, heb ik veel respect voor.
Iedereen zoekt uiteindelijk tog zen eigen geluk ;)