[AR] Foto's van jonge dravers in training.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ragdollcat

Re: Foto's van jonge dravers in training.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 21:43

Veel dravers zijn goed opgevoed, doordat ze vroeg leren vast te staan, en naar commandos te luisteren, dat soort dingen en goed verkeersmak.

Dus qua opvoeding is het wel een voordeel.

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 21:47

TS leuk topic heb je geopend zo geef je inderdaad een positief kijkje in de keuken van de drafsport!
Mooie jonkies ook op de foto.
Het klopt ook wat je zegt het jonge trainen is gewoon inharent aan de manier waarop de sport in elkaar gezet is. Maar als eigenaar ben je nog steeds vrij of je daar aan mee doet of niet natuurlijk. Al zal een groot deel wel voor het geld gaan ja in de praktijk.
Onze merrie heeft als 2 jarige in de merrie breederscrown gelopen bij de vorige eigenaar. Daarna ging ze groeien en wilde ze niet meer. Zodoende was ze ook te koop. Wij hebben haar gekocht en een klein jaar ingeschaard en pas eind vorig jaar weer opgepakt. We hebben nu een volgroeid fijn koersbeestje aan haar wat gelukkig ook nog helemaal heel is. Onze hengst heeft zich pas op zn 4de gemeld, liet daarvoor ook geen snelheid zien. Die heeft gewoon de tijd gekregen en heeft zich dit jaar als 6 jarige al weer in zijn record verbeterd. Persoonlijk vind ik het belangrijk dat je gewoon naar je paarden kijkt. De een is nou eenmaal vroegrijper dan de ander.
Wat ik wel een enorm voordeel vind van het zo vroeg in de hand zijn van de dravers is dat ze doorgaans goed opgevoed en gemanierd zijn. Daar kan menig eigenaar/jong paard van een ander willekeurig ras nog wat van leren ;)

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 21:50

Moet zeggen dat ik dit erg interessant vind en wacht op een vervolg :D

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 21:56

Haha, ik zal foto's blijven schieten dan maar. En misschien durven er wel meer draver eigenaren nu ik nog niet compleet doodgeschoten wordt in dit topic :+ ....

De opvoeding vind ik inderdaad zo'n groot voordeel van jong beginnen. Ik noem het altijd maar het ' meedenk ' knopje wat je aanzet. Ze zijn gewoon meer op mensen gericht en dat is met de kleinste dingen super fijn :) .

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 22:00

Als ik fotos had van jonkies zou ik ze ook wel plaatsen maar ik heb niks helaas. Wij hebben geen jonge paarden meer. We hebben in het verleden wel wat zelf tussen de lijnen gehad en beleerd maar daarbij had ik geen ruimte om ook nog met een camera rond te lopen ;)

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 22:01

Foto's zien er heel ontspannen en relaxed uit.
Ik heb hier in België op twee grote draversstallen gewerkt en heb eigenlijk nooit problemen gezien met de jonkies die opgeleerd werden.Die werden geleerd als ze 18 maanden waren.
Over het algemeen verliep dat zonder problemen en lekker rustig.En zoals TS al zei,ze worden geleerd en een tijdje gewerkt en dan gaan ze terug het land in als alle basisknopjes erop zitten.
Ze zijn misschien wel nog wat jong om te werken maar echt zwaar zijn die trainingen niet en het merendeel van de tijd is het toch rechtdoor lopen hé.Dat is veel minder belastend dan wendingen en cirkels...

