Jong paard bitloos opleren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 08:09

DaanxBien, ik denk zelfs dat mijn paard het bit niet eens tussen zijn tanden neemt ;) , ik denk oprecht dat het hem echt niet boeit als je trekt, ophoudingen geeft, om hem te stoppen ;) . Mijn paard is echt niet snel onder de indruk, hoor. Als hij gaat, dan gaat hij. Geldt net zo goed voor het gewone rijden, als meneer links in zijn hoofd heeft en hij wil niet met je samen werken, terwijl jij naar rechts wil, dan ga je toch echt naar links. :+

Daarom hecht ik zo'n belang aan samenwerking, want dan doet mijn paard alles voor je. Maar ga je de strijd aan op een verkeerde en/of gemene manier, dan verlies je geheid bij die van mij. Hij sleurt je alle kanten op en je hebt niets meer in te brengen. Maar rij je gewoon eerlijk en duidelijk (en vooral op zit), dan maakt het echt niet uit dat je bitloos rijdt, dan doet hij het allemaal prima.

Niet elk paard is zo natuurlijk, maar ik moet zeggen dat ik stiekem toch erg gek ben op dit karaktertje. :D
Man, ik leer er zoveel van. :)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 09:35

Nou ik zweer dat die fjord gewoon zn bit vast had hoor :+
ben nog steeds verbaast hoe ik het overleeft heb :P

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 11:47

Kan me voorstellen dat je niet stond te lachen op dat moment. Geen controle meer hebben en GAAAAAN is heel erg eng (en levensgevaarlijk). En natuurlijk zal die Fjord het bit tussen zijn tanden hebben gehad, als jij dat gevoeld hebt.

Wat ik bedoelde is dat die van mij gewoon niet geboeid is op 'druk' in het algemeen, als hij niet met je wil samen werken. Dan kun je zoveel druk uit oefenen wat je wilt, maar dan wordt het zo'n enorme strijd, die je 9 van de 10x gewoon verliest of met enorme frustratie voor elkaar krijgt. Lijkt mij niet de manier. :n
Hij heeft nogal een kracht en een flinker kop er op, maar het gekke is, dat als je echt met hem samen werkt, hij zo licht als een veertje kan zijn. Natuurlijk is het ene paard, het andere niet, maar samenwerking is de sleutel voor een goede communicatie en een fijn resultaat, waarbij zowel paard als ruiter het meeste plezier hebben....... Met en zonder bit (al hoewel ik zonder bit toch echt fijner vind, ook voor het paard. Kan er niets aan doen :D ).

bolletje

Re: Jong paard bitloos opleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 11:50

Eh voor de duidelijkheid bitloos remt beter dan met bit, bitloos snappen ze direct, een bit niet.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 12:31

Bolletje, ik denk ook zeker dat ze het meteen snappen, maar die van mij trok zich niet zoveel aan van die (bitloze) rem, hoor (zou hij met bit ook niet gedaan hebben trouwens ;) ). Maar ik ben met je eens dat hij dondersgoed weet wat ik bedoel, het zegt gewoon meer over zijn karakter dan over het bitloos rijden an sich. :j

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 15:54

Nou hij was met geen enkele manier meer te remmen :P
met zn 30e richting stal in volle galop }>

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 16:41

Ja, als er 30 paarden gaan racen, kun je het schudden. Met of zonder bit. :D

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 13:35

Gaat prima, we zijn op het moment bezig mijn 5 jarige hengst bitloos te beleren. Hij pakt het geweldig op!

Loiissj3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 16:21

paardje dat ik ken heeft ook met bit en zadel leren rijden , maar nu rijd ik hem met een captoom en alleen dekje

susupluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 07:56

het verschild per paard en het licht ook aan de eigenaar

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 08:00

ik zou ook gewoon direct bitloos hoor, je paard weet dan idd niet beter en ik denk dat als je die eerst met een bit opleert, dat die dan niet zo goed gaat luisteren ofzo met bitloos... :(:)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 08:00

Tsja, de vraag is wat je later met 'm wil gaan doen? Wil je 'm voor altijd houden of is er een kans dat je hem later verkoopt?
Als je hem houd is het natuurlijk je eigen keus, dan zal je paard net zo goed bitloos luisteren omdat hij niet anders gewend is en voor hem is dat dan ook heel normaal.
Als de kans bestaat dat je hem later gaat verkopen dan zou ik 'm wel beleren met een bitje en dan later overstappen. Niet iedereen rijd graag bitloos en het zou een beetje banketstaaf zijn als je 'm bitloos hebt ingereden en daardoor kun je geen nieuw baasje vinden :+

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 08:01

@Hafjesliefde; Da's niet waar hoor! ;) Mijn paard is ook altijd met bit gereden, rijd hem nu bijna altijd bitloos en dat gaat supergoed! ;)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 08:03

Ik zou mijn paard niet onnodig kwellen met een bit omdat ik hem misschien ooooooooooit zou willen verkopen.

Susepluus, ik durf te wedden dat elk paard bitloos te beleren is

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 08:03

Bitloos beleren zal veel makkelijker zijn; een paard kent door vaststaan en meelopen aan het halster immers al het gevoel en kent dus rem en stuur door druk op de neus!
Het is juist onlogisch om er een bit in te hangen en te verwachten dat ze daar op remmen en sturen, terwijl ze het 3 (of meer) jaar op neusdruk hebben gedaan.

