Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
xMariekee schreef:Ik weet niet hoe slecht de weg is, maar wat hobbels lijkt mij niet zo erg.. maar galopperen op het harde is idd niet goed voor de pezen
Maartje1990 schreef:hier even een filmpje van een beslagen hoef op de verharde weg: http://www.naturhov.dk/prod/Clips/Hovne ... beslag.mpg
En filmpje van een onbeslagen hoef op de verharde weg: http://www.naturhov.dk/prod/Clips/hovne ... beslag.mpg
Kijk en zie het verschil!
Daarbij een beslagen paard dat op straat stápt ondervindt driemaal de impactkrachten dat een onbeslagen paard ondervindt in draf.
Dus vertel mij alsjeblieft níet dat galopperen op de weg beter is mét ijzers dan zonderwant dan heb je je er blijkbaar níet in verdiept
BlackDevils schreef:Ik zie bij jou geen foto's in je profiel van aangespannen rijden. Onder het zadel pak je misschien nog makkelijk een stukje berm maar dat is aangespannen wel iets anders. Als je veel op de weg komt kun je niet zonder ijzers of hoefschoenen.
En ja, ik galoppeer ook wel eens een stukje over de weg maar liever op zand in verband met het slijten van de ijzers.
sorrell schreef:Het is wel een kwestie van trainen en opbouwen..
Ir111 schreef:BlackDevils schreef:Ik zie bij jou geen foto's in je profiel van aangespannen rijden. Onder het zadel pak je misschien nog makkelijk een stukje berm maar dat is aangespannen wel iets anders. Als je veel op de weg komt kun je niet zonder ijzers of hoefschoenen.
En ja, ik galoppeer ook wel eens een stukje over de weg maar liever op zand in verband met het slijten van de ijzers.
Ik rij wekelijks ruim anderhalf uur over de verharde weg waarbij ook veel draaf (niet in de berm dus). Onder het zadel. Niet aangespannen. Daarnaast stap ik bijna dagelijks over straat, varierend van 10 minuten tot een half uur.sorrell schreef:Het is wel een kwestie van trainen en opbouwen..
Juist.
sorrell schreef:Wanneer je recreatief rijdt kun je rijden op de slijtage van de hoeven maar wanneer je meer doet zal er gewoon een bepaalde hoeveelheid trainingsarbeid moeten gebeuren.Geen een van de paarden heeft problemen en kunnen het prima zonder ijzers/ hoefschoenen.
Het is wel een kwestie van trainen en opbouwen..
Fries94 schreef:Maartje1990 schreef:GELUKKIG hadden de paarden ijzers onder?nou dat is álles behalve gelukkig! als íets ónwijs slecht is voor je paard zijn het wel hoefijzers! jemig dat verdubbelt de klap weet ik veel hoe vaak! Dat is écht écht heel slecht. Galopperen op de weg opzich zónder ijzers is niet erg want dan wordt de schok opgevangen maar met ijzers?
dat slaat súperhard door!
ik bedoelde met gelukkig voor de hoeven zonder hoefijzers op de weg is niet goed zonder ijzers altijd in de berm rijden ! trouwens met of zonder ijzers ze krijgen altijd een klap , met ijzers zal ook wel erger zijn maar een groot verschil zal het niet zijn want de grond is hard en kan niet worden in gedrukt. maar ik begrijp wel wat je bedoelt .
BlackDevils schreef:sorrell schreef:Wanneer je recreatief rijdt kun je rijden op de slijtage van de hoeven maar wanneer je meer doet zal er gewoon een bepaalde hoeveelheid trainingsarbeid moeten gebeuren.Geen een van de paarden heeft problemen en kunnen het prima zonder ijzers/ hoefschoenen.
Het is wel een kwestie van trainen en opbouwen..
Zelf rijdt ik paarden die minder hoeven ook zonder ijzers maar die de wedstrijden lopen kunnen toch echt niet zonder in het wedstrijdseizoen.