Op de stal waar ik laatst werkte gingen we zelfs stappen met de jonkies op de baan als de knopjes erop stonden.Constant rechtdoor,super om de pezen te harden.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 22:09

Sythaa schreef:
Als ik fotos had van jonkies zou ik ze ook wel plaatsen maar ik heb niks helaas. Wij hebben geen jonge paarden meer. We hebben in het verleden wel wat zelf tussen de lijnen gehad en beleerd maar daarbij had ik geen ruimte om ook nog met een camera rond te lopen ;)

Ik had vriend ingeschakeld :+ :D , maar inderdaad, ik heb ook niet de tijd om dan op andere dingen te letten :o ...Het was ook niet bedoeld als een aanval ofzo naar andere draversmensen hier hoor :D

En inderdaad, languit is veel beter dan kleine circels :)

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 22:51

inderdaad een mooie topic.
Ik denk dat het inderdaad helemaal niet zo slecht is om jong te beginnen, zolang het maar niet te belastend is.
Ik denk dat je als gewone menner ook even moet kijken naar het gewicht mijn onze marathon wagen (toch snel 300kilo) en het gewicht voor een sulki.

Daarnaast is voor de benen van ieder jong paard ( of ze nu 1,5 zijn of 3,5) het beter om recht door te lopen, hoeveel 'rijpaarden' worden met 3/3,5 jaar niet eerst een paar maanden gelongeerd voor ze bereden worden.
Al dat rond lopen voor een 3 jarige is denk ik belastender dan het 10minuten rechtdoor lopen voor een 1,5 jarige.

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 07:41

ik vind het er rustig en fijn voor het paard uitzien. zolang je ze niet belast vind ik dat je hier juist mee door moet gaan :) succes !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 07:56

Ik vind het er ook fijn uit zien! en het zo vroeg "trainen" heb je idd later profijt van. Ik ben heel benieuwd naar meer foto's!

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 08:16

het geeft toch gewoon een fijnbeeld, ik ben er geen voorstander van maar weet dat het bij de takt van de sport hoort en vind dit er goed uit zien, redelijk vrijblijvend en toch ontspannen!

maar vraag me alleen af wat het slagtouw is en wat de functie ervan is....

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 08:22

Ik vind het een prima beeld geven, geen gedwing bij de paarden en het ziet er ontspannen uit. Gewoon lekker doorgaan, ik vind het er super uitzien +):+

BTW: Mooie paarden trouwens!!!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 08:39

Dat slagtouw is voor het geval hij zijn kont omhoog wil gooien...je zit bijna tegen zijn kont aan dus dat is niet wenselijk :P ,vandaar dat touw.

Wij doen het ook zohoor :) ,zijn nu bezig met een 2-jarige.Die is nu een paar weken terug op stal na 4 maanden lekker groeien en spelen op de wei met een vriendje.
Nu voornamelijk nog longeren met het tuig op...ze heeft nogal wat babbels wat betreft staartriem dus dat moet eerst helemaal opgelost zijn voordat er iets achtergaat :+ .
Als ze zonder tuig werkt wordt ze ook zonder lijn gelongeerd,vrije beweging vinden wij wat fijner voor het paard.

Voordat ze naar de wei ging heeft ze wel al tussen de lijnen gestapt (zonder staartriem :P )en dat vond ze wel leuk en spannend om te doen,die basis zat er wel al in.

De volgende stap is dat ze tussen het lamoen gaat staan...niets vast...alleen ertussen en beetje aanraken en over haar rug vegen met het lamoen zodat ze daar aan went.Daarna moet ze een stukje lopen en laten we de sulk meerijden,die wordt vastgehouden zodat ze eraan went dat er iets achter haar meerijd.

In de laatste fase wordt ze echt ingespannen en mag rondstappen met 2 begeleiders aan het hoofd en een op de sulk,als er voldoende vertrouwen is valt een begeleider af.De laatste blijft langer maar gaat echt dienen als noodrem/ingrijper....wij gaan al vrij snel de weg op namelijk.

De bedoeling is om haar in het voorjaar echt in te spannen...rustig aan dus en met een beetje mazzel kan ze als 3-jarige gaan koersen :)
Hier ook geen 2-jarige naar de koers...eigenaar vind dat,terecht,te jong...

Zal wel even snuffelen voor een foto...

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 10:10

Gut Ceet, wat leuk om weer is fotos bij jullie vandaan te zien joh!!!
Heel nieuw koppeltje zo te zien... wat hebben jullie nog meer staan?

