Welke leeftijd beginnen met longeren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Destino

Re: Welke leeftijd beginnen met longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 13:35

Je kunt rustig aan longeren als je paardje rond de 2 a 2,5 is. Dan leren ze gelijk de stemhulpen al goed. Ik zou het alleen niet te vaak doen. 1 keer per week ofzo. Dat kun je dan later uitbouwen. Ik zou zelf pas rond 3,5 beginnen met zadelmak maken en pas rond 4/4,5 inrijden.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 13:53

het hangt allemaal van je paard en jezelf af. En vanaf wanneer je een jong paard aan een lage lijn laten lopen longeren noemt.
het kan in mijn ogen bv weinig kwaad om een longe aan het halster te bevestigen en wat eenvoudige leidoefeningetjes te doen, waarbij je de afstand steeds grote laat worden tot je paard effectief in een cirkel rond je heen stapt en naar je toe komt wanneer je dat vraagt. Dit kan uitgebreid worden naar draf, maar zolang je zo'n jong paard geen 10-talle voltes laat lopen is er in mijn ogen niks mis mee. Het "echte" longeren zou ik zelf ook proberen me te wachten tot ongeveer 3 jaar. Maar bv bij "moeilijke/ zich sterk makende" paarden ben ik dan wel weer voorstander om op 2.5 eerste kennismaking met longeren, zadel en ruiter (NIET doorrijden, gewoon stuur en rem erop)om ze daarna nog een winter op de wei te laten en te laten uitgroeien en daarna terug op te nemen

Lousje22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-09 21:43

Petitparis, het is ook niet echt longeren. Meer idd aan de lijn en langzaam aan wat afstand van mij. Heb vorige week de lijn eraan geklikt en wat rondjes met hem gelopen, gewoon naast me. Daarna heeft mijn verzorgster op iets meer afstand naast hem gelopen en dit op beide kanten paar rondjes. Echt longeren ga ik voorlopig zeker niet doen, hij snapt het ook niet eens dus :)

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 05:34

mijn 3.5 jarige zet ik nog niet aan de longe. Denk dat ik het pas zou doen als hij 4 of 5 is of nog later.
Maar aan de hand kent hij wel al heel wat. Hij heeft een slechte pees en daarom dat ik dat longeren zoiezo achterwege ga laten denk ik.
Op mijn vorige vrijwilligerswerk werd gezegd dat paarden vanaf 6 lichamelijk pas goed genoeg ontwikkeld zijn om in de roundpen te werken....

Succes

_silvie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 10:20

Ik zou beginnen met 2,5 jaar met longeren. Alleen niet actief aan het werk zetten enzo. Dit kan weer nadelig zijn met het inrijden, omdat ze dan teveel conditie hebben. Ik zou meer gaan longeren voor de commando's die je paard aan kan leren zoals stap, draf en galop. Dit is ook een voordeel met het inrijden.