Blomke aan de dubbele longe

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 15:27

Je hebt op sommige punten helemaal gelijk ;)
Ze heeft idd moeite met het accepteren van het bit, dit is nu al stukken beter met het Myler bitje wat ik er nu in heb hangen. Heb een aantal bitten geprobeerd en deze accepteerd ze het beste.

Wb de druk op de lijnen: klopt, op dat moment staat er druk op. Niet geheel zonder reden ;)
Het probleem was ook dat ze óf doordramde, óf de druk ontwijkte door achterwaarts te gaan.
John heeft haar overgenomen van mij omdat ik dat zelf niet op kan lossen. De "oorlog" heeft zo'n 5 min. geduurd en daarna snapte ze wat de bedoeling was: "je gaat pas als mijn hand meekomt".
Hij heeft gewoon staan wachten met de hand gesloten totdat ze klaar was met ontploffen.
Daarna liep ze wel super!

Zie het ook niet negatief hoor ;) Kan wel tegen een stootje haha :D

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 15:29

vancky2005 schreef:
Mijn enige opmerking is dat het bit waarschijnlijk veel te dun is. Vooral als je meer dan normale druk uitoefent tijdens training van bepaalde moeilijke oefeningen. Ik zou een dikker bit aanraden en dan zal het paard minder heftig reageren en meer schuimen.

Het bit ziet er ook een maatje te smal uit. Haar lippen zitten een beetje gekneld tussen de ringen. Zou je daar niet eens op letten?

Dit is een myler bitje (MB02), is niet te smal.
Dikker bit, dubbel gebroken enz is helemaal niks voor haar. Heb dat allemaal geprobeerd.

xxxkatyxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 22:51

:( Leuk, nog iemand die met dubbele longe werkt! :)
Ik hoop dat je er tevreden over was ;)

Ik ben het sinds kort ook gaan doen omdat het gewoon ZO veel fijner is!
Je kan zelf het contact en alles bepalen, alsof je 2 teugels in je handen hebt als het ware :D

Eerst longeerde ik altijd met die touwtjes, maar kreeg de insruk dat het alleen maar kleine
trekjes veroorzaakten

Dubbele longe is fantastisch! :)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-09 23:14

Bit zit te hoog, is te smal en te dun...

En ik zal dan wel de eerste zijn en misschien de enige, maar ik vind het prutwerk van iemand die blijkbaar een profi moet zijn... Meerdere foto's waar het paard zo extreem nageeft (te extreem) en er nog steeds een enorme druk is, paard is vreselijk gespannen en protesteert terecht (en haar protest wordt bedwongen door haar kin op de borst te trekken...)!!!. Die man heeft geen licht hand....Op het einde wordt het beter, en zie, daar loopt het paard ook veel beter....!!!!

Eerlijk? ik zie liever jou aan het werk dan hem, jij hebt het op deze foto's beter voor elkaar.

Ik hoop dat het een momentopname was en dat de heetheid van de merrie zo ongewoon is, dat dit er bij uitkwam...Als het elke keer zo loopt zou ik die man niet bij mijn paarden laten... :n

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 07:38

Het idee van Myler bitten is dat het voor het paard juist prettiger is als het bit dunner is. Mijn paard vond het helemaal niets (ik heb meerdere geprobeerd), maar ik hoor er ook hele goede verhalen over. Ik zal me er dan ook niet over uit laten wat het beste is: een dun bitje of een dik bit.
Wel ben ik het eens met degenen die zeggen dat het bit te smal is. Hij knelt inderdaad. Een Myler bit hoort niet smaller te zijn dan ieder ander bit. 1 maat groter zou dan ook beter zijn; je paard kan hier (op den duur) pijn van krijgen.

Succes!