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 10:15

Ik vind het er heel rustig en vriendelijk uitzien! Interessant topic, blijf even volgen :)

megahaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 21:24

Het ziet er allemaal goed en ontspannen uit. Ik denk ook wel dat het gemakkelijker is om zo'n jong paard te laten wennen aan het tuig (zonder dat ie zware arbeid levert natuurlijk) dan een 3-4 jarige die dan net begint te puberen, daar ben je toch wel langer mee bezig dan.

Wat rechtsom rijden betreft: als ik het goed heb, wordt er op de renbaan van Waregem (België) rechtsom gereden. Een uitzondering op de regel dus.

Verder zijn er toch ook dravers die lang meegaan hoor. Een vriendin haar vader rijdt drafkoersen bij de amateurs. Zijn paard is 16 en gaat nu pas met pensioen. Natuurlijk rijdt hij niet voor het grote geld, maar ik denk niet dat je blijft racen met een paard dat elke week achteraan eindigt.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 02:08

Om te beginnen natuurlijk een leuk topic. Leuk om eens iets anders te lezen dat het standaard.
Ik ben er wel mee eens dat het helemaal niet verkeerd is jong spul wat te leren. Het gaat inderdaad ook met speels gemak maar daar loert ook het gevaar. Waar licht de grens tussen wat leren en trainen.
Nu is daar hier denk ik geen enkele sprake van maar ik denk niet dat iedereen de verleiding zou kunnen weerstaan om eens even te kijken wat nu echt in de mogelijkheden van het dier ligt. En daarmee kun je dus wel heel snel over de grenzen heen gaan. Met name als men ontdekt dat het een tallentvol dier is en met 2 jaar moet koersen (dus hard getraind en in conditie). We zijn er denk ik wel over eens dat dit in geen enkel belang is voor het paard en dus over de kop gejaagd wordt voor/door de eigenaar.
Professioneel ben ik wat draf- en renpaarden tegen gekomen die in de sport hebben gelopen.
Het betreft temperamentvolle dieren die een zachte aanpak behoeven maar uiterst eerlijk zijn en graag wat voor een baas willen doen. Fysiek hadden ze hier en daar nog wel wat schade opgelopen. De bewegingen zijn vaak wat stram en verder zijn ze vaak erg tegen de hand.
Kijk dat je zegt dat die opzetriem er voor is om te zorgen dat de luchtpijp niet dichtgetrokken wordt wil dus zeggen dat je ze ongelooflijk in de mond zit te hangen gedurende de race. Bij ons in de mensport zijn dergelijke hulpmiddelen uit den boze en schieten de doelstelling voorbij. De kunst is voor mij een paard op eigen benen te laten lopen. Dit is vaak niet makkelijk met een heet dier omdat het eigenlijk altijd vooruit wil. Daarvoor moet je balans leren zoeken en je paard niet meer op hoeven te knopen aan dergelijke riemen.
Al met al denk ik dat in het amateurcirquit bij de dravers wel beter mee om zal worden gegaan dan in het professionele.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 02:14

Even nog een toevoeging wat ik me net bedenk:

Als je een paard zijn hoofd omhoog trekt zal het automatisch zijn rug weg drukken en daardoor vluchtgedrag vertonen. Dit levert stress op waar tegen hij blijft vechten en dus langer doorlopen.
Ik zou het een kunst vinden als je eens ging kijken hoe hard zo'n draver nu kan als het netjes in de aanleuning loopt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 09:40

Volgens mij is de bovenlijn van een harddraver nagenoeg vlak, dus is er geen weggedrukte rug, als ze in de koers zijn.
Wat mij wel is opgevallen dat netjes in de aanleuning niet helpt bij het vaart maken, en het eventuele struikelrisico..

