[AR] [NH] Natural horsemanship

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-03 21:46

Roos, als Buddy goed is, volgend weekend weer (in)rijden?
Gr. Esther

dola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-03 17:07

jah oow beter hopelijk kunnen jullie dan weer goed door gaan dan zit jij er ook weer snel op!! gr laura

sorayafriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 15:12

Hallo,

even wat antwoorden op vragen.
dat je pony/paard achter je aan lloopt is alleen maar omdat ie nieuwsgierig is of graag bij je in de buurt blijft. nieuwgierig heid doe je weinig aan, moet je ook niets aan doen. Alstie gaar bij je in de buurt blijft is dat, naar mijn idee, omdat jij haar/zijn leider bent (alpha-merrie?) Je kan dat er wel uitkrijgen door duidelijke signalen af te geven als je wegloopt en in zekere zin communiceert dat je haar /hem niet "verlaat".

over de skippiebal: Apporteren zal het paard n principe nooit doen. Dat wil zeggen, de bal weggooien en oplaten halen gaat wel heel ver. Als je dat vor elkaar krijgt dan ben je met je paard/pony klaar voor het circus. (ofwel je hebt een supergoeie band opgebouwd met je paard, positief bedoeld dus). Wel kan je vrijwillig op laten pakken en aan laten geven. Dit kan je ook doen met bijvoorbeeld een handdoek of een halstertouw.

Het achteruitlaten lopen en zo is niet zo moeilijk. Je moet je paard/pony wel volledig kunnen vertrouwen en hij/zij moet ook volledig op jou kunnen vertrouwen.

Gebruik wel altijd de zelfde signalen en/of commando's zoals terug back of zo. en doe dit altijd indezelfde toonaard.
zorg er voor dat woorden niet teveel op elkaar lijken, want een paard kent geen woorden, maar herkent de tonen en het geluid wat je maakt.

nog andere leuke dingen of ideen?

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 20:57

Ik ga ook aan natural horsemanship doen!

Ik ben wel benieuwd wat het allemaal percies inhoud,ik ga in juni een weekje op cursus bij Emiel voest.
Tot nu toe heb ik er nog nooit wat aan gedaan,dus ik ben benieuwd of het daarna gaat veranderen!

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-03 21:08

Mag ik je (via de bieb lezen?) dan het boek Het paard als partner aanbevelen? daar staan alle grote NH namen/methodes in.
Voest, PArelli, Monty Robberts enz....
Leuk als je erin gaat verdiepen...

vuilnisbakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 08:37

dola schreef:
ff over wat sorayafriend zei. met nh beloon je je paard niet als hij het fantastisch doet. je gebruikt comfort en discomfort dus als je paard het goed doet laat je hem met rust. de meeste paarden vinden het niet eens lekker als ze geaaid worden, alleen dan over hun delicat-zone.

bij klaus beloon je je paard wel als hij het snapt en goed gedaan heeft. En bij freestyle beloon je ook. Bij klaus mag je zelfs voedselbeloningen geven als de dominantieverhoudingen duidelijk zijn.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-03 11:58

Uhm, apporteren is zeker aan te leren!! Mijn paard doet het ook, hij rent naar de frisbee toe en rent er weer mee naar mij toe.

dola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-03 15:42

Jah maar waarom denk je dat ik parelli doe en niet klaus.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-03 21:32

dola dola toch, ik ken dr in het echt ook, neem het r maar niet kwalijk, ze irriteert zich eraan dat ze mensen ziet die geen respect voor hun paard hebben en dan word ze pissig, of niet laura, tegen alle mensen die hun paarden wel met respect behandelen bedoelt ze het niet zo, aha, alleen kan ze dat niet zien via deze stomme berichtjes

dola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-03 21:10

'hahahahahah snappen jullie me nu?????

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 21:34

ik ken je nu een half jaar en begin je een beetje te snappen

dola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-03 13:53

Je kent me al 9 maanden!!!!

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-03 16:02

ow sorryyyyyyyyyyyyyy, maare dola, je gaat ff off topic he?
haha
echt veel dola's in de mesthoop hahahaha