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 10:02

Ondanks jullie opmerkingen ben ik toch overtuigd van deze meneer en blijf dan ook met plezier bij hem lessen!! Blomke is in de tijd dat ik bij hem les enorm vooruit gegaan.
Ze is normaal gesproken heel braaf, maar niet een van de makkelijkste om technisch goed voor elkaar te krijgen. Ze vind bepaalde dingen gewoon heel moeilijk. Als het haar wat moeilijker gemaakt wordt, kan ze enorm heet worden. Maar dat is ook heel snel weer afgevloeid en daarna heb je een paard wat heel fijn aan het werk gaat voor je.
Ik heb alle foto's op m'n pc nog eens teruggekeken en de tijd van "protest" is 5 minuten. Kan me niet voorstellen dat jullie zelf nooit eens wat doorpakken (of laten doen door instructeur) om iets voor elkaar te krijgen ;) Liep zelf nl al een tijdje te klooien dat ze door de hand heenliep, daar kan ze heel erg in blijven drammen. John is zo kundig en heeft dat binnen een kleine 10 minuten opgelost.
Ik zou graag hebben dat hij iedere dag kon helpen!!

Wb het bit, zal er nog eens naar kijken ;)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 14:44

gillian schreef:
Ondanks jullie opmerkingen ben ik toch overtuigd van deze meneer en blijf dan ook met plezier bij hem lessen!! Blomke is in de tijd dat ik bij hem les enorm vooruit gegaan.
Ze is normaal gesproken heel braaf, maar niet een van de makkelijkste om technisch goed voor elkaar te krijgen. Ze vind bepaalde dingen gewoon heel moeilijk. Als het haar wat moeilijker gemaakt wordt, kan ze enorm heet worden. Maar dat is ook heel snel weer afgevloeid en daarna heb je een paard wat heel fijn aan het werk gaat voor je.
Ik heb alle foto's op m'n pc nog eens teruggekeken en de tijd van "protest" is 5 minuten. Kan me niet voorstellen dat jullie zelf nooit eens wat doorpakken (of laten doen door instructeur) om iets voor elkaar te krijgen ;) Liep zelf nl al een tijdje te klooien dat ze door de hand heenliep, daar kan ze heel erg in blijven drammen. John is zo kundig en heeft dat binnen een kleine 10 minuten opgelost.
Ik zou graag hebben dat hij iedere dag kon helpen!!

Wb het bit, zal er nog eens naar kijken ;)

natuurlijk pak ik ook aan, maar niet door mijn paard met de kin op de borst te trekken! Dat veroorzaakt nog veel meer onrust en protest. Bij de meeste paarden kun je protest het beste tegen gaan door vooruit te drijven en hier voor ook ruimte te geven , ruimte om even te ademen zeg ik dan altijd maar, ff de neus hoog en voorwaarts drijven en dan de rust weer opzoeken...Dan ben je ten eerste niet 5 minuten bezig en je lost het veel eenvoudiger en vooral vriendelijke op. . Vasthouden maakt de situatie alleen maar erger...

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 15:03

Maar op die manier heeft je paard dus voor elkaar wat ie zelf wil. Losse teugel en voorwaarts lost niet altijd alles op ;) Soms, en dat was hier dus, zul je iets duidelijker door moeten komen. Is niet leuk, ziet er niet fraai uit, maar is wel de waarheid.
Denk je dat Anky altijd lief en leuk is voor haar paarden als ze hen iets aan het aanleren is ;) (Om maar een voorbeeld te noemen)
Ben het er absoluut mee eens dat je dit niet door moet blijven zetten, maar dat was ook niet het geval. Zodra ze van de hand afbleef werd er lucht gegeven, maar daar zit nu juist het probleem met haar...
Ze mag pas gaan als de hand meekomt. Dát moet ze leren en dat gaat niet door alles los te gooien en voorwaarts te drijven op het moment dat ze tegen die hulp inkomt ;)

Overigens zijn die 2 protest foto's een beetje oneerlijk. Paard stond op de plaats te springen, met de kop te zwaaien en met de voorbenen uit te slaan. John stond gewoon stil en hield druk op de lijn, wat ze ook deed. Er werd absoluut niet getrokken.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 15:09