Met bit beleren met oog op de verkoop vind ik zo'n onzettende poepreden :( Ten eerste; waarom zou je rekening houden met iets waar je wellicht nooit voor kiest en ten tweede; als jij je paard verkopen wil en altijd bitloos hebt gereden dan wil je het beste tehuis voor je paard en gaat dus op zoek naar iemand die er net als jij bitloos mee blijft rijden of niet dan ;)

Oftewel: als jij graag bitloos wilt beleren, lekker doen!
We hebben het met onze arabier ook gedaan en dat ging perfect, mijn andere pony's reed/rijd ik buiten altijd bitloos.
Mijn nieuwe paard is gewend aan bit, laat ik nu met bit beleren maar zal op den duur ook bitloos mee naar buiten gaan hoor :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 08:08

Waarom is dat een poepreden? Misschien wil ze 'm een paar jaar houden maar weet ze dat ze er over een paar jaar te groot voor is? :) Tsja, het is natuurlijk je eigen keus (ik rijd zelf ook bitloos) maar als ik mijn paard zou inrijden dacht ik daar wel even héél goed over na! ;)

als jij je paard verkopen wil en altijd bitloos hebt gereden dan wil je het beste tehuis voor je paard en gaat dus op zoek naar iemand die er net als jij bitloos mee blijft rijden of niet dan

Daar heb je wel een goed punt ja! :j

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 08:10

En daarom vind ik het dus een poepreden ;)

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 08:10

ik denk er ook zo over.
gewoon bitloos inrijden, afgelopen zondag ging het paard waar ik op zat, er vandoor (kwam door mijn man die achter me reed met mountainbike over een stoppel veld waar stro had gestaan), ze schrok ontzettend en ging er snoeihard vandoor, ik had haar bitloos en kon haar weer op tijd stoppen.
Met bit had het eerder langer geduurd, het is iets menselijks om te denken dat je meer te vertellen hebt met bit dan zonder, maar dat is echt onzin.
ik ben geen tegenstander van bit, maar mijn voorkeur gaat echt uit naar bitloos!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 08:12

Tsja, het is maar net hoe je instelling naar een bit toe is! ;)
IMO is een bit niet verkeerd mits je een vriendelijk bit gebruikt en zachte handen hebt. Als jij een goede eigenaar vind die wel met een bit rijd maar dit heel netjes doet.. Tsja..

(Gaat een beetje offtopic ;))

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 08:15

Oh ik vind een bit ook zeker niet verkeerd, rijd er zelf ook mee in de bak ;)
Maar het ging er over of je perse moet laten wennen aan een bit ivm evt. verkoop ooit.
Dat vind ik dus onzin, om bovenstaande redenen.
Bovendien vraag ik me af, of het verschil geeft;
als je een 3jarige met bit inrijdt en daarna tot zijn 10e bitloos rijd
of
als je een 3jarige bitloos inrijd en tot zijn 10e blijft rijden

als hij dan op zijn 10e verkocht wordt, zal hij in beide gevallen weer helemaal "omgeschoold" moeten worden naar bit toch?!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 08:18

Hmm.. Dat ligt denk ik aan 't paard.. Mijne is ook altijd met bit gereden en ik rijd nu ruim een jaar bitloos en een paar weken geleden pakte ik 't bitje er weer bij en reageerde hij daar super op.. Ik denk dat je paard 't altijd wel zal onthouden.
Je kunt ze natuurlijk ook op 10-jarige leeftijd aan een bitje laten wennen maar dan is het IMO toch handiger als ze dat bij de opvoeding al geleerd is! ;)

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 17:45

Ik denk dat het juist in de verkoop positief is als een paard bitloos gereden is. Ikzelf heb dit toch als pluspunt gehad toen ik op zoek was naar een paard.

Ondertussen heb ik een jonkie dat ik volgend jaar ook ga inrijden, bitloos. Met siiktepull. Ik heb al heel wat paarden van bit naar bitloos zien gaan en ook jonge dieren die bitloos ingereden werden. Ik heb hier nooit problemen in gezien.
Op mijn "werk" rij ik de paarden afwisselend met bit en bitloos. Eigenlijk net hoe het uit komt. Op buitenritten bitloos, en dressuurmatig trainen soms met en soms zonder. Springen wordt hier meestal met bit gedaan. maar veel verschil is er niet...

Danielle

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 10:39

Kyliam schreef:
Ik denk dat het juist in de verkoop positief is als een paard bitloos gereden is. Ikzelf heb dit toch als pluspunt gehad toen ik op zoek was naar een paard.

Het aantal mensen dat op zoek is naar een paard om er bitloos op te rijden is te verwaarlozen, dus nee, het is in die zin geen pluspunt bij verkoop. Veel belangrijker pluspunt bij verkoop is een netjes gereden paard, want dan is bit of bitloos geen punt.
Op zich kun je een paard best bitloos beleren, maar blijf kijken naar hoe het paard reageert op verschillende zaken. Er zijn gevallen waarbij het toch verstandiger is om wel met een bit te werken, maar bij het gros van de paarden kan het uitstekend bitloos. Als je het paard gewoon voor eigen rijplezier hebt, kies je gewoon de optoming die voor jullie als combi goed werkt.

RosavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 18:46

het zal ook zeker per paard verschillen ik was ook van plan mijn paard bitloos in te rijden.
Maar als hij ook maar een klein beetje druk voelde op zijn neus ging deze omhoog en ging hij aan de kletter.
Met bitje ging het super en deed hij niks.
Dus dan vind ik een bitje vriendelijker.

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 11:47

Ik ben die van mij ook bitloos aan het inrijden. Het werkt prima.
Het is voor het paard denk prettiger als je bitloos worden ingereden, omdat ze vaak in die periode een tanden gaan wisselen. Op hun vijfde jaar zijn ze namelijk pas klaar met wisselen.
En de meeste worden voor die tijd wel in contact gebracht met een bitje.