Longeren: meteen wegdraven. Toestaan? Gezond?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 19:43

Monster_tos schreef:
misschien toch even streng zijn met zweep tegen zn linkerschouder. Want om hem soepel te krijgen op de andere kant zal hij er toch echt aan moeten geloven. En omdat hij het commado duidelijk snapt mag je best even streng worden!

Oh ik train hem ook helft van de tijd op linkerhand en andere helft op rechts hoor. Hij komt er niet onderuit :Y) !! En als ie eenmaal loopt op rechterhand doet ie zijn best wel.

De longeerzweep kan ik op die korte afstand niet zo streng inzetten, dus dankzij jouw opmerking denk ik dat ik de volgende keer even een dressuurzweepje bij me leg. Kan ik die erbij pakken om even iets strenger te corrigeren als ie weer zo dichtbij me moet komen. Wellicht dat we dan langzaam kunnen uitbouwen (de afstand) zodat hij ook die wissel op de volte gaat doen. Kijk toch nuttig om even uitgebreid alle stapjes achter elkaar neer te zetten! Werkt verhelderend zo, even een andere kijk erbij haha.

Monster_tos

Re: Longeren: meteen wegdraven. Toestaan? Gezond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 20:24

Nou blij dat ik kon helpen :D En hou ons op de hoogte!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 20:25

Ik persoonlijk heb daar geen problemen mee......... laat maar effe gaan :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 20:30

Ik wil dat dus juist niet; pas draven als ik het wil. Als je erop stapt onder het zadel wil je toch ook niet dat hij eerst 3 rondjes gaat drvaen of galoperen voordat hij luistert; dan moet hij toch ook vanaf het begin luisteren? Wat ik vaak doe is heel even stappen en dan zelf het comando voor draf geven, zodat ze het in elk geval op jouw commando doen!Vervolgens steeds iets langer laten stappe voordat je aandraaft en na de eerste keer draven al steeds weer iets vlotter terug naar stap. Desnoods eerst op een kleinere cirkel. Bij mij heeft het prima gewerkt, bij een loperig paard laat ik ze steeds kort stappen en kort draven, zodat ze wel alvast af en toe naar voren kunnen, maar wel op jouw commando. Ik heb geen stalpaarden trouwens, dus ze lopen ook wel wat rond voordat ik ze pak, zal vast wel schelen in de blessures denk ik.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 20:34

naaah, ligt er maar net aan :) als ik weet dat een paard ernstig blij is om aan het werk te mogen en het ding is nog wat onstuimig van karakter...... laat ik het lekker. Ga ik me niet druk om maken, zeker niet als het dier verder gewoon braaf luistert.

En ohz heb je ook wel eens van die paarden die zo blij zijn dat ze weer mogen dat je als je goed en wel zit een rondje bokkend de baan door gaat al dan niet met vrolijke piepjes gepaard gaande...... word ik ook niet boos......

hoe kan je nou een paard straffen omdat hij zijn vrolijkheid heel even een klein beetje niet in toom kan houden terwijl hij verder jou niet in gevaar brengt en over de rest van de linie gewoon heel braaf luistert, hard wil werken en gehoorzaam is......

tis een beetje geven en nemen :D

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 21:49

KiWiKo schreef:
naaah, ligt er maar net aan :) als ik weet dat een paard ernstig blij is om aan het werk te mogen en het ding is nog wat onstuimig van karakter...... laat ik het lekker. Ga ik me niet druk om maken, zeker niet als het dier verder gewoon braaf luistert.

En ohz heb je ook wel eens van die paarden die zo blij zijn dat ze weer mogen dat je als je goed en wel zit een rondje bokkend de baan door gaat al dan niet met vrolijke piepjes gepaard gaande...... word ik ook niet boos......

hoe kan je nou een paard straffen omdat hij zijn vrolijkheid heel even een klein beetje niet in toom kan houden terwijl hij verder jou niet in gevaar brengt en over de rest van de linie gewoon heel braaf luistert, hard wil werken en gehoorzaam is......

tis een beetje geven en nemen :D

Ja het is idd niet zo dat Jippe vol gas rond rent en rondes niet te houden is aan de longe. Hij start lekker op als het ware en er is daarna (vandaag dus 2 rondjes en direct terug naar stap, luisterde perfect) prima mee te werken. Hij werkt zich die eerste rondes niet compleet in t zweet, schuim en al wat meer. Ik denk dat zijn onstuimige gedrag bij het zadelen/ optuigen ook komt vanwege het weer lekker aan het werk gaan, zin erin hebben (heeft door mijn blessure toch 3 maanden vooral op de wei vertoefd). Want als je met hem aan de slag gaat, wat je ook doet, werkt ie zo goed! Luistert, is attent, groeit bij elke beloning (met stem dus he)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 21:50

Vrolijkheid mag hij uiten in de wei samen met zn vriendjes, of als ik hem zou losgooien in de bak. Maar niet als ie aan het werk moet ;)
Maar goed, zoals ik al zei kun je hem wel degelijk dingen laten doen; kort stappen en dan even een paar drafpassen, halthouden, wegstappen weer pasje draf en halt en wegdraven vanuit halt enz enz.
Heeft bij mijn paarden altijd prima gewerkt.

Ach het is en blijft wat je zelf prettig vindt.
Zodra ik Storm met touwtjes bijzet wil hij ook graag even draven eerst. Dan vind ik het niet zo erg, want dan heeft hij al een kleine 10minuten warmgelopen zonder touwtjes. Maar ook dan wil ik wel zsm gehoorzaamheid.

Het is meer zaak dat het niet telkens meer en meer moet worden.
Vriendin van me liet haar pony ook altijd meteen draven onder het mom van "werklust tonen is goed", deze pony viel steeds minder goed te longeren omdat hem niet geleerd was te luisteren; als hij eenmaal ging draven op eigen initiatief zat er gelijk ook geen rem meer op...

Als het echt twee rondjes zijn en jij er geen problemen mee hebt zou ik het zo laten denk ik...

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 21:57

Als je paard net van de stal komt is het anders als dat je hem uit de wei haalt.
Uit de stal is een warming up in stap veeel beter als gelijk draven als je dat met rijden ook doet scheelt 3 jaar van je paard zijn leeftijd echt waar er is niks zo slecht als weet ik veel hoe lang op het hok te staan en dan ineens gelijk gaan draven.

Zou toch bezig gaan om hem te leren dat je dat niet wil dat hoeft niet grof omdat je het tot nu toe ook altijd toegelaten hebt.
Zou anders de eerste rondjes gewoon aan de hand meestappen en steeds wat langer laten zodra hij dan gaat draven neem je hem terug door hem weer naar binnen te halen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 21:58

Ik zou het ook laten eerst de overgang draf stap bevestigen en die dan later kunnen gebruiken bij het begin van je longeren.
Ik sluit de paarden die niet terug komen naar de stap op met het hek van de baan,stuur ze rechtdoor en laat ze niet de volte doorlopen,daarbij gebruik ik lichaam blokkade en stem,op deze manier leren ze het snel.