Ik vind het erg jammer dat de lijn soms zo vreselijk strak staat en dat de krul erin getrokken word. Had van die man toch verwacht dat je op een moment dat 't paard heet word toch wat meer vrijheid gaat geven maar blijkbaar werkt dat niet zo! ;)

Ik vind 't mooie foto's en op de momenten dat ze lekker loopt loopt ze écht lekker maar die kin op de borst op sommige foto's.. Daar hou ik niet zo van! :)

Edit; op sommige foto's word het bit ook door de mond heen getrokken. Probeer daar op te letten! ;)
Laatst bijgewerkt door Captain op 22-10-09 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 15:10

gillian schreef:
Maar op die manier heeft je paard dus voor elkaar wat ie zelf wil. Losse teugel en voorwaarts lost niet altijd alles op ;) Soms, en dat was hier dus, zul je iets duidelijker door moeten komen. Is niet leuk, ziet er niet fraai uit, maar is wel de waarheid.
Denk je dat Anky altijd lief en leuk is voor haar paarden als ze hen iets aan het aanleren is ;) (Om maar een voorbeeld te noemen)
Ben het er absoluut mee eens dat je dit niet door moet blijven zetten, maar dat was ook niet het geval. Zodra ze van de hand afbleef werd er lucht gegeven, maar daar zit nu juist het probleem met haar...
Ze mag pas gaan als de hand meekomt. Dát moet ze leren en dat gaat niet door alles los te gooien en voorwaarts te drijven op het moment dat ze tegen die hulp inkomt ;)

Overigens zijn die 2 protest foto's een beetje oneerlijk. Paard stond op de plaats te springen, met de kop te zwaaien en met de voorbenen uit te slaan. John stond gewoon stil en hield druk op de lijn, wat ze ook deed. Er werd absoluut niet getrokken.

Kijk, nu wordt het verhaal anders. Je ziet dat de merrie heet was, daarom schreef ik er ook bij dat dit beeld niet altijd zo is!

Ik kijk uit naar de volgende foto's en ik wil je toch nog even meegeven dat je het zelfs ook heel erg best doet...! ;)

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Re: Blomke aan de dubbele longe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 15:11

Euh Adil, het verhaal van Gillian is niet veranderd hoor... dit schrijft ze al zo lang als het topic duurt ;)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 15:14

Blue_Eyes schreef:
Euh Adil, het verhaal van Gillian is niet veranderd hoor... dit schrijft ze al zo lang als het topic duurt ;)

Nee, ze schrijft toch duidelijk dat het niet altijd zo loopt, dat is wat voor mij er al toe doet. En iedereen heeft zijn eigen manieren van oplossen, alleen deze foto's schoten me in het verkeerde keelgat. Daar blijf ik ook bij, daarom kijk ik uit naar andere foto's ;)

Ik zou haar zo niet willen leren de hand te volgen, ik zou niet eens weten hoe je het voor elkaar krijgt, maar het wordt nu toch anders uitgelegd, voor mij in ieder geval voldoende om te snappen dat dit niet de standaard manier van zaken is...

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 15:16

Fijn dat je het begrijpt Adil ;) Ik voel me ook absoluut niet aangevallen want ik weet ondertussen wel wat ik doe :D Kan het alleen niet altijd goed onder woorden brengen :o
Dank je wel voor je compliment trouwens ;)

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 15:17

Hm, misschien dat ik het eruit begreep omdat ik Gillian ken dan ;) Anyway... :D

Captain

Wat heeft die man trouwens leuke schoenen! _O-

Abeltje77

Bit lijkt inderdaad wat aan de smalle kant, en soms lijkt het ook wat hoog. Maar dat het te dun is geloof ik ook niet zo. Mylers zijn nou eenmaal zo dun. Paarden met een laag rooster hebben daar gewoon heel veel aan.

