Met bit meer controle?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Heb je minder controle als je met een stal halster rijd?

ja, met bit heb je meer controle
50 (42%)
nee, je hebt zelfs meer controle
17 (14%)
maakt niet uit, je hebt evenveel controle
52 (43%)

Totaal aantal stemmen: 119

Kyliam

Re: Met bit meer controle?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 17:21

Gisteren was het de bedoeling om een klein buiten(stap) ritje te maken. Ik bitloos en de andere met bit.
Op een bepaald moment zijn beide paarden op hol geslagen. En ik kan je verzekeren dat het totaal geen verschil was. Ze waren beide totaal onstuurbaar. Met of zonder bit.
Op stem heb ik Kyliam wel kunnen doen stoppen. Gelukkig rij ik altijd met stemhulpen.
Het andere paard is onderuit gegaan (niks aan over gehouden)

Mijn conclusie: als een paard echt schrikt en op hol slaat, maakt het compleet niks uit of je een bit in de mond doet of niet.

Danielle

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 18:58

Klopt! ;)

Als je dan ook nog eens aan de teugels gaat rukken zal een paard pijn krijgen en dus nog harder gaan rennen om de pijn te ontwijken..

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 19:09

Ik kan hier eigenlijk (nog) geen antwoord op geven omdat ik geen ervaring heb met bitloos.
De laatste tijd probeer ik me er wel in te verdiepen.

Als een paard nou heel hard in zijn mond is door het (verkeerd) gebruiken van een bit, dan heb
je ook geen controle ;)
maar zou een paard op een gegeven moment ook ongevoeliger kunnen worden voor de druk op
zijn neus? (of is dat een hele rare vraag? :o )

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 19:11

Ik denk wel dat dat kan ja! :j
Paarden werden vroeger ook gereden met een neusriem maar omdat ze daar niet meer naar luisterden zijn ze bitten gaan gebruiken.. (Is mij verteld)
Heb ze tot nu toe nog niet meegemaakt hoor! ;)

Als jij er netjes mee om gaat is er denk ik niks aan de hand!

amosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 19:16

ik rij sinds kort ook bitloos met mijn haffie
hij schud nu niet meer met zijn hoofd
en is heel goed onder controle te houden
want hij heeft soms van die momenten dat ie echt wil rennen
ik merk alleen dat mijn pony het leuker vind en niet meer wegloopt als hij me met het kopstuk ziet afkomen :)
dus qua controle geen verschil, heb wel geen stalhalster maar een side pull amie

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 10:35

ik rijd sinds kort bitloos met mijn verzorgfjord, gaat echt heel goed. Ze is er heel ontspannen bij en reageert nu al veel beter op mijn zit en op subtielere hulpen! We rijden ook buiten bitloos en ik ben het wat dat betreft wel met Kyliam eens; als je paard ervandoor gaat omdat hij erg schrikt, dan houd een bit hem ook niet tegen. Leuk trouwens dat je je paard bitloos aan het inrijden bent.

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 12:35

bij mijn pony heb ik juist met bit veel meer controle. bitloze optomingen zijn bij haar " levensgevaarlijk". als je haar al begeleid aan een halster en er komt ietwat teveel druk op de neus raakt ze al helemaal in paniek. maar dan moet ik er wel even bijzetten dat dit paard precies op de plek waar je een paard op zijn neus stuurt littekenweefsel heeft. als hier dus druk op komt doet het zeer en krijg je panieksituaties. dus voor deze pony is bitloos absoluut geen optie. maar ik denk dat als een paard echt in zijn hoofd heeft om er vandoor te gaan hem helemaal niets tegenhoud. zowel geen bitloze optoming als wel met een bit.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 20:17

Ik heb op 'maakt niet uit, evenveel controle' gestemd. Ik rijd mijn paard bitloos, gaat prima in de piste maar buiten (zeker als we galoperen) kan dit wel eens problemen opleveren. Dan maakt ze zich sterk en moet ik eerlijk bekennen dat ik ze dan met een bit makkelijker in een aangenaam tempo kan houden/brengen. Echter vind ik een bitloze optoming veiliger vanwege de one rein stop. Die kan je ook uitvoeren met bit, maar dat lijkt me erg onaagenaam voor de paardenmond, dat doe ik dus enkel met een bitloze optoming.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 19:40

Bij een correct uitgevoerde ORS maakt het niet uit of je met bit rijdt of bitloos. Als het uitmaakt dan doe je geen ORS, maar trek je het paard om. De ORS is een aangeleerde reflex om bij een lichte eenzijdige teugelhulp de neus naar je knie te brengen en daarvoor dus af te remmen.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 19:43

Mijn paard is eindelijk controleerbaar met pelham. Sorry, had liever geheel bitloos gereden. Lukt ook wel, maar ja, de remmen ;(
Mn draver is zo opgefokt, is gewoon niet te doen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 20:22

Waratje schreef:
Met een stalhalster heb je minder controle dan met een passend hoofdstel (al dan niet met bit). Het probleem van een stalhalster is dat het te ruim is om er precieze aanwijzingen mee te kunnen geven.
Voor de rest hangt de hoeveelheid controle voor een heel groot deel af van de ruiter en het opleidingsniveau van het paard.

hier ben ik het mee eens. als je puur op je hand rijdt zoe je misschien in eerste instantie meer aan een bit hebben, maar misschien moet je dan wel een steeds scherper bit