MysticTinker schreef:Ja inderdaad Natashaa, ik heb wel eens in het donker achter andere paarden aan gedraafd die ijzers onder hadden, maar dan zie je echt vuurwerk bij elke pasLogisch ook eigenlijk.. als een stuk ijzer met 500 kilo op de grond neerkomt.
Nee maar het is wel daar schrik je wel van als het paard half op de grond glijd en dan dat geknars van die hoefijzers. manutjuh schreef:Ben het met sommige hier eens, dat ijzers echt overschat zijn. Mijn beide paarden lopen bijna dagelijks over het asfalt, ik loop er wel naast omdat ik op de jongste nog niet kan rijden (2 jaar). Ook draaf ik vaak stukjes met ze maar nog nooit last gehad van slijtage.
De enige keren dat er slijtage is aan de hoeven, is als ik een tijdje niet over het asfalt gelopen heb. Het asfalt houdt de hoeven juist netjes, en ze worden ook echt niet korter hoor.
Mijn hoefsmid zegt ook vaak dat ze er zo netjes uitzien, en dan hoeft hij er verder ook heel weinig aan te doen, hij raad mensen ook aan om het op te bouwen en dan langzaam steeds vaker over het asfalt te lopen, zodat de hoeven netjes blijven.
De hoef is prima in staat om dat te compenseren. Als ze het gewend zijn groeit de hoef sneller, waardoor ze nooit te kort worden.
Ik zie mijn paarden ook nooit glijden, ze hebben veel meer grip als met ijzers. Zelfs heuvels af als het gras erop nat is, zelfs dan hebben ze genoeg grip.
Yinnar schreef:manutjuh schreef:Ben het met sommige hier eens, dat ijzers echt overschat zijn. Mijn beide paarden lopen bijna dagelijks over het asfalt, ik loop er wel naast omdat ik op de jongste nog niet kan rijden (2 jaar). Ook draaf ik vaak stukjes met ze maar nog nooit last gehad van slijtage.
De enige keren dat er slijtage is aan de hoeven, is als ik een tijdje niet over het asfalt gelopen heb. Het asfalt houdt de hoeven juist netjes, en ze worden ook echt niet korter hoor.
Mijn hoefsmid zegt ook vaak dat ze er zo netjes uitzien, en dan hoeft hij er verder ook heel weinig aan te doen, hij raad mensen ook aan om het op te bouwen en dan langzaam steeds vaker over het asfalt te lopen, zodat de hoeven netjes blijven.
De hoef is prima in staat om dat te compenseren. Als ze het gewend zijn groeit de hoef sneller, waardoor ze nooit te kort worden.
Ik zie mijn paarden ook nooit glijden, ze hebben veel meer grip als met ijzers. Zelfs heuvels af als het gras erop nat is, zelfs dan hebben ze genoeg grip.
Ben ik het mee eens.
De geplaatste filmpjes geven dan een ook zeer helder beeld. Ik heb zelf persoonlijk niets met ijzers en ze zullen dan ook nooit onder de hoeven van mijn pony's komen. Maar dat terzijde. Ik heb geen last van de genoemde problemen. Het galopperen over de verharde weg gaat zonder problemen. Het galopperen over nat gras gaat zonder glijden. De hoeven slijten niet meer dan normaal. Het filmpje van het stukje galopperen over de verharde weg met ijzers is m.i. zeer duidelijk!
, wat heeft het voor nut? die kalkoenen en dan op verharde grond in Amsterdam, lijkt met niet gezond??????? ze hebben het altijd erin aan de voorhoeven.
sorrell schreef:Ik train iets meer dan jij en een wedstrijd duurt ca. 2,5 uur.Ff uit interesse, zoals ik al eerder schreef lopen ze minimaal 3x2 uur per week dat is minimaal 6 uurtjes en laatst dus 4 dagen van 40 km gemiddeld 6 / 8 uur per dag is 24 uur per week..
Hoeveel uur train jij eigenlijk per week?
En hoelang duurt een een wedstrijd gemiddeld?