Welke teugels voor lange teugelwerk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 19:19

Solis: Ik ben de eerste keer begonnen met helemaal niks ervan te verwachten. Paard vind het erg fijn mij altijd in het oog te hebben en nu ging ik er dus opeens achter lopen :Y) Wonderwel ging dat prima, dus ik denk dat mijn paard mij inmiddels prima vertrouwd (heb hem nu 4 maanden). Vandaag de tweede keer was na het longeren, eigenlijk als uitstap-idee.

Wat ging goed:
* wegsturen in de stap
* ik er achter aan lopen, Hij pakt dat goed op.
* Gewoon op de hoefslag ging prima. Liep keurig, ontspannen
* Met beetje spelen (eigenlijk nog niet eens) kwam ie al in aanleuning
* volte op linkerhand ging goed, mooi rond

Wat ging minder/ aandachtspunten
* Aanleuning was niet bedoeld. Wilde lange teugel geven juist, hals strekken omdat we net met bijzet gewerkt hadden. Maar als ik al denk iets met mijn handen te doen komt ie al in aanleuning en verder (liep ineens in rollkur) 't Is een Fries, die kroppen snel op heb ik begrepen. Door tempo te verlagen en rust te brengen in de teugel weer mooi lang gekregen (wel laag met het hoofd)
* volte op rechterhand werd rechtuit oversteken. Is zijn lastige hand :Y)
* sturen valt nog niet mee!!!!
* LT werk met dekje, longeersingel en 2 eraan bungelende bijzetteugels is NIET handig :+ Kreeg teugel niet terug over zijn rug, want bleef hangen achter bijzet.
* Gebruikte zweep (normaal dressuur) was eigenlijk te kort
* oefenen: halthouden (meneer loopt gewoon door als ie wil) en achteruit (wil hij echt niet, kwam bijna omhoog)

Ik hou het momenteel dus bij stappen, van hand veranderen, oversteken (voor rechte lijnen en er pal achter lopen) en grote voltes. Daarnaast halthouden en weer wegstappen. Dat vind ik voorlopig even genoeg tot ie zelf meer gaat aanbieden zeg maar. Want we moeten echt eerst de hele modus samen vinden dat ie op een heel andere manier de hulpen krijgt dan vanaf de rug (beenhulp)

Hihi, zo heb je een beetje een beeld. (gaat allang niet meer over de gebruikte teugels :D )

regine

Re: Welke teugels voor lange teugelwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 19:43

Dekje singel en bijzets moet je idd niet gebruiken, dat is niet handig!! Zweep te kort heb ik nog nooit gehoord, meeste dressuurzwepen zijn te lang :+

Maar tof dat het al zo goed ging voor een eerste keer!

Solis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 20:37

Erg leuk om te lezen!
Misschien komt het door de lengte (en dus gewicht) van de lijnen/teugels dat er sprake was van zo'n heftige aanleuning? Heb inderdaad ook vaker gehoord en gezien dat friezen zich zo graag oprollen. Maar daarna dat hoofdje dat lekker zakt moet heerlijk geweest zijn!

Ik kan me heel goed voorstellen dat het behoorlijk wennen is; je gaat immers van zoveel hulpen die je in het zadel hebt naar twee lijntjes en je stem..
Zoals ik begreep liep je recht achter hem? Ik heb namelijk ook gezien dat mensen naast de achterhand, of zelfs verder naar voren er naast lopen (zie dit filmpje maar eens).
Over die moeilijkheden met volte, sturen en halthouden etc., heb ik ook wat gelezen (Hier; leuk leesvoer trouwens ;)).
Zijn vast allemaal 'opstart' onwennigheden!

Waar ik zelf zou verwachten om tegenaan te lopen is puur het 'huh, wat, lopen??'-gevoel van mijn paard als ik er achter of naast sta, maar ja dat is maar op één manier achter te komen natuurlijk!

Euh ja, ook al weer een best verhaaltje geworden, maar ontzettend leuk om te lezen hoe het zo gaat, ben benieuwd hoe en welke vorderingen je zult gaan maken!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 08:11

Regine: Ja ik had eerst dus gelongeerd en dat had ik er allemaal op laten zitten. Zo van: effe lange teugelen met uitstappen :P Maar dat werkte dus niet. Volgende keer alles eraf!
En misschien liep ik te ver achter hem hoor dat ik hem niet aanraken kon met mijn zweep. Maar ja het is even wennen en ik ben bewust erg ver achter hem gaan lopen zodat hij goed door heeft dat het de bedoeling is dat ie mij niet ziet. Als ik direct naast hem ga lopen weet ik zeker dat ie continue omdraait voor een knuffel. :D

Solis: Ja die DVD van Piet Bakker heb ik en ik ben ook op deze wijze bezig. Heb dit dus al eerder met een shet gedaan. Is wel ineens een verandering van 80 cm naar 1,58 haha! Jippe moet ook echt leren zijn nek los te laten en ik was dan ook blij dat met andere hulpen ik hem weer laag en lang kreeg ipv rollkur. Ik loop trouwens niet recht achter hem maar links of rechts. Dus hijzelf op de hoefslag en ik naast de hoefslag. Alleen bij recht oversteken dus pal achter hem. Maar zoals je bij mijn reactie aan Regine kan lezen heb ik de afstand nu bewust wat lang gehouden. De bedoeling is naast hem te gaan lopen op den duur. Al hoewel ik de variant van meer achter dan naast hem ook wel heb gezien op internet. Regine weet dat wrs wel. In dat filmpje zie je Piet op een gegeven moment bezig met ik denk een piaffe en daar staat hij meer achter dan naast het paard en dat is de afstand die ik nu aanhou. Ik hoop ertoe te komen zoals de vrouw (ben even naam kwijt) op het filmpje door er echt naast te lopen.

Jippe kent het commando "stappen" en dat doet ie keurig als ie aan de LT zit. Het is wel leuk te zien hoe hij steeds helemaal met mij bezig is (oren naar mij gericht)

Ben jij zelf al bezig met Lange Teugelen?

Solis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 09:25

Nee, ben zelf nog niet bezig! Heb de (vervelende) gewoonte om als ik iets nieuws wil proberen, dit eerst (te veel) uit te pluizen en ervaringen te zoeken voordat ik zelf aan de slag ga, zodat ik een beetje weet wat ik kan verwachten en me een beeld te vormen van hoe en wat.
Maar ben het zeker wel van plan.. mijn paard reageert erg goed op stem (aan de longe), het enige waar ik nog wat onzeker over ben is over mijn positie t.o.v. hem. Daarom vond ik dat kleine stukje op die site van de DVD ook fijn om te kunnen kijken; een beetje visueel beeld :D