Lopen renpaarden at full speed eigenlijk in aanleuning? Ook niet toch? Is denk een balansding?

maaikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 09:46

_emmma_ schreef:
ik vind het er opzich ook wel ontspannen uitzien,
maar ik ben eigelijk wel nieuwschierig wat het voordeel is om zo jong te beginnen en
merken jullie veel verschil als je later begint en zoja wat merk je dan?

hier merk je zeker veel verschil mee :D
als jaarling worden de paardjes heel rustig aan geleerd, wat er straks van ze word verwacht.. als ze dat door hebben (dat is van ong. eind okt. tot maart) mogen ze een half jaar weer doen en laten wat ze zelf willen. als de paardjes dan in okt. november en sommige in december weer terug komen. hebben ze het zo weer opgepakt.. en omdat ze dan een stuk sterker zijn staan ze sneller klaar om straks voor het "grote" geld mee te gaan.
wij kregen tijdje terug een toen nog 2jarige merrie op stal, bijna 3. en die moesten wij dus nog gaan beleren.. het was een heerlijk koppige merrie, maar verder wel een schatje.. maar de merrie loopt wel meteen 2 jaar achter op de rest van de jaargang. en dat is zonde..

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 16:02

Leuke foto's Ceet! Goed ook dat je ze durft te plaatsen!

BlackDevils schreef:
Kijk dat je zegt dat die opzetriem er voor is om te zorgen dat de luchtpijp niet dichtgetrokken wordt wil dus zeggen dat je ze ongelooflijk in de mond zit te hangen gedurende de race. Bij ons in de mensport zijn dergelijke hulpmiddelen uit den boze en schieten de doelstelling voorbij. De kunst is voor mij een paard op eigen benen te laten lopen. Dit is vaak niet makkelijk met een heet dier omdat het eigenlijk altijd vooruit wil. Daarvoor moet je balans leren zoeken en je paard niet meer op hoeven te knopen aan dergelijke riemen.

In de mensport ligt het doel ook wat anders dan in de drafsport. ;) Je wilt juist dat ze hard vooruit gaan en dan ook nog in een veld maar een boel andere paarden op een kluitje. De check, de opzet, zorgt er in de koers voor dat ze paarden niet hun hoofd naar beneden doen, met de kans over de kop te slaan, of zich op krullen (luchtpijp dicht..). In de gewone trainingen wordt zover ik weet niet of nauwelijks een check gebruikt en worden de paarden wel over de rug gereden.

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 17:53

fransje23 schreef:
Leuke foto's Ceet! Goed ook dat je ze durft te plaatsen!

BlackDevils schreef:

In de mensport ligt het doel ook wat anders dan in de drafsport. ;) Je wilt juist dat ze hard vooruit gaan en dan ook nog in een veld maar een boel andere paarden op een kluitje. De check, de opzet, zorgt er in de koers voor dat ze paarden niet hun hoofd naar beneden doen, met de kans over de kop te slaan, of zich op krullen (luchtpijp dicht..). In de gewone trainingen wordt zover ik weet niet of nauwelijks een check gebruikt en worden de paarden wel over de rug gereden.

Ik denk ook wel dat de snelheid in de rensport ietsje hoger ligt dan in de mensport.
De dravers nemen ook steun op de check (opzet),ze kunnen zich als het ware leggen op de check.
En ik kan de tegenstanders ervan garanderen dat ze blij zullen zijn dat ze een check kunnen gebruiken biij sommige paarden...
En draver die er full-speed vandoor gaat en "achter de teugel" kruipt terwijl hij z'n luchtpijp dichttrekt en je kan er niks aan doen is niet zo'n aangename ervaring...

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 18:02

Dapper van je, Keet ;)
Hoe is het met je?

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 18:05

Je hebt wel lef dit op bokt plaatsen! IK vind het er eigenlijk gewoon goed en fijn voor de paardjes uitzien.

Maar 1 vraagje, wrom dit het halster eronder?(ben geen drafsport kenner, dus sorry als het een domme vraag is)

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 18:09

ach ik vind er niks ergs aan zit op een entrainement dus voor mij een bekend beeld maar krijg er ook genoeg commentaar regelmatig op :P dus weet wat je bedoeld met 90% van de bokkers :P