[AR] Onderhoud leren tuig, hoe doen jullie dat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjonniej

Re: Onderhoud leren tuig, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 16:07

Ik snap wel dat ieder zijn ding heeft, maar ik snap alleen niet hoe jij je tuig glibberig krijgt met een klein beetje olie.
Als het glibberig wordt, blijft de olie dus erop liggen en trekt het er niet in. Dat betekend dat het óf niet nodig is, óf je leer is dichtgeslagen waardoor de olie niet meer erin trekt. Maar dan zou je met vet ongeveer hetzelfde moeten bereiken.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 16:15

Ik heb speciaal leervet voor tuig, wat gewoon bij een poetsplakket zat. En nu ook iets van de Lidl. Heb ik gebruikt om een oud tuig voor een shet goed schoon te maken. Het schoftje en het borsttuig waren wit uitgeslagen van vocht en hadden lelijke kale plekken. Bij het schoftje bovenop zo'n kale leleijke plek waar iets overheen gescheurd had. Na de grondige schoonmaak met leeronderhoudspul van Lidl heb ik dat schoftje en later ook de borstriem met zwarte schoenpoets behandeld (alleen de buitenkant wat dus niet met de huid in aanraking komt) Na intrekken goed uitgepoetst. Beide zijn er zo van opgeknapt. Weer mooi zwart, glanzend! OK, het is alleen maar om de bak te slepen maar ik doe ook LL met hem en dan staat dit toch wel erg chique bij een demo ofzo.

De 2 oude bijzetteugels die ik had gekocht heb ik ook goed schoon gemaakt en ingevet. Die waren aan de buitenkant glibberig avn oud vet en binnenin bij de bochten zeg maar superdroog. Vandaag gebruikt en bleef toch wat zand aan hangen |( Niet genoeg uitgepoetst denk ik.

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 17:52

Bedankt voor alle tips tot nu toe, hier zit zekers wat bruikbaars tussen.

Lederolie ben ik zelf ook niet zo weg van. Ik gebruik het weleens voor m'n normale hoofdstel maar ben er niet dol op om het te gebruiken.

Wat ik tot nu toe heb gebruikt is lederdressing van Rapide in een spuitfles. Erg makkelijk voor een snelle poetsbeurt.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 21:31

Evelli schreef:
Goldie schreef:
Op de manege leek het laatst of ze de zadels hadden gepoetst. Nou geloof me, ze waren te goor om aan te raken. Hele vette witte waas erover :=

gaat niet over zadels hier he ;)

Jesito, van mij hoeft het niet te glimmen hoor, als het maar fijn en soepel aanvoelt en schoon is :)
heb in het begin blauwe fles olie gebruikt

Ja die heb ik ook gekocht toendertijd. Over dat het te vet blijft heb je wel gelijk in. Je kan daarna ook niet de volgende dag er van gebruik maken al doe je het dun insmeren. Dus vet kan ook geen kwaad? Want dat gebruik ik wel liever. Glimmen hoeft niet hij moet toch eerst weer voor de wagen en als dat goed gaat komt hij ooit op wedstrijd en dan mag het wel glimmen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 22:07

Ibbel schreef:
Heino schreef:
Daarna smeer ik er een dikke laag zadelolie op

Nooit dikke lagen olie of vet op leer smeren, daar wordt het week van. Bovendien worden de stiksels er door aangetast.

Week is het niet, wel soepel :) Ik stop er niet meer op dan het tuig aankan.
Zit hier wel verkeerd trouwens, had niet naar het subforum gekeken en dacht ook dat het over zadel + hoofdstel ging :+

b485

Re: Onderhoud leren tuig, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 11:59

Ik poets mijn tuig niet elke keer (shame on me)
Meestal na ongeveer 3-5 keer rijden neem ik het onderhanden.

Ik poets dan alle vuil er grondig vanaf met zadelzeep en water (voldoende water) Hardnekkig vuil pruts ik er af met mijn nagel, of eventjes voorzichtig met de ruwe kant van mijn sponsje.
Dan een dagje wachten en dan olie ik het met koevoetolie. ik breng de olie met een verfborstel aan, even wachten en dan de overtollige olie met een zachte doek afwrijven.

Ik heb niet de indruk dat mijn tuig er week van wordt.
Deze manier werd mij door een zadelmaker aangeraden.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 16:21

Van olie wordt beweerd dat het stiksel er door aangetast wordt. Ook heb ik het idee dat het sneller weer droog is.

Ik maak mijn tuig zo één keer per maand schoon (voor een wedstrijd) en doe er dan een likje vet over.
Zo'n 4 keer per jaar haal ik het helemaal uit elkaar voor een grondige beurt.
Invetten hoort aan de vlees-zijde van het leer te gebeuren omdat het aan de gladde kant weinig effect heeft. Een vettig doekje er over heen helpt wel voor de glans.