De twee foto's waarbij het hoofd op de kin getrokken is: ik kan me er net als TS niet zo druk om maken. Ik zie niet een paard dat gehoorzaam is en een man die trekt. Ik zie een rustige man die gewoon vasthoudt en een paard dat trekt. Moet paard zelf weten, maar ze moet ook leren dat het anders kan. Dat leer je toch alleen maar door ze níet direct hun zin te geven.

Ik vind het er voor de rest erg mooi uitzien, wat een mooie merrie! Zelf werk ik ook met de dubbele longe en de tip om de binnenkant en buitenkant anders te bevestigen vind ik een hele goeie!

goofyM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 20:48

hey gil
ziet er weer super uit en leerzaam! juist goed toch als je ook momenten hebt waarop het even niet zo geweldig gaat en je daar van kan leren!
en als jij merkt dat blomke beter wordt van je lessen bij john, dan is het toch goed?! er zitten echt een paar mooe plaatjes tussen hoor! *D
Ik vind John iig. een kerel die weet waar 'ie over praat.
succes nog saampjes enne... blomke ziet er goed uit (zoals altijd ;) )

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 08:59

Leuk om te zien! Is nog heel niet zo gemakkelijk om te doen, maar het ziet er goed uit!

Wij gaan binnenkort ook werken met dubbele lijnen. Daarom nog even een vraag:
Ik zie dat de buitenlijn over de kont van je paard ligt en niet achter de billen. Is dat bewust zo en waarom ligt de lijn daar en niet om de achterhand?

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 11:38

Ik heb de lijn bewust niet achter door lopen omdat ik vind dat je dan met iedere pas die het paard zet een storing in de mond krijgt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 13:16

Hmm, ik zie er toch de logica niet in.
Eerst zeg je dat je paard snel heel zwaar in de hand wordt en vervolgens ga je trainen met de longe door het bit en naar de singel, daar wordt die verbinding nooit mooi licht van.
Daarnaast zie ik ook op veel foto's heel veel druk op het bit en op de momenten dat het paard weinig druk heeft en in verzet gaat tegen meer druk wordt ze min of meer gestraft doordat jij door blijft zetten en perse die druk weer wilt.
Leg eens uit?

Paard ziet er wel super uit, erg mooi in d'r vel, heet ze echt blomke?

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 15:07

Anneliedj, moet je even verder lezen ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 01:05

Ik heb verder gelezen maar dat maakt het niet duidelijker, eerder onduidelijker.
Dus nogmaals; leg eens uit?

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-09 08:58

Wát moet ik dan nogmaals uitleggen? Ik snap eigenlijk niet wat er niet aan te snappen valt :?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 21:23

gillian schreef:
Wb de druk op de lijnen: klopt, op dat moment staat er druk op. Niet geheel zonder reden ;)
Het probleem was ook dat ze óf doordramde, óf de druk ontwijkte door achterwaarts te gaan.
John heeft haar overgenomen van mij omdat ik dat zelf niet op kan lossen. De "oorlog" heeft zo'n 5 min. geduurd en daarna snapte ze wat de bedoeling was: "je gaat pas als mijn hand meekomt".

Je zegt eerst dat je paard vaak teveel druk op het bit neemt en vervolgens kom je in een situatie waar je paard niet voorwaarts wil doordat jij teveel druk hebt op het bit. Lijkt mij juist een goed want dan is ze dus niet zwaar in je hand. Maar in plaats van iets toe te geven en haar voorwaarts te laten gaan met heel lichte druk wil je juist dat ze ook voorwaarts gaat ondanks dat ze aangeeft dat de druk teveel is. Vind het volledig begrijpelijk dat je paard boos wordt, op dat moment zit je jezelf namelijk tegen te spreken en er is niets zo frustrerend voor een paard als een ruiter die niet duidelijk en consequent is.