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 13:04

maar als je het niet weet moet je het eerst een keer fout doen en das niet fijn dus raad altijd een hoofdstel aan om te rijden en een halster om mee te nemen en te poetsen enzo.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 13:10

een hoofdstel is inderdaad handiger maar als je het eens een x wil proberen ga je niet een hoofdstel aanschaffen. ;) Ik rijd nu al 2 jaar regelmatig met halster en ik heb nog nooit schuurplekken o.i.d. gehad. Heb net m'n touwhalster besteld! :D

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 13:17

Ik rijd ook bitloos (voornamelijk dan) en ben van mening dat je met een goedgereden paard ook prima bitloos kunt en er ook geen verschil is. Druk op de neus of in de mond: het kan allebei. Wanneer ze op hol slaan, is d'r toch geen houden meer aan,
hoewel je waarsch. van binnen denkt: HIER MET DAT BIT! _O- Het is bij bitloos, vind ik, belangrijk dat
je je paard gewoon netjes kunt rijden op zowel stem als been/zithulpen. Er zit immers geen ijzeren staaf meer in zijn mond dus zul je de hulpen op een iets andere manier over moeten brengen :)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 14:06

Rijdt mijn merrie bitloos .. gaat erg goed :) Zelfs beter als met bit ! Ze heeft weinig ruimte in haar mond dus n bit zit haar altijd dwars , als ze al eens een bit in krijgt is het een Myler !
Ben van mening dat je Bitloos niet minder controle hebt , die controle zit tussen je eigen oren . Zolang je zelf denkt dat je paard eruit naait zonder bit , zal die dat ook zeker proberen !!
Je paard is niet voor niets een speigel van je ziel ( gedachte )

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 22:54

Moderatoropmerking:
Er zijn veel offtopic reacties verwijderd, de vraag om graag ontopic te reageren en bij het onderwerp te blijven.

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 12:53

Het lijkt mij dat het geen verschil mag maken, met of zonder bit.
Dit heeft (denk ik) niet persé met het niveau van het paard te maken maar met hoe duidelijk jij je hulpen geeft en hoe goed jij je paard kent. Ik rijd al 4 jaar elke week 1 dag op een simpele manege pony, ik heb deze ook een tijdje geleased en we kennen elkaar nu zo door en door dat ik sinds een paar maanden zonder zadel en het liefst zelf ook helemaal zonder hoofdstel rijd. In het begin kon ik als de pony schrok nog niet altijd even goed mijn evenwicht bewaren en als ik er dan af drijgde te vallen dan stopte de pony gewoon! Nu reageerd hij op de fijnste hulpen en doet hij dressuurmatig dingen die ik vroeger nooit met hem kon! Ik denk dat dit met vertrouwen te maken heeft, je paard moet jouw als leider accepteren en daarvoor moeten jouw hulpen duidelijk zijn. Zowel met als zonder bit.

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 17:38

Het ligt eigenlijk helemaal aan wat voor band je hebt met je paard en of je zelf bang bent.
Op mijn verzorgpony ga ik altijd zonder zadel met halster en een halstertouw van en naar het land en uitstappen en soms gewoon rijden.
En eigenlijk is hij een stuk rustiger met halster dan met bit alleen houdt hij nogal van eten en dan wil hij soms zijn hoofd niet meer omhoog doen.
Maar als ik later een eigen pony zou hebben zou ik zelf zonder bit rijden!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 18:36

FemkeRoosje schreef:
Het ligt eigenlijk helemaal aan wat voor band je hebt met je paard en of je zelf bang bent.

Dat laatste telt inderdaad mee, maar die (vermeende) band is in principe niet van belang. Wel van belang is de africhting en braafheid van de pony en ook de voorkeur van de pony.

AmigoLove1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 18:46

Volgens mij heb je evenveel controle over je paard! De neus van het paard is erg gevoelig!

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 18:56

Hannah_Menno schreef:
Als je dan ook nog eens aan de teugels gaat rukken zal een paard pijn krijgen en dus nog harder gaan rennen om de pijn te ontwijken..

Ik rijd zowel met als zonder bit, maar ik ben van mening dat het een niet vriendelijker is dan het ander.. met een bitloos hoofdstel kun je je paard net zoveel pijn doen als met een bit. Als je aan een bitloos hoofdstel gaat snokken kan het paard net zo hard wegvluchten voor de pijn.

de optoming is zo hard als de hand van de ruiter..

voor mij maakt het trouwens niet uit.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 17:17

Ik heb ook wel met een hackamore gereden, ik vind het niets uitmaken, met bit of zonder bit, het e.e.a. hangt wel af van je eigen rijkunsten, als een paard/pony echt wil gaan, gaan ze toch wel.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 17:21

FitzChivalry schreef:
Hannah_Menno schreef:

Ik rijd zowel met als zonder bit, maar ik ben van mening dat het een niet vriendelijker is dan het ander.. met een bitloos hoofdstel kun je je paard net zoveel pijn doen als met een bit. Als je aan een bitloos hoofdstel gaat snokken kan het paard net zo hard wegvluchten voor de pijn.

de optoming is zo hard als de hand van de ruiter..

voor mij maakt het trouwens niet uit.

Klopt, ik doelde erop dat mensen denken dat een bit veiliger is, ze denken dat ze een paard met een beter met een bit kunnen stoppen omdat een bit pijn veroorzaakt. ;)