Wonderwel ging dat prima, dus ik denk dat mijn paard mij inmiddels prima vertrouwd (heb hem nu 4 maanden). Vandaag de tweede keer was na het longeren, eigenlijk als uitstap-idee. Wat ging goed:
* wegsturen in de stap
* ik er achter aan lopen, Hij pakt dat goed op.
* Gewoon op de hoefslag ging prima. Liep keurig, ontspannen
* Met beetje spelen (eigenlijk nog niet eens) kwam ie al in aanleuning
* volte op linkerhand ging goed, mooi rond
Wat ging minder/ aandachtspunten
* Aanleuning was niet bedoeld. Wilde lange teugel geven juist, hals strekken omdat we net met bijzet gewerkt hadden. Maar als ik al denk iets met mijn handen te doen komt ie al in aanleuning en verder (liep ineens in rollkur) 't Is een Fries, die kroppen snel op heb ik begrepen. Door tempo te verlagen en rust te brengen in de teugel weer mooi lang gekregen (wel laag met het hoofd)
* volte op rechterhand werd rechtuit oversteken. Is zijn lastige hand
* sturen valt nog niet mee!!!!
* LT werk met dekje, longeersingel en 2 eraan bungelende bijzetteugels is NIET handig
Kreeg teugel niet terug over zijn rug, want bleef hangen achter bijzet.* Gebruikte zweep (normaal dressuur) was eigenlijk te kort
* oefenen: halthouden (meneer loopt gewoon door als ie wil) en achteruit (wil hij echt niet, kwam bijna omhoog)
Ik hou het momenteel dus bij stappen, van hand veranderen, oversteken (voor rechte lijnen en er pal achter lopen) en grote voltes. Daarnaast halthouden en weer wegstappen. Dat vind ik voorlopig even genoeg tot ie zelf meer gaat aanbieden zeg maar. Want we moeten echt eerst de hele modus samen vinden dat ie op een heel andere manier de hulpen krijgt dan vanaf de rug (beenhulp)
Hihi, zo heb je een beetje een beeld. (gaat allang niet meer over de gebruikte teugels
) 
Maar dat werkte dus niet. Volgende keer alles eraf!