Daarnaast zeg je dat John alleen contstante druk had, dat lijkt me toch niet want op de foto's zie je het paard met haar kin letterlijk tegen de borst en de teugel staat nog op spanning. Dus ik neem aan dat hij de teugels aantrok als reactie op haar verzet, ook niet goed want ze protesteerde juist tegen de druk.
Had hij wel een contstante druk dan had hij haar dus ook al met de neus op de borst vóór ze protesteerde, lijkt me niet dat ik daarop door hoef te gaan.

gillian schreef:
De binnenlijn wordt eerst door het bit gehaald en aan de singel vast gemaakt, buitenlijk loopt van de singel rechtstreeks naar het bit.
De binnenlijn zit zo vast omdat je dan niet te sterk door kan komen, de lijn schuift eerst door het bit voordat er weerstand komt. Als je je binnenlijn laat "staan" en de buitenlijn "meegeeft" krijg je een mooiere lengtebuiging.

Dat je een betere buiging krijgt snap ik maar dat je niet te sterk door kunt komen is absoluut niet zo.
En omdat je al aangeeft dat ze vaak zwaar in de hand wordt vind ik dit dan ook geen verstandige manier om te longeren, op het moment van longeren voel je niet goed hoe zwaar ze wordt omdat de druk wordt verdeeld over jouw hand en de singel (eigelijk heb je dus dubbel zoveel druk dan je voelt in je hand) maar als je haar onder het zadel hebt voel je pas wat je hebt aangericht want dan zal ze ook zwaarder zijn.

gillian schreef:

Er bestaat ook een tussenweg, je hoeft niet perse in 5 minuten 3 stappen voorwaarst te zijn, je kunt het ook stapje voor stapje doen en daarmee onnodige spanning vermijden, duurt wel langer ja, maar daar heb je een paard voor, geen machine.

Wbt de vergelijking met Anky; dat ze bekend is en het voor elkaar krijgt wil niet zeggen dat het ook op een goede en verantwoordde manier gaat, vind dat dus een rare vergelijking. Je kunt je eigen daden niet goedpraten door te zeggen dat 'die of die' het ook zo doet.

En ik vind het bit ook niet ideaal, hangt idd te hoog en lijkt ook te smal. Dat het dun is is niets mis mee, kan best zo zijn dat dat voor jou paard beter werkt maar te smal en te hoog is nooit goed. Te hoog kan er overigens ook voor zorgen dat ze zwaar in de hand wordt.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 22:06

Ok, dat vind jij allemaal. Best.
Wel niveau rijdt je zelf? Hoeveel probleem paarden heb jij in je handen gehad? Hoeveel paarden heb je überhaupt in handen gehad?
Heb even in je berichten gespiekt maar moet zeggen dat het me tegenvalt. Wat jij hierboven verkondigt en het beeld wat ik daarvan krijg, is toch iets heel anders dan de foto's die je laat zien. Ook jij bent niet perfect.
Persoonlijk wordt ik er een beetje dood en dood ziek van, dat geblaat hier. Als ik die 2/3 protest foto's niet had geplaatst, was er nooit zo'n commentaar geleverd. Dat iedereen van een paar momentopnamen precies kan zien wat je allemaal fout doet. Hetgeen wat je als resultaat behaalt uit de training, maakt dan ook niet meer uit...Het moeten alleen perfecte plaatjes zijn die bij iedereen perfect in het straatje passen.
Natuurlijk hoeft mijn paard niet in 5 min. alles perfect te doen, je weet niet eens hoe lang ik hier al tegenaan loop...op welke manier ik bezig ben...
IK heb vertrouwen in degene die mij lesgeeft, hij weet waar hij over praat omdat hun wél god weet hoeveel (probleem)paarden in handen hebben gehad.
Als ik les via bokt had willen hebben, had ik dat wel gevraagd.
Vind het leuk om opbouwend en vooral onderbouwd commentaar te krijgen, maar heb er geen zin in om mezelf én mijn trainer helemaal af te laten zeiken door een iemand die mij, mijn paard en mijn trainer niet kent.

Neem mij niet kwalijk voor de stoom die op dit moment uit m'n oren komt -:(- Ben het ff beu.